TY - JOUR ID - 4325 TI - تنشگرهای تحصیلی و واکنش‌ها به تنشگرهای تحصیلی: آزمون اثر میانجیگر سبک-های مقابله JO - فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی JA - JMPR LA - fa SN - 2717-3852 AU - گراوند, فریبرز AU - شکری, امید AD - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی AD - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 3 IS - 12 SP - 101 EP - 122 KW - تنشگرهای تحصیلی KW - واکنش‌ها به تنشگرها KW - سبک‌های مقابله KW - میانجی‌گر KW - مدل‌یابی معادلات ساختاری DO - N2 - با هدف بررسی اثر میانجیگر سبک­های مقابله در رابطه بین تنشگرهای تحصیلی و واکنش­ها به تنشگرهای تحصیلی, 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) به پرسشنامه تنیدگی دوران دانشجویی (SLSI؛ گادزلا, 1991؛ نقل از گادزلا و بالوگلو, 2001) و پرسشنامه مقابله با موقعیت­های تنیدگی­زا (CISS؛ اندلر و پارکر, 1990) پاسخ دادند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه­گیری شده در الگوی مفهومی, از مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر دو الگو, تنشگرهای تحصیلی با واکنش­ها به تنشگرها رابطه مثبت و معنی­دار؛ با سبک مقابله مساله­مدار رابطه منفی و معنی­دار و با سبک مقابله هیجان­مدار رابطه مثبت و معنی­دار دارد. همچنین, نتایج نشان داد که رابـطه بین تـنشگرهای تحـصیلی و واکنـش­ها به تنـشگرها از طریق سـبک­های مـقابله مساله­مدار و هیجان­مدار میانجی‌گری شد. در هر دو الگو، تمام وزن­های رگرسیونی از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیش­بینی­کننده الگو، 75/0 از واریانس واکنش­ها به تنشگرهای تحصیلی را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر, بر ضرورت بازشناسی نقش میانجیگر سبک­های مقابله در بررسی رابطه بین تنشگرهای تحصیلی با تنیدگی (مساله­مدار و هیجان­مدار) و واکنش‌ها نسبت به تنشگرهای تحصیلی تاکید می کند. تلویحات برای روان شناسان تربیتی بحث می­شود. UR - https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4325.html L1 - https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4325_d1b7382fd3888ad718b5a9c90a68d2f5.pdf ER -