ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش مدیریت شرم مبتنی بر برنامه PEGS در کاهش قلدری نوجوانان دختر
قلدری در مدرسه شکلی از خشونت سطح پایین است که امروزه مورد توجه پژوهشگران و روانشناسان تربیتی قرار گرفته است.این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت شرم مبتنی بر برنامه PEGS در کاهش قلدری نوجوانان دختر انجام گرفت و برای تحقق آن از روش تحقیق نیمهآزمایشی، طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. در این راستا، دانشآموزان دوره راهنمایی سه مدرسه دولتی دخترانه شهر تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و غربال شدند و در نهایت، سی نفر از هر مدرسه به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر نتایج مقیاس قلدری، مشاهده حین اجرای آزمون و درجهبندی معاونین آموزشی مدرسه انتخاب شدند. هر گروه متشکل از 15 نفر بود. پنج مربی ارایه بسته آموزشی و پلاسیبو به گروههای آزمایشی و کنترل را بر عهده داشتند. نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیره نشان داد که مداخله اثربخش بوده (92/20=F، 001/0>P) و آموزش مدیریت شرم در طی هشت جلسه هفتگی 75 دقیقهای، 20% از تغییرات قلدری را تبیین میکند. مطابق با یافتههای پژوهشی و تأیید روایی بسته آموزشی، توجه بر مساله قلدری نوجوانان و بهکارگیری بسته آموزشی حاضر در گروههای هدف با در نظر گرفتن محدودیتهای تحقیق پیشنهاد میشود.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4066_9b8d5ba3ebf7ea7b5b08754ccdff0459.pdf
2015-10-23
1
23
قلدری
مدیریت شرم
PEGS
هیجانهای اخلاقی
منصور
بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
AUTHOR
تورج
هاشمی
tourajhashemi@yahoo.com
2
دانشگاه تبریز
AUTHOR
اسکندر
فتحی آذر
3
دانشگاه تبریز
AUTHOR
پروانه
علائی
p.@yahoo.com
4
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجـتماعی با سازگاری دانشآموزان دبیرستان
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با سازگاری انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه آموزش و پرورش شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 93-92 در شهرستان اراک بود. نمونه پژوهش شامل 430 دانشآموز (230دختر و 200 پسر) بود که بهشیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ، پرسشنامه خودکارآمدی شرر، پرسشنامه حمایت اجتماعی (MSPSS) و پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ استفاده گردید. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با سازگاری رابطه معناداری وجود داشته و هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی قادرند تغییرات سازگاری دانشآموزان را پیشبینی کنند. همچنین، یافتهها نشان داد که بین حمایت اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود ندارد، اما میزان هوش هیجانی و خودکارآمدی دانشآموزان پسر بیش از دانشآموزان دختر است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4067_5c4fdb1fcfe6f7f0ac83dcbd064b2123.pdf
2015-10-23
25
52
سازگاری
هوش هیجانی
خودکارآمدی
حمایت اجتماعی
محمدرضا
تمنائیفر
1
دانشگاه کاشان
AUTHOR
حکیمه
لیث
hakimeh_leis@yahoo.com
2
دانشگاه کاشان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش سطوح LVEF در کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بیماران مبتلا به CAD: نقش میانجی ادراکات بیماری و عواطف مثبت/منفی
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش LVEF، ادراکات بیماری و عواطف مثبت و منفی در کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (HRQOL) بیماران CAD و طراحی یک مدل مفروض بر اساس این متغیرهابود. در یک بررسی توصیفی-همبستگی، 270 بیمار مبتلا به CAD از بیمارستان مرکز قلب تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از فرم کوتاه پرسشنامه ادراک بیماری (Brief IPQ)، فرم کوتاه مقیاس بینالمللی عاطفه مثبت منفی (I-PANAS-SF) و پرسشنامه آنژین سیاتل (SAQ) استفاده شد. همچنین، دستگاه اکوکاردیوگرافی برای بهدست آوردن LVEF مورد استفاده قرار گرفت. شاخصهای برازندگی و نتایج معادلات ساختاری از مدل مفروض در خصوص اثرات LVEF، ادراکات بیماری و عواطف مثبت و منفی بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بیماران CAD حمایت کرد و نشان داد که این مدل از برازش مطلوب برخوردار است. اثر مستقیم LVEF بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت نیرومندتر از اثر غیرمستقیم آن از طریق ادراک بیماری است. همچنین اثر مستقیم و غیرمستقیم آن از طریق عواطف مثبت و منفی بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت معنیدار نیست. این یافتهها نقش اساسی LVEF، ادراکات بیماری و عواطف مثبت و منفی در کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بیماران CAD را نشان داد. بنابراین، لازم است مداخلاتی جهت افزایش سطوح LVEF و مداخلات متمرکز بر ادراکات بیماری و عواطف مثبت برای این بیماران تدارک دیده شود.