دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
اثربخشی نوروفیدبک برکاهش افسردگی در بیماران مبتلا به صرع لوب تمپورال چپ و مقاوم به درمان شهر اصفهان
1
17
FA
مریم
امینی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
amini.maryam21@yahoo.com
کریم
عسگری
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
k.asgari@edu.ui.ac.ir
محمدرضا
نجفی
استاد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
najafi@med.mui.ac.ir
انیس
جهانبازی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
somayehamini1194@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی دارودرمانی با ترکیب دارودرمانی و نوروفیدبک بر کاهش افسردگی در بیماران مبتلا به صرع لوب تمپورال چپ و مقاوم به درمان شهر اصفهان انجام شد. نمونه این پژوهش دو نفر از بیماران مبتلا به صرع لوب تمپورال چپ و مقاوم به درمان بود که بهصورت نمونهگیری هدفمند از بین کلیه بیماران مصروعی که به مرکز صرع مسیح اصفهان مراجعه کردند انتخاب شدند. در این پژوهش از روش پژوهشی مورد منفرد با طرح MBD یا طرح خط پایه چندگانه استفاده شد، آزمودنیها پس از موقعیت خط پایه، به صورت پلکانی به طرح پژوهشی وارد شدند و طی 30 جلسه مداخله انفرادی آموزش نوروفیدبک دریافت کردند و دو هفته پس از پایان مداخله، طی سه هفته پی در پی تحت آزمون پیگیری قرار گرفتند. ابزار سنجش پژوهش حاضر پرسشنامه افسردگی بک (BDI-21) بود. یافتهها نشان داد که مطابق با تحلیل دیداری نمودار دادهها، مداخله نوروفیدبک در کاهش افسردگی هر دو آزمودنی اثر بخش بوده است (با PND 90 درصد برای آزمودنی اول و 80 درصد برای آزمودنی دوم) و این کاهش بعد از دو هفته از پایان مداخله پایدار ماند. نتایج حاکی از اثربخشی نوروفیدبک بر افسردگی بیماران مبتلا به صرع لوب تمپورال چپ مقاوم به درمان شهر اصفهان بود.
نوروفیدبک,افسردگی,صرع لوب تمپورال چپ مقاوم به درمان
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9106.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9106_d67cd707b4cb4756224e529fb8384112.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
سنجش باورهای ضمنی افسردگی با روش ارزیابی ارتباطی ضمنی (IRAP): مطالعهای بر اساس مدل بسط و انسجام ارتباطی (REC)
19
43
FA
جلیل
باباپور
0000-0001-9163-6386
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
babapourj@yahoo.com
عباس
بخشیپور
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
حمید
پورشریفی
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
info@poursharifi.ir
عیسی
حکمتی
0000-0003-4177-0194
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) Email:iesa.hekmati@gmail.com
iesa.hekmati@gmail.com
هدف پژوهش حاضر ارزیابی توانایی IRAP در اندازهگیری باورهای ضمنی افسردگی بود. بدین منظور، 50 دانشجو به صورت هدفمند انتخاب و ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه آمیختگی شناختی (CFQ)، پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II) و IRAP افسردگی، بر روی آنها اجرا شد. دادههای 4 نفر بهدلیل عدم رعایت شرط صحت IRAP کنار گذاشته شده و سپس دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان داد آزمودنیها در کوششهای نوع 1 (من-مثبت) و نوع 2 (من-منفی) D<sub>IRAP</sub><sub> </sub>مثبت<sub> </sub>و در کوشش نوع 3 (دیگران-مثبت) و 4 (دیگران-منفی) D<sub>IRAP</sub><sub> </sub>منفی کسب کردهاند؛ این یافتهها نشانگر سرعت پاسخدهی متفاوت ارتباطدهی محرکهای منفی و مثبت بهخود و دیگران است. همچنین اثر IRAP کل نیز مثبت (بزرگتر از صفر) است (34/0=D<sub>IRAP</sub> Overall) و نشانگر نگرش مثبتتر نسبت بهخود در مقایسه با دیگران است. نتایج تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر معنادای تفاوتها را تأیید کرد (01/0<p). همچنین نتایج نشان داد آمیختگی شناختی با اثر IRAP کوششهای نوع 1 همبستگی منفی دارد (01/0<p)، اما آمیختگی با سایر اثر IRAP کوششها و همچنین افسردگی با هیچکدام از نوع کوششها رابطه معنادار نداشت. یافتهها نشانگر توانایی این ابزار در اندازهگیری باورهای ضمنی مرتبط با افسردگی است.
نظریه چارچوبهای ارتباطی؛ مدل بسط و انسجام ارتباطی؛ روش ارزیابی ارتباطی ضمنی,افسردگی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9107.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9107_d2ac5f94c1e22cce7f21bcf5223360df.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
مقایسة سواد سلامت، انعطافپذیری روانشناختی و شخصیت جامعهپسند در دانشجویان دختر ورزشکار و غیرورزشکار
45
66
FA
نادر
حاجلو
0000-0002-2935-7455
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول) Email:Hajloo53@gmail.com
hajloo53@uma.ac.ir
سعید
رحیمی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
saeedrahimi40@yahoo.com
مهرناز
صداقت
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ سواد سلامت، انعطافپذیری روانشناختی و شخصیت جامعهپسند در بین دانشجویان دختر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 97-1396 بود. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی همبستگی و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی بود. بدین منظور از بین کلیه دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی تعداد 61 نفر (31 نفر از دانشجویان ورزشکار و 30 نفر از دانشجویان غیرورزشکار) بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. سپس به پرسشنامههای سنجشسواد سلامتبزرگسالان ایرانی، پذیرش و عمل ویرایش دومو شخصیت جامعهپسند پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ. نتایج نشان داد که میزان سواد سلامت و انعطافپذیری روانشناختی دختران ورزشکار بیشتر از دختران غیرورزشکار است. همچنین، تفاوتی بین شخصیت جامعهپسند دختران ورزشکار و غیرورزشکار مشاهده نشد. با توجه به اهمیت ﺳﻮﺍﺩ ﺳﻼﻣﺖ میتوان با برگزاری دورههاى آموزشى در دوره تحصیل، سواد سلامت دانشجویان را ارتقاء داد.
سواد سلامت,انعطافپذیری روانشناختی,شخصیت جامعهپسند,ورزشکار,دختران
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9108.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9108_b998067e4900890d54805803b3d63914.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
اثربخشی روش اجتماع پژوهشی در برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان
67
87
FA
رامین
حبیبی کلیبر
دانشیار روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ( نویسنده مسئول) Email:habibikaleybar@gmail.com
habibikaleybar@gmail.com
ابوالفضل
فرید
دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
farid614@azaruniv.edu
رقیه
محمدزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
rogi.moon@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان به روش اجتماع پژوهشی بر خودکار آمدی اجتماعی دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی بود که در اجرای آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش شامل 50 نفر از دانش آموزان پایه هفتم ناحیه یک شهر تبریز در سال تحصیلی 95-1394 بودند که بهروش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و بهطور تصادفی در هریک از گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی کنلی (1989) برای هر دو گروه اجرا شد. آزمودنیهای گروه آزمایشی بهمدت 13 جلسه در برنامه آموزش فلسفه به کودکان شرکت کردند. گروه کنترل نیز همزمان به برنامههای عادی کلاس خود ادامه دادند. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد نمرههای دانشآموزان گروه آزمایشی در پسآزمون خودکارآمدی اجتماعی بالاتر از گروه کنترل است. بنابراین، آموزش فلسفه به کودکان بهروش اجتماع پژوهشی به افزایش خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان منجر میگردد.
