دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
36
2015
01
21
رابطه توانایی حلمسأله خانواده و باورهای غیرمنطقی با مشکلات و ناسازگاریزناشویی
1
17
FA
زینب
آزادی
دانشگاه فردوسی مشهد
azadi_zeinab@yahoo.com
سیدعلی
کیمیایی
دانشگاه فردوسی مشهد
kimiaee@um.ac.ir
سکینه
عباسی بورندرق
دانشگاه فردوسی مشهد
رضایت زناشویی محور بسیاری از نظریهها و پژوهشها بوده است. رابطه بین توانایی حلمسأله و تفکرات منطقی نیز با بهداشت روانی مورد مطالعات زیادی قرار گرفته است. پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه توانایی حلمسأله خانواده و باورهای منطقی با مشکلات و ناسازگاری زناشویی صورت گرفت. نمونهای از مردان و زنان متأهل (تعداد= 103؛ 50% مرد) که تاکنون به دادگاه خانواده مراجعه نداشتند، به روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند و چهار پرسشنامه حل مسأله خانواده، تفکرات منطقی، فهرست مشکلات زناشویی و مقیاس سازگاری زن و شوهر را تکمیل کردند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیرهای حلمسأله خانواده باورهای غیرمنطقی با مشکلات زناشویی و ناسازگاری زناشویی روابط معنیداری وجود دارد (001/0p<). نتایج دو رگرسیون سلسلهمراتبی نشان دادند که پس از کنترل اثر جنسیت، سن، تحصیلات، نوع ازدواج، طول دوران عقد، طول ازدواج، تعداد فرزندان، افزایش توانایی حلمسأله خانواده و باورهای منطقی با کاهش میزان مشکلات و ناسازگاری زناشویی همراه است. نتایج پیشنهاد میکند که توانایی حلمسأله خانواده و باورهای منطقی در رضایت زناشویی از اهمیت زیادی برخوردار است.
حلمسأله خانواده,باورهای غیرمنطقی,مشکلاتزناشویی,ناسازگاریزناشویی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4039.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4039_20024d6c260597b593e8dd4d785f916e.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
36
2015
01
21
پیشبینی تغییرات رفتارهای بهداشتی بر اساس متغیرهای احساس انسجام، خودکارآمدی کلی، خوشبینی و بدبینی در جمعیت دانشجویی
19
36
FA
منصور
بیرامی
2585501500020000
دانشگاه تبریز
dr.bayrami@yahoo.com
سامره
اسدی مجره
دانشگاه تبریز
مریم
حسینی اصل
دانشگاه تبریز
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی تغییرات رفتارهای بهداشتی بر اساس متغیرهای احساس انسجام، خودکارآمدی کلی، خوشبینی و بدبینی در جمعیت دانشجویی بود. در این پژوهش نمونهای به تعداد 135 نفر به روش نمونهگیری در دسترس از میان دانشجویان کارشناسی ارشد دختر دانشگاه تبریز انتخاب شد. جهت اندازهگیری مولفه رفتار های بهداشتی از مقیاس رفتارهای بهداشتی پلانگ، مولفه احساس انسجام پرسشنامه احساس انسجام آنتونووسکی، مولفه خودکارآمدی کلی از پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و مولفه خوشبینی بدبینی مقیاس خوشبینی و بدبینی توسط چانگ و همکاران استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون همزمان تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد رابطه احساس انسجام با رفتارهای بهداشتی مثبت و معنیدار است (01/0P<). متغیرهای مدیریتپذیری و معناداری احساس انسجام پیشبینیکنندههای خوبی برای رفتارهای بهداشتی بودند. رابطه بدبینی با رفتارهای بهداشتی مثبت، ولی از نظر آماری غیرمعنیدار است. خوشبینی با رفتارهای بهداشتی، رابطه منفی و غیرمعنیدار دارد. نتایج پژوهش، حاکی از آن است که احساس انسجام، خودکارآمدی کلی، خوشبینی بدبینی میتواند رفتارهای بهداشتی را پیشبینی کند فراهم آورد.
رفتارهای بهداشتی,احساس انسجام,خودکارآمدی,خوشبینی,بدبینی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4040.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4040_89d1002e0042bf6bf4e3ba6890ccdbee.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
36
2015
01
21
پیشبینی تغییرات سلامت عمومی دانشجویان بر اساس مولفههای هوش هیجانی و ابعاد کانون کنترل
37
55
FA
یوسف
رضاپور
دانشگاه تبریز
مریم
عابدینی
دانشگاه پیام نور
سامره
اسدی مجره
دانشگاه تبریز
rezapouryousef@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه هوش هیجانی و ابعاد کانون کنترل با سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه تبریز در چهارچوب یک طرح همبستگی انجام گردید. 381 دانشجوی دانشگاه تبریز (195 دختر و 186 پسر) در این پژوهش شرکت کردند. از دانشجویان خواسته شد مقیاس مقیاس کانون کنترل راتر (1966)، پرسشنامه سلامت عمومی و هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2001) را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که منبع کنترل درونی رابطه مثبت و معناداری با سلامت عمومی دارد در حالی که منبع کنترل بیرونی رابطه منفی با سلامت عمومی داشت. بین منبع کنترل درونی با هوش هیجانی رابطه مثبت معنادار وجود داشت در حالی که منبع کنترل بیرونی با هوش هیجانی رابطه معنادار نداشت. همچنین، یافتهها نشان داد از بین مولفههای هوش هیجانی، مهارتهای شناختی بهطور معنیداری قادر تغییرات سلامت عمومی را پیشبینی کنند. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخورداند و نیز افراد حائز کانون کنترل درونی از نظر سلامت عمومی در وضعیت بهتری قرار دارند.
سلامت عمومی,هوش هیجانی,کانون کنترل درونی,کانون کنترل بیرونی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4041.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4041_68cbcacfa495ad551b73d597d8da6a69.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
36
2015
01
21
تأثیر هیجانی موسیقی بر فشارخون و ضربان قلب در افراد مبتلا به فشارخون اساسی بر اساس ابعاد شخصیتی درونگرایی و برونگرایی
57
73
FA
حسن
صبوری مقدم
دانشگاه تبریز
sabourimoghaddam@yahoo.com
جلیل
باباپور خیرالدین
0000-0001-9163-6386
دانشگاه تبریز
babapourj@yahoo.com
بابک
صادقی
دانشگاه تبریز
ناصر
اصلان آبادی
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
داود
عزتی
دانشگاه تبریز
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر هیجانی موسیقی با دو ریتم مختلف بر فشار خون و ضربان قلب بیماران مبتلا به فشار خون بالای اولیه براساس ابعاد شخصیتی درونگرایی و برونگرایی انجام شد.113 نفر از بیماران مرد مبتلا به فشار خون اساسی مراجعهکننده به بیمارستان شهید مدنی شهرستان تبریز، مقیاس تجدیدنظر شده NEO-FFI فرم کوتاه را تکمیل نمودند و پس از احراز نمره مورد قبول در دو گروه درونگرا و برونگرا (هر گروه 30 نفر و مجموعاً 60 نفر) طبقهبندی شدند (دامنه سنی 50-31 و میانگین 42 سال). در مورد گروهها، دو نوع موسیقی با دو ریتم آرام و تند در یک جلسه با فاصله زمانی نیم ساعت بین دو نوع موسیقی، اعمال شد. میزان فشارخون سیستولیک، دیاستولیک و ضربان قلب آزمودنیها قبل و پس از ارائه موسیقی اندازهگیری و ثبت گردید. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.نتایج نشان داد که بیماران برونگرا کاهش بیشتری را در فشار خون سیستولیک نسبت به بیماران درونگرا بعد از ارائه موسیقی با ریتم آرام بهدست آوردند و بهعبارتی هنگام ارائه موسیقی با ریتم آرام فشارخون سیستولیک بیماران برونگرا نسبت به میزان آن در مرحله خط پایه کاهش بیشتری داشت. با اینکه موسیقی با ریتم تند بر روی شاخصهای فیزیولوژیکی موثر بود اما باعث بهوجود آمدن تفاوتهای معنیدار در دو گروه نشد. بر اساس نتایج به دست آمده میتوان گفت که بیماران درونگرا عواطف منفی بیشتری نسبت به بیماران برونگرا تجربه میکنند و این عواطف مـنفی باعث بهوجود آمدن تغییر کـمتر در فشارخون این بیماران نسبت به بیماران برونگرا میشود.
موسیقی,فشارخون,ضربان قلب,درونگرایی,برونگرایی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4042.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4042_e11460bd800162660abe107fcb86f730.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
36
2015
01
21
اثر تمرین شناختی بر کارایی شبکه کنترل اجرایی توجه و سرعت پردازش (با رویکرد نظریه هب)
75
99
FA
زهرا
فتحی رضائی
دانشگاه شهیدبهشتی تهران
zahra.fathirezaie@gmail.com
علیرضا
فارسی
دانشگاه شهید بهشتی تهران
ar.farsi@gmail.com
سیدمحمدکاظم
واعظ موسوی
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین شناختی با تکالیف حافظه کاری بر کارایی شبکه عصبی کنترل اجرایی توجه و سرعت پردازش بازیکنان تنیس روی میز بود. بدین منظور، 20 شرکتکننده در دو گروه تمرینی شناختی و جفت شده قرار داده شدند. پیش و پس از هشت جلسه تمرینی از شرکتکنندهها آزمون شبکههای توجه بهعملآمد. نتایج تحلیل واریانس مکرر دو در دو تفاوت معناداری را بین دو گروه در هر دو عامل (کنترل اجرایی توجه، زمان واکنش) نشان داد. در عامل کنترل اجرایی گروه اول بهبود در کارایی شبکه را نشان داده در حالی که گروه دوم هیچ تغییری را نشان نداد. در عامل سرعت پردازش در هر دو گروه بهبود مشاهده شد، ولی در گروه تمرین شناختی بهبود بیشتری نسبت به گروه جفت شده مشاهده شد. با توجه به نتایج پژوهش، به نظر میرسد تمرین شناختی روی کارایی شبکه عصبی و سرعت پردازش تأثیر مثبتی دارد و این موضوع براساس نظریه هب نشانگر اثر افزایش یافته ارتباط درون شبکهای و انعطافپذیری مغز به تکرار و تمرین است.
شبکههای توجه,کنترل اجرایی؛ تمرین شناختی؛ حافظه کاری بینایی- فضایی؛ سرعت پردازش؛ زمان واکنش,تنیس روی میز
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4043.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4043_d20ef556d25e4c0e899c7780de27c48b.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
36
2015
01
21
پیشبینیکنندههای نگرش نوجوانان به رفتار خرابکارانه: نقش مؤلفههای ازخودبیگانگی روانی و کیفیت دلبستگی
101
118
FA
پروین
کدیور
دانشگاه خوارزمی تهران
kadivar22@gmail.com
ندا
افشاریان
دانشگاه خوارزمی تهران
neda.afsharian1364@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ازخودبیگانگی روانی و کیفیت دلبستگی با نگرش به رفتارهای خرابکارانه در دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوعِ همبستگی و شرکتکنندگان شامل 320 دانشآموز (176 دختر و 144 پسر) پایه سوم دبیرستان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ازخودبیگانگی روانی "ملوین سیمن (1959)"، پرسشنامه رفتار خرابکارانه و سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان "آرمسدن و گرینبرگ (1987)" بود. نتایج نشان داد که مؤلفههای اعتماد و ارتباط با والدین و همسالان رابطه منفی و مؤلفه بیگانگی از والدین و همسالان و هر پنج مؤلفه ازخودبیگانگی روانی رابطهای مثبت با نگرش به رفتارهای خرابکارانه داشتند. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای احساس ازخودبیگانگی روانی، اعتماد به پدر، اعتماد به همسال، ارتباط با همسال و ارتباط با مادر توانستند واریانس نگرش به رفتار خرابکارانه را بهطور معنیداری پیشبینی کنند (87/0R<sup>2</sup>=). با توجه به نتایج حاضر، توجه به روابط دلبستگی برای مشاوران و خانوادهدرمانگران در مواجهه با نوجوانان توصیه میشود
رفتار خرابکارانه,ازخودبیگانگی روانی,کیفیت دلبستگی,نوجوانی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4044.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4044_5f253af653d15ac98b61705a94307ec4.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
36
2015
01
21
اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا در بهبود نشانههای بیخوابی ثانویه
119
134
FA
رقیه
کیانی
دانشگاه بینالمللی امامرضا(ع)
ps.mkiyani@gmail.com
پریچهر
احمدی
دانشگاه آزاد اسلامی, واحد تبریز
سیمین
جعفری
دانشگاه بینالمللی امام رضا( ع)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یوگا در درمان بیخوابی انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مراجعان با تشخیص بیخوابی به مراکز درمان روانپزشکی شهر تبریز در سال 1392 بودند که 60 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش به مدت 5 ماه تحت تمرین با یوگا قرار گرفتند. یکبار قبل از اجرای تمرین یوگا و یک بار بعد از اتمام دوره از هر دو گروه پیشآزمون و پس آزمون بهعمل آمد. ابزار گردآوری دادهها از پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه شاخص کیفیت خواب، پرسشنامه افسردگی و اضطراب بک بود. نتایج نشان داد یوگا در بهبود کیفیت خواب، کاهش افسردگی و اضطراب موثر است. بنابراین میتوان از یوگا بهعنوان درمانی کمهزینه، قابل یادگیری و آسان برای درمان استفاده کرد.
یوگا,بیخوابی,افسردگی,اضطراب
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4045.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4045_53e2b89cefa86de1a472cbaab497fa09.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
36
2015
01
21
اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/کمتوجهی
135
154
FA
محمد
نریمانی
0000000297104046
دانشگاه محقق اردبیلی
narimani@uma.ac.ir
اعظم
شاهعلی
عباس
ابوالقاسمی
دانشگاه محقق اردبیلی
هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و کمتوجهی بود. طرح تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و به این منظور 833 دانشآموز پایه پنجم ابتدایی از مناطق تحصیلی1، 3 و 4 شهر تبریز بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و آزمون کانرز (فرم معلم) همراه با مصاحبه بالینی، برای تشخیص کودکان بیشفعال و کمتوجه اجرا گردید. آزمودنیهای این پژوهش 40 نفر از کودکان ADHD که بر اساس مقیاس کانرز تشخیص داده شده بود، شامل میشد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کانرز والدین و آزمون خشم کودکان استفاده شد که والدین و دانشآموزان (نمونههای انتخاب شده) آنها را در مراحل قبل و بعد از درمان تکمیل کردند.آزمودنیها بهصورت تصادفی در دو گروه آموزش والدین و گروه گواه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. مطالب مورد نیاز در 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. دادههای بهدست آمده به روش تحلیل چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت والدین بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان دارای ADHD تأثیر معنیدار (05/0P<) دارد. با توجه به نتایج این مطالعه، روش آموزش مدیریت والدین یکی از کارآمدترین روشهای درمانی بوده و در کاهش تکانشگری، کمتوجهی، اضطراب و پرخاشگری بدنی در کودکان دارای اختلال بیشفعالی و کمتوجهی مؤثر است.
آموزش مدیریت والدین,مشکلات رفتاری,ADHD
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4046.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4046_e49a52df0c0aa7d4c0e9572ddbb804e0.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
36
2015
01
21
اثر دگرگونسازی شغلی بر عملکرد تکلیفی و رفتار شهروندی سازمانی با میانجی-گری انگیزش شغلی
155
180
FA
عبدالزهرا
نعامی
، دانشگاه شهید چمران اهواز
naamiabdul@yahoo.com
فضل الله
شناور
دانشگاه شهید چمران اهواز
fazlollah.shenavar@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر غیرمستقیم دگرگونسازی شغلی بر عملکرد تکلیفی و رفتار شهروندی سازمانی از طریق انگیزش شغلی انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 157 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس از میان کارکنان شرکت نورد و لوله اهواز در سال 1391 انتخاب شدند. شرکتکنندگان در این پژوهش پرسشنامههای دگرگونسازی شغلی (لاورنس، 2010)، انگیزش شغلی (رابینسون، 2004)، عملکرد تکلیفی (ویلیامز و اندرسون، 1991) و رفتار شهروندی سازمانی (پودساکف و همکاران، 1990) را تکمیل نمودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و جهت آزمودن اثرهای واسطهای از روش خودراهانداز استفاده شد. شاخصهای برازندگی بهدست آمده نشان داد که الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. از بین روابط مستقیم، تنها رابطه مستقیم دگرگونسازی شغلی با عملکرد تکلیفی غیرمعنادار بود که از الگوی پیشنهادی حذف شد. شاخصهای برازندگی بهدست آمده نشان داد که الگوی اصلاح شده نیز از برازش خوبی برخوردار است. یافتهها نشان دادند که دگرگونسازی شغلی هم بهطور مستقیم و هم از طریق انگیزش شغلی با رفتار شهروندی سازمانی، و فقط از طریق انگیزش شغلی با عملکرد تکلیفی رابطه دارد. دگرگونسازی شغلی نه تنها اثر قابل توجهی بر انگیزش شغلی کارکنان دارد، بلکه بهواسطه آن بر عملکرد آنها نیز اثر میگذارد. از اینرو سازمانها با بهکارگیری راهکارهای مناسب و فراهم آوردن بستر لازم جهت دگرگون ساختن شغل، نه تنها میتوانند انگیزه کارکنان خود را افزایش دهند، بلکه بهتبع آن میتوانند عملکرد آنها را نیز بهبود بخشند.
