@article { author = {Ebrahimzadeh, Khoshdavi and Elahi, Tahereh and Rezaie, Mazaher}, title = {Working Memory of Bilingual and Monolingual Children}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {28}, pages = {1-22}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was investigation of working memory capacity of bilingual and monolingual children. For this purpose 60 (30 girls and 30 boys) bilingual and 60 (30 girls and 30 boys) monolingual children from third grade students of public schools in Tehran and Zanjan were selected randomly and tested by forward, backward, Corsi, Counting span and stroop tasks. Data analysis with two way ANOVA and T-test indicated that bilingual children outperformed monolinguals in the backward, Corsi, Counting span and stroop tasks, but not difference was found in the forward span task. Also sex differences wasn’t found in working memory tasks except that the monolingual girls outperformed in the forward task than monolingual boys. The results showed that bilingual children in the central executive and visual-spatial sketchpad were better than monolingual peers but further research is needed about the phonological loop that no differences wasn't found between two groups. In addition, both sexes have the same working memory capacity and gender had not meaning role in this area.}, keywords = {Working memory,Monolinguality,Bilinguality}, title_fa = {حافظه‌کاری کودکان یک‌زبانه و دوزبانه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی  ظرفیت حافظه­کاری کودکان دوزبانه و یک­زبانه انجام شد. به این منـظور60 کودک دوزبانه (30 دختر و 30 پسر) و 60 کودک یـک­زبانه (30 دختر و 30 پسر) از میان دانش­آموزان پایه سوم مدارس دولتی شهرهای تـهران (یک­زبانه) و زنـجان (دوزبانه) به صورت تصادفی انتخاب و با تکالیف فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای ارقام وارونه، فراخنای کرسی، فراخنای شمارش و استروپ مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون t گروه­های مستقل و تحلیل واریانس دوراهه نشان داد که عملکرد کودکان دوزبانه در آزمون­های فراخنای ارقام وارونه، فراخنای کرسی، فراخنای شمارش و استروپ بهتر از کودکان یک­زبانه بود ولی در آزمون فراخنای ارقام مستقیم تفاوت معناداری بین دو گروه یافت نشد. علاوه بر این، تفاوت­های جنسیتی چندانی نیز بین دو گروه مشاهده نشد، به جز اینکه دختران یک­زبانه در آزمون فراخنای ارقام مستقیم نسبت به پسران عملکرد بهتری داشتند. در کل نتایج این تحقیق نشان داد که کودکان دوزبانه از مجری مرکزی و بخش دیداری - فضایی بهتری نسبت به کودکان یک­زبانه همسان خود برخوردارند اما در مورد مدار آوایی که تفاوتی بین دو گروه یافت نشد، نیاز به تحقیقات بیشتری است. علاوه بر این، هر دو جنس دارای ظرفیت حافظه­کاری یکسانی هستند و جنس نقشی در این میان ندارد.}, keywords_fa = {حافظه کاری,یک زبانگی,دو زبانگی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4126.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4126_542501886facfe58d1abf54c8d1df01b.pdf} } @article { author = {Babapour, Jalil and Ahmadi, Ezzatollah}, title = {A Comparison of Emotion Regulation Strategies and Mindfulness in Students with and Without Obsessive Believes}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {28}, pages = {23-40}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The aim of this research was comparing the emotion regulation strategies and mindfulness in students with and without obsessive believes. The sample in this study consists of 291 participants which were selected through cluster sampling method.  From these amount, 71 participants did have pathological obsessive believes.  The normal group people were matched with the abnormal group considering sex, age and educational fields.  Participants were asked to complete the emotion regulation and Five Facet Mindfulness Questionnaires (FFMQ). Data was analyzed through multiple analyses of variance (MANOVA). The result revealed that two groups have significant difference in subscales of suppression and reappraising of emotion regulation strategies. Also two groups had significant differences in mindfulness and subscales of acting with awareness, non reaction to inner experience and no judgment to inner experience.