ORIGINAL_ARTICLE
رابطه یادگیری خودنظم داده شده و خودکارآمدی با پیشرفت ریاضی
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری خودنظم داده شده و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی ریاضی انجام شد. از اینرو، 202 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانهای شهر سمنان بهروش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه راهبردهای -انگیزشی برای یادگیری (پنتریچ و همکاران، 1991) بهکار برده شد. دادههای بهدست آمده با کمک ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که خودکارآمدی و نظمدهی به تلاش (راهبرد مدیریت منابع)، قادر است پیشرفت تحصیلی ریاضی را بهطور معنادار پیشبینی کند. در نتیجه ارزیابی همزمان یادگیری خودنظم داده شده و خودکارآمدی دربردارنده اطلاعات مهمی برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی ریاضی است. تلویحات نظری یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3977_efe26b4572f907d1332981c8d2a432e1.pdf
2015-07-23
1
14
یادگیری خودنظم داده شده
خودکارآمدی
پیشرفت تحصیلی
هاجر
اندرخور
andarkhor64@gmail.com
1
AUTHOR
ایمان الله
بیگدلی
2
دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
سیاوش
طالع پسند
stalepasand@gmail.com
3
دانشگاه سمنان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه ساده و چندگانه اندازه شبکه اجتماعی و احساس تنهایی با سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساده و چندگانه اندازه شبکه اجتماعی و سلامت عمومی با احساس تنهایی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بود. به این منظور نمونهای به تعداد 307 نفر (122دختر و 185پسر) با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب و به وسیله پرسشنامههای حمایت اجتماعی نوربک، سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ) و احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی بزرگسالان (SELSA-S) ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین اندازه شبکه اجتماعی و سلامت عمومی رابطه مثبت معنادار و بین احساس تنهایی و سلامت عمومی رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که اندازه شبکه اجتماعی و احساس تنهایی پیشبینیکنندههای سلامت عمومی هستند. سطح معناداری در این پژوهش 05/0p< بود.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3980_54071bb9054143944e9a8671681069c5.pdf
2015-07-23
15
39
احساس تنهایی
اندازه شبکه اجتماعی
سلامت عمومی
مسعود
برومندنسب
boroumand_md@yahoo.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
LEAD_AUTHOR
عبدالرضا
اکبری بیاتیانی
2
مرکز آموزش عالی شهید رجایی دزفول، دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
ناهید
گنجعلی وند
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هنجاریابی پرسشنامه استدلال تورپ در دانشجویان
بسیاری از پژوهشگران معتقدند که استدلال یکی از ابعاد مهم علم است که به درک و ارزیابی علمی کمک می نماید. در این راستا، هدف اساسی پژوهش حاضر هنجاریابی، بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه استدلال تورپ در دانشجویان دوره کارشناسی بود. نمونه پژوهش 300 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان گیلان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه استدلال تورپ پاسخ دادند. نتایج نشان داد که پایایی آزمون به روش کودر-ریچاردسون 73/0، به روش بازآزمایی 88/0 و به روش دونیمه کردن 63/0 میباشد. ضریب همبستگی بین پرسشنامه استدلال تورپ و تکلیف انتخاب واسون61/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این پرسشنامه دارای 5 عامل میباشد که در مجموع 16/56 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. نیز ماتریس چرخش یافته حکایت از این نکته داشت که 26 سوال از 100 سوال باید حذف شوند و در نهایت پرسشنامه استدلال تورپ به عنوان ابزاری معتبر و مناسب برای سنجش استدلال در جامعه ایرانی میباشد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3981_321bdb34426ce612d99c0c7f41834056.pdf
