دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
9
2008
04
20
رابطة رضایت از زندگی، سبک مسأله گشایی و نگرش مذهبی با سلامت روانی
1
19
FA
عباس
بخشی پور
0000-0002-1820-8526
استادیار روانشناسی دانشگاه تبریز
abbas_bakhshipour@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة میان رضایت از زندگی، سبک مسألهگشایی و نگرش مذهبی با سلامت روانی میباشد. برای این منظور از میان مراجعهکنندگان به مرکز مشاوره دانشگاه تهران دانشجویانی که از سوی روانپزشک تشخیص اختلالات اضطرابی و یا خلقی دریافت داشتند به روش نمونهگیری در دسترس 85 نفر انتخاب و چهار پرسشنامه رضایت زمانی از زندگی، سبک مسألهگشایی، نگرش مذهبی و سلامتی عمومی -28 گویهای را تکمیل کردند. نمونه سالم نیز از دانشجویان دانشگاه تهران با روش همتاسازی انتخاب و چهار پرسشنامه را تکمیل نمودند. دادههای حاصله از طریق تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) و رگرسیون چندگانه با روش گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت.
دانشجویان سالم در مقایسه با دانشجویان بیمار از رضایت بالاتر نسبت به زندگی (01/0P<)، سبک مقابلهای انطباقیتر (01/0P<) و نگرشهای مذهبی قویتر (05/0P<) برخوردارند. دانشجویان دختر از رضایت بالاتر نسبت به زندگی و گرایشات مذهبی قویتر برخوردارند (01/0P<). دانشجویان دختر و پسر بیمار در مقایسه با دانشجویان سالم زودتر احساس درماندگی میکنند، از زندگی ناراضیتر هستند و گرایشات مذهبی ضعیفتری دارند (01/0P<). سبک مسألهگشایی بهویژه مقیاس درماندگی ، بالاترین قدرت پیشبینی سلامت روانی روانی را دارند (01/0P<). نتیجه اینکهسبک مسألهگشایی، رضایت از زندگی و نگرش مذهبی در تعدیل و تضعیف استرس زندگی دانشجویی تاثیر معنیدار میگذارند.
رضایت از زندگی,سبک مسألهگشایی,نگرش مذهبی,سلامت روانی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4344.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4344_540b2c62c46f2da3ac384f4030e75d74.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
9
2008
04
20
نقش نقصهای حسی در سبکهای دلبستگی و مشکلات رفتاری کودکان
21
46
FA
زینب
خانجانی
0000-0002-9692-9660
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
zeynabkhanjani@yahoo.com
مطالعهی حاضر به بررسی تأثیر نقصهای حسی شامل نابینایی و ناشنوایی بر نوع دلبستگی (ایمنی/ ناایمنی دلبستگی) و سبکهای دلبستگی (ایمن، دوسوگرا، اجتنابی، آشفته/ سرگشته)، تأثیر این نقصها بر مشکلات رفتاری کودکان نابینا و ناشنوا در مقایسه با کودکان عادی، و رابطه نوع دلبستگی با مشکلات رفتاری در سه گروه نابینا، ناشنوا و کودکان عادی میپردازد.
آزمودنیهای این پژوهش شامل 84 کودک نابینا، ناشنوای مطلق و کودکان عادی 7-6 ساله دختر و پسر بود. ابزارهای این پژوهش شامل آزمونهای اضطراب جدایی، مقیاس مشکلات رفتاری آخن باخ، آزمون هوشی ریون پیشرونده و پرسشنامه محقق ساخته جمعیت شناختی بود. برای تحلیل آماری دادههای پژوهش از تحلیل واریانس یک متغیری، آزمون تعقیبی LSD، آزمون t، آزمون خی دو استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کودکان ناشنوا بیش از کودکان عادی در معرض خطر ناایمنی دلبستگی قرار دارند. اما کودکان نابینا از این لحاظ آماری تفاوت معنیداری با کودکان عادی نداشتند. توزیع پراکندگی کودکان نابینا و ناشنوا در چهار سبک دلبستگی (ایمن، دوسوگرا، اجتنابی، آشفته/ سرگشته) با توزیع پراکندگی کودکان عادی در چهار سبک مذکور تفاوت معنی دار نداشت. یافته دیگر نشان داد که کودکان نابینا و ناشنوا بیش از کودکان عادی دارای مشکلات رفتاری هستند. همچنین بین ناایمنی دلبستگی با مشکلات رفتاری در کودکان عادی رابطه معنیدار به دست آمد اما در کودکان نابینا و ناشنوا این رابطه از لحاظ آماری معنی دار نشد.
