دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
23
2011
10
23
مقایسهی سیستمهای مغزی ـ رفتاری افراد سیگاری و غیرسیگاری
1
14
FA
جلیل
باباپورخیرالدین
0000-0001-9163-6386
دانشگاه تبریز
babapourj@yahoo.com
رحیم
داداشزاده
فهیمه
طوسی
دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی
هدف از پژوهش حاضر مقایسه سیستمهای فعالساز و بازداری رفتاری (BAS/BIS) در افراد سیگاری و غیرسیگاری بود. برای این منظور 124 نفر (62 نفر سیگاری و 62 نفر غیرسیگاری) از بین دانشجویان دانشگاه تبریز انتخاب و با استفاده از مقیاس بازداری/فعالساز رفتاری کارور و وایت مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای آماری با به کارگیری آزمون t گروههای مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد افراد سیگاری و غیرسیگاری در سیستم فعالساز رفتاری و زیرمقیاسهای سائق و پاسخدهی به پاداش تفاوت معنیداری باهم ندارند اما در زیرمقیاس جستجوی سرگرمی تفاوت به نفع گروه سیگاری معنیدار است (05/0p<). همچنین نتایج نشان داد دو گروه از نظر سیستم بازداری رفتاری تفاوت معنیداری (05/0p<) دارند. این تفاوت به نفع گروه غیرسیگاری بود.
سیستم بازداری رفتاری,سیستم فعالساز رفتاری,افراد سیگاری,افراد غیرسیگاری
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4146.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4146_00d91fc49eebce603db0fbea8f8e715c.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
23
2011
10
23
کیفیت دلبستگی به والدین و نشانههای درونیسازیشده و برونسازیشده در نوجوانان: بررسی مقایسهای نقش پدران و مادران
15
38
FA
شهلا
پاکدامن
دانشگاه شهید بهشتی
s_pakdamn@yahoo.com
پریساسادات
سیدموسوی
دانشگاه شهید بهشتی
سعید
قنبری
دانشگاه شهیدبهشتی
الناز
ملحی
دانشگاه شهید بهشتی.
هـدف این پژوهش بررسی رابطهی کـیفیت دلبستگی به مادر و پـدر و نشانـههای مرضی درونیسازیشده و برونیسازیشده در دورهی میانی نوجوانی و مقایسهی نقش مادران و پدران در آسیبشناسی روانی احـتمالی در نوجوانان و تعیین تـفاوت میان رابطه پدر- نوجوان و مادر- نوجوان بـه عنوان یـک پیشبینیکنندهی مهم مشکلات رفتاری- هیجانی بود. شرکتکنندگان، شامل 337 دانشآموز دختر و پسر که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، پرسشنامهی دلبستگی به والدین و پرسشنامهی خودگزارشدهی جوانان (نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ) را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که دلبستگی بیشتر به والدین رابطهی منفی با نشانههای مرضی درونیسازیشده و برونیسازی شده دارد. همچنین رابطهی مثبت میان والدین و نوجوانان، شامل اعتماد و ارتباط، رابطهی منفی معنادار و بیگانگی از والدین، رابطهی مثبت معناداری با نشانههای درونیسازیشده و برونیسازی شده داشت. به طور خاصتر، اعتماد به مادر در پسران و دلبستگی به پدر در دختران نیرومندترین پیشبینیکنندهی نشانـههای مرضی درونیسازیشـده و بیگانگی از پـدر، در هـر دو جنس، مهمترین پیشبینیکنندهی نشانههای مرضی برونیسازیشده بود. به طور کلی با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد که نقش پدران در بـروز مشکلات رفـتاری و هیـجانی نوجوانان، بویژه در زمینهی نشانههای مرضی برونیسازیشده مهم بوده و بررسیهای بیشتر در خصوص مکانیزمهای زیربنایی این تأثیر لازم است.
