ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر تمرین بر انتقال یادگیری دوطرفی قدرت از دست برتر به غیربرتر و بالعکس
یکی از جنبههای مهم در انتقال یادگیری، انتقال دو طرفی است که از راههای مؤثر برای سرعت بخشیدن به روند موفقیت فرد میباشد. انتقال دو طرفی یعنی تمرینات بر روی یک اندام موجب یادگیری و تأثیر در عملکرد اندام دیگر بدن میشود. در این تحقیق انتقال دو طرفی یادگیری در دستها بررسی شد. نمونهها 43 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه تبریز بودند که دست برتر آنها دست راست بود. آنها به سه گروه تمرینی با دست راست، دست چپ و گروه کنترل تقسیم شدند. از همه افراد آزمون مقدماتی و پس از تمرینات آزمون نهایی اخذ گردید. نتایج نشان داد انتقال دو طرفی قدرت از دست برتر به دست غیر برتر و بالعکس با روش تمرینی ارائه شده، به وقوع پیوست و میزان انتقال از دست غیر برتر بـه برتر بیشتر از حالت عکس آن بود. علت انـتقال میتواند ناشی از عملکرد عضلات ثابتکننده در طرف غیرتمرینی یا چیرگی بر ساز و کارهای بازدارنده از انقباض عضلانی باشد که ناشی از تمرینات بر روی دست تمرینی بوده و همچنین با وجود عناصر مشترک در مغز و ارتباطات بین دو نیمکره مغزی است که احتمال ارسال امواج عصبی همزمان به عضو غیر تمرینی را نیز به وجود میآورد، در نتیجه، انقباضات خفیف و تقویت آن را موجب میشود که برای اثبات این موضوع بایستی تحقیقات بیشتری انجام پذیرد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4110_7014cf4a716646ac4209d0191c63837c.pdf
2012-07-22
1
15
یادگیری حرکتی
انتقال دوطرفی
قدرت
یعقوب
بدری آذرین
badriazarin@gmail.com
1
دانشگاه تبریز.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه ابعادی اسکیزوتایپی و همدلی - پیوند ساختاری اسکیزوتایپی مثبت و منفی با همدلی شناختی و عاطفی
هدف از این پژوهش بررسی رابطه اسکیزوتایپی و همدلی و ابعاد آنها بود. صد و هفتاد و یک دانشآموز عادی از شهر ری با دامنه سنی 16 تا 19 سال (دختران: میانگین=09/17، انحراف استاندارد=76/0؛ پسران: میانگین=40/17، انحراف استاندارد=61/0) به روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دانشآموزان مقیاس همدلی بهر ( EQ: بارون کوهن و ویل رایت، 2004) و پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپال (SPQ: رین، 1991) را تکمیل کردند. یافتهها با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه، و مدلسازی معادله ساختاری تحلیل شدند. نمره کل اسکیزوتایپی و همدلی رابطه معناداری با یکدیگر نداشتند. اما، با توجه به اینکه اسکیزوتایپی و همدلی هر دو سازههایی ابعادی بوده و هر یک از این ابعاد، ساختار مجزایی نسبت به بقیه دارد، رابطه ابعاد این دو سازه بررسی گردید. تحلیلها نشان دادند اسکیزوتایپی مثبت و منفی میتوانند همدلی شناختی را تبیین نمایند، اما سهم اسکیزوتایپی مثبت در این رابطه بیشتر بود (347/0=β). افزون بر آن، اسکیزوتایپی مثبت و منفی توانستند همدلی عاطفی را نیز تبیین کنند، اما اسکیزوتایپی منفی نقش بیشتری در این تبیین ایفا نمود (218/0-=β). افزون بـر آن، اسکیزوتایپی مثبت و منفی توانستند همدلی عاطفی را نیز تبیین کنند، اما اسـکیزوتایپی منفی نقش بیشتری در این تبیین ایـفا نمود (218/0-=β). در ادامـه، با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری، ارتباط ساختاری روابطِ کشف شده، بررسی گردید. این تحلیل روشن کرد که اسکیزوتایپی مثبت با همدلی شناختی (38/0=R)، و اسکیزوتایپی منفی با همدلی عاطفی (30/0-=R) رابطه ساختاری معناداری دارد. در مجموع، این یافتهها حاکی از آنند اسکیزوتایپهای مثبت دارای همدلی شناختی بالا، و اسکیزوتایپهای منفی دارای همدلی عاطفی پاییناند.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4111_d37936b799b16e173c607e90fc6b6a48.pdf
2012-07-22
39
64
اسکیزوتایپی مثبت
اسکیزوتایپی منفی
همدلی شناختی
همدلی عاطفی
زینب
خانجانی
zeynabkhanjani@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
AUTHOR
فاطمه
هداوندخانی
fhadavandkhani@gmail.com
2
LEAD_AUTHOR
تورج
هاشمی نصرتآباد
tourajhashemi@yahoo.com
3
دانشگاه تبریز
AUTHOR
مجید
محمودعلیلو
m-aliloo@yahoo.com
4
دانشگاه تبریز
AUTHOR
عباس
بخشی پور رودسری
alireza_m22000@yahoo.com
5
دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر توانبخشی توجه در کاهش نقایص توجه انتخابی و توجه مستمر مبتلایان مالتیپل اسکلروزیس
مالتیپل اسکلروزیس (MS) شایعترین اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که با ضایعات منتشر در نـخاع شوکی و مغز مشخص مـیشود. نقایص شناختی بـه طور متداول در MS رخ میدهد. اغلب تکالیف توجهی پیچیده مثل توجه انتخابی و توجه مستمر دچار نقص شدهاند. مطالعات اندکی در زمینه توانبخشی توجه در کاهش نقایص توجه مبتلایان MSوجود دارد. پژوهش حاضرتأثیر توانبخشی توجه در کاهش نقایص توجه مستمر و توجه انتخابی در مبتلایان MS مورد بررسی قرار میدهد. مطالعه حاضر در چهارچوب طرح «تک موردی»، مدل AB با دوره پیگیری است که 6 بیمار پیشرونده ثانویه بر اساس نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدند. متغیرهای مورد مطالعه توجه، شامل توجه مستمر و توجه انتخابی بودکه طی فرآیند مطالعه، با تست استروپ و عملکرد پیوسته در مرحله خط پایه، مداخله و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفت. تمرینات توانبخشی توجه ساختار یافته و به صورت فلش کارت و مداد-کاغذی بود که در 21 جلسه 45 دقیقهای، سه بار در هفته انجام شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل چشمی، درصد کاهش میانگین، اندازه اثر d کوهن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد همه آزمودنیها در مولفههای توجه انتخابی و توجه مستمر بهبودی نشان دادند و اندازه اثر و درصد کاهش میانگین برای همه موارد بالا بود. مبتنی بر یافتهها میتوان عنوان کرد که توانبخشی توجه، نقایص توجه مستمر و توجه انتخابی در مـبتلایان MS کاهش میدهد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4112_29f499c46257b2bdbffc260d962342e0.pdf
2012-07-22
39
64
مالتیپل اسکلروزیس
توانبخشی توجه
توجه انتخابی
توجه مستمر
لیلی
خلیلی
leili.khalili@yahoo.com
1
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
LEAD_AUTHOR
بهروز
دولتشاهی
2
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی؛
AUTHOR
مهدی
فرهودی
3
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
AUTHOR
عباس
پورشهباز
4
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
AUTHOR
زهرا
نیکنام
5
بیمارستان رازی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه سوگیری مذهبی و صفات شخصیتی با وسواس مرگ