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4068_657a0796890d004599f8ee7ce950ee23.pdf
2015-10-23
53
77
LVEF
ادراکات بیماری
عواطف مثبت و منفی
کیفیت زندگی مرتبط با سلامت
رسول
حشمتی
psy.heshmati@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
جواد
حاتمی
hatamijm@gmail.com
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
هادی
بهرامی احسان
3
دانشگاه تهران
AUTHOR
سعید
صادقیان
4
دانشگاه علوم پزشکی تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه سبک دلبستگی، کمالگرایی و کیفیت دوستی دانشجویان در سن ورود به بزرگسالی
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه سبک دلبستگی و کمالگرایی با کیفیت دوستی دانشجویان در سن ورود به بزرگسالی انجام شد. روش این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود و نمونهای 260 نفری از دانشجویان خوابگاهی دانشگاههای تهران بهروش تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای دوستی،- کمالگرایی و مقیاس دلبستگی بزرگسال مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روشهای تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین کیفیت دوستی با سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی رابطه مثبت معنادار و با سبک دلبستگی دوسوگرا رابطه منفی معنادار وجود دارد. از سوی دیگر، بین کیفیت دوستی با کمال گرایی کل وکمال گرایی منفی رابطه منفی معنادار و با کمالگرایی مثبت رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین کمالگرایی کل با سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی رابطه منفی معنادار و با سبک دلبستگی دوسوگرا رابطه مثبت معنادار وجود دارد. بهترتیب متغیرهای سبک دلبستگی دوسوگرا، کمالگرایی منفی به شکل معکوس و سبک دلبستگی اجتنابی و کمالگرایی مثبت بهشکل مستقیم نقش مهم و معناداری در پیشبینی کیفیت دوستی دارند. با توجه به این بهنظر میرسد که کمالگرایی و سبک دلبستگی مولفههای تأثیرگذاری در پیشبینی کیفیت دوستی فرد باشند.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4069_a44bf20eab9e790b50e0c1088aed3232.pdf
2015-10-23
79
99
سبک دلبستگی
کمالگرایی
کیفیت دوستی
بزرگسالی
زهره
خسروی
zohreh_khosravi@yahoo.com
1
دانشگاه الزهرا
AUTHOR
لیلا
چراغ ملایی
leila.chm@gmail.com
2
دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
وحیده
خلیلی
3
دانشگاه الزهرا
AUTHOR
امیررضا
جوادی
4
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش روابط میان فردی بر دوستیابی و عزتنفس دانشآموزان دختر
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش روابط میان فردی بر دوستیابی و عزتنفس دانشآموزان دختر بود. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر گرگان بود که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند. 30 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامههای عزتنفس آیزنک و مقیاس دوستی ساکرال روی دو گروه اجرا گردید. سپس آموزش روابط میان فردی در هشت جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. در خاتمه، دو گروه، پرسشنامهها را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل گردید. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش روابط میان فردی بر دوستیابی (934/5F= ،022/0P=) و عزتنفس (884/4F= ،036/0P=) دانشآموزان بود. آموزش روابط میان فردی منجر به افزایش کیفیت دوستی و عزت نفس در دانشآموزان دختر میشود.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4070_8b0b1323d090bb4a418a57ca9ef83434.pdf
2015-10-23
101
118
آموزش روابط میان فردی
دوستیابی
عزتنفس
دانشآموزان
معصومه
دهباشی
masoom.dehbashi@yahoo.com
1
AUTHOR
