2024-03-29T16:27:07Z
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=717
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1391
7
27
اختلالات روانی نوجوانان و ویژگیهای شخصیتی نابهنجار والدین: تحلیلی بر نقش شخصیت والدین در سلامت روانی فرزندان
عزیزه
آبستر
زینب
خانجانی
تورج
هاشمی نصرت آباد
منصور
بیرامی
در مطالعه حاضر هدف، بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی نابهنجار والدین با اختلالات روانی دانشآموزان دختر 14-12 ساله مدارس راهنمایی نواحی پنجگانه شهر تبریز بود، که برای دستیابی به این هدف 380 نفر به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب و پرسشنامه شخصیتی آیزنگ و مقیاس علایم مرضی کودکان CSI-4 (فرم والدین) به مرحله اجرا گذارده شد و دادههای مورد نیاز جمعآوری گردید. جهت تحلیل دادههای به دست آمده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد. تحلیل نتایج نشان داد که عاملهای نورزگرایی والدین بیشترین نقش و سهم را در پیشبینی اختلالات روانی کودکان ایفا میکند. این یافتهها تلویحات عملی برای مداخلات بالینی به همراه دارد.
ویژگیهای شخصیتی
اختلالات روانی
سلامت روانی
2012
10
22
1
22
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4117_a10b80bc3ed6cee1c986771d1ed17220.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1391
7
27
اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر حافظه فعال دانشجویان
عادله
اصلی پور
محمد
کاظم فخری
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر حافظه فعال دانشجویان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود که در نیمسال اول تحصیلی در دانشگاه مذکور ثبت نام کرده و داوطلب شرکت در دوره آموزش راهبردهای فراشناختی بودند. روش نمونهگیری تصادفی-طبقهای بود. ابتدا افرادی که برای این دوره ثبت نام کرده بودند با توجه به دو ملاک دانشکده محل تحصیل و جنسیت به زیر طبقههایی تقسیم شدند. سپس سهم هر طبقه محاسبه شده و به هر آزمودنی یک کد از 1 تا 183 اختصاص یافت. سپس نمونهای به تعداد 90 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در نهایت افراد انتخاب شده با گمارش تصادفی به 2 گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش دوره آموزش راهبردهای فراشناختی را در ترکیب با متن درسی در قالب 9 جلسه به صورت گروهی گذراند و گروه گواه آموزش خاصی دریافت نکرد. جهت سنجش حافظه دانشجویان از آزمون حافظه وکسلر استفاده شد و آزمودنیها آن را در سه نوبت، ابتدا و انتهای ترم و بعد از پنج ماه پیگیری تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی تنها بر خردهمقیاسهای حافظه تداعی و بینایی آزمون حافظه وکسلر دانشجویان، اثر مثبت داشته است هر چند این اثر مثبت در آزمون پیگیری حفظ نشد و تفاوت معناداری در هیچ یک از خرده مقیاسها بین دو گروه مشاهده نشد.
راهبردهای فراشناختی
حافظه فعال
دانشجویان
2012
10
22
23
38
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4118_016d0bd9f37fcdc54fea49f130673f24.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1391
7
27
اثربخشی معنادرمانی گروهی برروی افسردگی و رضایت زناشویی زنان مبتلابه تعارضات زناشویی شهر رشت
سمانه
جمشیدی
مرتضی
ترخان
بهمن
اکبری
حسین
زارع
تعارضات زناشویی اثرات مخربی بر روی سلامت روانی و جسمانی اعضای خانواده دارد و پژوهش بهطور پایداری نشان داده است، که افسردگی با سطوح افزایش یافته رنجهای ناشی از تعارضات زناشویی همبسته است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی معنادرمانی گروهی بر روی افسردگی و رضایت زناشویی زنان مبتلابه تعارضات زناشویی انجام شده است. به همین منظور تعداد 30 نفر از افراد مبتلا به تعارضات زناشویی مراجعهکننده به مرکز مشاوره و روانشناسی پاسارگاد شهرستان رشت، دردوگروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل). پرسشنامه افسردگی بک و رضایت زناشویی انریچ مورد استفاده قرار گرفت. گروه آزمایش تحت 8 جلسه معنادرمانی گروهی قرارگرفت و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت ننمود. نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که معنادرمانی گروهی باعث کاهش افسردگی و افزایش رضایت زناشویی زنان مبتلا به تعارضات زناشویی شده است