}, keywords = {Emotion regulation strategies,Suppression,Reappraising,Mindfulness,Obsessive believes}, title_fa = {مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و ذهن آگاهی در دانش‌آموزان واجد و فاقد باورهای وسواسی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و ذهن آگاهی در دانش­آموزان واجد و فاقد باورهای وسواسی انجام گرفت. نمونه این پژوهش شامل291 دانش آموز بود که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. از این تعداد 71 نفر دارای باورهای وسواسی آسیب­شناختی بودند. همین تعداد دانش­آموز فاقد باورهای وسواسی با همتاسازی از نظر جنس، سن، پایه و رشته تحصیلی انتخاب شدند. سپس پرسشنامه­های تنظیم هیجان و ذهن آگاهی پنج وجهی (FFMQ) بر روی آزمودنی­ها اجرا شد. داده­ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) تحلیل گردید. یافته­ها نشان دادند دو گروه در زیرمؤلفه­های سرکوبی و ارزیابی مجدد راهبردهای تنظیم هیجان با یکدیگرتفاوت معنی‌داری دارند (05­/0­P<). همچنین نتیجه پژوهش نشان داد بین دو  گروه در ذهن آگاهی و زیرمؤلفه­های عمل از روی آگاهی، عدم واکنش به تجربه درونی و عدم قضاوت به تجربه درونی تفاوت معنی­داری وجود دارد (001/0P<).}, keywords_fa = {راهبردهای تنظیم هیجان,سرکوبی,ارزیابی مجدد,ذهن آگاهی,باورهای وسواسی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4127.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4127_996a5fe1d3eeeeb1fdac8fb16908a6f2.pdf} } @article { author = {Besharat, Mohammadali and Bagheri, Somayyeh}, title = {Meditating Role of Rumination and Worry on the Relationship between Locus of control with Depression and Anxiety}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {28}, pages = {41-63}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the relations of locus of control, rumination, and worry with depression and anxiety in a sample of students. A second purpose of the study was to examine mediating effect of rumination and worry on the relationship between locus of control with depression and anxiety. One hundred and fifty four students (88 females, 66 males) from the University of Tehran participated in this study. All participants were asked to complete Rotter΄s Locus of Control Scale (RLCS), Response Styles Scale (RSS), Penn State Worry Questionnaire (PSWQ), Beck Depression Inventory (BDI), and Beck Anxiety Inventory (BAI). The results revealed significant correlations between locus of control with depression (p<0.05) and anxiety (p<0.05). Significant correlations were also found between rumination and worry with depression (p<0.01) and anxiety (p<0.01). Rumination and worry mediated the relationship between locus of control with depression and anxiety. Fitness of the proposed model was confirmed by indices of the GFI, the CFI, and the REMSA. On the basis of the results of the present study it can be concluded that the relation of locus of control with depression and anxiety is not a simple one but is mediated by other variables such as rumination and worry.}, keywords = {Rumination,Worry,Locus of control,depression,Anxiety}, title_fa = {نقش واسطه‌ای نشخوار و نگرانی در رابطه بین منبع کنترل با افسردگی و اضطراب}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی رابطه منبع کنترل، نشخوار و نگرانی با افسردگی و اضطراب در دانشجویان بود. در این پژوهش، علاوه بر سنجش رابطه متغیرها، نقش واسطه­ای نشخوار و نگرانی در رابطه بین منبع کنترل با افسردگی و اضطراب نیز بررسی شد. تعداد 154 دانشجو (88 دختر و 66 پسر) از دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه منبع کنترل راتر (RLCS)، مقیاس پاسخ­های نشخواری (RRS)، پرسشنامه نگرانی (PSWQ)، مقیاس افسردگی بک (BDI) و مقیاس اضطراب بک (BAI) بود. نتایج با استفاده از روش تحلیل مسیر و ماتریس واریانس- کوواریانس تحلیل شدند. ضرایب همبستگی نشان داد که منبع کنترل با افسردگی (05/0P<) و اضطراب (05/0P<) رابطه معنادار داشت و نشخوار و نگرانی با افسردگی (01/0P<) و اضطراب (01/0P<) رابطه معنادار داشت. نتایج هم چنین نشان داد که متغیرهای نشخوار و نگرانی در رابطه بین منبع کنترل با افسردگی و اضطراب نقش واسطه­ای دارند. شاخص­هایGFI  و CFI و RESMA حاکی از برازش مدل فرضی پژوهش است. از یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که رابطه بین منبع کنترل با افسردگی و اضطراب یک رابطه ساده نیست و متغیرهای دیگر، مثل نشخوار و نگرانی، می­توانند در این رابطه نقش واسطه­ای داشته باشند.