ORIGINAL_ARTICLE
رابطه استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی
کیفیت زندگی کاری یکی از ضروریات انجام فعالیت افراد در سازمانها میباشد و استرس شغلی معلمان، تأثیر بسزایی بر کیفیت آموزشی میگذارد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی بود. این تحقیق، توصیفی همبستگی بوده و اطلاعات آن از طریق پرسشنامه استرس شغلی با پایایی (0.87=a) و کیفیت زندگی کاری با پایایی (0.91=a) جمعآوری گردید. تعداد 302 نفر طبق جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. یافتهها نشان داد بهطور کلی بین استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری رابطه منفی و معنادار وجود دارد. تمامی ابعاد استرس شغلی به جز محیط فیزیکی با کیفیت زندگی کاری رابطه منفی و معنیدار دارند. تنها پیشبینیکنندههای مفید کیفیت زندگی کاری، ابعاد محدوده نقش و بیکفایتی نقش هستند و میتوانند 26% از تغییرات کیفیت زندگی کاری را پیشبینی کنند.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3964_4bf04210e9c97185a7ec1995421f415e.pdf
2015-04-21
1
16
استرس شغلی
کیفیت زندگی کاری
معلم
تربیت بدنی
یعقوب
بدری آذرین
badriazarin@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
فاطمه
عبدوی
2
دانشگاه تبریز
AUTHOR
آزاده
اکبرزاده
3
دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش تعدیلکننده ناگویی هیجانی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و شدت اختلال-های مصرف مواد
نقص و نارسایی در مکانیسمهای تنظیم عواطف و هیجانها، سیستمهای پردازشی را تحت تأثیر قرار داده مشکلات جدی سلامت و اختلالهای روانشناختی میگردند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکننده ناگویی هیجانی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و شدت اختلالهای مصرف مواد انجام شد. در این راستا، صدوبیست و دو بیمار مرد مبتلا به اختلالهای مصرف مواد در این پژوهش شرکت کردند. از شرکتکنندگان خواسته شد مقیاس سبکهای دلبستگی بزرگسال (AAI)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (TAS-20) و شاخص شدت اعتیاد (ASI) را تکمیل کنند. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای توصیفی آماری و تحلیل رگرسیون چندمتغیره سلسله مراتبی تعدیلی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که سبک دلبستگی ایمن با ناگویی هیجانی و شدت اختلالهای مصرف مواد رابطه منفی داشت و سبکهای دلبستگی ناایمن (اجتنابی و دوسوگرا) با ناگویی هیجانی و شدت اختلالهای مصرف مواد رابطه مثبت داشتند. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که ناگویی هیجانی رابطه بین سبکهای دلبستگی و شدت اختلالهای مصرف مواد را تعدیل میکند. در نتیجه نقش تعدیلکننده ناگویی هیجانی را میتوان بر حسب مکانیسمهای متنوعی چون ایجاد فاصله از هیجانهای منفی، خود درمانی و تسهیل روابط کلامی و هیجانی تبیین نمود.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3965_946409506021c7cd351718a413054b69.pdf
2015-04-21
17
42
ناگویی هیجانی
دلبستگی
اختلال مصرف مواد
اعتیاد
محمدعلی
بشارت
besharat@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
سیده نجمه
نوربخش
2
AUTHOR
رضا
رستمی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تأثیر دو روش آموزش تنظیم هیجان و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، بر پریشانی روانشناختی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان مادران کودکان عقبمانده ذهنی
هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در بهبود نشانههای پریشانی روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان عقبمانده ذهنی در شهر تبریز بود. در این مطالعه شبه تجربی، جامعه آماری شامل مادران دانشآموزان عقبمانده ذهنی آموزشگاههای استثنایی شهر تبریز بود. پس از اجرای پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس، از بین آنها، تعداد 60 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شده و در دو گروه 30 نفره تقسیم شدند. گروه اول یک دوره درمان آموزش تنظیم هیجان را در 8 جلسه 2 ساعتی، دریافت کرد. گروه دوم در طول همین مدت، هشت جلسه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را طی کرد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجانشناختی (CERQ) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) بود. تحلیل نتایج با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری صورت گرفت. نتایج نشان داد که اثربخشی متغیرهای مستقل (آموزش تنظیم هیجان و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی) بر متغیرهای وابسته افسردگی (01/5=F و 03/0=p) ، اضطراب (27/7=F و 01/0=p) و استرس (17/10=F و 00/0=p) معنیدار است. بنابراین میتوان گفت که روشهای درمانی آموزش تنظیم هیجان و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر روی این متغیرها اثر بخشی متفاوتی دارند. مقایسه دوبهدوی گروهها در متغیرهای وابسته نشان میدهد که در متغیرهای افسردگی، اضطراب و استرس تفاوت میانگین ها بین دو گروه معنیدار است و این تفاوت به نفع گروه آموزش تنظیم هیجان است. یعنی این روش تأثیر بیشتری روی آزمودنیها داشته است. در مجموع نتایج نشان میدهند که آموزش تنظیم هیجان میتواند در کاهش پریشانی روانشناختی مادران کودکان عقبمانده ذهنی موثر واقع شود.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3966_ff8bb24520bdaaeaceb0c1c87efbae01.pdf
2015-04-21
43
59
تنظیم هیجان
شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
پریشانی روانشناختی
راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
عقبمانده ذهنی
منصور
بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
AUTHOR
تورج
هاشمی
tourajhashemi@yahoo.com
2
AUTHOR
عباس
بخشی پور
abbas_bakhshipour@yahoo.com
3
دانشگاه تبریز
AUTHOR
مجید
محمودعلیلو
m-aliloo@yahoo.com
4
دانشگاه تبریز
AUTHOR
علی
اقبالی
aeghbali88@gmail.com
5
دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل استرس شغلی در محیطهای آموزشی - دانشگاهی
در دهههای اخیر، موضوع استرس و آثار آن در سازمان یکی از مباحث اصلی مدیریت رفتار سازمانی را به خود اختصاص داده است. سالانه سرمایههای هنگفتی به علت فقدان سلامت جسمانی - روانی کارکنان، کاهش کارایی آنان و ترک شغل و تغییر شغل به دلیل استرس شغلی از دست میرود. این تحقیق به منظور بررسی عوامل ایجاد کننده استرس شغلی کارکنان و ارائه مدل استرس شغلی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان دانشگاه تبریز به تعداد 918 نفر و حجم نمونه آماری به تعداد 273 نفر میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تقلیل متغیرهای اندازهگیری شده از روش تحلیل عاملی استفاده گردیده؛ و تعداد 10 عامل ایجاد استرش شغلی مشخص شدند. بعد از شناسایی عوامل ایجاد کننده استرس شغلی، با استفاده از آزمون فریدمن میزان اثرگذاری هر یک از عوامل بر استرش شغلی افراد مورد مطالعه به شرح زیر اولویتبندی گردید: 1-عوامل سازمانی 2- فرهنگ و بافت سازمانی 3- خط مشی سازمانی 4- فشار نقشها 5- عوامل ساختاری 6- عدم امنیت شغلی/ مالی 7 -ناپایداری 8- روابط بین فردی 9- شایستگی نقش و 10- تطبیق با شرایط شغلی.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3968_8976146398fb573467361c720b2b5bba.pdf
2015-04-21
61
89
استرس شغلی
محیط آموزشی
محیط دانشگاهی
دانشگاه تبریز
سیدصمد
حسینی
1
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
حمدالله
حبیبی
h.habibi@tabrizu.ac.ir
2
دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
محمد
حسن پور
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تفاوتهای جنسیتی در برآوردهای شخصی از هوشهای چندگانه در جامعه دانشجویان
