دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
11
2008
10
22
تآثیر خودآموزی کلامی بر بهبود علایم مرضی کودکان مبتلا به اختلال سلوک
1
17
FA
علی
اقبالی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
eghbali_ersi@yahoo.com
تورج
هاشمی
0000-0002-8353-6104
دکتر در روانشناسی تربیتی- استادیاردانشگاه تبریز
tourajhashemi@yahoo.com
مجید
محمودعلیلو
دکتر در روانشناسی بالینی- استادیار دانشگاه تبریز
m-aliloo@yahoo.com
هدف این تحقیق بررسی تآثیر آموزش خودآموزی کلامی بر علایم مرضی کودکان مبتلا به اختلال سلوک بود. به عبارتی دسترسی به این مسأله که آیا آموزش خودآموزی کلامی میتواند در بهبود علایم مرضی کودکان مبتلا به اختلال سلوک تآثیر مثبتی داشته باشد یا خیر، هدفی بود که پژوهش به قصد دستیابی به آنها انجام پذیرفت. <em>روش</em> این پژوهش از نوع طرح نیمه تجربی (نیمه آزمایشی) بود که در آن نمونهای شامل 20 نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال سلوک از مدارس شهر تبریزانتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند طرح، گروه آزمایشی در مدت 10 جلسه تحت آموزش خودآموزی کلامی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای در یافت نکرد. <em>نتایج</em> حاصل از روش تحلیل کوواریانس یک طرفه، نشان داد که گروه آزمایشی در پایان نسبت به گروه کنترل از بهبود قابل توجهی در علایم مرضی اختلال سلوک برخوردار است. به عبارت دیگر کاربرد و آموزش خودآموزی کـلامی موجـببهبـود معنیدار نشانههای مرضی دانشآموزان دارای اختلال سلوک شده بود.
علایم مرضی اختلال سلوک,خودآموزی کلامی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4328.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4328_dc28e765f61e1a7ace7c6c8c8bd29602.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
11
2008
10
22
بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر ابراز وجود، خودکارآمدی و سلامت روانی دانشآموزان
19
36
FA
منصور
بیرامی
2585501500020000
عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز
dr.bayrami@yahoo.com
براساس پژوهش، هوش هیجانی، توانایی فرد را در مقابله با استرسها و اقتضاهای محیطی افزایش میدهد (بار- اون، 1997). در این پژوهش به روش نیمه آزمایشی همراه با گروه کنترل، به تعداد 20 نفر از دانشآموزان دارای معدل تحصیلی پایینتر از 12، طی 10 جلسه مهارتهای هوش هیجانی آموزش داده شد. با استفاده از پرسشنامههای ASRI، خودکارآمدی شرز و GHQ به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تأثیر آموزش هوش هیجانی بر قدرت ابراز وجود، خودکارآمدی و سلامت عمومی دانشآموزان بررسی شد نتایج بیانگر تاثیر معنیدار این آموزشها بر متغیرهای وابسته بود.
هوش هیجانی,ابراز وجود,خودکارآمدی,سلامت روانی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4329.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4329_124d046d407df33d51d640e8708d14d5.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
11
2008
10
22
بررسی اثربخشی شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه در درمان دانشجویان مبتلا به اضطراب امتحان
37
60
FA
ناصر
صبحی قراملکی
0000000322545282
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی
aidasobhi@yahoo.com
کاظم
رسولزاده طباطبایی
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
پرویز
آزاد فلاح
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
azadfallahparviz@gmail.com
علی
فتحی آشتیانی
دانشیار دانشگاه بقیها... اعظم
در این پژوهش اثربخشی دو روش شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه در درمان دانشجویان مبتلا به اضطراب امتحان مورد مقایسه قرار گرفت. روش مطالعه در پژوهش حاضر آزمایشی بوده و جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاههای شهر تهران بودند. نمونه پژوهش شامل 90 دانشجوی دختر مبتلا به اضطراب امتحان بودند که از طریق سیاهه اسپیلبرگر و مصاحبه بالینی شناسایی و سپس بطور تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. این آزمودنیها در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بطور تصادفی جایگزین شدند. سپس شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه به عنوان فنون مداخلهای بکار بسته شدند (یک گروه شناخت درمانی، یک گروه آموزش مهارتهای مطالعه را تجربه نمودند و گروه دیگر گروه کنترل را تشکیل دادند). <br />نتایج تحلیل واریانس بر تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون نشان داد، بین گروههای آزمایشی و کنترل؛ در اضطراب امتحان تفاوت معنیداری وجود دارد. آزمون تعقیبی توکی نشان داد اضطراب امتحان در گروههای شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه در مقایسه با گروه کنترل بطور معنیداری کاهش یافته است. همچنین نتایج نشان داد شناخت درمانی در کاهش هر دو مؤلفه اضطراب امتحان مؤثر است؛ با این حال؛ بین این دو روش در کاهش نمرات مؤلفه نگرانی اضطراب امتحان تفاوتی مشاهده نگردید