عادله
اصلی پور
adelehaslipoor@gmail.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
AUTHOR
موسی
کافی
mosakafie@yahoo.com
3
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فروید و ویتگنشتاین؛ مقایسهای روششناختی
هرچند در میان افرادی که ویتگنشتاین به تأثیر آنها در آراء خود تصریح میکند نامی از «فروید» دیده نمیشود، با این حال مطالعه آثار ویتگنشتاین از گونهای تشابه روششناختی میان روانکاوی فروید و رویکرد درمانی او به فلسفه حکایت دارد. این تشابه که در قالب یک «تمثیل» در بند 255 پژوهشهای فلسفی عنوان شده، نوعی «انتقال روش» بهشمار میرود، بهعبارت دیگر ویتگنشتاین شیوه برخورد فروید با بیماران نوروتیک را به حوزه مسائل فلسفی تسرّی میدهد. باید توجه داشت که این مشابهت به معنی همپوشانی کامل این دو شیوه نیست، بهگونهای که حتی در برخی موارد، شکاف میان این دو رویکرد آنچنان گسترده است که باید از گونهای تفاوت روششناختی صحبت کرد. بهمنظور سهولت در مقایسه، ابتدا به برخی از مهمترین تکنیکهای روانکاوی فروید اشاره میشود، در ادامه این پژوهش در دو محور اصلی تشابه و تفاوت میان روانکاوی فروید در درمان بیماران نوروتیک و رویکرد درمانی ویتگنشتاین به مسائل فلسفی را مورد بررسی قرار میدهد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4071_351fd8be4299107979c12dad6b08017c.pdf
2015-10-23
119
140
فروید
ویتگنشتاین
روانشناسی عمقی
گرامر عمقی
سحر
روحانی
s.rouhani@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
AUTHOR
یوسف
نوظهور
2
گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمدرضا
عبدالله نژاد
3
دانشگاه تبریز
AUTHOR
عباس
بخشیپور رودسری
4
دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش ویژگیهای تحصیلی و جنسیت در تغییرات هوش معنوی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای هوش معنوی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی بود. بدین منظور 220 دانشجو به شیوه تصادفی منظم انتخاب شدند تا به پرسشنامه 24 سؤالی هوش معنوی کینگ SISRI (کینگ، 2007) که دارای چهار خردهمقیاس تفکر انتقادی وجودی (CET)، تولید معنای شخصی (PMP)، آگاهی متعالی (TA) و توسعه حالت هوشیاری (CSE) بود، پاسخ دهند. نتایج بهدست آمده از تحلیل واریانس چندمتغیره و تی نشان داد که هوش معنوی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری ندارد (05/0<P)، اما در مؤلفه تفکر انتقادی تفاوت معناداری میان دوجنس مشاهده شد (05/0>P) و میانگین مردان در این مؤلفه بالاتر از زنان بود. همچنین تفاوت میانگینها در مقاطع مختلف تحصیلی در هوش معنوی و مؤلفههای ایجاد معنای شخصی و آگاهی متعالی معنادار بود. اما در سایر مؤلفههای هوش معنوی تفاوت معناداری میان مقاطع مختلف تحصیلی یافت نشد. همچنین رابطه معناداری میان هوش معنوی و سن بهدست نیامد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4072_d14300f4c798b36f5a1fbdd4cfeb275a.pdf
2015-10-23
141
159
هوش معنوی
مقطع تحصیلی
جنسیت
نسرین
عبدلی
n.abdoli91@yahoo.com
1
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
LEAD_AUTHOR
رقیه
اسدی
2
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
علی
دلاور
delavarali@yahoo.com
3
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین راهبردهای تنظیمشناختی هیجان و رفتارهای پرخطر بهواسطه حمایت اجتماعی ادراک شده
از مهمترین عوامل مؤثر بر رفتارهای پرخطر، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در افراد است. پژوهشهای اندکی به نقش متغیرهای واسطهای در این ارتباط پرداختهاند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی بهمنظور تعیین نقش بررسی تأثیر راهبردهای تنظیمشناختی هیجان در رفتارهای پرخطر بواسطه حمایت اجتماعی ادارک شده انجام شد. بدین منظور 224 (93 پسر و 149 دختر) از دانشجویان دانشگاه تهران با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بررسی رفتارهای پرخطر جوانان (YRBSQ، مرکز کنترل بیماریهای آمریکا، 1989)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2001) و مقیاس چندوجهی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت، داهلم، زیمت و فارلی، 1988) مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از اثر مستقیم راهبردهای شناختی سازگارانه بر خانواده، راهبردهای شناختی ناسازگارانه بر خانواده و دوستان و همچنین، راهبردهای شناختی ناسازگارانه، خانواده و دوستان بر رفتارهای پرخطر بود. علاوه بر این، اثرات غیرمستقیم راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان بر رفتارهای پرخطر به وسیله عامل خانواده واسطهگری شد. بنابراین، نقش واسطهای حمایت اجتماعی ادراک شده در رابطه میان راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و رفتارهای پرخطر تأیید شد. در نهایت، مدل برازش مناسبی با دادهها داشت.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4073_7f3298b1e2497c3d8fc8b3ff6e6b8c81.pdf