هدف پژوهش حاضر مقایسه تفاوتهای جنسیتی در برآوردهای شخصی از هوشهای چندگانه در جامعه دانشجویان بود. بدین منظور تعداد 268 نفر (184 زن و 84 مرد) از دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای چندمرحلهای به شیوه تصادفی انتخاب شدند و برای گردآوری اطلاعات از دانشجویان گروه نمونه خواسته شد تا پرسشنامه هوشهای چندگانه که شامل 8 خردهمقیاس هوش زبانی یا کلامی، منطقی- ریاضی، فضایی، موسیقایی، بدنی-جنبشی، درونفردی، میانفردی و طبیعتگرایانه بود، تکمیل کنند. دادهها با استفاده از روش تحلیل چندمتغیری کوواریانس (MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پس از کنترل آماری اثر سن، تفاوتهای معنیداری بین برآوردهای شخصی دانشجویان زن و مرد در هوش زبانی یا کلامی، هوش بدنی- جنبشی، هوش میانفردی، هوش درونفردی و هوش طبیعتگرایانه وجود داشت. میانگین نمرههای دانشجویان مرد در تمامی این خردهمقیاسها بیشتر دانشجویان زن بود. در این مقاله نتایج پژوهش حاضر مورد بحث قرار گرفت.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3969_7d29bc194655887581654e92242629ec.pdf
2015-04-21
91
110
هوشهای چندگانه
تفاوتهای جنسیتی
دانشجویان
اکبر
رضایی
akbar528@yahoo.com
1
دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی
LEAD_AUTHOR
علی
محمدزاده
2
دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی
AUTHOR
جواد
مصرآبادی
mesrabadi@yahoo.com
3
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
AUTHOR
خلیل
اسماعیل پور
reza.moh1@hotmail.com
4
دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه نگرانی و نشخوار فکری با باورهای فراشناختی و نشانگان افسردگی اساسی
این پژوهش با هدف تعیین رابطه باورهای فراشناختی با نگرانی و نشخوار فکری و نیز پیشبینی و تبیین نشانگان نباتی و غیرنباتی افسردگی اساسی بر مبنای این سازهها انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود که 45 (18 مرد و 27 زن) فرد مبتلا به افسردگی اساسی با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامههای نگرانی ایالت پنسیلوانیا، مقیاس پاسخهای نشخواری ، فراشناخت30، مقیاس باورهای مثبت و منفی درباره نشخوار فکری و افسردگی بِک را تکمیل کردند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین باورهای فراشناختی مثبت و منفی درباره نشخوار فکری با شدت نشخوارفکری همبستگی معنادار وجود دارد و همچنین بین شدت نشخوار فکری با نشانگان نباتی و غیرنباتی همبستگی مثبت معناداری وجود داشت (01/0P<). بهعلاوه، نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان دادکه، ترکیب متغیرهای شدت نشخواری و شدت نگرانی 26 درصد از واریانس نشانههای نباتی و غیرنباتی را تبیین میکنند (01/0P<). یافتهها حاکی از اثرگذاری سطح سوم شناخت (فراشناخت) بر سطح دوم شناخت (سبک تفکر) در مورد نشخوار فکری است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3970_0cb6a7cf97d082cc41d2490d54386fcd.pdf
2015-04-21
111
124
باورهای فراشناختی
نگرانی
نشخوار فکری
نشانـههای نباتی و غیرنباتی افسردگی
علی
سلیمانی
alisol20002001@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
فرامرز
سهرابی
sohrabi@atu.ac.ir
2
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
جمال
شمس
3
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی افشای هیجانی نوشتاری برکاهش علائم افسردگی و افزایش امید در بین نوجوانان مواجه شده با آسیب
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر افشاسازی هیجانی نوشتاری روی علائم افسردگی، سطح امید در نوجوانان مواجه شده با آسیب بود. بدین منظور نمونهای 30 نفری از نوجوانان مواجه شده با آسیب تحت پوشش سازمان بهزیستی ارومیه انتخاب شده و در دو گروه 15 نفری آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. تمامی شرکتکنندگان در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون، آزمونهای افسردگی بک و مقیاس امید اسنایدر را تکمیل نمودند. روش افشای نوشتاری از نوع نوشتن باز به اعضای گروه آزمایشی آموزش داده شد اما گروه گواه تحت چنین آموزشی قرار نگرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل کواریانس نشان داد که افشای نوشتاری در کاهش شدت علائم افسردگی و افزایش سطح امید نوجوانان مواجه شده با آسیب تأثیر مثبت دارد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان روش افشای هیجانی نوشتاری را بهعنوان شیوهای آسان، کمهزینه، موثر و کار آمد با قابلیت کاربرد وسیع در بهبود علائم افسردگی و افزایش سطح امید دانست. این روش میتواند در رویارویی و مقابله با وقایع منفی زندگی مورد توجه روان درمانگران قرار گیرد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3971_202dc79eb9d15f8386fb6913fb44e0fb.pdf
2015-04-21
125
141
افشای هیجانی نوشتاری
افسردگی
امید
نوجوانان آسیبدیده
علی
عیسی زاده گان
ali_issazadeg@yahoo.com
1
دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
فرزانه
میکائیلی منیع
f.michaeli.manee@gmail.com
2
AUTHOR
لیلا
حسن زاده
leilahasanzadeh4@gmail.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تأثیر تدریس با الگوی قیاسگری (TWA) و یادگیری مشارکتی در تعامل با سبکهای یادگیری ترجیحی بر بازدههای یادگیری و نگرش نسبت به علوم
هدف از این مطالعه مقایسه تأثیر تدریس با الگوی قیاسگری و یادگیری مشارکتی در تعامل با سبکهای یادگیری بر بازدههای یادگیری و نگرش نسبت به علوم بود. نمونه تحقیق متشکل از 107 دانشآموز چهار کلاس سوم راهنمایی شهر تبریز بوده که بهطور تصادفی خوشهای از جامعه آماری انتخاب شده بودند. یکی از کلاسها بهعنوان گروه کنترل و کلاسهای دیگر به عنوان گروههای آزمایشی لحاظ شدند. گروه کنترل آموزش به شیوه سنتی را دریافت نمود و گروههای آزمایشی (1) تدریس با الگوی قیاسگری، (2) قیاسگری توضیحی متنی بهعنوان فوقبرنامه و (3) یادگیری مشارکتی را دریافت نمودند. دادهها بوسیله آزمون پیشرفت تحصیلی علوم، مقیاس نگرش نسبت به علوم و پرسشنامه سبکهای یادگیری ترجیحی گردآوری شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد دانشآموزانی که با الگوی قیاسگری و یادگیری مشارکتی تدریس شدهاند در مقایسه با گروههای قیاسگری توضیحی متنی به عنوان فوقبرنامه و کنترل بازدههای یادگیری بهتری دارند. بین بازدههای گروه تدریس با الگوی قیاسگری و گروه یادگیری مشارکتی تفاوت معنیداری وجود نداشت. نکته قابل توجه اینکه، اثر سبکهای یادگیری تأثیر معنیداری بر بازدههای یادگیری دانشآموزان نداشت، همچنین تعامل آن با گروه تفاوت معنیداری بر بازدههای یادگیری دانشآموزان نشان نداد. نتایج تحلیل کوورایانس نشان داد که بین گروههای آزمایشی و کنترل در نگرش نسبت به علوم تفاوت معنیدار وجود ندارد. با توجه به این یافتهها، پیشنهاد میگردد از قیاسگریها بهعنوان الگوی آموزشی در تدریس و یادگیری کلاسهای علوم جهت پیشرفت تحصیلی بهتر دانشآموزان استفاده شود.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3972_97656444f8d77e726c3da5083605fff8.pdf
2015-04-21
143
169
تدریس با الگوی قیاسگری
قیاسگری توضیحی متنی
یادگیری مشارکتی
بازدههای یادگیری
نگرش نسبت به علوم
اسکندر
فتحی آذر
e-fathiazar@tabrizu.ac.ir
1
دانشگاه تبریز
AUTHOR
منصور
بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
2
دانشگاه تبریز
AUTHOR
شهرام
واحدی
vahedi117@yahoo.com
3
دانشگاه تبریز
AUTHOR
وحیده
عبدالهی عدلی انصار
v-abdollahi@tabrizu.ac.ir
4
دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط ادراک رفتار والدین با افسردگی و اضطراب در فرزندان: با نقش میانجی طرحوارههای ناکارآمد اولیه
ادراک منفی از رفتار والدین، ساختارهای شناختی فرد را تحت تأثیر قرار میدهد و او را مستعد ابتلا به آسیبهای روانشناختی میسازد، هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی طرحوارههای ناکارآمد اولیه در ارتباط بین ادراک رفتار والدینی با افسردگی و اضطراببود.روش پژوهش توصیفی بود، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان عادی و دانشجویان مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه بوعلی سینای شهر همدان در سال 1392 بود. در این پژوهش از دو نمونه بالینی و غیربالینی استفاده شد، نمونه بالینی شامل 69 نفر و نمونه غیربالینی 134 نفر بود. جهت انتخاب نمونه بالینی از روش نمونهگیری در دسترس و برای نمونه غیربالینی از خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. در این پژوهش از سه پرسشنامه ارتباط والدینی پارکر، آزمون SCL-90-R فرم کوتاه طرحواره یانگ استفاده شد. دادهها با استفاده از رگرسیون چندمتغیره تحلیل شدند.نتایج پژوهش حاکی از نقش میانجی طرحوارههای ناکارآمد اولیه در ارتباط ادراک رفتار والدین و افسردگی و اضطراب بود و طرحوارههای ناکارآمد محرومیت هیجانی، بیگانگی اجتماعی، آسیبپذیری نسبت به ضرر، وابستگی/ بیکفایتی و بازداری هیجانی بیش از سایر طرحوارهها میانجی ارتباط ادراک رفتار والدین با افسردگی و اضطراببودند. یافتهها نشان داد رفتارهای نامناسب والدین (مراقبت ضعیف و محافظت بیش از حد) با شکلگیری آسیبپذیری شناختی و روانی در فرزندان نقش بسزایی دارد،بنابراین تعیین نقش میانجی طرحوارههای ناکارآمد اولیه بین ادراک رفتار والدین و آسیبهای روانشناختی در پیشگیری و درمان اختلالات روانی میتواند مفید باشد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3973_f21cab4b806a4edd911e73068c1c12aa.pdf
2015-04-21
171
193
ادراک رفتار والدین
مراقبت
محافظت بیش از حد
طرحوارههای ناکارآمد اولیه
افسردگی و اضطراب
فاطمه
قنادی
ghannadif@yahoo.com
1
دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
محمدحسین
عبدالهی
abdollahimh@khu.ac.ir
2
دانشگاه خوارزمی تهران
AUTHOR
مسیب
یارمحمدی و اصل
3
دانشگاه همدان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر سه روش بحث گروهی درباره معماهای اخلاقی، گفتگو در گروههای کوچک به روش مشارکتی و سخنرانی، بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان دختر پایه دوم متوسطه
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر سه روش بحث گروهی درباره معماهای اخلاقی، گفتگو در گروههای کوچک به روش مشارکتی درباره معماهای اخلاقی و سخنرانی درباره موضوعات اخلاقی، بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان بود. به منظور دستیابی به این هدف، از بین کلیه مدارس متوسطه دخترانه منطقه 18 تهران، یک مدرسه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد، سپس از میان دانشآموزان پایه دوم آن و از طریق روش انتخاب و واگذاری تصادفی، 77 نفر در قالب دو گروه آزمایشی (بحث گروهی مرکب از 23 نفر، گفتگو در گروههای کوچک، مرکب از 26 نفر) و گروه گواه (روش سخنرانی، مرکب از 28 نفر) قرار گرفتند. جهت اجرای تحقیق از طرح تجربی پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. به منظور سنجش قضاوت اخلاقی دانشآموزان در پیشآزمون و پسآزمون، از آزمون تعریف مسایل (DIT) استفاده شد و شاخص پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت (86/0=a). پس از اجرای پیشآزمون، مداخله آموزشی شامل بحث گروهی درباره معماهای اخلاقی، گفتگو در گروههای کوچک درباره معماهای اخلاقی و سخنرانی معلم درباره موضوعات اخلاقی به مدت 12 جلسه به ترتیب به گروههای بحث گروهی، گفتگو در گروههای کوچک و سخنرانی ارائه شد. دادهها با استفاده از آزمونهای t، تحلیل واریانس، تحلیل کواریانس، آزمون ویل کاکسون برای رتبههای علامت گذاری شده و مجذور کای (خی دو) تحلیل شد و نشان داده شد که: دو روش گفتگو در گروههای کوچک و بحث گروهی، تأثیر مثبت و معنیداری بر رشد استدلال اخلاقی دانشآموزان داشتهاند و روش سخنرانی تأثیری نداشته است، تأثیر روش گفتگو در گروههای کوچک بر رشد استدلال اخلاقی دانشآموزان، از تأثیر روش بحث گروهی بیشتر بوده است، اعضا دو گروه بحث گروهی و گفتگو در گروههای کوچک، از نظر ارتقا به مرحله بالاتر قضاوت اخلاقی، در مقایسه با اعضا گروه سخنرانی، عملکرد بهتری داشتهاند که از نظر آماری معنیدار بود. همچنین تحلیل کوواریانس نشان داد که تغییرات مثبت ایجاد شده در قضاوت اخلاقی اعضا دو گروه بحث گروهی و گفتگو در گروههای کوچک، ناشی از اجرای پیشآزمون DIT و آشنایی با مواد آزمون نبوده است، بلکه شرکت در گروههای آزمایشی سبب ارتقای قضاوت اخلاقی آنها شده است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3974_769c979f47cd93328cfb0789d036efd5.pdf
2015-04-21
195
239
رشد قضاوت اخلاقی
معمای اخلاقی
بحث گروهی
گفتگو در گروههای کوچک به روش مشارکتی
سخنرانی
فرهاد
کریمی
fkarimi@rie.ir
1
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
AUTHOR
خسرو
باقری
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
علیرضا
صادق زاده قمصری
3
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه قاطعیت و رابطه آن با رضایت از زندگی
پژوهش حاضر به منظور اعتبار و رواسازی پرسشنامه قاطعیت (گمبریل و ریکی) و رابطه آن با رضایت از زندگی در بین دانشآموزان پسر شهر تبریز که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند صورت گرفت. به همین منظور تعداد 416 نفر دانشآموز پسر به روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شد .و با استفاده از پرسشنامه 40 سوالی قاطعیت و 5 سوالی رضایت از زندگی در مورد آنها اجرا و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از اجرای تحلیل عاملی ضریب اعتبار 84/0 بهدست آمده است که یک اعتبار مورد قبولی است. برای بررسی روایی سازه و پاسخ به این سؤال که مقیاس قاطعیت از چند عامل اشباع شده است از روش تحلیل مؤلفههای اصلی (pc) استفاده شده است. با استفاده از شیوه چرخش متمایل و با توجه به مفروضههای تحلیل عاملی، درصد تبیین واریانس و شیب نمودار در نهایت 7 عامل (بیان احساسات، قدرت نه گفتن، انعطافپذیری، محترم شمردن حقوق خود، جرأتورزی، احساس راحتی در ارتباط با دیگران، انتقادپذیری) استخراج گردید .که روی هم 036/40 درصد واریانس را تبین میکند. ماتریس عاملی نشان داد که عامل یکم دارای بیشترین بار عاملی و سهم آن نیز از سایر عاملها بیشتر بود. همینطور برای اطمینان از روایی ابزار پژوهش از روایی همزمان استفاده شد و نشان داد که رضایت از زندگی با هیچیک از خردهمقیاسها و خود پرسشنامه قاطعیت همبستگی معناداری نداشت بجز خردهمقیاس احساس راحتی در ارتباط با دیگران (عامل6). و در آخر هنجار درصدی برای پرسشنامه تهیه شد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3975_e5b01857318d611c1046cbbf8e9b8902.pdf
2015-04-21
241
258
ویژگیهای روانسنجی
قاطعیت
رضایت از زندگی
داود
معنوی پور
1
دانشگاه آزاد واحد گرمسار
AUTHOR
حمیدرضا
وطن خواه
2
دانشگاه آزاد واحد تنکابن
AUTHOR
ناصر
رحیم پور
naserrahimpour@yahoo.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی با رویآورد شناختی ـ رفتاری بر کاهش نشانههای اختلالهای رفتاری دروننمود در دانشآموزان
باتوجه به فزونی میزان شیوع اختلالهای رفتاری دروننمود در دانشآموزان و تأکید متخصصان بر تشخیص و مداخله زودهنگام؛ هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی با شیوه شناختی ـ رفتاری بر کاهش نشانههای اختلالهای رفتاری دروننمود در دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی است طرح به کار رفته در این پژوهش، طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و همچنین مرحله پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتـدایی مظنون به اختلالهای رفتاری دروننمود شهر لنگرود در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل میدادند. تعداد 30 نفر از این دانش آموزان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای سنجش اختلالهای رفتاری دروننمود از سیاهه رفتاری کودک استفاده شد. برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی والکر در طی 17 جلسه به مدت دو ماه برای افراد گروه آزمایش ارائه گردید. جهت تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون تحلیل کوواریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. تحلیل دادههای این پژوهش نشان داد که در مرحله پسآزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و کنترل، در میزان نشانههای اختلالهای رفتاری دروننمود تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به مؤثر بودن آموزش مهارتهای اجتماعی در کاهش نشانههای اختلالهای رفتاری دروننمود دانشآموزان، بنابراین میتوان از این روش در کنار برنامههای رسمی مدارس استفاده نمود.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3976_a3db200f2fe2a70264a9b2f046faa080.pdf
2015-04-21
259
280
اختلالهای رفتاری دروننمود
مهارتهای اجتماعی
رویآورد شناختی ـ رفتاری
طیبه
یگانه
taiebeh_yeganeh@yahoo.com
1
دانشگاه آزاد واحد تنکابن، باشگاه پژوهشگران جوان
LEAD_AUTHOR