معنادرمانی گروهی
افسردگی
رضایت زناشویی
تعارضات زناشویی
2012
10
22
39
60
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4119_429a2313a60aaf2f18d5069302baf916.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1391
7
27
بررسی نقش سازه شخصیتی سخترویی در تعدیل آثارسوء استرس بر عملکرد حافظه
زهرا
سریع القدم
عباس
بخشی پور رودسری
تورج
هاشمی نصرت آباد
هادی
زاهدنژاد
هدف این تحقیق، تعیین اثرات عامل استرسزا بر عملکرد حافظه با توجه به اثرات تعدیلی سازه شخصیتی سخترویی بوده است. طرح از نوع شبه آزمایشی با پس آزمون و گروه کنترل بوده است. نمونههای پژوهش شامل60 نفر از دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز بوده که از طریق غربالگری با مقیاس زمینهیابی دیدگاههای شخصی انتخاب شدند؛ به طوری که 30 نفر حائز سخترویی بالا و 30 نفر دیگر نیز حائز سخترویی پایین بودند؛ هرکدام از این گروهها به دو دسته آزمایشی و کنترل تقسیم شدند؛ بهطوری که با اعمال متغیر مستقل (استرس) و تعدیلکننده (سخترویی) در نهایت 4 گروه ایجاد شد: آزمایشی با سخترویی بالا، آزمایشی با سخترویی پایین، کنترل با سخترویی بالا و کنترل با سخترویی پایین که این چهار گروه از لحاظ نمره کلی و نمرات مربوط به 7 خردهمقیاس آزمون حافظه وکسلر با هم مقایسه شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. تحلیل آمارهها نشان داد که بین دو گروه آزمایشی با سخترویی بالا و آزمایشی با سخترویی پایین به لحاظ نمره کلی حافظه تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین گروه آزمایشی و کنترل با سخترویی بالا از نظر نمره کلی حافظه تفاوت معناداری وجود ندارد. بین گروه آزمایشی و کنترل با سخترویی پایین نیز از نظر نمره کلی حافظه تفاوت معناداری وجود ندارد اما در خردهمقیاسهای تکرار ارقام و جهتیابی نمره هر چهارگروه مورد بررسی تفاوت معناداری با هم دارند.
فشار روانی
سخترویی و عملکرد حافظه
2012
10
22
61
80
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4120_6c10dbec03304dabb70a169a8b1b55c3.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1391
7
27
تأثیر طرحواره درمانی گروهی بر باورهای اختلال خوردن و احساس شرم در دختران نوجوان مبتلا به بیاشتهایی عصبی در شهر اصفهان
مرضیه
شریفی
عذرا
اعتمادی
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی گروهی در کاهش باورهای مرتبط با اختلال خوردن و احساس شرم در دختران نوجوان مبتلا به بیاشتهایی عصبی بود. این پژوهش به روش نیمهتجربی و با استفاده از گروه کنترل، اجرای پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری انجام گرفت. نمونه آماری شامل 40 دختر نوجوان مبتلا به بیاشتهایی عصبی بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و مصاحبه تشخیصی از بین مراجعهکنندگان به مراکز بهداشتی و مشاوره و رواندرمانی انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگیری شدند. سپس گروه آزمایش در 12 جلسه طرحواره درمانی گروهی شرکت نمودند. هر دو گروه پرسشنامههای باور اختلال (کوپر و همکاران, 1997) و شرم درونی شده (کوک، 1991) را در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل نمودند. در پایان نتایج بین دو گروه به وسیله تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد مقایسه قرارگرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین نمرات پس آزمون در گروه آزمایش بهطور معناداری از میانگین نمرات پیشآزمون و پیگیری در گروه کنترل پایینتر است. یافتههای این پژوهش اثربخشی طرحواره درمانی گروهی درکاهش باورهای اختلال خوردن و احساس شـرم در دختران نوجوان مـبتلا به بیاشتهایی عصبی را مورد تأییـد قرار داده و لذا میتواند در تعیین مداخلات بالینی و برنامههای درمانی دراین زمینه مفید واقع شود.
اختلال خوردن
بیاشتهایی عصبی
طرحواره درمانی
باورهای مرکزی؛ شرم
2012
10
22
81
98
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4121_020e11acbcee663c99edf11c2c08b094.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1391
7
27
رابطه بین سیستم جنگ/ گریز/ بهت (FFFS) و جامعهستیزی اولیه: نقش تعدیل-گر سیستم بازداری رفتاری (BIS)
ابراهیم
عبدالهی
ماریا
آگیلار ـ وفایی
محمدعلی
نظری
فیلیپ
کر
جامعهستیزی اولیه که گاه به عنوان یک اختلال شخصیت در میان بزهکاران و گاه به عنوان جامعهستیزی موفق در بین افراد بهنجار جامعه مطرح میشود غالباً شامل ویژگیهایی مانند خودخواه، عدم احساس همدلی و فریبکاری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلگر سیستم بازداری رفتاری (BIS) بخصوص ابعاد کنترلشده آن در رابطه بین ترس و جامعهستیزی اولیه، در چهارچوب آخرین نسخه نظریه تجدیدنظر شده حساسیت به تقویت بوده است. برای این منظور 375 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تبریز و دانشگاه پیامنور تبریز (247 نفر دختر و 128نفر پسر) با میانگین سنی 14/22 و انحراف استاندارد 43/2 با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. شرکتنندگان پرسشنامه BIS/BAS کارور و وایت و مقیاس خودگزارشی جامعهستیزی لونسون را تکمیل کردند. در ابتدا، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه کارور و وایت عامل ترس از زیرمقیاس BIS استخراج گردید، سپس دادهها، از طریق تحلیل رگرسیون چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که بین جامعهستیزی اولیه و FFFS همبستگی منفی و معناداری وجود دارد؛ هر چند همبستگی معناداری بین جامعهستیزی اولیه و BIS وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند که اثر تعاملی (BIS×FFFS) فراتر از پـیشبینی کنندههای اصلی، جامـعهستیزی اولیه را پیشبینی میکند. با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ارتباط بین جامعهستیزی اولیه و FFFS که به صورت خودکار باعث شکلگیری هجان ترس میشود تحت تأثیر ابعاد کنترلشده BIS، شامل فرایندهای شناختی و کارکردهای اجرایی میباشد.
جامعهستیزی اولیه
سیستم بازداری رفتاری (BIS)
سیستم جنگ/گریز/بهت (FFFS)
اضطراب
ترس
2012
10
22
99
116
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4122_4dd200618228818a9b3c9279bfa3c7bf.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1391
7
27
بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی در ارتقاء تئوری ذهن دانشآموزان پرخاشگر و سنجش پایداری اثر آن
عذرا
غفاری
شبنم
بیگلری
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی در ارتقاء تئوری ذهن و سنجش پایداری اثر حاصل از این آموزش بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر و پسر مدارس راهنمایی دولتی و غیرانتفاعی شهر اردبیل در سال تحصیلی 89 بود. برای انجام این پژوهش 600 نفر (300 دختر و 300 پسر) از دانشآموزان دختر و پسر پایههای اول، دوم و سوم راهنمایی از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. با استفاده از مقیاس پرخاشگری گزینش همسالان گریک و گروت پیتر (1995) و نیز آزمون پرخاشگری مبتنیبر ملاکهای چهارمین راهنمای تجدیدنظر شده آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM IV-TR) (2003)، 80 نفر دانشآموز پرخاشگر (36 دختر و 44 پسر) انتخاب شد. تکالیف تئوری ذهن پیشرفته هپی (2003) برای همة دانشآموزان پرخاشگر اجراء شد و سپس از طریق جایگزینی تصادفی، آزمودنیها به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی در طی 10 جلسه آموزش هر جلسه 5/1 ساعت برای گروه آزمایش اجرا شد امّا گروه کنترل مبنای مقایسه قرار گرفت و آموزش دریافت نکرد. بعد از اتمام برنامه آموزش، تکالیف تئوری ذهن به عنوان پس آزمون اول برای هر دو گروه اجرا شد و به منظور سنجش پایداری اثر آموزش مهارتهای اجتماعی 20 روز بعد از اجرای پس آزمون اول، تکالیف تئوری ذهن به عنوان پس آزمون دوّم اجراء شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس دوطرفه با اندازهگیری مکرر روی یک عامل و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی، تئوری ذهن دانشآموزان پرخاشگر گروه آزمایش را بهطور معناداری در مقایسه با گروه کنترل ارتقاء داد و نیز این آموزش بعد از 20 روز از پایداری اثر مناسبی برخوردار بود.
آموزش مهارت های اجتماعی
تئوری ذهن
پرخاشگری
2012
10
22
117
143
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4123_d08a47edb54cc2dace5650a88aa263b4.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1391
7
27
ساخت و مطالعه مقدماتی ویژگیهای روانسنجی و اعتباریابی مقیاس کارکردهای روانشناختی خانواده ایرانی (IFPFS)
سیدعلی
کیمیایی
حسین
خادمیان
حسن
فرهادی
عبدالرحیم
قیمتی
هدف پژوهش حاضر ساخت و مطالعه ویژگیهای روانسنجی و اعتباریابی مقیاس کارکرد های روانشناختی خانواده ایرانی بود. بدین منظور تعداد410 نفر از نوجوانان، جوانان و والدین آنها در شهر مشهد به عنوان نمونه پرسشنامه مذکور را پس از ساخت تکمیل نمودند. همچنین تعداد 52 نفر از جوانان بعد از دو هفته با هدف بازآزمایی، مجدداً به سؤالهای پرسشنامه پاسخ دادند. پس از جمعآوری دادهها، آلفای کرونباخ مربوط به کل سؤالها پرسشنامه، آلفای مربوط به هر یک از ابعاد، تعیین معادلسازی نمرات خام به نمرات استانداردZ و تعیین نمرات استاندارد با میانگین 50 و انحراف معیار 10 (نمره t) انجام شد. نتایج نشان داد که ابعاد پرسشنامه از اعتبار بازآزمایی کافی برخوردار است. همچنین آلفای کرونباخ کلی این پرسشنامه نیز از اعتبار بالایی برخوردار میباشد، اما در رابطه با اعتبار ابعاد پرسشنامه نتایج نشان داد که برخی ابعاد از اعتبار کمتری برخوردار هستند که با حذف سؤالهای نامناسب در هر بعد، اعتبار آن افزایش مییابد، که این سؤالها نیز مشخص شده است. بنابراین، IFPFS را میتوان به عنوان یک ابزار پایا و معتبر برای ارزیابی کارکردهای روانشناختی خانواده ایرانی به کار برد.
اعتباریابی
کارکردهای روانشناختی
خانواده
ایرانی
2012
10
22
145
182
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4124_529eb79dbeed6e4490b474796ad963ed.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1391
7
27
اطمینان به حافظه در افراد دچار حالتهای وسواسی– اجباری در مقایسه با افراد بهنجار
مجید
محمودعلیلو
تورج
هاشمی
حمیده
اسماعیل زاده
هدف این پژوهش بررسی اطمینان به حافظه در افراد دچار حالتهای وسواسی- اجباری در مقایسه با افراد بهنجار میباشد. روش این پژوهش از نوع طرح نیمهآزمایشی بود که در آن نمونهای شامل 100 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز مورد بررسی قرار گرفتند. پس از اجرای تست مادزلی افراد در پنج گروه 20 نفره شامل چهار گروه حالتهای وسواسی (شستشو، وارسی، کندی و تردید) و یک گروه بهنجار تقسیم شدند. تکلیف رایانهای اطمینان به حافظه بر روی این افراد اجرا گردید. نتایج حاصل از روش تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که بین هریک از گروههای وسواسی و آزمودنیهای بهنجار در میزان اطمینان به حافظه تفاوت معنیداری وجود دارد. اما هیچ تفاوت معنیداری بین گروههای وسواسی در میزان اطمینان به حافظه وجود ندارد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که افراد دچارحالتهای وسواسی- اجباری نسبت به افراد بهنجار اطمینان به حافظه پایینتری دارند.
اطمینان به حافظه
حالتهای وسواسی
2012
10
22
183
198
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4125_985b6f3e5555d66700e7960cf966d71f.pdf