2015-10-23
161
187
رفتارهای پرخطر
تنظیم شناختی هیجان
حمایت اجتماعی ادراک شده
لیلا
محمدی
mohammadi@gmail.com
1
دانشگاه خوارزمی تهران
LEAD_AUTHOR
زهرا
تنها
2
دانشگاه خوارزمی تهران
AUTHOR
سوده
رحمانی
3
دانشگاه خوارزمی تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی برنامه ترکیبی آموزشمستقیم و آگاهی واجشناسی بر کاهش غلطهای املایی در دانشآموزان ابتدایی با اختلال یادگیری املا
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه ترکیبی آموزش مستقیم و آگاهی واجشناسی بر کاهش غلطهای املایی دانشآموزان دبستانی دارای اختلالیادگیری املا انجام شده است. روش پژوهش، از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش تمام دانشآموزان پایه چهارم دبستان شهرستان بیرجند بودند که در سال تحصیلی 93-1392 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه پژوهش شامل 10 دانشآموز پایه چهارم بود که با تشخیص اختلال یادگیری املا به مرکز توانبخشی اختلال یادگیری ویژه شهرستان بیرجند ارجاع داده شده بودند. ابزار گردآوری دادهها، شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (شهیم، 1371)، آزمون تشخیص اختلال املا برای پایه چهارم (کریمی، 1383)، آزمون عملکرد تعویض واج (پوراعتماد،1382) و آموزش ترکیبی بستههای آموزشی آموزش مستقیم و آگاهی واجشناختی بوده است. توزیع با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش ترکیبی بر کاهش غلطهای املایی و نیز بر بهبود عملکرد تعویض واج دانشآموزان دبستانی مؤثر بوده است. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان روش آموزش ترکیبی را برای آموزشهای ویژه و مناسب برای اختلال املا نویسی پیشنهاد کرد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4074_fda044c26e14d7891ddb0f6ddef8b904.pdf
2015-10-23
189
204
آموزش مستقیم
آگاهی واجشناختی
آموزش ترکیبی
اختلال یادگیری املا
نجمه
نیکومحمدی
1
دانشگاه آزاد اسلامیبیرجند
AUTHOR
حمید
علیزاده
lizadeh@atu.ac.ir
2
دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
بهروز
کریمی
3
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
الهام
حکیمیراد
4
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
زهرا
امینآبادی
5
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی اصلاح رفتار شناختی بر کاهش رفتار امتناع از مدرسه رفتن در دانشآموزان دختر: مطالعه تکآزمودنی
دانشآموزان در مدرسه ممکن است با شرایط آزاردهنده متعددی روبهرو شوند که باعث ایجاد ترس و اضطراب در آنها میگردد و این مسئله تمایل آنها را به حضور در مدرسه کاهش میدهد، تحقیق حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی اصلاح رفتار شناختی بر کاهش رفتار امتناع از مـدرسه رفتن دانـشآموزان دختر انجام گردیـد. در این پژوهش چهار دانشآموز دارای رفتار امتناع از مدرسه بر اساس مقیاس تجدیدنظرشده امتناع از مدرسه (فرم دانشآموز SRAR-C) و مصاحبه ساختار یافته انتخاب شدند. با استفاده از طرح تک آزمودنیABA ، طی 8 جلسه آموزش اصلاح رفتارشناختی قرار گرفتند و طی دو هفته پس از مداخله نیز همچنان مورد مشاهده قرار گرفته و با دادههای خط پایه براساس تحلیل بصری (سطح، روند و تغییرپذیری)، درصد دادههای غیرهمپوش با استفاد از شاخص PAND و ضریب اثر مقایسه گردید. نتایج نشان داد که اصلاح رفتار شناختی، رفتار امتناع از مدرسه را بهطور معنیدار کاهش داد. میتوان نتیجه گرفت که بهکارگیری اصلاح رفتارشناختی در کاهش رفتار امتناع از مدرسه مؤثر است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4075_a310109ba55a2460f7562e7bac3426b1.pdf
2015-10-23
205
234
رفتار امتناع از مدرسه
دانشآموزان
اصلاح رفتارشناختی
شهرام
واحدی
vahedi117@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
پریناز
منصوری
2
دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اعتباریابی پرسشنامه خودگفتاری اتوماتیک در ورزش (ASTQS)
این پژوهش با هدف بررسی اعتبار و پایایی پرسشنامه خودگفتاری اتوماتیک در ورزش انجام گرفت. بدین منظور 332 نفر (181ورزشکار مرد و150ورزشکار زن) بهصورت تصادفی انتخاب شدند. این پرسشنامه اولین بار توسط نیکوس زوربانوس و همکاران (2009) طراحی شده است و شامل 39 سوال 5 گزینهای بر مبنای لیکرت است که دربرگیرنده 8 بعد روانی، کنترل اضطراب، اعتمادبه نفس، دستورالعملها، نگرانی، رهایی از تعهد، خستگی جسمانی، افکار نامربوط است که 4 بعد اول مربوط به خودگفتاری مثبت و 4 بعد دیگر مربوط به خودگفتاری منفی میباشد. برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی، استفاده شد و برای تعیین ثبات درونی و پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که 78/0 بهدست آمد. همچنین در تحلیل عاملی تأییدی بهمنظور بررسی برازش مدل از شاخص نیکویی برازش، شاخص نیکویی برازش انطباقی، شاخص برازش مقایسهای، خطای ریشه مجذورمیانگین تقریب و باقیمانده مجذور میانگین استفاده شد. نتایج نشان داد پرسشنامه خودگفتاری اتوماتیک در ورزشکاران از ثبات درونی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میتواند بهمنظور بهبود و توسعه تحقیق در مورد وضعیت روانی ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4076_dce8eeedb036cf66cf6dd1346595fe91.pdf
2015-10-23
235
256
اعتباریابی
پرسشنامه
خودگفتاری اتوماتیک
ورزشکار
یوسف
یاوری
yavarif@yahoo.com
1
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه هوش هیجانی زنان در آستانه طلاق و عادی شهرستان تبریز
هدف پژوهش حاضر مقایسه هوش هیجانی زنان در آستانه طلاق و عادی شهرستان تبریز بود. روش پژوهش از نوع علّی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مراجعان متقاضی طلاق (زن) اعم از مراجعان خود ارجاعی و یا ارجاع داده شده از طرف دادگاه خانواده شهرستان تبریز به مراکز مشاوره دادگاه خانواده و زنان متأهل غیرمتقاضی در سال 1393 بود. در این راستا تعداد 80 نفر از افراد متقاضی طلاق (18 تا 50 سال) و از افراد متأهل غیرمتقاضی دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن بود. اطلاعات بهدست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین هوش هیجانی زنان در آستانه طلاق و عادی شهرستان تبریز تفاوت وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج، مولفههای شادمانی، استقلال فردی، تحمل فشار، خودشکوفایی و مسئولیتپذیری هوش هیجانی بین گروههای متقاضی طلاق و عادی متفاوت است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4077_dfaaf1b40032bddf5bb95c537f0b2668.pdf
2015-10-23
257
280
هوش هیجانی
شادکامی
خود شکوفایی
مسئولیتپذیری
آذر
یزدانی
azar.yazdani1357@yahoo.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
AUTHOR
امیر
پناهعلی
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه دست برتری با سبکهای شناختی وابسته و نابسته به زمینه
هدف این پژوهش بررسی رابطه دست برتری و سبکهای شناختی وابسته و نابسته به زمینه در دانشآموزان پسر پایه اول دورهدوم متوسطه شهر قروهبود. مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. در این مطالعه 220 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. از آزمودنیها خواسته شد آزمون دست برتری چاپمن و آزمون گروهی اشکال نهفته را تکمیل کنند. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شد.نتایج نشان داد که بین سبکهای شناختی دانشآموزان راست برتر و چپ برتر تفاوت معنیداری وجود دارد، بدین معنی که سبکشناختی دانشآموزان چپ برتر در مقایسه با دانشآموزان راست برتر بیشتر نابسته به زمینه است. نتایج این مطالعه مؤید یکی از نظریهها در سببشناسی چپ برتری است که توسط گشویند-بهان-گالابوردا در سال 1982 عنوان شده است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4078_ceaa5ffe505f2234bf6f198703d159e0.pdf
2015-10-23
259
276
دست برتری
سبکهای شناختی
رضا
رحیمی
reza.psychology@gmail.com
1
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
احمد
علیپور
2
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
حسین
زارع
3
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
نصراله
عرفانی
4
دانشگاه پیام نور
AUTHOR