2015-07-23
41
55
هنجاریابی
روایی
اعتبار و استدلال
حسین
زارع
1
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
مجید
برادران
psycho_2000mb@yahoo.com
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی روشدرمانی حساسیتزدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد در درمان اختلال استرس پس از سانحه ناشی از تجاوز جنسی
اختلال استرس پس از سانحه با مجموعهای از علایم نوعی (سندرم) که در پی مواجهه با حوادث آسیبزای زندگی پیدا میشود، مشخص میگردد. مداخلات روان درمانگرانهای که در مورد PTSD وجود دارد عبارت است از رفتاردرمانی، شناخت درمانی و هیپنوتیزم. یکی از فنون رواندرمانی نسبتاً نوظهور حساسیتزدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد است که طی آن، بیمار در حین این که تصویری از تجربه آسیبزا را در ذهن خود نگاه داشته است، بر روی حرکات جانبی انگشت بالینگر تمرکز میکند. طرفداران این روش درمان اظهار میکنند که روش مذکور به اندازه سایر روشهای درمان PTSD و شایـد بیش از آنها کارایی دارد. هـدف این پژوهـش بررسی اثربخشی روش درمانی حساسیتزدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد در کاهش علایم اختلال استرس پس از سانحه ناشی از تجاوز جنسی است. در یک بررسی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه، فرایند درمان بر روی سه آزمودنی انجام شد. آزمودنیها در مرحله خط پایه و پایان جلسه اول، دوم، سوم و جلسه آخر و نیز دوره پیگیری پس از درمان پرسشنامه اختلال استرس پس از سانحه میسیسیپی و پرسشنامه SCL-90-R را تکمیل نمودند. نمره آزمودنی در کلیه مقیاسها در مرحله درمان نسبت به مرحله خط پایه کاهش نشان دادهاند. نتیجهای که میتوان از این پژوهش استنباط کرد این است که رویکرد درمانی مبتنی بر حساسیتزدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد در کاهش شدت علایم اختلال استرس پس از سانحه ناشی از تجاوز جنسی مؤثر بوده است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3982_0f0b37e4ebb15e70042a3f1ed195f3cf.pdf
2015-07-23
57
81
حساسیتزدایی
حرکات چشم
پردازش مجدد
اختلال استرس پس از حادثه
حسن
صبوری مقدم
sabourimoghaddam@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
عباس
بخشی پور رودسری
alireza_m22000@yahoo.com
2
دانشگاه تبریز
AUTHOR
نسیم
قهرمان محرم پور
3
دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش سیستمهای مغزی-رفتاری و حساسیت پردازش حسی در ناگویی خلقی
هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی ناگویی خلقی بر پایه فعالیت سیستمهای مغزی-رفتاری و حساسیت پردازش حسی بود روش: 400 دانشجو (183مرد، 217 زن) بهعنوان نمونه به شیوه نمونهبرداری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. و با پرسشنامههای بازداری/رویآوری کارور و وایت (1994)، مقیاس شخص با حساسیت پردازش حسی بالا (آرون و آرون، 1997) و مقیاس فارسی ناگویی خلقی تورنتو (بگبی، پارکر و تیلور، 1994) ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان دادند که ناگویی خلقی با مقیاس حساسیت بالای پردازش حسی، آستانه حسی پایین، سهولت تحریک و سیستم فعالساز رفتاری رابطه مثبت معناداری دارد و با حساسیت زیباییشناختی و سیستم بازدارنده رفتاری رابطه منفی معناداری دارد (01/0p<). از بین متغیرهای پژوهش سهولت تحریک، آستانه حسی پایین و سیستم فعالساز رفتاری (BAS) ،76 درصد از واریانس ناگویی خلقی را تبیین کردند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش ضرورت بازشناسی نقش نظامهای مغزی-رفتاری و حساسیت پردازش حسی را در پیشبینی ناگویی خلقی دانشجویان مورد تأکید قرار میدهد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3984_548a360f3265b8600adcc99a52ac60f8.pdf
2015-07-23
83
98
ناگویی خلقی
نظامهای مغزی/رفتاری
حساسیت پردازش حسی
علی
عیسی زاده گان