نقصهای حسی,سبکهای دلبستگی,مشکلات رفتاری,نابینایی,ناشنوایی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4345.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4345_e9de5d6b79cd7a7d8325b803de153619.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
9
2008
04
20
رابطه بین شوخ طبعی و اختلالات روانی در دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی شهر اصفهان
47
64
FA
مهدیه سادات
خشوعی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین شوخطبعی و اختلالات روانی دانشآموزان دورهی پیشدانشگاهی شهر اصفهان بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دورهی پیشدانشگاهی شهر اصفهان در سـال تحصیلی 1386-1385 بودنـد کـه با روش نمـونهگـیری تصادفی خوشـهای چند مرحلـهای 214 دانشآمـوز (105 دختـر و 109 پسر) بـه عنـوان نمونـهی آمـاری انتخاب شـدند. در مـورد آنها پرسشنامهی شوخطبعـی (SHQ) و نـسخـهی تجدیـدنـظـر شـدهی90 نشانهای (SCL-90-R) اجرا شد. نتایج ضریب همبستگـی پیرسون نشان داد که بین کل شوخطبعی با شاخص کلی علایم روانی و ابعاد شکایات جسمانی، وسواس - اجبار، حساسیـت بین فردی، افسردگی، اضطراب، فوبیا، افکار پارانوئیدی، روانپریشیگرایی و سؤالات اضافی رابطهی معنیدار منفی وجود دارد، اما بین کـل شوخطبعی با بُعد خصومت رابـطهی مـعنیداری مشاهده نـشد. عـلاوه براین، مقایسهی میانگینها نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسر از لحاظ میزان کل شوخطبعـی، شاخص کلـی علایم روانی و ابعاد وسواس-اجبار، حساسیت بین فردی، خصومت، افکار پارانوئیـدی و روانپریـشیگرایی تفاوت معنیداری وجود نداشت، اما از لحاظ ابعاد شکایات جسمانی، افسردگی، اضطراب، فوبیا و سؤالات اضافی تفاوت میان آنها معنی دار بود.
شوخ طبعی,اختلالات روانی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4346.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4346_b081486401664e7e4677716891aa2820.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
9
2008
04
20
پیشبینی آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی براساس جهتگیری هدف پیشرفت
65
91
FA
محمد آقا
دلاورپور
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش پیشبینیکنندگی اهداف پیشرفت سهگانه (تسلط، عملکرد گرایشی و عملکرد اجتنابی) در زمینهی پیشرفت تحصیلی و آگاهی فراشناختی بود. نمونه انتخاب شده برای انجام پژوهش حاضر شامل 392 دانشجوی کارشناسی پسر(237) و دختر(155) دانشکدهی مهندسی دانشگاه شیراز بود، که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامههای هدفگرایی تحصیلی و آگاهی فراشناختی استفاده شد. برای تحلیل دادهها، روش آماری رگرسیون چندگانه (بهشیوهی همزمان) بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد که هدف تسلط قادر به پیشبینی پیشرفت تحصیلی نمیباشد. هدف عملکرد گرایشی پیشبینیکننده مثبت و هدف عملکرد اجتنابی پیشبینیکننده منفی پیشرفت تحصیلی بود. همچنین تحلیلهای آماری نشان داد که هدف تسلط بهصورت مثبت و معنادار، آگاهی فراشناختی را پیشبینی میکند، در حالی که هیچ یک از اهداف عملکردی (گرایشی و اجتنابی)، قادر به پیشبینی آگاهی فراشناختی نمیباشند.
جهتگیری هدف,آگاهی فراشناختی,پیشرفت تحصیلی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4347.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4347_dfa0b9bbb3b51bba72eb8d296913ff6a.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
9
2008
04
20
بررسی تأثیر مشاورهی راه حل محور بر رضایت زناشویی در ابعاد پرخاشگری، زمان با هم بودن، توافق درباره مسایل مالی و رضایت جنسی در زوجهای هر دو شاغل
93
117
FA
علیمحمد
نظری
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
منصور
بیرامی
2585501500020000
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز
dr.bayrami@yahoo.com
پژوهش حاضـر به منظور بررسـی اثر مشاورهی راهحل-محور بر رضایت زناشویی زوجهای هر دو شاغل صورت گرفته است. مشاورهی راهحل محور یکی از انواع درمانهای کوتاه مدت است که بر یافتن راهحلها توسط مراجع با کمک مشاور تأکید دارد. جامعهی پژوهش شامل آن دسته از معلمهایی میباشد که همسر آنها نیز شاغل است. نمونهی پژوهش شامل 24 زوج است که از بین زوجینی که حاضر به شرکت در مطالعه شدند بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش عبارت است از پرسشنامهی رضایت زناشویی فرم تجدیدنظر شده (MSI-R) که توسط اشنایدر ساخته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر استفاده از روشهای آمار توصیفی از آزمون تحلیل واریانس کرتهای تقسیم شده<sup>1</sup>استفاده شده است. تحلیل دادهها نشان میدهد که مشاورهی راهحل-محور بهطور معنیداری متغیرهای مورد نظر را بهبود بخشیده است.