آموزش فلسفه به کودکان,اجتماع پژوهشی,خودکارآمدی اجتماعی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9109.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9109_61e721353d6bd9ef6981cdba701184ec.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر انعطافپذیریشناختی، حس پیوستگی و تعاملات زناشویی در زوجین متقاضی طلاق
89
106
FA
معصومه
حسنی
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
m_hasani63@yahoo.com
عذرا
غفاری
0000-0001-6327-7979
استادیار، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول)
Email:azra.ghaffari@yahoo.com
azra.ghaffari@yahoo.com
عباس
ابوالقاسمی
استاد، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
abolghsemi_44@yahoo.com
سمیه
تکلوی
0000-0001-7025-8363
استادیار، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل، ایران
staklavi@gmail.com
هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر انعطافپذیریشناختی، حس پیوستگی و تعاملات زناشویی در زوجین متقاضی طلاق بود. بههمین منظور، 40 زوج که بیشترین نمرات را در پرسشنامه وضعیت زناشویی کسب کردهاند و وضعیت زناشویی ناسازگارتری داشتهاند، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مداخله رفتاردرمانی دیالکتیکی (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از نظام کدگذاری تعامل زوجین ایرانی، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی و مقیاس حس پیوستگی استفاده شد. نتایج نشانگر آن بود که بین دو گروه رفتاردرمانی دیالکتیکی و گروه کنترل متغیرهای انعطافپذیری شناختی، حس پیوستگی و تعاملات زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P<). نتایج نشانگر آن بود که بین دو گروه مداخله رفتاردرمانی دیالکتیکی و گروه کنترل متعیرهای انعطافپذیریشناختی، حس پیوستگی و تعاملات زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P<). در مجموع نتایج این مطالعه نشان میدهد که روش رفتاردرمانی دیالکتیکی بر روی افزایش انعطافپذیریشناختی، حس پیوستگی و تعاملات زناشویی در زوجین متقاضی طلاق تأثیر دارند. بهطور کلی روش درمانی رفتاردرمانی دیالکتیکی میزان وضعیت انعطاف پذیریشناختی، حس پیوستگی و تعاملات زناشویی را تحت تأثیر قرار داده و افزایش دهد.
رفتاردرمانی دیالکتیکی,انعطافپذیری شناختی,حس پیوستگی,تعاملات زناشویی و زوجین متقاضی طلاق
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9110.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9110_d40b1c51fd47d1ba7797e4463d1896a3.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
تحلیل استنادی و محتوایی مجله پژوهشهای نوین روانشناختی از آغاز انتشار (1385) تا سال 1394
107
129
FA
افشین
حمدیپور
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) Email:hamdipour@gmail.com
معصومه
امی
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
smasomeh13@gmail.com
رسول
زوارقی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
zavaraqi@tabrizu.ac.ir
مطالعه حاضر با هدف تحلیل استنادی مقالات مجله پژوهشهای نوین روانشناختی از آغاز انتشار (1385) تا پایان سال 1394 انجام شده است. پژوهش با کمک فنون کتابسنجی از جمله تحلیل استنادی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کل مقالات مجله پژوهشهای نوین روانشناختی از آغاز انتشار (1385) تا سال 1394 میباشد. برای تجزیه و تحلیل داده از نرمافزار اکسل و نیز آمار توصیفی، جدول و نمودار استفاده شده است. نتایج نشان داد در طی 10 سال فعالیت انتشار مقالات علمی در مجله پژوهشهای نوین روانشناختی 358 مقاله در 40 شماره با همکاری 1054 نفر منتشر شده است که بهطور میانگین هر مقاله توسط 95/2 نفر به رشته تحریر در آمده است. تعداد ارجاعات در این مقالات 12623 مورد است که میانگین ارجاع به ازای هر مقاله 26/35 و برای هر شماره 57/315 ارجاع است. سال 1394 بیشترین میزان ارجاع را داشته است. از بین منابع اطلاعاتی مقالات مجلات بیشترین میزان ارجاع را بهخود اختصاص دادهاند و کمترین میزان ارجاع مربوط به طرحهای پژوهشی است. پراستنادترین کتب فارسی روشهای تحقیق در علوم رفتاری و در بین کتب لاتین Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders میباشد. همچنین در بین نشریات فارسی، مجله اندیشه و رفتار و در بین نشریات لاتین Personality and Individual Differences جزء پراستنادترین منابع بوده است. 73/77 درصد کل استنادها به منابع لاتین و 27/22 درصد به منابع فارسی صورت گرفته است. ضریب همکاری نویسندگان57/. بهدست آمد که نشان میدهد نویسندگان مقالات در نگارش مقالات همکاری مطلوبی از خود نشان دادهاند. در پژوهش حاضر همبستگی معنیداری بین فراوانی تجمعی سالانه مقالات(Cna) و سالهای (Y) بین 1385 تا 1394 مشاهده شد. با استفاده از رگرسیون نمایی میتوان پیشبینی کرد که تعداد مقالات با موضوع روانشناسی در مجله پژوهشهای نوین روانشناختی با سرعت بالایی در آینده منتشر خواهد شد. حتی میتوان برآورد کرد که فراوانی تجمعی بروندادهای علمی در این حوزه در سال 1404 دو برابر آن در سال 1394 خواهد شد.
تحلیل استنادی؛ تحلیل محتوایی؛ مجله پژوهشهای نوین روانشناختی,کتابسنجی,روانشناسی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9111.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9111_155412a0b13969cc80623a50c29d0d29.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
اثربخشی آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی بر مؤلفههای تعللورزی تحصیلی و هیجانات منفی تحصیلی
131
153
FA
عبداله
رشیدزاده
دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) Emial:rashidzadea@yahoo.com
rashidzadea@yahoo.com
اسکندر
فتحیآذر
استاد دانشگاه تبریز، گروه روانشناسی تربیتی، تبریز، ایران
رحیم
بدری گرگری
0000-0001-7196-6601
استاد دانشگاه تبریز، گروه روانشناسی تربیتی، تبریز، ایران
badri_rahim@yahoo.com
تورج
هاشمی
0000-0002-8353-6104
استاد دانشگاه تبریز، گروه روانشناسی تربیتی ، تبریز، ایران
tourajhashemi@yahoo.com
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی بر مولفههای تعللورزی تحصیلی و هیجانات تحصیلی منفی دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. طرح این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری این پژوهش شامل80 نفر از دانشآموزان دارای تعللورزی تحصیلی و هیجانات منفی تحصیلی بالا بودند که از طریق مطالعه مقدماتی و سرند کردن و با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و با استفاده از روش جایگزینی هدفمند در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس تعللورزی تحصیلی (APQ) و مقیاس هیجانات تحصیلی (AEQ) و برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی موجب کاهش مؤلفههای تعللورزی تحصیلی و هیجانات منفی تحصیلی میشود. نتایج این پژوهش، اهمیت استفاده از راهبردهای یادگیری خودگردانفراشناختی را به عنوان یکی از منابع اصلی و مداخلهگر مهم در فراهم کردن زمینه آموزش مؤثر و بهبود مولفههای تعللورزی تحصیلی و هیجانات تحصیلی برای دانشآموزان آشکار ساخت. این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمان، مربیان و مشاوران مدرسه است که میتوانند ازنتایج آن برای بهبود پیشرفت دانشآموزان و کاهش تعللورزی و هیجانهای منفی دانشآموزان استفاده نمایند.
یادگیری خودگردان,فراشناخت,تعللورزی تحصیلی,هیجانات منفی تحصیلی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9113.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9113_005acfd4da286d6293f6dfc0aacd3232.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
بررسی تفاوتها و شباهتهای حیا و اضطراب اجتماعی (کمرویی)
155
180
FA
زهرا
رمضانی
دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
zahraa.ramezani@gmail.com
کیومرث
بشلیده
استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول) Email:k.beshlideh@scu.ac.ire
k.beshlide@scu.ac.ir
نجمه
حمید
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
n_hamid@yahoo.com
سیدعلی
مرعشی
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سیداسماعیل
هاشمی
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
هدف پژوهش حاضر، بررسی تفاوت حیا و اضطراب اجتماعی و نیز تعیین عوامل مشترک و عوامل اختصاصی دخیل در این دو متغیر بود. بر این اساس، تعداد 400 دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز بهصورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای هراس اجتماعی، پرسشنامه حیا، مقیـاس عزتنفس، مقیاس خودکنترلی، مقیاس ترس از ارزیابی منفی، مقیاس ترس از ارزیابی مثبت، پرسشنامه کانون توجه، پرسشنامه نشخوار، پرسشنامه کیفیت زندگی و مقیاس بازداری رفتاری بزرگسالان پاسخ دادند. یافتههای بهدست آمده با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد در مدل مفروض این پژوهش، متغیر ترس از ارزیابی اعم از منفی و مثبت بهعنوان نقطه مشترک احساس شرم در حیا و اضطراب اجتماعی نقش مهمی دارد. همچنین خودکنترلی عامل کلیدی تفاوت حیا و کمرویی میباشد و حیا معلول خودکنترلی و کمرویی معلول عدم خودکنترلی میباشد. همچنین سوگیریهای شناختی دخیل در اضطراب اجتماعی نظیر سوگیری پردازش پس رویدادی و سوگیریهای توجهی، با حیا رابطه نشان نداد. کیفیت زندگی پایین و بازداری رفتاری نیز بهعنوان پیامدهای اضطراب اجتماعی با حیا ارتباط معناداری ندارند. نتایج پژوهش حاضر بیانگر این مسئله است که حیا و اضطراب اجتماعی اگرچه هر دو منبعث از احساس شرم هستند و وجوه مشترکی دارند، اما سازههای مجزا و متفاوتی هستند و الگوهای پیش بین و نیز پیشایند و پیامدهای یکسانی ندارند.
حیا,کمرویی؛ اضطراب اجتماعی؛ تفاوت حیا و کمرویی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9123.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9123_11a4f54e44d2e909a74355490f994c82.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
مقایسة اثربخشی آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی والدینی مادران کودکان دارای مشکلات رفتاری برونیسازیشده
181
205
FA
شیرین
عظیمیفر
دکتری مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
رضوانالسادات
جزایری
دکتری روانشناسی، استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
Email:r.jazayeri@edu.ui.ac.ir
مریمالسادات
فاتحیزاده
دکتری مشاوره، دانشیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
احمد
عابدی
دکتری روانشناسی، دانشیار گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
a.abedi44@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسة اثربخشی آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی والدینی در مادرانِ کودکان با مشکلات رفتاری برونیسازیشده بود. این پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش شامل مادرانِ کودکان با مشکلات رفتاری برونیسازیشده در سنین پیش از دبستان در شهرستان نجفآباد بود. نمونهگیری بهشیوة در دسترس انجام شد. بدین ترتیب 45 نفر از مادران داوطلب پس از بررسی ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارش شدند. آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروری متنی بر پذیرش و تعهد هریک طی 10 جلسة 90 دقیقهای برای دو گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشت. ابزار پژوهش پرسشنامة خودکارآمدی الدینی دومکا بود . برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو مداخله در مراحل پسآزمون و پیگیری موجب افزایش معنادار خودکارآمدی والدینی در مادران شدهاند در حالی که نمرات گروه کنترل تغییر معنیداری نداشته است. بهعلاوه تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد از تأثیر آموزش مدیریت والدبن بالاتر بود (p<0.01). میتوان نتیجه گرفت که مداخلات این پژوهش برای مدیریت مشکلات رفتاری برونیسازیشدة کودکان در سنین پیش از دبستان و افزایش احساس کفایت و رضایت از خود در مادران مؤثر است و از آنها میتوان در کارگاههای آموزشی و مشاورة فرزندپروری استفاده کرد.
فرزندپروری,آموزش مدیریت والدین,پذیرش و تعهد,خودکارآمدی والدینی,مشکلات رفتاری برونیسازیشده
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9124.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9124_ae1ce13f517173dd255c7ff5f677ce9c.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
اثربخشی درمان شناختی- تحلیلی بر بهبود روابط موضوعی و مکانیسمهای دفاعی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی
207
228
FA
ساناز
عینی
دکتری روانشناسی تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول)
sanaz.einy@yahoo.com
محمد
نریمانی
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
narimanimohammad1343@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- تحلیلی بر روابط موضوعی و مکانیسمهای دفاعی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی انجام شد.<strong> </strong>این پژوهش از نوع تجربی بوده و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری استفاده شد. نمونه پژوهش شامل 30 مرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بود که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در نهایت پس از افت آزمودنیها 28 نفر تا پایان مداخلات و ارزیابیها باقی ماندند. درمان شناختی- تحلیلی برای گروه آزمایش اجرا شد. در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای روابط موضوعی بل و همکاران (1986) و سبکهای دفاعی اندرز و همکاران (1993) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته مورد تحلیل قرار گرفت.<strong> </strong>نتایج نشان داد که درمان شناختی- تحلیلی در بهبود روابط موضوعی و کاهش دفاعهای نوروتیک و رشدنایافته افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مؤثر بوده است (001/0>P).<strong> </strong>درمان شناختی- تحلیلی راهبردی مناسب برای بهبود روابط موضوعی و کاهش دفاعهای نوروتیک و رشدنایافته در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی است و میتوان از آن بهعنوان یک شیوه مداخله مؤثر استفاده کرد.
اختلال شخصیت مرزی,درمان شناختی- تحلیلی,روابط موضوعی,مکانیسمهای دفاعی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9135.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9135_ee5643ad48e84517af5af90bdd5bab59.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
اثربخشی درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد در تغییر سطح باورهای فراشناختی و رضایتمندی زناشویی در زوجین مبتلا بهافسردگی
229
252
FA
عزتاله
قدمپور
0000-0001-6814-9213
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
ghadampour.e@lu.ac.ir
مسعود
صادقی
استادیار مشاوره خانواده، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
sadeghi.m.lu.ac.ir@gmail.com
مهدی
یوسفوند
دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران(نویسنده مسئول)Email: Mehdi_yousefvand@yahoo.com
زینب
علوی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
zalavi.ze@fh.lu.ac.ir
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باورهای فراشناختی و رضایتمندی زناشویی در زوجین مبتلا به افسردگی شهر خرمآباد انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین مبتلا به افسردگی شهر خرمآباد در سال 1396-1395 بود که بهمنظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت که ابتدا 600 زوج شرکتکننده پرسشنامه افسردگی را تکمیل نمودند و از میان آنها 30 زوج مبتلا به افسردگی (یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه) انتخاب گردید. سپس 30 زوج منتخب بهصورت تصادفی به دو گروه 15 تایی آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 4 ساعته (هفتهای یک جلسه) به مدت 2 ماه بهصورت گروهی تحت آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. در نهایت اطلاعات جمعآوری شده از طریق روش تحلیل کوواریانس، تحلیل شد و نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش میزان باورهای فراشناختی منفی و افزایش باورهای فراشناختی مثبت و رضایتمندی زناشویی تأثیر معنیداری داشته است (001/>p). مشاهدات حاضر مؤید اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش در تغییر سطح باورهای فراشناختی و میزان رضایتمندی زناشویی زوجین مبتلا به افسردگی است.
باورهای فراشناختی,رضایتمندی زناشویی,افسردگی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9136.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9136_fff25c9ab8f5f7bc2cd7df5ab1977c50.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
تحلیل عاملی تأییدی و پایایی نسخه فارسی مقیاس منبع کنترل ورزشی کودکان
253
274
FA
ولی اله
کاشانی
استادیار گروه علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران (نویسنده مسئول) Email:vkashani@s3mnan.ac.ir
منصوره
مکبریان
استادیار دانشکده علوم ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
mokaberian@shahroodut.ac.ir
فاطمه
صدیقی فاروجی
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه پیام نور واحد گرمسار، سمنان، ایران
sedighifaroji39@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس منبع کنترل ورزشی کودکان بود. بنابراین، 330 دانشآموز پسر و 270 دانشآموز دختر ورزشکار بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخابشده و نسخه فارسی مقیاس منبع کنترل ورزشی کودکان را تکمیلنمودند. روش اجرا بدین شکل بود که ابتدا بااستفاده از روش باز ترجمه مقیاس منبع کنترل ورزشی کودکان ترجمه و روایی صوری و صحت ترجمه نسخه فارسی مقیاس مذکور تأیید گردید. جهت تعیین روایی سازه مقیاس از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری و برای بررسی همسانی درونی مقیاس از ضریب آلفایکرونباخ و بهمنظور بررسی پایایی زمانی سؤالات، از ضریب همبستگی درون طبقهای بهروش آزمون-آزمون مجدد با دو هفته فاصله استفادهشد. نتایج نشان داد که نسخه فارسی مقیاس منبع کنترل ورزشی کودکان، از شاخصهای تناسبی قابل قبولی برخوردار است (RMSEA، 025/0؛ CFI، 97/0؛ TLI، 97/0)، همسانی درونی کلی برابر 74/0 و پایایی زمانی کل برابر با 76/0. بنابراین نسخه فارسی مقیاس منبع کنترل ورزشی از روایی و پایایی قابل قبولی در بین دانشآموزان ورزشکار ایرانی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری روا و پایا جهت مطالعه و ارزیابی منبع کنترل ورزشی در دانشآموزان ورزشکار در ایران استفادهکرد.
منبع کنترل ورزشی,دانشآموزان ورزشکار,روایی سازه,پایایی درونی,پایایی زمانی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9137.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9137_f0197c1e73472ee05daab36e7ca51968.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
طراحی الگوی مناسب پرسش و پاسخ در درس علوم تجربی و بررسی اثربخشی آن بر درک مفاهیم و تفکر انتقادی دانشآموزان
275
306
FA
فیروز
محمودی
دانشیار دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی (نویسنده مسئول) Email:firoozmahmoodi@yahoo.com
firoozmahmoodi@gmail.com
اسکندر
فتحی آذر
استاد دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
fathiazar@tabrizu.ac.ir
سعید
محمودی بردزردی
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز
mahmoodi.saeid@yahoo.com
رحیم
بدریگرگری
0000-0001-7196-6601
استاد دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
badri_rahim@yahoo.com
هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی مناسب آموزش از طریق پرسش و پاسخ در درس علوم تجربی و بررسی اثربخشی آن بر درک مفاهیم علوم و تفکر انتقادی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی بود. پژوهش حاضر یک پژوهش آمیخته بوده که از دو بخش تشکیل شد. بخش اول، بهمنظور طراحی الگوی نظری مناسب برای آموزش علوم از طریق پرسش و پاسخ انجام شد. در بخش دوم نیز اثربخشی و اعتبار عملی این الگوی نظری بر درک مفاهیم علوم و تفکر انتقادی مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از یک طرح شبه آزمایشی از بین دانشآموزان پایه ششم شهرستان ایذه (50 نفر پسر) شامل 2 کلاس به عنوان نمونه آماری بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، قرارگرفتند. در هر دو گروه و در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون، آزمون تفکر انتقادی کرنل مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس دادههای جمعآوری شده تجزیه و تحلیل شد. در بخش کیفی نتایج تحقیق منجر به طراحی الگویی شد که شامل هفت بُعد (مبانی، اصول، فنون و راهبردها، مراحل، انواع پرسش، اهداف و ارزشیابی) است، نتایج در بخش کمی تحقیق نشان داد که الگوی طراحی شده موجب افزایش تفکر انتقادی و درک مفاهیم در گروه آزمایش شده است.