ali_issazadeg@yahoo.com
1
دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
فرزانه
میکائیلی منیع
f.michaeli.manee@gmail.com
2
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
نورین
افراسیاب
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش ادراک سیاست سازمانی بر استرس شغلی و رضایت شغلی با توجه به اثر میانجی حمایت ادراک شده سازمانی
هدف این پژوهش، بررسی اثر میانجی حمایت سازمانی ادراک شده در روابط ادراک سیاست سازمانی با رضایت شغلی و استرس شغلی بود، نمونهای به حجم 152 نفر از جامعه 250 نفری کارکنان سازمان بهزیستی استان آذربایجان غربی شهر ارومیه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد ادراک سیاست سازمانی فریس و ککمر، رضایت شغلی برایفیلد و روتس، استرس شغلی هاوس و ریزو و حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران جمعآوری گردید. نتایج پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که در الگوی مورد نظر ادراک سیاست سازمانی با استرس شغلی رابطه مثبت و معنیدار دارد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه بین ادراک سیاست سازمانی با رضایت شغلی از طریق حمایت ادراک شده میانجیگری میشود. در عین حال نقش میانجی حمایت ادراک شده در رابطه بین سیاست سازمانی و استرس شغلی تائید نشد. در روابط همبستگی هم رابطه سـیاست با رضایت شـغلی معنیدار دیده نشد. در نـهایت یافـتههای پژوهش حاضر پیشنهادها و راههای بالقوه برای تحقیقات آینده ارائه کرده است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3986_ebc4751f89c703a7e113d50c74d2de03.pdf
2015-07-23
99
121
ادراک سیاست سازمانی
حمایت سازمانی ادراک شده
استرس شغلی
رضایت شغلی
ابوالفضل
قاسمزاده علیشاهی
ghasemzadee@yahoo.com
1
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR
عزتالله
احمدی
2
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
AUTHOR
منظر
ملکی مرشت
3
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
محمد
حسنی
4
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فراتحلیل پیامدهای شناختی – تحصیلی دوزبانگی
دوزبانگی موضوعی آشنا و فراگیر در جوامع امروزی بهویژه در کشور ایران است که برطبق نتایج پژوهشها از لحاظ تعلیم و تربیت آثار خاص خود را دارد. هدف این پژوهش تعیین اندازه اثر ترکیبی پیامدهای شناختی- تحصیلی دوزبانگی براساس پژوهشهای داخل کشور بهوسیله یک روند تحقیقی فراتحلیل است. جامعه آماری به تحقیقات در دسترس مرتبط با پیامدهای شناختی - تحصیلی دوزبانگی در داخل کشور مربوط میشود که پس از لحاظ ملاکهای ورود و خروج در نهایت نتایج کمّی 21 تحقیق تحلیل شدند. ترکیب اندازههای اثر اختلاف فراگیران دوزبانه نسبت به تکزبانه حاصل از این تحقیقات نشان دادند که بهصورت کلی دوزبانهها نسبت به تکزبانهها از لحاظ شناختی ضعیفتر هستند (27/0-=ES). این تفاوت در بیش از دو سوم اندازههای اثر تحقیقات اولیه مشاهده شد. با این وجود با تحلیلهای دقیقتر مشخص شد که تفاوتهای معنادار بین دو گروه در شاخصهای تحصیلی است (36/0-=ES) و در شاخصهای پایه شناختی همچون هوش بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (10/0-=ES). همچنین تحلیلهای تکمیلی نشان دادند که از بین بازدههای مرتبط با پیشرفت تحصیلی بزرگترین اندازه اثر اختلاف بین دو گروه دوزبانه و تکزبانه در دروسی همچون نوشتن و خواندن است تا در دروسی مانند ریاضی و علوم. دیگر یافته این بخش از تحلیلها نشان داد که زبان دوزبانهها میتواند بر شاخصهای اندازه اثر تفاوت دوزبانهها از تکزبانهها تأثیر گذار باشد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3988_bbda861ccc0dbe272f9c576b997a7d97.pdf
2015-07-23
123
146
دوزبانگی
دوزبانه
فراتحلیل
زبان
جواد
مصرآبادی
mesrabadi@yahoo.com
1
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR
رجب
ربوی
2
دانشگاه فنی-حرفهای
AUTHOR
جواد
حاتمی
hatamijm@gmail.com
3
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
تورج
هاشمی
tourajhashemi@yahoo.com
4
دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش تشخیصی نقص در تنظیم هیجانی، ذهنآگاهی و خوددوستداری در زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و زنان عادی
اختلال اضطراب فراگیر، یکی از اختلالات شایع روانپزشکی میباشد. در سالهای اخیر الگوهای زیادی در تبیین سببشناسی این اختلال پیشنهاد شده که هر کدام از آنها در قالب متغیرهای خود به تبیین این اختلال پرداختهاند. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش تشخیصی نقص در تنظیم هیجانی، ذهن آگاهی و خوددوستداری در زنان مبتلا به این اختلال و افراد عادی بود. بدین منظور 30 نفر (15 زن مبتلا به GAD و 15 زن سالم) بهصورت در دسترس انتخاب و مقیاس 7 سوالی اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7)، پرسشنامه تنظیم هیجانی شناختی (CERQ)، مقیاس آگاهی از توجه ذهنآگاهانه (MAAS) و مقیاس خوددوستداری (SCS) را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که میانگین سرزنش خود و فاجعهآمیزپنداری، جداسازی، و بیش ارزشیابی در زنان دارای اضطراب فراگیر بیشتر از زنان عادی است و میانگین پذیرش، مثبتنگری، شفقت همگانی و ذهنآگاهی و مهربانی با خود در زنان عادی بالاتر از زنان دارای اضطراب فراگیر است. نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که سه متغیر نقص در تنظیم هیجانی، ذهنآگاهی و خوددوستداری میتواند بهعنوان متغیرهای تشخیصی برای ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر عمل نمایند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که سه متغیر فوق میتوانند به درستی دو گروه بیمار و سالم را از یکدیگر متمایزکنند.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3992_c952d8ed0d46a358a7074a0a9f56eff7.pdf
2015-07-23
147
172
اختلال اضطراب فراگیر
نقص در تنظیم هیجانی
ذهن-آگاهی
خوددوستداری
زنان
فرشته
مومنی
momenipsy@gmail.com
1
دانشگاه شهیدبهشتی
AUTHOR
شهریار
شهیدی
2
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
فرشته
موتابی
3
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمود
حیدری
4
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه کیفیت زندگی و سلامت روانی همسران بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی، دوقطبی، افسردگی اساسی و افراد بهنجار
هدف این پژوهش مقایسه کیفیتزندگی و سلامتروانی همسران بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی، دوقطبی، افسردگی اساسی و افراد بهنجار بود. جامعه آماری این پژوهش را همسران بیماران اسکیزوفرن، دوقطبی و افسرده اساسی مراجعهکننده به بخش روانپزشکی بیمارستان امام حسین(ع) و بیمارستان روانپزشکی رازی، همینطور همسران بیماران اسکیزوفرن در انجمن حمایت از افراد اسکیزوفرن «احبا» و همسران افراد بهنجار تشکیل داده بودند. برای این منظور 40 نفر از همسران افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی، 40 نفر از همسران افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، 40 نفر از همسران افراد مبتلا به اختلال افسردگیاساسی و 40 نفر از همسران افراد بهنجار بهصورت غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شدند و به پرسشنامههای سنجش کیفیتزندگی (SF-36) و سنجش سلامتروانی (SCL-90-R) پاسخ دادند. این پژوهش از نـوع مطالعات پسرویدادی (علی-مقایسهای) بـوده است. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها، با استفاده از روشهای آمار توصیفی و به وسیله آزمون «کروسکال والیس» و «یو من ویتنی» نتایج زیر بهدست آمد: بین همسران افراد بهنجار، دوقطبی، افسرده اساسی و اسکیزوفرن به لحاظ تمامی مؤلفههای کیفیتزندگی تفاوت معنادار وجود دارد. بین همسران افراد بهنجار، دوقطبی، افسرده اساسی و اسکیزوفرن به لحاظ تمامی مؤلفههای سلامتروانی تفاوت معنادار وجود دارد. براین اساس، میتوان بیان داشت، تجربیات روانی بیماران مبتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی و دوقطبی و افسردگیاساسی میتواند بر کیفیتزندگی و سلامتروانی همسرانشان تأثیر داشته باشد. همچنین هر یک از اختلالهای فوق با توجه به تفاوت نشانههایشان میتوانند تأثیرات مختلفی بر کیفیتزندگی و سلامتروانی همسران این بیماران داشته باشند.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3993_615ca1a4957755084e6ac8f662b2fc75.pdf