کیفیت دلبستگی,نشانههای درونیسازیشده,نشانههای برونیسازیشده
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4147.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4147_4223a01c5a0c91c4ef59d1274e572500.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
23
2011
10
23
تأثیر مصاحبهی انگیزشی و آموزش گروهی شناختی- رفتاری بر بهبود شاخصهای بهزیستی، کیفیت زندگی و مراقبت از خود در افراد مبتلا به دیابت نوع دو
39
60
FA
حمید
پورشریفی
دانشگاه تبریز
poursharifh@gmail.com
رضا
زمانی
دانشگاه تهران
zamani@iricss.org
امیرهوشنگ
مهریار
مؤسسه عالی پژوهش در مدیریت و برنامهریزی
محمدعلی
بشارت
دانشگاه تهران.
besharat@ut.ac.ir
اسدالله
رجب
انجمن دیابت ایران
هدف پژوهش حاضر، مطالعهی اثربخشی مصاحبهی انگیزشی گروهی و آموزش گروهی شناختی- رفتاری را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو در خصوص شاخصهای بهزیستی، کیفیت زندگی و مراقبت از خود بود. از میان مراجعان انجمن دیابت ایران و انستیتو غدد و متابولیسم، 93 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو انتخاب شدند. سنجش در سه مرحله انجام پذیرفت؛ مرحلهی اول، خط پایه یا پیشآزمون، مرحلهی دوم، دو هفته بعد از آخرین جلسهی مداخله، مرحلهی سوم، 9 هفته بعد از آخرین جلسهی مداخله. شرکتکنندگان به طور تصادفی به گروههای مصاحبهی انگیزشی (30 نفر)، آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری (26 نفر) و کنترل (37 نفر) اختصاص یافتند. میان گروههای پژوهش از نظر ویژگیهای خط پایه (سن، سابقهی دیابت، جنسیت، آمادگی تغییر، الگوهای شخصی و شاخصهای پیامد) تفاوتی دیده نشد. برای هر کدام از مداخلهها، بر اساس راهنمای عمل، چهار جلسهی گروهی به مدت 90 دقیقه توسط روانشناس واحدی برگزار شد. <br />یافتههای پژوهش نشان داد در بیماران دیابت نوع دو، مصاحبهی انگیزشی به شکل گروهی آن میتواند به عنوان مداخلهای موثر، کیفیت زندگی، و مراقبت ازخود (در زمینهی ورزش)، و آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری میتواند به عنوان مداخلهای مؤثر، شاخص بهزیستی، شاخص کلی مراقبت از خود، و مراقبت از خود (در زمینهی رژیم غذایی) را بهبود بخشد، و مداخلهی مصاحبهی انگیزشی گروهی، بهتر از آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری، میتواند مراقبت از خود (در زمینهی رژیم غذایی) را بهبود بخشد.
دیابت نوع دو,مصاحبهی انگیزشی (MI),آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری,کیفیت زندگی,بهزیستی,مراقبت از خود
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4148.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4148_3865b2e7bcd8903fdc49b3835b792d49.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
23
2011
10
23
پیشبینی رضامندی شغلی معلمان براساس باورهای دینی و سلامت روانشناختی
61
73
FA
یوسف
رضاپور
دانشگاه تبریز
rezapouryousef@yahoo.com
هدف مطالعهی حاضر پیشبینی رضایت شغلی معلمان براساس باورهای دینی و سلامت روانشناختی آنها بود. تعداد 100 نفر از دبیران نواحی پنجگانهی آموزش و پرورش شهر تبریز به شیوهی تصادفی خوشهای انـتخاب و با استفاده از پرسشنامههای رضامندی شـغلی، باورهای دینـی و سلامت روانشناختی دادههای مورد نیاز جمعآوری شد. جهت تحلیل دادهها از روش رگرسیون چندگانه استفاده شد. تحلیل نتایج نشان داد که متغیرهای سلامت روانشناختی و باورهای دینی 40 درصد از تغییرات رضامندی شغلی معلمان را پیشبینی میکنند. در این میان سلامت روانشناختی حائز سهم 27 درصدی و باورهای دینی دارای 13 درصد بود. مبتنی بر این یافتهها میتوان عنوان کرد که سلامت روانشناختی و باورهای دینی نقش برجسته در رضامندی شغلی معلمان ایفا میکنند.
