ORIGINAL_ARTICLE
همهگیرشناسی افسردگی و رابطهی آن با ویژگیهای جمعیتشناختی زنان شهرستان مرند
در راستای همهگیرشناسی بیماری افسردگی در جمعیت زنان ساکن شهرستان مرند و بررسی روابط عوامل جمعیتشناختی با شیوع این بیماری، از جامعهی زنان ساکن شهرستان مرند تعداد 2113 نفر به شیوهی تصادفی طبقهای انتخاب و با استفاده از پرسشنامهی افسردگی بک و پرسشنامهی جمعیتشناخـتی محقق ساخـته اندازههای مربوط بـه متغیرهای مورد مـطالعه جمعآوری شد. تحلیل نتایج نشان داد که حدود 5/61 درصد از زنان مورد مطالعه دارای افسردگی خفیف تا خیلی شدید هستند. علاوه بر این افراد متأهل نسبت به افراد مجرد از افسردگی کمتری برخوردارند، و بین تحصیلات و میزان افسردگی رابطهی مستقیم وجود دارد و از سوی دیگر بین سطح درآمد و میزان افسردگی رابطهی معکوس وجود دارد. همچنین سن افراد در تغییرات خلقی (افسردگی) نقش معنیدار ندارد. یافتههای این پژوهش تلویحاتی برای مداخلات روانشناختی و بهزیستی دارد که توجه به آنها برای دستاندرکاران امور بهداشتی حائز اهمیت است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4175_ff76e68e555252bf99e1da1137f8c15c.pdf
2011-01-21
1
20
افسردگی
تأهل
تحصیلات
درآمد
اعظم
امجدی
1
AUTHOR
محمدباقر
مقیمی آذری
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
AUTHOR
تورج
هاشمی
tourajhashemi@yahoo.com
3
دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش متغیرهای مرتبط با معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان است. امروزه روانشناسان تربیتی معتقدند که دانشآموزان در طی آموزش رسمی (مدرسهای) نه تنها به کسب دانش و مهارتهای شناختی نایل میشوند، بلکه هیجانات خوشایند و ناخوشایند مرتبط با یادگیری و پیشرفت را رشد میدهند. اما تحقیق بر روی هیجانات در بافتهای آموزشی به آرامی در حال ظهور است و به ویژه هیجانات خوشایند به وسیلهی محققان تعلیم و تربیتی نادیده گرفته شده است. بر همین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه پیشبینیکنندگی حمایت عاطفی و کیفیت تدریس معلم در هیجانات مثبت و منفی تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان فراهم آمده است. بدین منظور تعداد 270 نفر (127 دختر و 143 پسر) از دانشآموزان سال اول دبیرستان شهر شیراز با روش نمونهگیری خوشهایی تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه حمایت عاطفی معلم، مقیاس کیفیت تدریس معلم، پرسشنامه هیجانات پیشرفت- ریاضیات و پرسشنامهی تنظیم هیجانی را تکمیل نمودند. میانگین سنی گروه نمونه 25/15 و انحراف معیار 14/1 بود. یافتهها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون چندمتغیره به شیوهی همزمان بررسی شد. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که متغیر کیفیت تدریس معلم میتواند هیجانات مثبت ریاضی و تنظیم هیجانی را به صورت مثبت و معناداری پیشبینی نماید و متغیر حمایت عاطفی معلم، هیجانات منفی ریاضی را به صورت منفی و معنادار پیشبینی میکند. بر طبق نتایج این پژوهش معلم نقش مهمی در ایجاد هیجانات مثبت و منفی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان داراست.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4176_653870e6582f05794adcce0346415114.pdf
2011-01-21
41
63
حمایت عاطفی معلم
کیفیت تدریس معلم
هیجانات تحصیلی ریاضی
تنظیم هیجانی
فریدهسادات
حسینی
1
دانشگاه شیراز
AUTHOR
محمد
خیر
2
دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقیاس هوش اجتماعی ترومسو: ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی مقیاس در جامعهی دانشجویان
هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (TSIS) بود. در ابتدا این مقیاس به زبان فارسی برگردانده شد. پس از ترجمهی دوباره به زبان انگلیسی و مطابقت با نسخهی اصلی، شکافهای موجود در ترجمه شناسایی و اصلاح شدند. در نهایت پس از اجرای مقدماتی و رفع اشکالات، پرسشنامهی نهایی بر دانشجویان گروه نمونه که شامل 413 نفر (304 زن و 109 مرد) از دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز بودند، اجرا شد. در این پژوهش برای بررسی ساختار عاملی، تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) با استفاده از روش مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس بر روی 21 سؤال TSIS اجرا شد. بررسی نمودار اسکری، راهحل سه عاملی را نشان داد. مانند خردهمقیاسهای نسخهی اصلی این عوامل پردازش