}, keywords_fa = {نشخوار,نگرانی,منبع کنترل,افسردگی,اضطراب}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4128.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4128_a0cdf93ff450554f0228c2ec5aa165c1.pdf} } @article { author = {Beyrami, Mansour and Esmaeili, Ahmad}, title = {Relationship between Parenting style and Early Maladaptive Schema in Disconnection–Rejection and Impaired Autonomy and Performance in Young Schema Model}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {28}, pages = {65-82}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {This investigation aims to study the parenting styles role on predicting early maladaptive schema in Young schema model. In this regard, 235 Tabriz university students (male and female) were randomly selected to fill in two questionnaires of young Parenting Inventory (YPI) and short form young schema.  The variables were studied based on Jeffrey Young theory frame work. Using the regression analysis the results showed that parenting styles is a good prediction for five fields, except other-directedness, maladaptive schemas in two fields of Disconnection-Rejection and Impaired autonomy and performance.}, keywords = {Early maladaptive schema,Schema,Parenting styles}, title_fa = {بررسـی رابطه بین ریـشه‌های تحولی (شـیوه‌های فرزندپـروری) و طرحواره‌‌های ناسازگار اولیه در حوزه بریدگی- طرد، خودگردانی و عملکرد مختل در مدل طرحواره یانگ}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش سبک­های فرزندپروری (ریشه­های تحولی) در پیش­بینی طرحواره­های ناسازگار اولیه در مدل طرحوار یانگ صورت گرفته است. به این منظور 235 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه تبریز به شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب و دو پرسشنامه شیوه­های فرزندپروری یانگ و پرسشنامه طرحواره­های ناسازگار یانگ را پر کردند. متغیرهای مورد نظر بر اساس چارچوب نظریه جفری یانگ مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل نتایج بدست آمده با استفاده از تحلیل رگرسـیون نشان داد که شـیوه­های فرزنـدپروری در حوزه­های پنج­گانه به غیر از حوزه دیگر جهت­مندی پیش­بین ­خوبی برای طرحواره­های ناسازگار در دو حوزه بریدگی-}, keywords_fa = {طرحواره‌های ناسازگار اولیه,طرحواره,شیوه-های فرزندپروری}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4129.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4129_23ea4fd7a071033d4c7b163b10a72d40.pdf} } @article { author = {Mikaeili, Farzaneh and Soltani, Sakineh}, title = {Compare Effectiveness Metacognitive Therapy and Problem Solving Therapy for Decrease of Girl Education Social Anxiety of Urmia City}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {28}, pages = {83-104}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The present study was conducted in order to compare the impact of both metacognitive therapy (MCT) and problem solving therapy (PST) on the social anxiety (SAD) of female student Urmia in city. In this regard, 300 individuals from Urmia University were investigated via kanor social-anxiety questionnaire, then, those who their anxiety score outnumbered the mean by Standard Deviation of 2, were sorted out to be double checked through the social anxiety checklist. 30 individuals showing SAD were put randomly into three groups (two groups as the experimental and one group as the control). Both methods were carried out on the experimental group, and they were tested again by the questionnaires. To analyze the data, t-test and co-variance analysis were used. The results showed a significant difference between the scores of both of the experimental groups with those of control groups. Therefore, MCT and PST were effective on the reduction of students' social anxiety. Scores difference average of pre-test and post-test of MCT and PST groups is significant on the physiological symptom.}, keywords = {Female students,Meta cognitive therapy,Social anxiety disorder,Problem solving therapy}, title_fa = {مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و درمان مبتنی بر حل مسأله بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر دانشگاه ارومیه}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی (MCT) و درمان حل­مسأله (PST) بر اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) دانشجویان دختر دانشگاه ارومیه انجام شد. روش: برای رسیدن به این هدف، 300 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه به کمک پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور بررسی شدند. سپس کسانی که نمره اضطراب­شان بیشتر از نقطه برش (19) بود، جدا شده و مجددا توسط چک لیست اضطراب اجتماعی بررسی گردیدند. از این گروه30 نفر از کسانی که SAD داشتند به شکل تصادفی در سه گروه 10 نفری (2 گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. حل­­مسأله درمانی طی 7 جلسه 60 دقیقه­ای و فراشناخت درمانی به مدت 8 جلسه 60 دقیقه­ای بر روی هریک از گروه­های آزمایش، اجرا گردید. بعد از اجرای کاربندی شرکت­کنندگان مجدداً با پرسشنامه اضطراب اجتماعی آزمون شدند. برای تحلیل داده­های آماری از آزمون t و تحلیل کواریانس استفاده گردید. یافته­ها: نتایج به دست آمده نشان دادند، بین نمرات پس­آزمون SAD در هر سه گروه (آزمایشی و گروه گواه) تفاوت معنادار وجود دارد. درمان فراشناختی و حل مسأله درمانی به صورت موثری توانستند اضطراب اجتماعی دانشجویان را کاهش دهند. بررسی تفاوت اثربخشی دو روش درمانی حاکی از وجود تفاوت، در مؤلفه علایم فیزیولوژیک بود که این تفاوت به نفع گروه PST بود. نتیجه­گیری: درمان فراشـناختی و حل مسأله درمانی موجب کاهش SAD شده و می­توان از آن­ها در مراکز مشاوره دانشجویی و مراکز درمانی به عنوان مداخله موثر بر کاهش اضطراب اجتماعی استفاده کرد.}, keywords_fa = {اختلال اضطراب اجتماعی,دانشجویان دختر,درمان فراشناختی,حل مسأله درمانی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4130.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4130_5d5d3a9289fe6f1e205a45a7968b1912.pdf} } @article { author = {Salimi, Marjan and Fatehizadeh, Maryam}, title = {Investigation of Effectiveness of Setual Education Based on behavioral-cognitive method on Sextual Intimacy, Knowledge and Self-expression of Married Woman in Mobarakeh}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {28}, pages = {105-122}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Today, with technology development, sex has become an important topic, but sextual matters are encountered as a taboo almost in all cultures. So the purpose of this research is: Investigation of effectiveness of sextual education based on behavoiral-cognitive method on sextual intimacy, knowledge and self-expression of married woman in Mobarakeh. This research was a semi-experimental, pre-test, post-test study with control group. It was performed on 26 married women. They were divided into two groups of test and control by selection or randomly and Six two hours educational sessions were conducted for test group. Research materials: Hooper’s sextual knowledge questionair, Dr. William and snel sextual self-expression questionnaire an Bagarozi’s sextual intimacy. Data was analyzed by software SPSS and multi-way variance analysis test. The results showed significant difference between test group and control group after sextual education in terms of sextual intimacy, knowledge and self-expression. So Sextual education method can play a main role in improving stable sextual relationship and family health by present research addresses these components.}, keywords = {Sextual cognitive-behavioral education,Sextual cognition,Sextual knowledge,Sextual self-expression,Sextual intimacy}, title_fa = {بررسی اثر بخشی آموزش جنسی به شیوه رفتاری ـ شناختی بر دانش، خودابرازی و صمیمیت جنسی زنان متأهل شهرستان مبارکه}, abstract_fa = {امروزه با پیشرفت تکنولوژی موضوع سکس جایگاهی مهم یافته، اما تقریباً در تمام فرهنگ­ها مسائل جنسی یک تابو قلمداد می­شود. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش جنسی به شیوه شناختی ـ رفتاری بر دانش، خودابرازی وصمیمیت جنسی زنان متأهل شهرستان مبارکه بود.                    این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه کنترل بود که بر روی 26 نفراز زنان متأهل انجام شد. افراد به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند و برای گروه آزمون 6 جلسه 2 ساعته آموزش جنسی اجرا گردید. ابزارهای پژوهش: شامل پرسشنامه دانش جنسی آن هوپر، پرسشنامه خودابرازی جنسی دکتر ویلیام واسنل و پرسشنامه صمیمیت جنسی باگاروزی بودند. داده­ها با استفاده از نرم­افزار  spssو آزمون تحلیل واریانس چندراهه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که پس از آموزش جنسی، دانش، خودابرازی و صمیمیت جنسی در زنان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی­داری داشت. بنابراین آموزش جنسی می­تواند با بهبود مؤلفه­های پژوهش حاضر در بهبود روابط جنسی متعادل و سلامت خانواده نقش بسزایی داشته باشد.