رضامندی شغلی,سلامت روانشناختی,باورهای دینی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4149.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4149_8d63689eefc2247d8cc465b080b68ce6.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
23
2011
10
23
مقایسهی اثربخشی شناختدرمانی، حساسیتزدایی تدریجی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه در کاهش اضطراب امتحان و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان دختر
75
94
FA
فیروزه
سپهریان
دانشگاه ارومیه
f_sepehrian@yahoo.com
تحقیق حاضر در صدد بر آمده است تا اثربخشی روشهای شناختدرمانی، حساسیتزدایی تدریجی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه را در کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم دبیرستان شهر سقز مورد مقایسه قرار دهد. بدین منظور 160 نفر به شیوهی تصادفی از آموزش و پرورش شهرستان سقز انتخاب شدند. از طریق آزمون اضطراب امتحان اشپیلبرگر و مصاحبه بالینی 43 نفر مضطرب شدید شناخته شدند. سپس40 نفر از این تعداد به شیوهی تصادفی در گروههای آزمایشی (سه گروه) و کنترل (یک گروه) قرار گرفـتند. گروه اول شناخت درمانی، گروه دوم حساسیتزدایی تدریـجی و گروه سوم آموزش شیوههای صحیح مطالعه را به مدت ده جلسه یک و نیم ساعته تجربه کردند و گروه چهارم، گروه کنترل را تشکیل داد. سپس آزمون اضطراب امتحان برای چهار گروه اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه بر تفاضل نمرات پیش و پس<sub></sub>آزمون و تحلیل کواریانس نشان داد که بین گروههای آزمایشی و کنترل در میزان کاهش اضطراب امتحان تفاوت معنیداری وجود دارد. آزمون تعقیبی توکی نشان داد اضطراب امتحان در گروه<sub></sub>های شناختدرمانی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه در مقایسه با گروه حساسیتزدائی تدریجی کاهش بیشتری داشته است. همچنین نتایج تحلیل واریانس یکطرفه در پسآزمون عملکرد تحصیلی، تفاوت معنیداری را بین گروههای آزمایشی و گروه کنترل نشان داد. <br />بنابراین مـیتوان نتیجه گـرفت که شناختدرمانـی، حساسیتزدایی تدریجی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه روش مؤثری برای کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر به حساب میآیند و به نظر میرسد که شناخت درمانی و آموزش شیوههای صحیح مطالعه تأثیر بارزتری دارند.
اضطراب امـحان,شناختدرمانی,حساسیتزدایی تدریجی,آموزش مهارتهای مطالعه,پیشرفت تحصیلی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4150.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4150_9db21e90127182c77f9f00f0a78c9c2f.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
23
2011
10
23
بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر نگرش کلی دانشآموزان نسبت به سوءمصرف مواد مخدر
95
110
FA
فرامرز
سهرابی
0000-0003-0293-6120
دانشگاه علامه طباطبائی
sohrabi@atu.ac.ir
افسر
خلیلی
دانشگاه علامه طباطبایی.
khalilimails@yahoo.com
پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت تفکر انتقادی بر تغییر نگرش کلی نسبت به موادمخدر و سنجش میزان پایداری آن در دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر یزد طراحی و اجرا شد. روش پژوهش در دو سـطح توصیفی - تحلیلی و نیمه تـجربی بود. 40 دانشآموز دبیرستانی به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس از بین دانشآموزان گروه نمونه، نیمی از دانشآموزان برنامهی آموزشی مهارت تفکر انتـقادی دریافت نمودنـد. میزان اثربـخشی بـرنامهی آموزشـی با مقیاس «نگرش نسبت به سوءمصرف مواد» ارزیابی شد. دادههای پژوهش به کمک آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون t زوجی تحلیل گردیدند. یافتههای این مطالعه نشان داد که برنامهی آموزشی مهارت تفکر انتقادی، موجب تقویت نگرش منفی نسبت به سوءمصرف مواد میشود. همچنین نتایج نشان داد که اثر بخشی این برنامهی آموزشی به مدت سه ماه پایدار است. نتایج تحقیق حاضر در اثربـخشی برنامـهی آموزشی مهارت تفـکر انتقادی در تـغییر نـگرش دانشجویان نسبت به سوءمصرف مواد با نتایج تحقیقات پیشین همسو میباشد و اجرای این برنامه آموزشی به منظور پیشگیری از سوءمصرف مواد در دانشآموزان توصیه میگردد.
مهارت تفکر انتقادی,نگرش,نگرش نسبت به مواد مخدر,سوءمصرف
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4151.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4151_8fe97eb12692b1ffc9a4c348bc820ef7.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
23
2011
10
23
اثربخشی گروه درمانی به روش تحلیل رفتار متقابل بر سازگاری زناشویی و پیشگیری از عود افراد سمزدایی شده
111
132
FA
سیدموسی
کافی
دانشگاه گیلان
رحیم
ملازاده اسفنجانی
mollahzadeh@gmail.com
مرتضی
نوری
ایرج
صالحی
دانشگاه گیلان
عود اعتیاد در افراد سمزدایی شده، یکی از معضلات مهم درمانی برای سوءمصرف مواد است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر گروه درمانی به روش تحلیل رفتار متقابل بر سازگاری زناشویی و پیشگیری از عود افراد سمزدایی شده میباشد. این پژوهش به صورت نیمهآزمایشی با گروه کنترل نابرابر انجام گرفت. با استفاده از نمونهگیری در دسترس و از افـراد سمزدایی شده مراجعهکننده به مرکز دولتی درمانی نگهدارنده با متادون شهرستان بجنورد، 24 نفر به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 12 نفر) تقسیم شدند. هر دو گروه در پیشآزمون، مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر و پیشبینی از بازگشت رایت و همکاران را کامل کردند و پس از انجام گروه درمانی با گروه آزمایش، پسآزمون و پس از 5 ماه، آزمون پیگیری از هر دو گروه گرفته شد. در هنگام تکمیل آزمون پیگیری، مرفین چک نیز انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t مستقل و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که از لحاظ وسوسهی مصرف مواد بین دو گروه تفاوت معنیداری در پسآزمون و مرحله پیگیری وجود دارد، اما بین سازگاری زناشویی و احتمال مصرف مواد تفاوت معنیداری مشاهده نشد. طبق نتایج این پژوهش، گروه درمانی به روش تـحلیل رفتار مـتقابل مـمکن است از لحاظ وسوسهی مصرف مواد در افراد سمزدایی شده مؤثر باشـد و میتواند مورد توجه متخصصان قرار گیرد.