اطلاعات اجتماعی (SIP)، آگاهی اجتماعی (SA) و مهارتهای اجتماعی (SS) نامگذاری شدند. پایایی مقیاس هوش اجتماعی ترومسو با استفاده از روشهای بازآزمایی و همسانی درونی (آلفای کرانباخ) محاسبه شد. ضریب پایایی آلفای کرانباخ برای کل مقیاس 75/0 و برای خردهمقیاس پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی و آگاهی اجتماعی به ترتیب برابر 73/0، 66/0 و 64/0 به دست آمد. همچنین ضریب پایایی بازآزمایی برای کل مقیاس 81/0 و برای خردهمقیاسهای پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی و آگاهی اجتماعی به ترتیب برابر 76/0، 86/0 و 66/0 بود. ضریب آلفای کرانباخ و بازآزمایی نشان داد که پایایی هر یک از عاملها در سطح قابل قبول میباشد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4177_23c62401ba1a123d573c580ee53f220a.pdf
2011-01-21
65
82
هوش اجتماعی
ساختار عاملی
پایایی
اکبر
رضائی
1
دانشگاه پیام نور مرکز تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسهی سبکهای هویت، انواع هویت در دانشجویان دختر و پسر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه انواع هویت، سبکهای هویت در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. روش این پژوهش از نوع توصیفی- مقایسهای بود که در آن نمونهای شامل 200 نفر از دانشجویان سال اول دانشگاه تبریز (100 دختر و 100 پسر) به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و با استفاده از پرسشنامهی سبکهای هویت و پرسشنامهی حالات هویت آدامز مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج حاصل با استفاده از روش تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین سبک اطلاعاتی و سردرگم (01/0P<)، در دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیدار وجود دارد. بین هویت تعلیق یافته (015/0P<)، هویت زود شکلیافته (01/0P<)، و هویت آشفته (01/0P<)، در دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیدار است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4178_b175815f21faa18ddc1b2b771a68455a.pdf
2011-01-21
21
39
سبک هویت
انواع هویت
منصور
بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش حل مسأله در تغییر راهبردهای مقابلهای دانشجویان
هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسألهی گروهی در تغییر راهـبردهای مـقابلهای دانشجویان بـود. بدین منظور 20 دانشجو بـه وسیلهی روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هریک به تعداد 10 نفر) تقسیم شدند. پیش از اجرای آموزش حل مسأله برای دانشجویان گروه آزمایش، هر دو گروه به وسیلهی پرسشنامهی راهبردهای مقابلهای بیلینگز و موس، مورد سنجش قرار گرفتند که از لحاظ نمرات کسب شده در این ابزار، دو گروه با هم تفاوت معنادار نداشتند. سپس گروه آزمایش به مدت 7 جلسه تحت آموزش حل مسأله قرار گـرفت. پس از اجرای آموزش برای گروه آزمایش، مـجدداً از دو گـروه خواسته شـد تا پرسشنامهی فوقالذکـر را تکمیل کنند. سپس تـفاوت میانگین پیشآزمون-پسآزمون دو گروه به کمک روش تحلیل کوواریانس مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجهی یافتهها حاکی از آن بود که آموزش حل مسأله باعث تغییر در راهبردهای مقابلهای میشود که در برخی از آنها (حل مسأله، جلب حمایت اجتماعی) تفاوت بین دو گروه آزمایش و گروه کنترل از لحاظ آماری معنادار میباشد. همچنین در سایر راهبردهای مقابلهای (مانند ارزیابی شناختی، مهار هیجانی، مهار جسمانی) هر چند تغییرات بالینی مشاهده شد، ولی از لحاظ آماری معنادار نبود. مبتنی بر یافتهها مـیتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارت حل مسأله به طور کلی میتواند به تغییر در راهبردهای مقابلهای منجر گردد که نتایج این پژوهش در راستای پژوهشهای پیشین در این زمینه میباشد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4179_c6cdc53c37e16757d7d58032ecf61bd4.pdf
2011-01-21
83
101
آموزش مهارت حل مسأله
راهبردهای مقابلهای
سعیده
زنوزیان
1
AUTHOR
بنفشه
غرایی
2
دانشگاه علوم پزشکی ایران
AUTHOR
رخساره
یکه یزدان دوست
3
دانشگاه علوم پزشکی ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیشبینی نشانههای سلامت عمومی (جسمانیسازی، اضطراب و افسردگی) بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه
مـدلهای شـناختی در تبیین اختلالات روانشـناختی به اثر طرحوارههای مـنفی مؤثـر در شکلگیری علائم آسیبشناسی روانی اشاره دارد. هدف این پژوهش پیشبینی علائم سلامت روان با استفاده از طرحوارههای ناسازگار اولیه بود. به این منظور دو پرسشنامهی فرم کوتاه طرحوره یانگ (SQ) در چارچوب نظریهی درمانی مبتنی بر طرحوارهی جفری یانگ و پرسشنامهی سلامت روان(GHQ) بر 159 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد اجرا گردید. تحلیل نتایج این پژوهش با استفاده از نسخه 17 نرمافزار SPSS با روش تحلیل رگرسیون چـندگانه صورت گرفت. نتایج بیانگر رابـطهی معنادار طرحـوارههای ناسازگار اولیـه و علائم سهگانهی جسمانیسازی، اضطراب و افسردگی بود. در این میان طرحواره نقص/ شرم به طرز معناداری (01/0>P) هر سه علامت را پیشبینی کرد. از طرفی بخشی از واریانس هر اختلال توسط طرحوارههای خاصی به صورت معنادار پیشبینی شد. نتایج به دست آمده با بررسیهای پیشین همخوان بوده و بیانگر این است که این چارچوب نظری تلویحات درمانی و تبیینی مهمی در رابطه با اختلالات روانشناختی دارد. بر این اساس میتوان نیمرخ خاصی از طرحوارههای ناسازگار مربوط به هر اختلال را ترسیم کرد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4183_7b2e3bc3f67490c45db8e6ed6d80404e.pdf
2011-01-21
103
124
طرحواره ناسازگار اولیه
اضطراب
جسمانی-سازی
افسردگی
سلامت روانشناختی
فاطمه
شهامت
1
دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطهی سخترویی، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی دانشجویان
هدف این پژوهش مطالعهی رابطهی سخترویی، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی بود. برای رسیدن به این مهم 358 نفر (171 مرد و187 زن) دانشجوی مقطع کارشناسی با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از دانشگاه ارومیه انتخاب شدند. برای سنجش سخترویی از پرسشنامه دیدگاههای شخصی، رضایت از زندگی از مقیاس داینر و امید از مقیاس امید بزرگسالان اسنایدر استفاده گردید. جهت تحلیل نتایج، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسلهمراتبی به کار گرفته شد. یافتهها نشان دادنـد که مـیان متغیرهای سخترویی و امید و مـیان مؤلفههای تـعهد و کـنترل سخترویی با مؤلفههای امید (کارگزار و گذرگاه) رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. علاوه بر این، بین سخترویی و رضایت از زندگی و امید و رضایت از زندگی رابطهی مثبت و معنیدار به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، مؤلفهی کارگزار امید به تنهایی 31 درصد از تغییرات مربوط به رضایت از زندگی را تبیین میکند پس از آن متغیرهای تعهد و گذرگاه به ترتیب بیشترین سهم را داشتند. علاوه بر این رضایت از زندگی به تنهایی قویترین پیشبین در تبیین عملکرد تحصیلی میباشد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4185_ce8be9c2d1a7849b13987619553e81c0.pdf
2011-01-21
125
147
سخترویی
رضایت از زندگی
امید
عملکرد تحصیلی
لیلا
شیرمحمدی
1
دانشگاه پیام نور تهران
AUTHOR
فرزانه
میکائیلی منیع
f.michaeli.manee@gmail.com
2
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
حسین
زارع
3
دانشگاه پیام نور تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای روانسنجی مقیاس منابع اقتدار اخلاقی ـ نسخهی تجدیدنظر شده (MAS-R)1
این پژوهش، با هدف بررسی روایی و پایایی منابع اقتدار اخلاقی ـ نسخهی تجدیدنظر شده اجرا شد. 652 دانشآموز سال سوم دبیرستان (320 دختر و 332 پسر) که از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شده بودند، به پرسشنامهی منابع اخلاقی ـ نسخه تجدیدنظر شده پاسخ دادند. در این پژوهش به منظور بررسی ساختار عاملی (روایی سازه) از تحلیل عاملی اکتشافی و در تعیین پایایی پرسشنامه منابع اخلاقی ـ نسخه تجدیدنظر شده از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتههای ضرایب آلفای کرونباخ نشان دادکه عاملها و مقیاس منابع اخلاقی ـ نسخه تجدیدنظر شده از پایایی بالایی برخوردار است. نتایج تـحلیل عاملی اکتشافی، چهار عاملی را در این پرسشنامه نشان داد. در کل، یافـتهها نشان داد که پرسشنامهی منابع اخلاقی ـ نسخه تجدیدنظر شده از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4187_a6731f4c7d39f13e6729fcfeaa4cf38a.pdf
2011-01-21
149
168
روانسنجی
منابع اقتدار اخلاقی
روایی
پایایی و تحلیل عامل
هادی
کرامتی
dr.hadikeramati@gmail.com
1
دانشگاه تربیت معلم تهران
AUTHOR
پروین
کدیور
kadivar22@gmail.com
2
دانشگاه تربیت معلم تهران
AUTHOR
ولی ا..
