ORIGINAL_ARTICLE
هنجاریابی مجدد مقیاس میزان، منابع و علائم استرس معلمان کایر یاکو و ساتکلیف (TSS)
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی مجدد مقیاس میزان، منابع و علائم استرس معلمان کایر یاکو و ساتکلیف (TSS) و بررسی اعتبار و روایی آن بود. برای این منظور430 معلم زن و مرد در دو گروه دبیران تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی دبیرستانهای استان آذربایجان غربی پرسشنامه TSSرا تکمیل نمودند. روایی واگرا و همگرا از طریق تعیین ضریب همبستگی با مقیاس سلامت روان و فهرست توصیف شغلی (JDI) و اعتبار آن به دو روش بازآزمائی و همسانی درونی محاسبه شد. با استفاده از روش تحلیل عامل به روش چرخش از نوع واریماکس هفت عامل با مقادیر ویژه بالاتر از 1 استخراج گردید که در مجموع 41/49 درصد از کل واریانس مقیاس استرس معلمان را تبیین میکردند. اما عامل هفتم به دلیل داشتن اعتبار کمتر از 7/0 کنار گذاشته شد. شش عامل باقی مانده عبارت بودند از: «وضعیت اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی نامساعد معلمان»، «مسائل مربوط به فضا و امکانات مدرسه»، «مسائل و مشکلات رفتاری دانشآموزان»، «شایستگی و صلاحیت حرفهای معلمان»، «پائین بودن انگیزه تحصیل در دانشآموزان» و «فشار زمانی». روایی تفکیکی مربوط به افرادی که در طول 12 ماه گذشته تجارب استرسزا داشتند، حاکی از آن بود که بین دو گروه دارای استرس بالا و استرس پایین تفاوت معنیداری از نظر منابع و علائم استرس وجود دارد. بررسی نتایج نشان داد که 2/8 درصد از معلمان در ناحیة فاقد خطر، 1/18 درصد خطر پایین، 40 درصد خطر متوسط، 50/30 درصد خطر بالا، 2/3 درصد خطر خیلی بالا قرار داشته و هیچ یک از افراد گروه نمونه در ناحیه بحرانی قرار نداشتند. برطبق نتایج این پژوهش مقیاس TSS واجد ویژگیهای روانسنجی مورد نیاز برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی و تشخیصهای بالینی استرس معلمان است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4365_a6a06dc9e3c1350412273940250b9be1.pdf
2007-07-23
1
32
هنجاریابی مجدد
استرس معلمان
اعتبار
روایی
مجتبی
حبیبی عسگر آباد
1
کارشناس ارشد روانشناسی
AUTHOR
محمدعلی
بشارت
besharat@ut.ac.ir
2
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
زهرا
فدایی
3
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ـ خانواده درمانی، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیشبینی موفقیت و شکست رابطة زناشویی براساس مهارتهای اجتماعی
پژوهش حاضر مهارتهای اجتماعی، (شامل بیانگری هیجانی، حساسیت هیجانی، کنترل هیجانی، بیانگری اجتماعی، حساسیت اجتماعی و کنترل اجتماعی) را به عنوان پیشبینهای موفقیت و شکست رابطة زناشویی در زوجهای متقاضی طلاق و عادی در شهر اهواز بررسی کرده است. افراد شرکتکننده در نمونة اصلی شامل 128 زوج متقاضی طلاق و 129 زوج عادی (جمعاً 514 نفر) و در نمونة اعتباریابی شامل61 زوج متقاضی طلاق و 100 زوج عادی (جمعاً 322 نفر) بودند. در این پژوهش برای انتخاب نمونه طلاق از جامعة زوجهای متقاضی طلاق استفاده شد و برای انتخاب نمونه عادی از روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی استفاده به عـمل آمد. هـمة زوجهای نمونه اصـلی به وسـیلة پرسشنامه مهارتهای اجتماعی، (SSI) مورد سنجش قرار گرفتـند. در این پژوهش برای تحلیل دادهها علاوه بر روش آمار توصیفی، روش تحلیل ممیز به کار بسته شد. نتایج به دست آمده فرضیة پژوهش را تأیید کرد و نشان داد که موفقیت و شکست در رابطة زناشویی را میتوان از روی متغیرهای مهارتهای اجتماعی، پیشبینی نمود. نتایج به دست آمده و مدل ارائه شده توسط این پژوهش به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4366_d1f387fc7b73d364241e4e22f431c089.pdf
2007-07-23
33
52
پیش بینی
مهارتهای اجتماعی
رابطة زناشویی
رضا
خجسته مهر
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