اضطراب امتحان,مؤلفه نگرانی,مؤلفه هیجانپذیری,شناخت درمانی,آموزش مهارتهای مطالعه
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4330.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4330_4cf5dc359de5a2c2404c409b243f66e8.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
11
2008
10
22
رابطه بین تحصیلات والدین، جمعیت خانواده، تاهل، سن و ترتیب تولد با الگوهای شخصیتی اسکیزوتایپی
61
75
FA
علی
محمدزاده
دانشجوی دکترای روانشناسی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور سراب
مطالعه اسکیزوتایپی در جمعیت عمومی فرستی ویژه برای بررسی شاخصهای زیستی، شناختی و اجتماعی آسیبپذیری به اسکیزوفرنیا بدون اثرات مغشوشکنندگی ناشی از موسسهای شدن، مداخلات دارویی و نشانههای روانگسستگی شدید فراهم میآورد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر برخی از مولفههای جمعیتشناختی از قبیل تحصیلات والدین، تعداد اعضای خانواده، تاهل، سن و ترتیب تولد بر شخصیت اسکیزوتایپی میباشد. بدین منظور نمونهای به حجم 749 نفر (380 نفرگروه مذکر و 369 نفر گروه مؤنث) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از دانشکدههای مختلف دانشگاه شیراز انتخاب و با مقیاس شخصیت اسکیزوتایپی (STA) مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که صفات شبه روان گسستگی اسکیزوتایپی در بین فرزندان متعلق به والدین با تحصیلات پایین، خانوادههای پر جمعیت و فرزندان آخر خانواده بیشتر دیده میشود. همچنین، سن و تاهل با اسکیزوتایپی رابطهای نشان ندادند. این یافتهها در ارتباط با پژوهش های قبلی و نیز در ارتباط با ویژگیهای جمعیتشناختی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا به بحث گذاشته شدند. بنابراین، شناسایی تفاوتهای جمعیت شناختی در شیوع اسکیزوتایپی در جمعیت عمـومی در تشخیص عواملی که سیر و سببشناسی آن را تحت تاثیر قـرار میدهند, کمککننده میباشد.
اسکیزوتایپی,اسکیزوفرنیا,خانواده,والدین,ترتیب تولد,عوامل جمعیتشناختی,طبقه اجتماعی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4331.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4331_bcf1eff2c6029eff82d1e9a6c0e0a2c7.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
11
2008
10
22
اثر اضطراب و نحوه ارایة تکالیف برکارآمدی پردازش و عملکرد عناصر حافظة فعال
77
98
FA
علیرضا
مرادی
دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران
فرشته
چراغی
کارشناس ارشد روانشناسی
cheraghi.fereshte@yahoo.com
محمدنقی
فراهانی
دانشیار دانشگاه تربیت معلم
هدف: هدف این پژوهش مطالعه اثر اضطراب صفت بر تکالیفی است که به عنصر واجشناختی و دیداری - فـضایی حافظه فعال مربوط مـیشود تا نظریة کارآمدی پردازش آیزنک و کالو (PET) که بیان مـیکند "عـناصر واجشناختی و اجرایی مرکزی حافظة فعال در فهم ارتباط میان اضطراب و عملکرد اهمیت دارند" را مورد آزمون قرار دهد. روش:160 نفر از دانشجویان سال اول دانشگاه، بخش صفت سیاهة اضطراب حالت - صفت اسپیلبرگر را تکمیل و از بین آنها 25 درصد بالای توزیع (24 نفر) و 25 درصد پایین توزیع ( 24 نفر) بعنوان افراد با اضطراب صفت بالا و اضطراب صفت پایین انتخاب شدند. هر دو گروه در معرض برنامة تهدید خود قرار گرفتند و براساس نحوه ارائة تکالیف (کلامی- دیداری/ دیداری- کلامی) در 4 گروه بطور تصادفی جایگزین شدند و دو تکلیف حافظه فعال به آنها ارائه شد. تعداد پاسخهای صحیح به عنوان نتیجة عملکرد و زمان و میزان تلاش ذهنی صرف شده برای انجام تکلیف به عنوان شاخص کارآمدی پردازش در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد.یافتهها: نتایج حاکی از اثرگذاری اضطراب صفت بر میـزان تلاش ذهـنی، زمان صرف شده و تعداد پاسخهای صحیح در تکلیف کلامی و بر میزان زمان صرف شده در تکلیف دیداری بود. اثر تعاملی اضطراب و نحوه ارائۀ تکلیف تنها بر میزان زمان صرف شده در تکلیف دیداری مشاهده شد. نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد که اضطراب، عملکرد و کارآمدی پردازش را در تکلیف کلامی بیشتر از تکلیف دیداری کاهش داد. همچنین کارآمدی پردازش گروه دارای اضطراب بالا زمانی که تکلیف دیداری را به عنوان تکلیف دوم دریافت کرد کاهش یافت.
اضطراب صفت,نحوه ارائه تکلیف,کارآمدی پردازش,حلقه واج شناختی,صفحه ثبت اطلاعات دیداری-فضایی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4332.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4332_b09e0f04a884dc9ee4a22a4899a1431e.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
11
2008
10
22
بررسی رابطه هوش هیجانی ـ اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان دارای حکم انضباطی و مقایسه آن با دانشجویان بدون حکم دانشگاه ارومیه
99
121
FA
فرزانه
میکائیلیمنیع
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه
زهرا
مددی امامزاده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی-اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دانشجویانی که بدلیل عدم رعایت قوانین دانشگاه حکم انضباطی دریافت کرده بودند و مقایسه آن با دانشجویان بدون حکم است. برای دستیابی به این مهم، کلیه دانشجویانی که در سالهای تحصیلی 85-84 و 86-85 از کمیته انضباطی حکم گرفته و حکم مورد نظر درباره آنها اجرا شده بود، بهعنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. طی این مدت 135 نفر حکم انضباطی گرفته و تخلف آنان محرز شده بود. بخشی از این گروه بدلیل تعلیق از تحصیل و عدم دسترسی به آنها، عدم تمایل به شرکت در پژوهش و فارغالتحصیلی از دانشگاه حذف شدند. براین اساس کل نمونه دارای حکم انضباطی مطالعه شده 53 نفر (28 نفر مذکر و 26 نفر مونث) بود. با هدف مقایسه، 53 نفر از دانشجویانی که تخلفی نداشتند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند و کل نمونه به 106 نفر رسید. دو گروه از نظر جنس، سن، سال ورود به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی و محل سکونت (بومی و غیربومی بودن) همتا گردیدند. از آزمون هوش هیجانی-اجتماعی بار-آن و سازگاری اجتماعی بل جهت سنجش متغیرها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند بین سازگاری اجتماعی دانشجویان دارای حکم و بدون آن تفاوت معنیدار وجود داشته و گروه دوم سازگارتر هستند (01/0>P). در زمینه هوش هیجانی-اجتماعی دانشجویان بدون حکم انضباطی از مهارت مدیریت تنش، سازگاری و خلق کلی بهتری در قیاس با دانشجویان دریافتکننده حکم انضباطی برخوردار بودند (01/0>P). علاوه بر این، بررسی رابطه هوش هیجانی-اجتماعی با سازگاری اجتماعی حاکی از وجود رابطه معنیدار بین آنها در تمام مولفهها بود. در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام از میان مولفههای هوش هیجانی-اجتماعی سه مولفه خلق کلی، مهارتهای درون فردی و سازگاری و همچنین داشتن حکم انضباطی به شکل معنیداری قادر به پیشبینی سازگاری اجتماعی بودند (001/0>P).
هوش هیجانی-اجتماعی,سازگاری اجتماعی,تخلف انضباطی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4333.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4333_0754b648001697d0f28a88f057ba9d37.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
11
2008
10
22
بررسی رابطه ابعاد فراشناخت عاطفی و جهتگیری هدف
123
146
FA
زهرا
هاشمی
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
محمد
خیّر
استاد بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
فهم ارتباط میان شناخت، فراشناخت، عواطف، انگیزش و فرآیندهای انگیزش درونی از مسائل مطرح در روانشناسی تربیتی است. به اعتقاد برخی از محققین عواطف به عنوان فرآیندی پویا در هر لحظه شناخت، احساس، و فرآیندهای انگیزشی را ترکیب و آنها را با فرآیندهای یادگیری یکی مینماید. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد مختلف فراشناخت عاطفی بر روی جهتگیری هدف میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 167 نفر دختر و پسر دانشگاه شـیراز بوده که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش ابعاد فراشناخت عاطفی از پرسشنامه فراشناخت ولز (1995) و جهت سنجش جهتگـیری هدف نیز از پرسشنامه جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور (2001) استفاده شد. روائی پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی و پایائی نیز با استفاده از ضرائب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نتایج حاصل از رگرسیون نشان میدهد که بعد باورهای منفی دربارة کنترلپذیری تفکر و خطرات مربوط به نگرانی پیشبینیکننده هدف عملکرد-اجتنابی میباشد. همچنین بعد فرایندهای شناختی پیشبینی کنندة هدف تسلط-رویکردی بوده و بعد باورهای مثبت دربارة نگرانی پیشبینیکننده اهداف عملکرد- اجتنابی و عملکرد-رویکردی میباشد. بعد نیاز به کنترل افکار نیز پیشبینیکننده هدف تسلط-اجتنابی است.
فراشناخت عاطفی,جهتگیری هدف
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4334.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4334_96deba4eaa93629147709e03815be222.pdf