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطه و پیشبینی وسواس مرگ از طریق سوگیری مذهبی و صفات شخصیتی انجام شده است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق 484 نفر (246 دختر و 238 پسر) بودند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه مقیاس وسواس مرگ، پرسشنامه سوگیری مذهبی آلپورت، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو (فرم کوتاه) بود. دادههای به دست آمده از طریق روش همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج پژوهش نشان داد که بین سوگیری مذهبی بیرونی و وسواس مرگ (01/0p<، 12/0=r) و بین بعد روانرنجورخویی شخصیتی پنج عاملی با وسواس مرگ (01/0p<، 42/0=r) رابطه مثبت معناداری وجود دارد. سایر ابعاد شخصیتی پنج عاملی با وسواس مرگ رابطه منفی و معناداری در سطح 01/0p< داشتند. همچنین نتایج نشان داد از بین صفات شخصیتی به غیر از روانرنجورخویی، سایر ابعاد سازگاری، مسئولیتپذیری، برونگرایی و تجربهپذیری با سوگیری مذهبی درونی و بیرونی همبستگی معناداری دارند. بیشترین رابطه همبستگی منفی معنیدار بین مسئولیتپذیری با سوگیری مذهبی درونی بود (001/0p<، 34/0=r). از بین متغیرهای پژوهش سوگیری مذهبی بیرونی و روانرنجورخویی 19 درصد از واریانس وسواس مرگ را تبیین نمود. در بررسی تفاوت بین زنان و مردان دانشجو با استفاده از آزمون t نتایج نشان داد در وسواس مرگ (نشخوار مرگ، سلطه مرگ، عقاید تکراری درباره مرگ) تفاوت معنیداری بین دو گروه وجود دارد. وسواس مرگ بین دختران بیشتر از پسران بود (38/5=t، 484=df، 001/0p<).
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4113_3ab83206d291025cddde37d084873561.pdf
2012-07-22
65
88
: وسواس مرگ
سوگیری مذهبی
صفت شخصیتی
حمزه
سلمان پور
salmanpour_hamzeh@yahoo.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده
LEAD_AUTHOR
مهدی
عباسی
2
دانشگاه پیام نور استان آذربایجانشرقی
AUTHOR
علی
عیسی زادگان
ali_issazadeg@yahoo.com
3
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
ابوالفضل
قاسمزاده علیشاهی
4
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ویژگیهای مادرانه مؤثر در مشکلات رفتاری کودکان 6-2 ساله
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه عوامل موثر مادرانه و مشکلات رفتاری کودکان 2 تا 6 ساله بود. این مطالعه در زمره مطالعات توصیفی- پسرویدادی قرار دارد. بدین منظور پس از انتخاب خوشهای چندمرحلهای 15 مهد کودک از سه منطقه شهر تهران، 359 مادر به پرسشهای پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، شاخص استرس والدینی، مقیاس منابع حمایت اجتماعی، پرسشنامه خود اثرمندی مادرانه و فهرست مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد استرس والدین و خوداثرمـندی مادرانه در دو گام حـدود 20 درصد از واریانس مشکلات رفـتاری کودکان را تبیین میکنند (05/0P<). از میان ویژگیهای مؤثر مادرانه ذکر شده، استرس والدینی و خود اثرمندی والدینی مادران بیشترین رابطه را با مشکلات رفتاری کودکان نشان دادند (05/0P<). لذا برنامههای آموزشی و پیشگیرانه با در نظر گرفتن این متغیرها میتوانند موجب پیشگیری و کاهش مشکلات رفتاری کودکان شوند.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4114_1c3c861434f2efc4a9482d6f58b022d2.pdf
2012-07-22
89
104
استرس والدینی
حمایت اجتماعی
خوداثرمندی والدینی
عزتنفس
مشکلات رفتاری و کودکان
کارینه
طهماسیان
tahmasian@yahoo.com
1
دانشگاه شهید بهشتی.
LEAD_AUTHOR
آسیه
اناری
asiehanari@gmail.com
2
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محبوبه
فتح آبادی
3
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
همگونی دست برتری و پا برتری در جمعیت ایرانی
این پژوهش با هدف تعیین میزان همگونی شاخصهای جانبی شدن دست برتری و پا برتری روی 2316 آزمودنی شامل 1501 زن و 815 مرد با میانگین سنی 23 سال و 6 ماه و دامنه سنی 86-7 سال در جمعیت ایران انجام شد. انتخاب آزمودنیها به روش تصادفی چندمرحلهای از میان ساکنان استانهای مختلف ایران بود و از آنها خواسته شد تا به گویههای پرسشنامه دست برتری ادینبورگ (اولدفیلد،1970) و پرسشنامه پابرتری واترلو (الیاس، برایدن و بولمن-فلمینگ، 1998) پاسخ دهند. تحلیل توصیفی دادهها نشان داد که توزیع دست برتری در میان جمعیت ایران به ترتیب راستدست، دوسوتوان و چپ دست به صورت 6/78%، 6% و 4/15% و توزیع پا برتری به ترتیب راستپا، دوسوتوان و چپپا به صورت 8/66%، 8/21% و 4/11% است. از طرفی همبستگی دست برتری با پا برتری برابر با 75/0 (در سطح معناداری کمتر از 05/0) به دست آمد. همچنین افراد راستدست و راست پا در 9/94% موارد با هم در راستبرتر بودن، افراد چپ دست و چپ پا در 3/88% موارد با هم در چپ برتر بودن و افراد دارای برتری هر دو پا و هر دو دست در 5/16% موارد از نظر دوسوتوان بودن توافق داشتند. ضریب فای کرامر برابر با 79/0 در سطح معناداری کمتر از 05/0 محاسبه شد که نشانگر همگونی قوی این دو شاخص جانبی شدن با یکدیگر است. به این ترتیب بر اساس تبیین عصبشناختی، یکی از نیمکرههای مغزی برای شروع کنترل رفتار در ظر گرفته میشود و تظاهر این برتری، ترجیحهای مختلف برای استفاده از ساختارهایی نظیر دست و پای ناهمسویی است که کارکردهای حرکتی- حسی آنها بهطور برجسته تحت تأثیر نیمکره غالب است. در مجموع میتوان گفت جانبی شدن در جمعیت ایران کمتر انجام میشود و توزیع شاخصهای جانبی شدن در ایران متفاوت با توزیع آن در سایر کشورها است، اما میزان توافق کنترل همسو در ایران مانند سایر کشورها است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4115_ffc5ff5fc4d63e545585c05072ccf322.pdf
2012-07-22
105
126
پا برتری
جمعیت ایران
دست برتری
احمد
علی پور
alipor@pnu.ac.ir
1
دانشگاه پیام نور-تهران
LEAD_AUTHOR
مژگان
آگاه هریس
2
دانشگاه پیام نور-گرمسار
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مقایسهای توانایی حل مسایل اجتماعی و مولفههای آن در زندانیان معتاد و غیرمعتاد
هدف پژوهش حاضر مقایسه توانایی حل مسائل اجتماعی و مؤلفههای آن در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 200 نفر از زندانیان شهرستان میانه بود که براساس جدول مورگان 132 نفر بطور تصادفی انتخاب شدند که از میان این زندانیان 30 نفر از افراد مبتلاء به سوء مصرف مواد و 30 نفر از افراد غیرمبتلا به سوء مصرف و در یک گروه همتا انتخاب شدند و پرسشنامه حل مسایل اجتماعی در مورد آنها اجرا شد. دادهها با استفاده از روش آماری t مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل دادهها نشان داد که براساس آزمون آماری t مستقل نمرات افراد دچار سوء مصرف مواد در توانایی حل مسائل اجتماعی پایینتر از افراد غیرمبتلا به سوءمصرف مواد هستند.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4116_0476b668f02628282e230b4ca9a3466a.pdf
2012-07-22
127
141
سوء مصرف مواد
حل مسایل اجتماعی
گوهر
نظری بولانی
gohar6060@gmail.com
1
دانشگاه شهید بهشتی تهران
LEAD_AUTHOR