حسین
شکرکن
2
استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
عـباس
امانالهی فرد
3
مربی گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش برونگرایی، روانآزردگیگرایی و خلق مثبت و منفی در پردازش اطلاعات هیجانی
در پژوهش حاضر براساس فرضیه همگرایی با هیجان، نقش ابعاد شخصیتی برونگرایی و روانآزردگیگرایی در پردازش اطلاعات هیجانی و نقش تعدیلکننده خلق مثبت و منفی در این رابطه، بررسی شد. ابتدا 654 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تربیت مدرس، نسخه تجدیدنظر شده پرسشنامه شخصیتی آیزنک (EPQ-R)را تکمیل نمودند؛ سپس براساس نمرههای انتهایی توزیـع در دو بـعد شخصیتی بـرونگرایی و روانآزردگیگرایی، 4 گروه برونگرا، درونگرا، روانآزرده و پایدار هیجانی (هر گروه 30 نفر)، انتخاب شدند. برای هر یک از آزمودنیها در دو جلسه با فاصلة دو تا چهار هفته، کاربندی آزمایشی اعمال گردید؛ یعنی در یک جلسه خلق مثبت و در جلسة دیگر، خلق منفی به آنها القا شد. پس از هر مرتبه القا خلق، آزمودنیها سه تکلیفشناختی یادآوری آزاد، درجهبندی احتمال و تکمیل داستان را انجام دادند. با توجه به نتایج به دست آمده، افراد برونگرا، در موقعیت خلقی مثبت نسبت به موقعیت خلقی منفی، قضاوت و تفسیر مثبتتر، و افراد روانآزرده در موقعیت خلقی منفی نسبت به موقعیت خلقی مثبت، قضاوت و تفسیر منفیتری داشتند؛ اما در تعداد واژههای مثبت و منفی یادآوری شده به وسیلة افراد برونگرا و افراد روانآزرده، بین دو موقعیت خلقی مثبت و منفی تفاوت معناداری وجود نداشت. در مجموع نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که صفات شخصیتی برونگرایی و روانآزردگیگرایی به گونة همگرا با هیجان بر قضاوت و تفسیر اطلاعات هیجانی تأثیر میگذارند و نیز بر نقش تعدیلکننده حالتهای خلقی در قضاوت و تفسیر افراد برونگرا و روانآزرده تأکید میورزد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4367_b4e50e684b04fab180f87e0b8ed255ce.pdf
2007-07-23
53
81
برونگرایی
روانآزردگیگرایی
همگرایی با هیجان
خلق
پردازش اطلاعات
پروین
رفیعینیا
1
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
پرویز
آزاد فلاح
azadfallahparviz@gmail.com
2
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران
AUTHOR
علی
فتحی آشتیانی
3
استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیها... تهران
AUTHOR
کاظم
رسولزاده طباطبایی
4
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی پرسشنامه سبکهای تفکر (فرم کوتاه) در دانشجویان
در پژوهـش حاضـر روایـی و پایایـی پرسشنامة سبکهای تفکر (TSI) از طریق تحلیل پاسخهای داده شده به وسیلة 419 دانشجو (214 پسر و 205 دختر) انجام شد. در این پژوهش، به منظور تعیین روایی TSI از مدلهای تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی پایایی TSI از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج مدلهای تحلیل عاملی تأییدی برازش قابل قبولی برای ساختار مکنون TSI در سطح سوال و در سطح خرده مقیاسهای سبکهای تفکر نوع اول، دوم و سوم به دست داد. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که TSI از پایایی قابل قبولی برخوردار است. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر منـجر به تقویت این ایده گردیـد که TSI به عنوان یـک ابـزار روا و پایا در اندازهگیری سبکهای تفکر دانشجویان قابل استفاده میباشد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4368_0cbab2d68526d2c985520dc50dedc741.pdf
2007-07-23
83
109
تحلیل عاملی تاییدی
همسانی درونی
پرسشنامه سبکهای تفکر
ولیالله
فرزاد
1
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلّم تهران
AUTHOR
پروین
کدیور
kadivar22@gmail.com
2
استاد گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلّم تهران
AUTHOR
امید
شکری
3
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
