%0 Journal Article %T روابط ساختاری هیجان­های تحصیلی و مسئولیت پذیری با اشتیاق تحصیلی بواسطۀ مفهوم خویشتن در فرزندان ایثارگران %J فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی %I دانشگاه تبریز %Z 2717-3852 %A صاحبی کوزه کنان, جواد %A پناه علی, امیر %A حسینی نسب, داود %D 2021 %\ 09/22/2021 %V 16 %N 62 %P 46-61 %! روابط ساختاری هیجان­های تحصیلی و مسئولیت پذیری با اشتیاق تحصیلی بواسطۀ مفهوم خویشتن در فرزندان ایثارگران %K اشتیاق تحصیلی %K مسولیت پذیری %K هیجان تحصیلی %K مفهوم خویشتن %K ایثارگران %R %X هدف پژوهشحاضر تعیین روابط ساختاری هیجان­های تحصیلی و مسئولیت­پذیری با اشتیاق تحصیلی بواسطۀ مفهوم خویشتن در فرزندان ایثارگران بود.  این پژوهش  از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان فرزندان ایثارگر که در سال تحصیلی97-98در مدارس استان آذربایجان شرقی در دوره متوسطه مشغول به تحصیل بودند. از این تعداد 332 نفر به عنوان نمونه به شیوه تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی، پرسشنامه هیجان های تحصیلی، پرسشنامه مسئولیت پذیری دانش آموزان و پرسشنامه مفهوم خویشتن (خودپنداره) بک استفاده شد.  جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل رگرسیون چند'گانه و تحلیل مسیر استفاده شد. داده ها از طریق نرم افزارهای SPSS- 24  و AMOS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند بین اشتیاق تحصیلی با مسولیت پذیری، هیجان­های تحصیلی مثبت و مفهوم خویشتن رابطه مثبت و معنی­دار و با هیجان­های منفی رابطه منفی معنادار وجود دارد.  همچنین 23%) از واریانس اشتیاق تحصیلی بواسطه متغیرهای هیجان­های تحصیلی و مسئولیت­پذیری پیش بینی می­شود. در نهایت تحلیل مسیر نشان داد مفهوم خویشتن به عنوان میانجی، در رابطه بین اشتیاق تحصیلی با مسولیت­پذیری،  هیجان تحصیلی نقش دارد. %U https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12538_5047e5217755925ee47d7b37ddb3e74a.pdf