2015-07-23
173
193
کیفیت زندگی
سلامتروانی
اسکیزوفرنیا
دوقطبی
افسردگی اساسی
معصومه
نسیمی خواه
nasimikhah@yahoo.com
1
دانشگاه علوم و تحقیقات مازندران
LEAD_AUTHOR
بهرام
میرزائیان
bahrammirzaian@ qmail.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
AUTHOR
صدیقه
ابراهیمی علویکلائی
3
دانشگاه علوم و تحقیقات مازندران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و رواننژندگرایی و برونگرایی در نشانه-های پانیک
هدف این پژوهش، تعیین نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و رواننژندگرایی و برونگرایی در نشانههای پانیک بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود که در راستای آن، 400 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به شیوه خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، پرسشنامه شخصیتی نئو (NEO-FFI) و آزمون حساسیت اضطرابی (ASI) و برای تحلیل داده از روش تحلیل مسیر استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که راهبردهای تمرکز مجدد بر برنامهریزی و دیدگاهگیری بواسطه برونگرایی بهصورت منفی، تغییرات نشانههای پانیک را پیشبینی میکنند. علاوهبر این، راهبردهای ملامت خود، نشخوارگری، فاجعهانگاری بواسطه رواننژندگرایی بهصورت مثبت و راهبردهای پذیرش، بازارزیابی مثبت، تمرکز مـجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامهریزی و دیدگاهگیری به واسطه رواننژندگرایی بهصورت منفی تغییرات نشانههای پانیک را پیشبینی میکنند. این یافتهها تلویحات عملی در مداخلات بالینی داشته که به صورت تفصیلی مورد بحث قرار گرفته است.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3994_e3ee0efee6a4e8756612b4bb0c819964.pdf
2015-07-23
195
218
راهبردهای شناختی تنظیم هیجان
روان-نژندگرایی؛ برونگرایی؛ پانیک
تورج
هاشمی
tourajhashemi@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
مجید
محمودعلیلو
m-aliloo@yahoo.com
2
دانشگاه تبریز
AUTHOR
سولماز
حسینزاده
3
دانشگاه تبریز
AUTHOR
نعیمه
ماشینچی عباسی
4
دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی ارتباطی بین ابعاد سرشت – منش و سامانههای مغزی رفتاری با علائم وسواس جبری
اختلال وسواس جبری چهارمین اختلال شایع روانپزشکی است که بهدلیل ماهیت خاص و پیچیده آن در نظامهای تشخیص بحثهای زیادی در خصوص چگونگی طبقهبندی آن صورت گرفته است بهنحوی که ابعاد رفتاری و زیستی آن بهصورت دقیق مشخص نشده است.
روش: به منظور بررسی ارتباط بین ابعاد سرشت و منش و سامانههای مغزی رفتاری، تعداد 228 نفر از دانشجویان پرسشنامههای سرشت و منش کلونینجر (TCI-125)، گری ویلسون (GW-120) و وسواس پادوآ را تکمیل نمودند. نتایج با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین ابعاد نوجویی، آسیب پرهیزی و پشتکاری و ابعاد منش همکاری و خودراهبری و سامانههای بازداری و فعالسازی رفتاری با علائم وسواس همبستگیهای معنادار وجود دارد. همچنین ابعاد آسیب پرهیزی و نوجویی از ابعاد سرشت و همکاری و خودراهبری از ابعاد منش توام با بازداری رفتاری توانستند تا علائم محتلف اختلال وسواس جبری را پیشبینی نمایند.
نتیجه گیری: با توجه به نقش ابعاد سرشتی- منشی و سامانههای مغزی رفتاری در پیشبینی علائم وسواس، میتوان عنوان نمود که اختلال وسواس جبری پایههای زیستی عصبی بارزی دارد.
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_3995_9eae8b4e8fd8b8e88bbe15f06e7dc7e8.pdf
2015-07-23
219
242
سرشت-منش
سامانههای مغزی رفتاری
علائم وسواس جبری
حسن
یعقوبی
yaghoubi.hassan@yahoo.co
1
شهید مدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR