دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
رابطه پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی با قلدری دانشآموزان با نقش میانجی همدلی
1
17
FA
محمد
درزی
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
mohammad.dr1762@yahoo.com
ابوالقاسم
یعقوبی
0000-0002-1949-6814
استاد تمام گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
yaghoobi@basu.ac.ir
خسرو
رشید
0000-0002-8828-2107
دانشیار گروه آموزشی روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان
khosrorashid@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی با قلدری دانشآموزان با نقش میانجی همدلی بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش، همه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول شهرستان بویینزهرا در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه آماری شامل 247 دانشآموز بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری، پرسشنامه قلدری ایلینویز (2001)، مقیاس خود-گزارشی شایستگی اجتماعی جانتیلا و همکاران (2006)، مقیاس برداشت دانشآموز از پیوند با مدرسه اسپرینگر و همکاران (2009) و مقیاس همدلی ریچاد و همکاران (2017) بودند. مدل فرضی پژوهش با تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار Lisrel 8.50آزمون شد. یافتهها حاکی از آن بود که پیوند با مدرسه، شایستگی اجتماعی، و همدلی بر قلدری اثر مستقیم دارند. همچنین شایستگی اجتماعی بر همدلی اثر مستقیم و بر قلدری به واسطه همدلی اثر غیرمستقیم دارد. اما پیوند با مدرسه بر همدلی اثر مستقیمی ندارد، همچنین دادههای بدست آمده نشان میدهد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. با توجه به این یافتهها، پیشنهاد میشود در طراحی و اجرای برنامههای کاهش قلدری دانشآموزان، در کنار آموزش همدلی به این گروه از دانشاموزان، به رشد شایستگی اجتماعی آنان توجه نموده و در راستای بهبود پیوند آنان با مدرسه تلاش شود.
قلدری,پیوند با مدرسه,شایستگی اجتماعی,همدلی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12556.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12556_f7ccd0cb16d01ab18236c71cb1d57351.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش دلزدگی زناشویی و نارسایی هیجانی زوجین در شرف طلاق
18
31
FA
خدامراد
مومنی
0000-0001-5129-2451
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
kh.momeni@razi.ac.ir
صمد
عزیزی
گروه مشاوره، دانشجوی دکترای مشاوره توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
samad.azaizi70@yahoo.com
نرگس
محمد نجار
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.
nargesnajar@yahoo.com
علی
احمدیان
0000-0003-4856-2224
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
ali.ahmadian65@yahoo.com
بهزاد
تقی پور
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
behzad.taaghipuor1386@gmail.com
پرسا
سراج محمدی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اردبیل، اردبیل، ایران.
p.serajmohammadi@gmail.com
هدف پژوهش حاضرتعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش سطح دلزدگی زناشویی و نارسایی هیجانی زوجین در شرف طلاق بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود که بر روی زنان مراجعهکننده به مرکز مداخله در بحران منطقه 2 تهران انجام شد. با استفاده از ملاکهای ورود و خروج، تعداد 30 نفر زن واجد شرایط ورود به مطالعه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. قبل از شروع آموزش، از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد و از آنان درخواست شد تا مقیاسهای دلزدگی زناشویی پایینز و نارسایی هیجانی تورنتو را تکمیل نمایند. سپس گروه آزمایش تحت آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت. جلسات آموزش برای گروه آزمایش بهصورت هفتهای یک جلسه (60 دقیقه) و به مدت 8 جلسه برگزار شد. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغییره انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش نمرات دلزدگی زناشویی و نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق معنیدار بوده است (P≤0/001). یافتههای این پژوهش در مجموع حاکی از اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش دلزدگی زناشویی و نارسایی هیجانی زوجین در شرف طلاق است. اجرای چنین جلساتی در مراکز مداخله در بحران و کلینیکهای مددکاری اجتماعی توصیه میشود.
تنظیم هیجان,دلزدگی زناشویی,نارسایی هیجانی,طلاق
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12553.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12553_7c482b10f31e0ea3bcbf04123f8fda80.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
مقایسه اثربخشی آموزش فنون درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رفتار درمانی دیالکتیکی بر احساس تنهایی دانشجویان دختر دارای اعتیاد به گوشی های هوشمند
32
45
FA
سعید
نجارپور استادی
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
saeedno@live.com
بهمن
اکبری
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
bakdari44@yahoo.com
جواد
خلعتبری
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
saba_javadpsy2@hoo.com
جلیل
باباپور خیرالدین
0000-0001-9163-6386
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
babapourj@yahoo.com
<em><span lang="FA" style="font-style: normal;">پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی آموزش فنون درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رفتار درمانی دیالکتیکی بر احساس تنهایی</span></em><em><span lang="FA" style="font-style: normal;"> در دانشجویان دارای اعتیاد به گوشیهای هوشمند انجام شد. درراستای این هدف، از بین دانشجویان دختر رشته روانشناسی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ، تعداد 45 نفر براساس نقطۀ برش مقیاس اعتیاد به گوشیهای هوشمند (</span></em><em><span dir="LTR" style="font-style: normal;">SAS</span></em><em><span lang="FA" style="font-style: normal;">)، به روش هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. از هرسه گروه با استفاده از مقیاس تنهایی پیشآزمون بعمل آمد. سپس، گروههای آزمایشی، به تفکیک </span></em><span lang="FA">به مدت 8 جلسة دو ساعتی تحت آموزش فنون </span><span lang="FA">درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رفتار درمانی دیالکتیکی قرار گرفتند، اما گروه کنترل، هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. در آخرین جلسه، مجدداً پرسشنامۀ احساس تنهایی در مورد هر سه گروه اجرا شد. <em><span style="font-style: normal;">نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش فنون درمان مبتنی بر کیفیت زندگی در مقایسه با رفتار درمانی دیالکتیکی، بر کاهش احساس تنهایی موثر بوده است </span></em>(01/0</span><span dir="LTR" style="font-family: New;"><</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">p </span><span lang="FA">).</span>
درمان مبتنی بر کیفیت زندگی,رفتار درمانی دیالکتیکی,احساس تنهایی,گوشیهای هوشمند
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12542.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12542_2abbf1692ddff5f8a6c4a76a6f4c8d51.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
روابط ساختاری هیجانهای تحصیلی و مسئولیت پذیری با اشتیاق تحصیلی بواسطۀ مفهوم خویشتن در فرزندان ایثارگران
46
61
FA
جواد
صاحبی کوزه کنان
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
javadsahebi.k@gmail.com
امیر
پناه علی
استادیار،گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
amir.panahali@yahoo.com
داود
حسینی نسب
استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز تبریز، ایران
drhosseininasab@gmail.com
<span lang="FA">هدف پژوهش</span><span lang="FA">حاضر تعیین روابط ساختاری هیجانهای تحصیلی و مسئولیتپذیری با اشتیاق تحصیلی بواسطۀ مفهوم خویشتن در فرزندان ایثارگران بود. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان فرزندان ایثارگر که در سال تحصیلی97-98</span><span lang="FA">در مدارس استان آذربایجان شرقی در دوره متوسطه مشغول به تحصیل بودند. از این تعداد 332 نفر به عنوان نمونه به شیوه تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از </span><span lang="FA">پرسشنامه اشتیاق تحصیلی، پرسشنامه هیجان های تحصیلی، پرسشنامه مسئولیت پذیری دانش آموزان و پرسشنامه مفهوم خویشتن (خودپنداره) بک استفاده شد. </span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل رگرسیون چند'گانه و تحلیل مسیر استفاده شد. داده ها از طریق نرم </span><span lang="FA">افزارهای</span><span dir="LTR" style="font-family: New;"> SPSS- 24 </span><span lang="FA"> و </span><span dir="LTR" style="font-family: New;">AMOS-24</span><span lang="FA"> مورد تجزیه</span><span lang="FA"> و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند بین اشتیاق تحصیلی با مسولیت پذیری، هیجانهای تحصیلی مثبت و مفهوم خویشتن رابطه مثبت و معنیدار و با هیجانهای منفی رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین 23%) از واریانس اشتیاق تحصیلی بواسطه متغیرهای هیجانهای تحصیلی و مسئولیتپذیری پیش بینی میشود. در نهایت تحلیل مسیر نشان داد مفهوم خویشتن به عنوان میانجی، در رابطه بین اشتیاق تحصیلی با مسولیتپذیری، هیجان تحصیلی نقش دارد.</span>
اشتیاق تحصیلی,مسولیت پذیری,هیجان تحصیلی,مفهوم خویشتن,ایثارگران
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12538.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12538_5047e5217755925ee47d7b37ddb3e74a.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
نقش ابعاد مدل جایگزین اختلالات شخصیت DSM-5 در پیش بینی نشانه های اختلالات شخصیت خوشه C
62
73
FA
پونه
اروانه
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
pooneh.arvaneh@gmail.com
رضا
عبدی
0000000271212516
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
rezaabdi55@gmail.com
غلامرضا
چلبیانلو
0000-0002-3397-4122
دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
chalabianloo_f@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ابعاد نابهنجار شخصیت مطرح شده در مدل جایگزین اختلالات شخصیت در پیش بینی نشانه های اختلالات شخصیت خوشه c انجام شد. بدین منظور، 356 نفر از دانشجویان دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان و پیام نور اسکو به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای نسخه بزرگسالان شخصیت DSM-5 (PID-5-BF) و چندمحوری بالینی میلون 3 (MCMI-III) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که ابعاد مهارگسیختگی و روانپریشخویی بصورت مثبت، اختلال شخصیت اجتنابی و ابعاد عاطفهمنفی، مهارگسیختگی و روانپریشخویی بهصورت مثبت اختلال شخصیت وابسته و در نهایت ابعاد عاطفهمنفی و گسلش بصورت مثبت و مهارگسیختگی بصورت منفی، اختلال شخصیت وسواسی - جبری را پیشبینی میکنند.
اختلالات شخصیت خوشه c,مدل جایگزین,ابعاد نابهنجار شخصیت
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12545.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12545_f6c83a056d0830a4bff31a6e662c0959.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
مقایسه اثر بخشی درمان معنا محور گروهی با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی گروهی بر انعطاف پذیری شناختی بیماران مبتلا به سرطان سینه
74
89
FA
علیرضا
مرادی
استاد گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی
moradi90@yahoo.com
محمدمهدی
اسماعیل زاده پوریا
0009-0008-1125-4547
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت دانشگاه خوارزمی
mahdipourya@yahoo.com
مهدی
اکبری
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی
akbari.psy@gmail.com
جعفر
حسنی
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی
hasanimehr57@yhoo.com
نسرین
غلامی
استادیار گروه آنکولوژی دانشگاه علومپزشکی تبریز
dr.gholami_internist@yahoo.com
<span lang="FA">هدف پژوهش</span><span lang="FA"> حاضر مقایسه اثربخشی درمان معنا محور گروهی</span><span lang="FA">با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی گروهی بر انعطا پذیری شناختی بیماران مبتلا به سرطان سینه بود. طرح پژوهش از نوع </span><span lang="FA">مختلط بوده</span><span lang="FA"> و </span><span lang="FA" style="background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;">جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به سرطان </span><span lang="FA">سینه</span><span lang="FA" style="background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;"> تحت درمان در مرکز تحقیقات هماتولوژی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودند. از این بین 24 بیمار </span><span lang="FA">به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه</span><span lang="FA" style="background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;"> معنادرمانی گروهی (12 نفر) و شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (12 نفر) جایگزین شدند. هر دو گروه به مدت 8 هفته و هر هفته یک جلسه دو ساعته، تحت </span><span lang="FA">معنادرمانی گروهی و یا شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی گروهی</span><span lang="FA" style="background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;"> قرار گرفتند. </span><span lang="FA">برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه جمعیت شناختی و </span><span lang="FA" style="background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;">انعطافپذیری شناختی (</span><span dir="LTR" style="font-family: New serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;">CFI</span><span lang="FA" style="background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;">) </span><span lang="FA">استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با استفاده از نرم افزار </span><span dir="LTR" style="font-family: New;">SPSS</span><span lang="FA"> نسخه 21 استفاده شد. هر دو درمان بر متغیر انعطاف پذیری شناختی اثربخشی معناداری در بیماران مبتلا به سرطان سینه داشتند. همچنین بررسی مرحله پیگیری بعد از دو ماه نشان داد در درمان معنا محور گروهی بین پس آزمون و مرحله پیگیری تفاوت معناداری وجود نداشت. اما این تفاوت در گروه ذهن آگاهی معنادار بود. همچنین گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی اثربخشی بیشتری نسبت به معنادرمانی گروهی داشت. <br /></span>
کلید واژهها: شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی,درمان معنا محورگروهی,انعطاف پذیری شناختی,سرطان سینه
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12551.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12551_910575097ee26079a5413e075458917d.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
پیش بینی دلردگی زناشویی براساس انواع طرحواره های عشق و جهت گیری اهداف زناشویی
90
108
FA
مسیب
یارمحمدی واصل
دانشیارگروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
yarmohamadivasel@yahoo.com
محیا
مهرابی پور
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
mahyamehrabi7373@yahoo.com
محمدرضا
ذوقی پایدار
استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
zoghipaidar@yahoo.com
<span lang="FA">هدف مطالعه پیش بینی فرسودگی زناشویی براساس انواع طرحواره های عشق و جهت گیری اهداف زناشویی</span><span lang="FA">بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه افرادی که در سال 1398 برای حل مشکلات زناشویی به مراکز مشاوره شهر همدان مراجعه کرده بودند. نمونه این پژوهش شامل 210 نفر</span><span lang="FA">بود که به صورت نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه فرسودگی زناشویی پاینز، پرسشنامه طرحواره عشق و پرسشنامه جهت گیری اهداف زناشویی کانزاس بود. تحلیل داده ها نشان داد بین فرسودگی زناشویی با جهت گیری اهداف زناشویی و طرحواره عشق ایمن رابطه منفی و بین فرسودگی زناشویی با طرحواره عشق کناره گیر، بی ثبات و غیرجدی رابطه مثبت وجود داشت. همچنین نتایج داده ها حاکی بود که بین جهت گیری اهداف زناشویی با طرحواره های عشق کناره گیر، بی ثبات و غیرجدی رابطه منفی و بین جهت گیری اهداف زناشویی با طرحواره عشق ایمن رابطه مثبت وجود داشت. بنابراین نتایج این پژوهش حاکی است که طرحواره های عشق و جهت گیری اهداف زناشویی بر زندگی زناشویی زوجین مؤثر است، پس استفاده از این نتایج می تواند برای پیشگیری و درمان فرسودگی زناشویی مفید باشد.</span>
دلزدگی زناشویی,طرحواره های عشق,جهت گیری اهداف زناشویی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12544.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12544_ef19a996bf31b3eea3562b3983d12621.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و امید به زندگی بیماران پیوند کبدی
109
122
FA
رسول
زارع زاده
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
zarezadeh@yahoo.com
مرضیه
علیوندی وفا
0000-0002-1197-9598
گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران
m.alivand@iaut.ac.ir
سید محمود
طباطبائی
گروه فیزیولوژی، واحد تبریز، دانشگاه ازاد اسلامی، تبریز، ایران
smt1351@gmail.com
علی نقی
اقدسی
گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران.
zarezadehr@yahoo.com
<span lang="FA">هدف پژوهش حاضر ، تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و امید به زندگی در بیماران کبدی بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پژوهشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی بیمارانی بودند که بنا به تشخیص پزشکی، عمل جراحی پیوند کبد را تجربه کرده و در طی یک سال گذشته، کبد دریافت کرده باشند. </span><span lang="AR-SA">30 بیمار پیوندی براساس ملاکهای ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) انتخاب شدند.</span><span lang="FA"> برای جمعآوری دادهها از مقیاس افسردگی بک و پرسشنامه امید به زندگی استفاده شد. <span style="color: black;">تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار </span></span><span dir="LTR" lang="X-NONE" style="font-family: New; color: black;">SPSS</span><span lang="FA" style="color: black;"> نسخه 23 و جهت از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری (</span><span dir="LTR" lang="X-NONE" style="font-family: New; color: black;">MANCOVA</span><span lang="FA" style="color: black;">) استفاده شد.</span><span lang="FA"> نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایش از لحاظ سطح افسردگی به طور معنادار پائینتر از گروه کنترل قرار داشتند<span style="color: black;"> (001/0></span></span><span dir="LTR" lang="X-NONE" style="font-family: New; color: black;">p </span><span lang="FA" style="color: black;">)</span><span lang="FA"> همچنین سطح امید به زندگی در گروه آزمایش به طور معنادار افزایش یافته است (001/0></span><span dir="LTR" lang="X-NONE" style="font-family: New;">p </span><span lang="FA">).بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که درمان پذیرش و تعهد باعث کاهش افسردگی و افزایش امید به زندگی در بیماران پیوند کبدی شده است.</span>
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد,افسردگی,امید به زندگی,بیماران پیوند کبدی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12554.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12554_28ee1f548c6b8e7353543e003a5ea0dc.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
اثربخشی کلاس وارونه بر نگرش، درگیری، و عملکرد دانشجویان در درس تولید محتوای الکترونیکی
123
135
FA
کیومرث
تقی پور
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران
taghipour@tabrizu.ac.ir
سید عبدالله
قاسمتبار
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، ایران
<span lang="FA">پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی کلاس وارونه بر نگرش، درگیری و عملکرد دانشجویان در درس تولید محتوای الکترونیکی انجام گرفت. بدین منظور از طرح نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل) استفاده شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه تبریز در درس تولید محتوای الکترونیکی در نیمسال اول سالتحصیلی 1398-1397 بودند که بهطور تصادفی در دو گروه 24 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدهاند. گروه آزمایش مهارت"تولید محتوای الکترونیکی از طریق نرمافزار استوریلاین" را براساس روش کلاس وارونه آموزش دیدند و گروه کنترل آموزش این مهارت را براساس روش آموزش متداول دریافت کردند. دورههای آموزش به مدت 12 جلسه در سایت کامپیوتری اجرا شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد سنجش نگرش و درگیری، و پرسشنامه محقق ساخته سنجش عملکرد استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون </span><span dir="LTR">t</span><span lang="FA"> مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کاربست کلاس وارونه به نگرش مثبت دانشجویان به دوره آموزش موضوع عملی میانجامد، و درگیری و عملکرد آنان را در دوره افزایش میدهد. </span>
طراحی آموزش,کلاس وارونه,نگرش,درگیری,و عملکرد
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12749.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12749_a3dff7b8259bb8fd9ee86762a300fbb7.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
مقایسه شدت رؤیای شفاف، فراشناخت و پرآگاهی زمینهای در افراد مدیتور با عادی
136
149
FA
آیدا
اکبرزاده
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
akbarzadeh258000@gmail.com
لیلا
شاملی
0000-0002-4503-1041
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
lshameli29@yahoo.com
حسن
بلند
0000-0003-2206-7807
گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، اران
hassanboland@guilan.ac.ir
<span lang="FA">پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت شدت رؤیابینی شفاف، فراشناخت و پرآگاهی زمینه ای در افراد مدیتور با عادی انجام شد. این پژوهش از نوع علَی-مقایسهای و نمونه شامل ۲۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان بود. این افراد مقارن با شرایط آموزش مجازی پاندمی ویروس کرونا، به شیوه در دسترس و از طریق ارسال لینک پرسشنامه در کانال های اجتماعی مربوط به دانشجویان دانشگاه گیلان انتخاب شدند؛ بدین صورت که در ابتدا ۱۲۰ دانشجو با رعایت ملاکهای ورود داشتن سابقه تمرینات مدیتیشن روزانه (بین سی دقیقه تا دو ساعت) و مستمر (حداقل به مدت دو سال) و با دامنه سنی 18 تا 40 سال و ملاک خروج سابقه مصرف داروهای روانگردان و اعتیاد به مواد مخدر به عنوان گروه مدیتور در نظر گرفته شدند و به همراه ۱۲۰ دانشجوی دیگر که سابقه هیچ گونه تمرین مدیتیشن نداشتند و از لحاظ سن، جنسیت و سطح تحصیلات با افراد گروه اول همتا شده بودند در مجموع گروه نمونه را تشکیل دادند و پرسشنامههای </span><span lang="FA">رؤیابینی شفاف (</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">LuCid</span><span lang="FA">)، پرآگاهی (</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">FFMQ</span><span lang="FA">) و فراشناخت (</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">MCQ</span><span lang="FA">) را</span><span lang="FA"> تکمیل نمودند. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری در نرمافزار</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">SPSS-21 </span> <span lang="FA">انجام گرفت. یافتهها گویای وجود تفاوت معنادار افراد مدیتور و عادی از نظر شدت رؤیابینی شفاف، فراشناخت و پر آگاهی بود. این نتایج مطابق با تلویحات نظری و کاربردی میتواند علاوه بر جمعیت عمومی، برای پژوهشگران و درمانگران از جهت بهکارگیری تمرینات مدیتیشن به عنوان روشی کم هزینه و بدون ضرر برای تقویت سطوح فراشناخت، پرآگاهی و رؤیابینی شفاف مفید باشد.</span>
رؤیای شفاف,فراشناخت,پرآگاهی زمینهای,مدیتیشن,مدیتور
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_13051.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_13051_e514f4f0f79fbff4b68e513ef2be883f.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
نقش منزلتهای هویت تحصیلی و ادراک فعالیت های کلاسی در پیش بینی جهتگیری اهداف تسلطی و عملکردی دانش آموزان
150
162
FA
رامین
حبیبی کلیبر
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
habibikaleybar@gmail.com
<span lang="FA">هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش منزلتهای هویت تحصیلی و ادراک فعالیتهای کلاسی در پیشبینی جهتگیری اهداف تسلطی و عملکردی دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان پسر دوره متوسطه ناحیه 4 در سال تحصیلی 99-1398 در شهرستان تبریز بودند که از این جامعه، تعداد 190 نفر دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اهداف پیشرفت میگدلی و همکاران (1988)، منزلت هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008)، ادراک از فعالیتهای کلاسی جنتری و همکاران (2002) استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه (همزمان) در نرمافزار </span><span dir="LTR" style="font-family: New;">SPSS.21</span> <span lang="FA">تحلیل گردید. نتایج نشان داد که متغیرهای ادراک از ساختار کلاس درس، منزلتهای هویت تحصیلی قادرند تغییرات جهتگیری هدف تسلطی و عملکردی را در دانشآموزان پیشبینی کنند؛ بنابراین ادراک فعالیتهای کلاسی و هویت تحصیلی نقش مهمی در جهتگیری اهداف یادگیری دارند.</span>
ادراک فعالیت های کلاسی,منزلتهای تحصیلی,جهتگیری هدف تسلطی,جهتگیری هدف عملکردی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12555.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12555_63f4642b3de7f59995abe121930e3740.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
رابطه بازداری و برانگیختگی جنسی با عملکرد جنسی زنان: نقش واسطهای طرحوارههای شناختی فعالشده در بافت جنسی، بدتنظیمی هیجان و خُلق منفی
163
177
FA
قاسم
عبدلپور
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
g.marand@yahoo.com
محمدرضا
نائنییان
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
mrnainian@yahoo.com
رسول
روشن
استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
rasoulroshan@yahoo.com
محمد
غلامی فشارکی
استادیار گروه آمار زیستی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران
mohammad.gholami@modares.ac.ir
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای طرحوارههای شناختی فعالشده در بافت جنسی، بدتنظیمی هیجانی و خُلق منفی در ارتباط بازداری و برانگیختگی جنسی با عملکرد جنسی زنان انجام پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان شاغل در بخش اداری دانشگاههای شهر تهران و تبریز بودند که از بین آنها 665 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه طرحوارههای شناختی فعالشده در بافت جنسی (QCSASC)، مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس (DASS)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز (DERS)، پرسشنامه بازداری و برانگیختگی جنسی زنان (SES-W)، پرسشنامه عملکرد جنسی زنان (FSFI) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS23 و نرمافزار LISREL8.8 استفاده شد. مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که بازداری جنسی و برانگیختگی جنسی هم بهصورت مستقیم و هم غیرمستقیم (از طریق طرحوارههای جنسی، بدتنظیمی هیجانی و خُلق منفی)، بر عملکرد جنسی زنان تاثیر میگذارد. ارزیابی مدل فرضی پژوهش با استفاده از شاخص های برازندگی نشان داد که مدل فرضی با مدل اندازهگیری، برازش دارد (97/0CFI=، 96/0 NFI=، 051/0 RMSEA=). همسو با مدل کنترل دوگانه، نتایج این پژوهش نشان داد که بازداری و برانگیختگی جنسی بر عملکرد جنسی زنان تاثیر دارد و همچنین این یافتهها تاکید میکنند که در کنار عوامل فیزیولوژیکی، عوامل شناختی و هیجانی در تبیین عملکرد جنسی خیلی اهمیت دارند.
برانگیختگی جنسی,بازداری جنسی,تنظیم هیجان,خُلق,تمایلات جنسی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_13050.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_13050_214d923d0e5e231a3657c184dbb58018.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
اثربخشی قصه گویی دیالکتیکی بر مهارت پرسشگری دانش آموزان ابتدایی
178
191
FA
فاطمه
پورامیررزداری
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز
pouramir.razdari@gmail.com
رحیم
بدری گرگری
0000-0001-7196-6601
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه تبریز
badri_rahim@yahoo.com
شهرام
واحدی
0000-0002-4634-1092
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
vahedi117@yahoo.com
<span lang="FA">پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی اجرای برنامه قصهگویی دیالکتیکی بر بهبود مهارت پرسشگری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر ارومیه پرداخته است. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون و همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 98-97 بوده است . از بین مدارس شهر ارومیه دو مدرسه (از یک مدرسه یک کلاس 30 نفری بعنوان گروه آزمایش و از مدرسه دیگر یک کلاس 30 نفری بعنوان گروه کنترل) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گروه کنترل، در ساعت مربوط به درس انشاء آموزش سنتی و برای گروه آزمایش، در ساعت مربوط به همین درس قصه گویی دیالتیک اجرا شد برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه چند بعدی بک و جی ساپ استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجرای برنامه قصه گویی دیالکتیکی در بهبود پرسشگری دانش آموزان مؤثر است. آموزش قصهگویی با روش دیالکتیک در بهبود مهارت تفکر پرسشگری دانشآموزان نقش مهمی دارد. این روش آموزشی می تواند در مدارس کشور برای پرورش مهارت پرسشگری دانش آموزان مورد استفاده معلمان قرار گیرد.</span>
مهارت قصه گویی,مهارت پرسشگری,دانش آموزان
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12541.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12541_07fb74559e1ed167a631f34930ecb362.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
رابطه خودارزیابی مرکزی و خودناتوانسازی تحصیلی با واسطه هیجانهای تحصیلی: مدلیابی ساختاری
192
208
FA
ندا
سبزی
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
n.sabzi@yahoo.com
مسعود
حسین چاری
دانشیار رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
charyhos@gmail.com
بهرام
جوکار
استاد رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
b_jowkar@yahoo.com
فرهاد
خرمائی
دانشیار رشته روانشناسی تربیتی/ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/دانشگاه شیراز
khormaee_78@yahoo.com
<span lang="FA">هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خودارزیابی مرکزی و خودناتوانسازی تحصیلی با واسطهی هیجانهای تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 99-98 بودند که از بین آنها 315 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس خودارزیابی مرکزی (جاج و دیگران، 2003)، پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و دیگران</span><span lang="FA">و مقیاس خودناتوانسازی تحصیلی</span><span lang="FA">شوینگر و استینسمیر-پلستر بود. تحلیل دادهها با استفاده از </span><span dir="LTR" lang="FA"> </span><span lang="FA">مدلیابی معادلات ساختاری نشانگر</span><span lang="FA"> تأثیر مستقیم خودارزیابی مرکزی بر خودناتوانسازی تحصیلی، خودارزیابی مرکزی بر هیجانهای تحصیلی و هیجانهای تحصیلی بر خودناتوانسازی تحصیلی بود و همچنین، خودارزیابی مرکزی با واسطه هیجانهای تحصیلی، خودناتوانسازی تحصیلی را پیشبینی میکند. مطابق با نتایج پژوهش حاضر، ارتقاء سطح عزتنفس، خودکارآمدی و منبع کنترل دورنی ، احساس خودارزشی را به همراه دارد و زمینهساز تجربه بیشتر هیجانهای مثبت امید و غرور است که همین امر تمایل به استفاده از راهبرد خودناتوانسازی تحصیلی را کاهش میدهد. </span>
خودارزیابی مرکزی,هیجانهای تحصیلی,خودناتوانسازی تحصیلی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12552.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12552_c4e5d0c7fa01b91ac388d60bc9cd323c.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
16
62
2021
09
22
سیستم بازداری رفتاری و شدت نشانههای اضطراب اجتماعی: نقش واسطه ای کمال گرایی و عاطفه منفی
209
223
FA
مجید
محمودعلیلو
0000-0002-4119-6359
استاد دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
m-alilou@tabrizu.ac.ir
راضیه
پاک
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
pak0312606@gmail.com
افسانه
جوربنیان
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
joorbonyan69@gmail.com
بهجت
لامعی
متخصص زنان و زایمان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
alilou_aysan@yahoo.com
<span lang="FA">مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی کمال</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گرایی، عاطفه منفی در رابطه بین سیستم بازداری رفتاری و شدت نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی انجام گرفت.</span><span lang="AR-SA">طرح </span><span lang="FA">پژوهش حاضر به روش توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال 1398 بود که به شیوه </span><span lang="AR-SA">نمونهگیری در دسترس تعداد 333 نفر انتخاب شدند. پرسشنامههای اضطراب اجتماعی، سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری (</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">BIS/BAS</span><span lang="AR-SA">) کارور و وایت، مقیاس چندبعدی کمالگرایی (</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">MPS</span><span lang="AR-SA">) و مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی (</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">PANAS</span><span lang="AR-SA">) بعنوان</span><span lang="FA"> ابزارهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. </span><span lang="AR-SA">دادهها با استفاده از روش مدلیابی </span><span lang="FA">معادلات ساختاری مورد تجزیهو تحلیل قرار گرفت.<span style="color: black;"> نتایج</span> نشان داد که کمال گرایی و عاطفه منفی می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تواند رابطه بین سیستم بازداری رفتاری و نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی را میانجی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گری کنند.یافته ها نشان میدهد که کمالگرایی و عاطفه منفی می توانند تأثیر سیستم بازداری رفتاری را بر اختلال اضطراب اجتماعی افزایش دهند</span>
اختلال اضطراب اجتماعی,سیستم بازداری رفتاری,عاطفه منفی,کمالگرایی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_13080.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_13080_cfae6d5483649c0f98c8acbe13222743.pdf