AUTHOR
زهره
دانشورپور
4
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطة ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستانهای شهر اردبیل
در این پژوهش بررسی رابطة ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر اردبیل به همراه متغیرهای میانجی انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه بررسی شده است. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامة والدین، معلمان و مدرسه است که روی 325 نفر از دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستانهای شهر اردبیل اجرا و از طریق تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها نشان دادهاند که ادراک از زمینة خانوادگی و ادراک از زمینة مدرسهای در پیشبینی پیشرفت تحـصیلی دانشآموزان نقش دارند. به علاوه ادراک از زمینة خانوادگی و ادراک از زمینة مدرسهای توانستهاند متغیرهای انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه را پیشبینی کنند. به طوری که مقدار پیشبینی شده انگیزش کمتر از احساس شایستگی در مدرسه میباشد. همچنین در این پژوهش متغیرهای انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه به خوبی پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکنند. متغیر انگیزش بین متغیرهای ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تـحصیلی نقش واسطهای ندارد. ولی متغیر احساس شایستگی در مدرسه نقش واسطهای بین متغیرهای ادراک از زمینة خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تحصیلی دارد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4369_db86e21b2a4750788bc5d5a259d95f9b.pdf
2007-07-23
111
132
ادراک از زمینة مدرسهای
ادراک از زمینة خانوادگی
توقع والدینی
پذیرندگی والدین
تعامل والدینی
پذیرندگی معلم
توقع معلم
علیرضا
کیامنش
1
استاد گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم تهران
AUTHOR
سعید
سیف درخشنده
2
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی حافظه و میزان اطمینان به حافظه در اختلال وسواسی ـ اجباری و شخصیت وسواسی ـ اجباری
هدف این مطالعه بررسی میزان حافظه و نیز اطمینان به حافظه در گروههایی از افراد دارای اختلال وسواسی ـ اجباری (از نوع وارسی) و افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی ـ اجباری در مقایسه با گروه کنترل وسواسی ـ اجباری از نوع شستشو و نیز گروه بهنجار است. برای این منظور 4 گروه از آزمودنیها (یک گروه وسواسی از نوع وارسی؛ یک گروه شخصیت وسواسی ـ اجباری، یک گروه وسواسی از نوع شستشو و یک گروه سالم) هر کدام به تعداد 20 نفر و جمعاً 80 نفر انتخاب گشتند. پرسشنامـههای اضطراب بک و سـیاهه وسواسـی ـ اجباری مادزلی بر روی آزمودنیها اجـرا شد و سپس برای تایید تشخیص براساس ملاکهای تشخیصی DSMIV با آزمودنیهای بالینی مصاحبه به عمل آمد. حافظه و اطمینان به حافظه از طریق برنامه رایانهای بررسی شدند. یافتهها نشان دادند که گروههای پژوهش در آزمون یادآوری تفاوتی با همدیگر نداشتند. گروه وارسیکننده و گروه شخصیت وسواسی ـ اجباری در میزان اطمینان به حافظه با دو گروه دیگر متفاوت بودند. میتوان فرض کرد که بین نوع وارسی اختلال وسواسی اجباری و شخصیت وسواسی ـ اجباری یک ارتباط ویژه وجود دارد و پژوهشهای بیشتر دربارة سیمایهشناختی این دو اختلال میتواند به فهم، تشخیص و درمان این حالات کمک شایانی بکند.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4370_9a27d8996bdbc9f2c99cb2bfe97f1347.pdf
2007-07-23
133
145
اطمینان
حافظه
سوگیری
مجید
محمودعلیلو
m-aliloo@yahoo.com
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
منصور
بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
تورج
هاشمی نصرتآباد
tourajhashemi@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
عباس
بخشیپور رودسری
4
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR