هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطهی تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی دبیران مدارس مقطع راهنمایی شهرستان مهاباد بود که در راستای آن از روش توصیفی ـ پیمایشی مقطعی استفاده شد. جامعهی آماری شامل 300 نفر از دبیران مدارس راهنمایی بود که از بین آنها 168 نفر با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و 161 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت جمعآوری اطلاعات تعهد سازمانی از پرسشنامهی میر و آلن و برای سنجش فرسودگی شغلی از پرسشنامه مزلچ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، نشان داد که بین تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی رابطهی معنیدار وجود دارد (38/0= و 1/0>P) و همچنین فرسودگی شغلی با متغیرهای تعهد عاطفی (41/0-r= و 01/0>P)، تعهد مستمر (2/0-r= و01/0>P)، و تعهد هنجاری (2/0-=جr و01/0>P)، همبستگی معکوس و معنیداری دارد.