الگوی مناسب,پرسش و پاسخ,درک مفاهیم,تفکر انتقادی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9138.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9138_0b6448c2188d82cc89776aa8d6def5e2.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
بررسی نقصان حافظه صفات ارجاعی بهخود در کودکان مبتلا به اتیسم در مقایسه با کودکان سالم
305
316
FA
وحید
نجاتی
دانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی (نویسنده مسئول)
Email:nejati@sbu.ac.ir
psychological429@gmail.com
کبری
درستی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
anis.rosti.1988@gmail.com
حمیدرضا
پوراعتماد
استاد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
do@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف مقایسه نقص حافظه صفات ارجاعی به خود در کودکان مبتلا به اوتیسم و سالم صورت گرفت. این پژوهش یک مطالعه مقطعی است. که در آن، 15 کودک مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا با 15 کودک همتای عادی مقایسه شدند. آنها به انجام آزمون حافظه صفات ارجاعی (جهت ارزیابی حافظه صفات ارجاعی بهخود) پرداختند. جهت تـحلیل دادهها تحلیل واریانس آمـیخته مورد استفاده قـرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که<strong> </strong>یادآوری و بازشناسی صفات ارجاعی بهخود در گروه عادی بهطور معنیداری بیشتر از این میزان در گروه مبتلا به اتیسم است. بنابراین نتیجهگیری میشود که کودکان مبتلا به اتیسم در حافظه ارجاعی بهخود نقص داشته و در شناخت دیگران و توانایی ذهنیسازی آگاهی خود از دیگران و متعاقب آن در شناخت خود دچار نقص هستند که این ضعف در بهکار بردن اشتباه ضمایر شخصی، بهکار بردن اسم خاص بهجای ضمیر من برای نامیدن تصویر خود و ضعف در حافظه خودارجاعی که یک پدیده همایند از نقص در ذهنی کردن شناخت اجتماعی است، نمود مییابد.
اتیسم,حافظه صفات ارجاعی به خود,تئوری ذهن
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9139.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9139_20ff8cbc2415d83a16ab1859390b00e0.pdf
دانشگاه تبریز
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2322-3340
14
53
2019
05
22
رابطه بین راهبردهای مقابله مذهبی و تابآوری با رضایت زناشویی
317
331
FA
شهروز
نعمتی
0000-0001-6898-9749
استادیار دانشگاه تبریز، گروه علوم تربیتی (نویسنده مسئول) Email:sh.nemati@tabrizu.ac.ir
sh.nemati@tabrizu.ac.ir
علی
ایمانزاده
استادیار دانشگاه تبریز، گروه علوم تربیتی
ناصر
فروهی
استادیار دانشگاه تبریز، گروه الهیات و معارف اسلامی
محمد
مهدوی
استادیار دانشگاه تبریز، گروه الهیات و معارف اسلامی
حسین
افشین
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین راهبردهای مقابله مذهبی و تابآوری با رضایت زناشویی بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه تبریز در سال 1395 بودند که تعداد 127 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و مقیاسهای راهبردهای مقابله مذهبی پارگامنت، تابآوری کانر و دیویدسون و رضامندی زوجیت افروز برای جمعآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفتند. تحلیل ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که در مقابلههای مذهبی افراد با رضایت زناشویی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین به تفکیک بین مقابله مذهبی مثبت و رضایت زناشویی و نیز مقابله مذهبی منفی و رضایت زناشویی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد، اما بین تابآوری و رضایت زناشویی و نیز بین تابآوری و مقابله مذهبی همبستگی مثبت و معنیداری وجود ندارد، افزون براین، تحلیل رگرسیون چندمتغیره همزمان نشان داد که مجموع متغیرهای تاب آوری و مقابله مذهبی 49 درصد از واریانس متغیر رضایت از زندگی را پیشبینی میکنند. مداخلههای روانشناختی و برنامههای مشاورهای از قبیل راهبردهای مقابله مذهبی، تابآوری و توکل بر خدا میتواند برای زوجین مفید باشد.
راهبردهای مقابله مذهبی,تابآوری,رضایت زناشویی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9140.html
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_9140_58b51fcc0e85423073548accedc213f4.pdf