مشاورهی راهحل-محور,رضایت زناشویی,زوجهای هر دو شاغل
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4348.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4348_eaafed97f058c828f82d26e7dac02688.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
9
2008
04
20
تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی (مدیریت خشم، جرأتآموزی، آرامسازی) بر افزایش جرأتمندی و کاهش خشم در بیماران قلبی، پس از پیوند بای پس عروق کرونر
119
134
FA
فاطمه
نعمتی سوگلی تپه
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
جلیل
باباپور خیرالدین
0000-0001-9163-6386
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
babapourj@yahoo.com
مجید
محمود علیلو
استادیارگروه روانشناسی دانشگاه تبریز
m_aliloo@yahoo.com
منصور
بیرامی
2585501500020000
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
dr.bayrami@yahoo.com
تورج
هاشمی
0000-0002-8353-6104
استادیارگروه روانشناسی دانشگاه تبریز
tourajhashemi@yahoo.com
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی (مدیریت خشم، جراتآموزی و آرامسازی) بر افزایش جرأتمندی و کاهش خشم در بیماران قلبی، پس از جراحی پیوند بای پس عروق کرونر، میپردازد. بدین منظور در قالب طرح پیشآزمون ـ پسآزمون به همراه گروه گواه، 40 بیمار مبتلا به اختلال کرونری قلب با دامنه سنی 65 - 35 سال که برای اولین بار تحت جراحی بای پس عروق کرونر قرار گرفته و در حال ترخیص از بیمارستان بودند، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. جهت گردآوری دادهها، از مقیاس جرأتمندی راتوس و مقیاس خشم MMPI-2 استفاده شد که قبل از شروع برنامه آموزش مهارتهای زندگی و بلافاصله پس از اتمام دوره آموزشی، توسط بیماران دو گروه آزمایش و گواه تکمیل گردید. تحلیل دادهها به روش تحلیل کوواریانس انجام شد. یافـتهها نشان دادند که برنامه آموزش گروهی مهارتهای زندگی، بهطور معنیداری موجب افزایش جرأتمندی و کاهش خشم در بیماران شده است (001/0>P). همچنین بر اساس نتایج بدست آمده، بین دو جنس از لحاظ اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر افزایش جرأتمندی و کاهش خشم، تفاوت معنیدار ملاحظه نشد (05/0P>).
آموزش گروهی مهارتهای زندگی,مدیریت خشم,جراتآموزی,آرامسازی,بیماری کرونری قلب
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4349.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4349_c61c7aab84882f2d0cb9a6f11fc533e0.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
3
9
2008
04
20
بررسی رابطة هوش هیجانی با احساس غربت و سلامت عمومی دانشجویان
135
151
FA
ابوالقاسم
یعقوبی
0000-0002-1949-6814
استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان
yaghoobi@basu.ac.ir
مهران
فرهادی
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت
نیکزاد
قنبری
کارشناس ارشد روانشناسی
کیوان
کاکابرایی
دانشجوی دکتری روانشناسی و عضو هیأت علمی
به منظور بررسی رابطة هوش هیجانی با احساس غربت و سلامت عمومی دانشجویان، نـمونهای به حـجم 196 نفر از دانشجویان غیربومی دانشگاه بـوعلی سینا هـمدان به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامههای هوش هیجانی شرینگ، احساس غربت آرچر و سلامت عمومی گلدبرگ بر روی آنان اجرا شد. نتایج نشان داد که: الف) بین هوش هیجانی و سلامت عمومی همبستگی مثبت وجود دارد (01/0p<). ب) هوش هیجانی دانشجویان با احساس غربت آنان همبستگی معنیدار ندارد. ج) احساس غربت دانشجویان با سلامت عمومی آنان همبستگی منفی دارد (01/0p<). د) هوش هیجانی دانشجویان دختر تفاوت معنیداری با هوش هیجانی دانشجویان پسر ندارد. هـ) احساس غربت دانشجویان پسر کمتر از دانشجویان دختر است (01/0p<). و) سلامت روانی دانشجویان پسر بیش از سلامت روانی دانشجویان دختر است(01/0p<). یافتههای پژوهش به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند.
هوش هیجانی,سلامت عمومی,سلامت روانی,احساس غربت,دانشجویان
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4350.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4350_f9191bfbcca09d03916f2c37c5d5813f.pdf