دگرگونسازی شغلی,انگیزش شغلی,رفتار شهروندی سازمانی,عملکرد تکلیفی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4047.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4047_e132cb2ef9ae2934fb2c64718dd2d4b0.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
36
2015
01
21
بررسی رابطه آخرت نگری، هدفمندی در زندگی، امید و انگیزش تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی
181
207
FA
فرزانه
میکائیلی منیع
دانشگاه ارومیه
f.michaeli.manee@gmail.com
نرگس
نوریزاد
دانشگاه ارومیه
سهیلا
هاشمی
دانشگاه مازندران
soheilahashemi@yahoo.com
از دیرباز پیشرفت تحصیلی مهمترین شاخص موفقیت فرد و نظامهای آموزشی محسوب شده است. از این رو، مطالعه پیشبینیکنندههای آن جزو مهمترین اولویتهای پژوهشی حوزه روانشناسی و تعلیم و تربیت بهشمار میآید. بنایراین، هدف مطالعه حاضر تعیین نقش متغیرهای آخرتنگری، امید، هدفمندی در زندگی و انگیزش تحصیلی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی بود. برای رسیدن به این مهم، 370 نفر از دانشجویان سال دوم به بالای دوره کارشناسی دانشگاه ارومیه از طریق نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. آزمون آخرتنگری، مقیاس امید اسنایدر، آزمون انگیزش تحصیلی والرند و همکاران و خردهمقیاس هدفمندی در زندگی آزمون بهزیستی روانشناختی ریف مورد استفاده قرار گرفتند. معدل تحصیلی نیز بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. جهت تحلیل دادهها از رگرسیون سلسلهمراتبی استفاده شد. نتایج نشان داد متغیرهای آخرتنگری (مولفههای تعالی، تکلیفگریزی و لذتجویی)، هدفمندی در زندگی، امید و انگیزش تحصیلی (مولفههای انگیزش درونی، بیانگیزگی و نمره کل) قادرند بهطور معنیدار عملکرد تحصیلی را پیشبینی کنند. روی هم رفته میتوانند بیش از 64 درصد واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین و پیشبینی کنند. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت متغیرهای شخصی غـیرشناختی قادرند همانـند متغیرهای شناختی پیشرفت تحصیلی دانشجویان را پیشبینی نمایند.
آخرتنگری؛ هدفمندی در زندگی,امید,انگیزش تحصیلی,عملکرد تحصیلی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4048.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4048_12ac527101f736b506cb1413cc0090cd.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
9
36
2015
01
21
نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در نشانههای شخصیت مرزی
209
226
FA
تورج
هاشمی
0000-0002-8353-6104
دانشگاه تبریز
tourajhashemi@yahoo.com
نسیم
عبداللهی هریس
دانشگاه تبریز
مجید
محمودعلیلو
دانشگاه تبریز
m-aliloo@yahoo.com
نعیمه
ماشینچی عباسی
دانشگاه تبریز
هدف این پژوهش تعیین نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در نشانههای شخصیت مرزی بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود که در راستای آن،300 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به شیوه تصادفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و مقیاس شخصیت مرزی و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که راهبرد سرزنش دیگران بهطور مثبت و راهبردهای دیدگاهگیری، برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت، سرزنش خود و تمرکز مجدد مثبت بهصورت منفی، تغییرات نشانههای شخصیت مرزی را پیشبینی میکنند. این یافتهها تلویحات عملی در پیشگیری از تشدید علایم این اختلال و نیز مداخلات بالینی داشته که بهطور تفصیلی مورد بحث قرار گرفته است.
شخصیت مرزی,سرزنش خود,سرزنش دیگران,نشخوار فکری,دیدگاهگیری
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4049.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4049_78abc8dade0c76d1b02283949469730b.pdf