گروه درمانی,تحلیل رفتار متقابل,سازگاری زناشویی,عود,افراد سمزدایی شده
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4152.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4152_639c06436aa29a421a1c84efce108331.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
23
2011
10
23
بررسی رابطه محیط اجتماعی (جو مدرسه) و میزان خودتنظیمی در دانشآموزان دبیرستانی
133
153
FA
انسی
کرامتی
دانشگاه فردوسی مشهد
keramaty_ensi@yahoo.com
فاطمه
شهامت ده سرخ
دانشگاه فردوسی مشهد
حسین
خسروی
دانشگاه پیام نور مشهد
عوامل متعددی وجود دارند که میتوانند بر میزان خودتنظیمی دانشآموزان اثرگذار باشند. در پژوهش حاضر به بررسی نقش جو یا محیط اجتماعی مدرسه (که حاصل ادراک جمعی افراد از محیط کاریشان میباشد)، در این زمینه پرداخته شده است. همچنین این فرضیه که «جو باز مدرسه پیشبینیکننده سطوح بالاتر خودتنظیمی است» مورد آزمون قرار گرفت. نمونه مورد بررسی 415 نفر از دانشآموزان سال سوم 4 دبیرستان دخترانه در سال تحصیلی 1389-1388 بودند که در دو طبقه دارای موقعیت اجتماعی- اقتصادی بالا و پایین قرار داشتند و به سه پرسشنامه مربوط به «جو اجتماعی مدرسه»، «خودتنظیمی» و «انگیزش تحصیلی»، پاسخ دادند. در این مطالعه که به روش علی- مقایسهای انجام شد؛ وضعیت اجتماعی- اقتصادی، انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی (نمره معدل دانشآموزان)، مورد کنترل قـرار گـرفت و تجزیه و تـحلیل نـتایج حاصل از روش تحلیل رگرسیون چنـدگانه با مـدل سلسلهمراتبی، جهت بررسی سهم متغییر پیشبین (جو مدرسه) نشان داد که فرضیه مورد پژوهش تأیید شده و سه متغیر وضعیت اجتماعی- اقتصادی، انگیزش تحصیلی و جو مدرسه، پیشبینیکننده معناداری برای سطوح بالاتر خودتنظیمی هستند. همچنین متغیر جو مدرسه 6/18% از واریانس متغیر ملاک را در این پژوهش، پیشبینی کرد (01/0><em>p</em> ،38/23).
جو مدرسه,خودتنظیمی,انگیزش تحصیلی,وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4153.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4153_63cf60976e8dd01eb2e90f42b3aec107.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
23
2011
10
23
مدل روابط علّّی هیجان منفی، باورهای مرکزی، باورهای مرتبط با مواد، عقاید وسوسهانگیز و تنظیم هیجان با بازگشت به مصرف مواد
155
181
FA
شهرام
محمدخانی
دانشگاه تربیت معلم تهران
sh.mohammadkhani@gmail.com
نگار
صادقی
ولیالله
فرزاد
دانشگاه تربیت معلم تهران
پژوهش حاضر به منظور بررسی روابط مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای شناختی باورهای بنیادی، باورهای مرتبط با مواد، عقاید وسوسهانگیز، هیجان منفی و توانایی تنظیم هیجان با برگشت به مصرف مواد در قالب یک مدل علّی انجام شد. 300 نفر از معـتادان خود مـعرف به مراکز درمان اعـتیاد شهرستان جـهرم از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و با استفاده از مقیاسهای نگرش ناکارآمد، باورهای مرتبط با مواد، پرسشنامه افسردگی- اضطراب- استرس، پرسشنامهی عقاید وسوسهانگیز، و خردهمقیاس تنظیم هیجان پرسشنامه هوش هیجانی شات مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مدل فرضی بازگشت به مصرف مواد از برازش مناسبی برخوردار است و واریانس معناداری از بازگشت به مصرف مواد را تبیین میکند. بر اساس این مدل، مجموعهای از متغیرهای شناختی شامل باورهای مرکزی، عقاید مرتبط با مواد و عقاید وسوسهانگیز و راهـبردهای تنـظیم هـیجان در رابـطهی بین هیـجانهای منفی و بازگشت بـه مـصرف مواد میانجیگری میکنند. استفاده از تکنیکهای شناختی رفتاری برای شناسایی و تغییر باورهای مرکزی، باورهای مرتبط با مواد و آموزش راهبردهای انطباقی مقابله با وسوسه و تنظیم هیجان، باید بخش مهم برنامهی درمان سوء مصرف مواد باشد.
باورهای مرکزی,باورهای مرتبط با مواد,وسوسه,هیجان منفی,تنظیم هیجان,بازگشت به مصرف مواد
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4154.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4154_8edb70e25b6a72a09d0a6cc426b836a2.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
23
2011
10
23
مقایسهی عوامل شخصیتی در بین دانشآموزان دختر پرخاشگر و غیرپرخاشگر
183
200
FA
میرمحمود
میرنسب
دانشگاه تبریز
mirnasab2002@yahoo.com
منصور
بیرامی
2585501500020000
دانشگاه تبریز
dr.bayrami@yahoo.com
بصیره
زندکریمی
پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع علّی ـ مقایسهای بوده که به مطالعه عوامل شخصیتی در میان دانشآموزان دختر سال سوم دبیرستان در دو گروه پرخاشگر و غیرپرخاشگر پرداخته است. حجم نمونه مورد مطالعه 150 نفر بوده است (75 دانشآموز پرخاشگر و 75 دانشآموز غیرپرخاشگر) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و از طریق سرند کردن انتخاب شدهاند. دادههای این پژوهش، با اجرای پرسشنامههای پرخاشگری و آزمون شخصیتی نئو جمعآوری گردید. یافتههای مطالعه حاکی از آن بود که دو گروه پرخاشگر و غیرپرخاشگر از نظر عاملهای شخصیتی با یکدیگر تفاوت معنادار دارند، به این ترتیب که گروه پرخاشگر از نظر عاملهای N و E میانگین بالاتری نسبت به گروه غیرپرخاشگر و گروه غیرپرخاشگر از نظر عاملهای O، A و C میانگین بالاتری نسبت به گروه پرخاشگر دارند. نتایج پژوهش در راستای معدود پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه بوده و این یافتهها، میتوانند در زمینهی شناسایی و کشف عوامل مؤثر در رفتار پرخاشگرانه نوجوانان، شناخت دانشآموزان با زمینهی پرخاشگری و پیشگیری از بروز یا تشدید این رفتارها کاربرد داشته باشند.
پرخاشگری,عوامل شخصیتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4155.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4155_43caa6808b876b51c61becaaf955b269.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
6
23
2011
10
23
همبستههای سلامت روانی: شادکامی، ورزش و هوش هیجانی
201
221
FA
حمید
یعقوبی
دانشگاه شاهد
hyaghubi@yahoo.com
مجید
برادران
دانشگاه پیام نور
psycho_2000mb@yahoo.com
طی دهههای اخیر مسائل مربوط به بهداشت روانی دانشجویان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و مطالعات متعددی به بررسی عوامل مؤثر بر سلامت روانی، نحوهی سازگاری دانشجویان با محیط جدید و چگونگی شکلگیری آسیبهای روانی شایع در آنها پرداختهاند. در این راستا هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی رابطهی سازههای ورزش، شادکامی و هوش هیجانی با سلامت روانشناختی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان نخبه ایرانی در سال تحصیلی 88-1387 تشکیل میدهند که 160 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه سلامت عمومی فهرست شادکامی آکسفورد و مقیاس هوش هیجانی پاسخ دادند. در مطالعه حاضر علاوه بر استفاده از شاخصهای توصیفی، از همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون آماری t گروههای مستقل استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که شادکامی، ورزش و هوش هیجانی با سلامت روانشناختی همبستگی مثبت معناداری دارد. همچنین یافتهها بیانگر این مطلب است که این مؤلفهها به طور معناداری قادر بـه پیشبینی سلامت روانشناختی دانشجویان میباشند. سرانجام اینکه نتایج حاکی از این نکته بودند که بین دو گروه ورزشـکار و غـیرورزشکار در سازههای شادکامی، هوش هیجانی و سلامت روانشناختی تفاوت معناداری وجود دارد.
سلامت روان,شادکامی,هوش هیجانی و ورزش
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4156.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4156_016fd3e68a36044a436e99cf3c56fc3b.pdf