فرزاد
3
دانشگاه تربیت معلم تهران
AUTHOR
سیدمحمود
قاضی طباطبایی
4
دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسة عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتنابشناختی، جهتگیری منفی به مشکل و باورهای مثبت در مورد نگرانی بین بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و افراد عادی
عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتنابشناختی، جهتگیری منفی به مشکل و باورهای مثبت در مورد نگرانی در اختلال اضطراب فراگیر نقش بسزایی ایفا میکنند و به ایجاد، تداوم و تشدید علائم این اختلال منجر میشوند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسة این مؤلفههای شناختی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و افراد عادی بود. در این راستا، تعداد 30 نفر از بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و 30 نفر از افراد عادی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، سپس پرسشنامههای عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتنابشناختی، پرسشنامه چرا نگرانی و پرسشنامهی جهتگیری منفی به مشکل اجرا شد. نتایج نشان داد بین گروه بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و افراد عادی در مؤلفههای جهتگیری منفی به مشکل (13/19F=0001/0P<) و عدم تحمل بلاتکلیفی (88/23F= ، 0001/0P<) تفاوت معنادار وجود دارد. تلویحات عملی و نظری یافتهها در قسمت نتیجهگیری مورد بحث واقع شده است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4189_613ae85d19161627c1b72d4c85bcf26f.pdf
2011-01-21
169
187
عدم تحمل بلاتکلیفی
اجتنابشناختی
جهتگیـری مـنفی به مشکل
باورهای مثبت در مورد نگرانی و اختلال اضطراب فراگیر
مجید
محمودعلیلو
m-aliloo@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
AUTHOR
تقی
شاهجویی
2
AUTHOR
زهره
هاشمی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر القای خلق بر سوگیری حافظهی آشکار با توجه به سیستمهای مغزی ـ رفتاری: تحلیل مبتنی بر تئوری تشخیص علامت
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر القای خلق بر سوگیری حافظهی آشکار [زمان واکنش، سوگیری پاسخ () و حساسیت پاسخ ()] در افراد با حساسیت بالای BAS، BIS بود. ابتدا 527 نفر از دانشجویان، پرسشنامهی BAS و BIS را به همراه تعدادی سوال برای کنترل برتری جانبی دست تکمیل نمودند. سپس براساس نمرهی استاندارد (z) 25 نفر آزمودنی با حساسیت بالای BAS، 25 نفر با حساسیت بالای BIS و 25 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. ابتدا واژهای هیجانی به آزمودنیها ارائه شد تا آنها را به خاطر بسپارند. سپس نیمی از آزمودنیهای هر گروه در معرض القای خلق شاد و نیم دیگر در معرض القای خلق غمگین قرار گرفتند. در مرحلهی بعد واژههای هیجانی قبلی به همراه یک سری کلمات دیگر به آزمودنیها ارائه شد تا آنها را بازشناسی نمایند. قبل از تجزیه و تحلیل آماری، ابتدا شاخصهای سوگیری پاسخ و حساسیت پاسخ بر مبنای نظریهی تشخیص علامت محاسبه گردید و سپس با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که افراد با BIS بالا در شرایط القای خلق غمگین در مقایسه با BAS بالا و گروه کنترل واژههای دارای بار هیجانی منفی را سریعتر بازشناسی میکنند اما در مورد افراد با BAS بالا در موقعیتهای القای خلق تفاوت معنیداری مشاهده نگردید. در مورد حساسیت پاسخ تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتایج مربوط به مؤلفه سوگیری پاسخ نشان داد که میانگین b برای واژههای منفی در گروه BIS به طور معناداری پایینتر از گروه BAS و کنترل بود؛ یعنی این افراد در بازشناسی واژههای منفی راهبرد سهلگیرانهای را اتخاذ میکنند.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4190_61810c430d3d0bea26ef2647e4311104.pdf
2011-01-21
189
213
سوگیری حافظهی آشکار
سیستمهای مغزی-رفتار
القای خلق
نظریهی تشخیص علامت
محمدعلی
نظری
nazaripsycho@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
AUTHOR
سارا
لطفی
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
AUTHOR
داود
حسینینسب
drhosseininasab@gmail.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
AUTHOR