}, keywords_fa = {آموزش رفتاری ـ شناختی جنسی,دانش جنسی,خودابرازی جنسی,صمیمیت جنسی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4131.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4131_42a215041630402e3eeb5fba4469da17.pdf} } @article { author = {Abdollahi, Reza and Bakhshipour, Reza and Mahmoodaliloo, Majid}, title = {Validity and Reliability of Behavioral Inhibition and Activation Systems (BIS/BAS) Scales among Tabriz University Students}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {28}, pages = {123-139}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The aim of the present research was to study validity and reliability of the behavioral inhibition system (BIS) and behavioral activation system (BAS) scale.  To this purpose, two sample 326 students (for validity study) and 30 students (for reliability study) took part in the research from different department of Tabriz University. Test-retest reliability BIS/BAS scale measured by Pearson correlation coefficient between twice test in 2-weeks interval BIS/BAS scale in 30 students. This results for BIS scale was 0.78, for subscales of BAS namely reward responsiveness was 0.82, drive 0.75, and fun seeking 0.86. For Internal consistency of BIS/BAS scale used Cronbach’s Alpha coefficient. The Cronbach’s Alpha coefficient for BIS scale was 0.62, for subscales of BAS reward responsiveness, drive, and fun seeking were 0.68, 0.74 and 0.65 respectively. The concurrent validity of BIS/BAS scale shown that significant positive correlation between BIS scale and BDI, Neuroticism, STAIT, and negative affect. Also, the results shown that significant positive correlation between BAS scale and Positive affect and Extraversion. In sum, the results of this study shown that the BIS/BAS scale could be used in psychological research and clinical assessment in Iran.}, keywords = {BIS/BAS scale,reliability and validity}, title_fa = {پایایی و روایی مقیاس نظام‌های بازداری و فعال‌سازی رفتاری (BIS/BAS) در جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز}, abstract_fa = {هدف از مطالعه حاضر بررسی پایایی و روایی مقیاس BIS/BAS بود. بدین منظور در یک بررسی دو نمونه 326 (برای بررسی روایی) و 30 (برای بررسی پایایی) نفری از دانشجویان دانشکده­های مختلف دانشگاه تبریز در پژوهش مشارکت نمودند. پایایی بازآزمایی مقیاس BIS/BAS از طریق ضریب همبستگی بین دو بار اجرای مقیاس BIS/BAS با فاصله دو هفته بر روی 30 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز بدست آمد. این نتایج برای مقیاس BIS 78/0، برای زیرمقیاس­های پاسخ به پاداش 82/0، پاسخ به سائق 75/0 و جستجوی شادی و تفریح 86/0 بود. جهت سنجش همسانی درونی مقیاس BIS/BAS از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده، ضریب آلفا برای مقیاس BIS 62/0، و برای زیرمقیاس­های BAS ، پاسخ به پاداش، پاسخ به سائق و جستجوی شادی و تفریح به ترتیب 68/0، 74/0، و 65/0 بدست آمد. برای تعیین روایی مقیاس BIS/BAS از روش روایی همزمان از طریق محاسبه ضرایب همبستگی نمرات مقیاس BIS/BAS با پرسشنامه­های شخصیت آیزنک فرم کوتاه تجدیدنظر شده (EPQ-RS)، مقیاس صفت اضطرابی پرسشنامه حالت ـ صفت اضطراب (STAI-T)، مقیاس­های عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و پرسشنامه افسردگی بک (BDI) استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمرات مقیاس BIS با پرسشنامه افسردگی بک، مقیاس نوروتیزم پرسشنامه­های شخصیت آیزنک، مقیاس صفت اضطرابی و مقیاس عاطفه منفی همبستگی مثبت و معنی­دار وجود دارد. همچنین، بین نمرات مقیاس BAS با مقیاس عاطفه مثبت، مقیاس برونگرایی پرسشنامه­های شخصیت آیزنک همبستگی مثبت و معنی­دار بدست آمد. در مجموع پژوهش حاضر نشان داد که مقیاس BIS/BAS واجد شرایط لازم برای استفاده در پژوهش­های روانشناختی و ارزیابی­های بالینی در ایران می­باشد.}, keywords_fa = {مقیاس نظام‌های بازداری/ فعال‌سازی رفتاری,پایایی و روایی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4132.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4132_d210c73e1cb42ffdf7ebbcaa1d0f99a6.pdf} } @article { author = {Arab Baferani, Hamidreza and Abedi, ahmad and Behroz, Behroz and Naghavi, Mohammad and Ashrafabadi, Masoud}, title = {The Effect of Teaching Neuro-Linguistic Programming on the Couples’ Marital Adaptation Referring to Consultation Centers of Isfahan}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {28}, pages = {141-157}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The aim of the present study is to examine the effect of teaching teachingNeuro-Linguistic Programming on couples’ marital adaptation referring to consultation centers in Isfahan. The research method was quasi-experimental, so 30 couples referred to consultation center were selected through voluntary method and were put into two groups via random assignment method (one control and one experimental group). The experimental group was received teaching teachingNeuro-Linguistic Programming by the researcher. The research instrument in this study was Spider’s marital status questionnaire. The data analysis was carried out in two descriptive and inferential levels. The comparison of mean scores of marital adaptation posttest in mentioned groups and the scores of analysis of covariance in marital adaptation test indicated that there is a significant difference between experimental and control groups regarding all subscales of marital adaptation. In general, the results of the study showed that the marital adaptation would increase through the effect of teaching NLP.}, keywords = {Neure-linguistic programming,Marital adaptation}, title_fa = {اثربخشی آموزش برنامه‌ریزی عصبی کلامی بر سازگاری زناشویی زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهرستان اصفهان}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش برنامه‌ریزی عصبی کلامی بر سازگاری زناشویی زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان می‌باشد. روش پژوهش، شبه‌تجربی بوده بدین منظور30 زوج مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره به روش داوطلبانه انتخاب شدند و به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه قرار داده شدند (یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش) به گروه آزمایش آموزش برنامه‌ریزی عصبی کلامی توسط محقق داده شد. ابزار پژوهش در این تحقیق پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپاینر می‌باشد. تجزیه تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. مقایسه میانگین نمرات پس‌آزمون سازگاری زناشویی در گروه­های مورد مطالعه و تحلیل کو واریانس نمرات آزمون سازگاری زناشویی نشان داد، بین گروه آزمایش و گروه کنترل در تمامی خرده­مقیاس‌های سازگاری زناشویی تفاوت معنا‌داری وجود دارد. در مجموع نتایج این مطالعه نشان داد سازگاری زناشویی بر اثر آموزش برنامه‌ریزی عصبی کلامی افزایش می‌یابد.}, keywords_fa = {برنامه‌ریزی عصبی-کلامی,سازگاری زناشویی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4133.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4133_4536cc0351259a208c70a81da73d273b.pdf} } @article { author = {Kamari, Saman and Fathabadi, Jalil}, title = {The Role of Religious Orientation and Life Expectancy in Life Satisfaction}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {28}, pages = {159-178}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the role of religious orientation and life expectancy in life satisfaction on college students. The Method of research was correlation and the statistical sample including ­244 college students (164 girls and 80 boys) that were selected with available sampling through between all students in Shahid Beheshti University. Data collection tools, including questionnaires Allport Religious Orientation Scale, Snyder Hope Scale (SHS) and life satisfaction was Taft. After collecting information the data was analyzed through the Pearson correlation and regression analysis. Results: The results showed that between internal religious orientation and life expectancy at p­}, keywords = {internal religious orientation,external‌‌ religious orientation,life expectancy,Life satisfaction}, title_fa = {بررسی نقش جهت گیری مذهبی و امید به زندگی در میزان رضایت از زندگی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش جهت گیری مذهبی و امید به زندگی در میزان رضایت از زندگی دانشجویان دانشگاه است. روش تحقیق از نوع همبستگی بود و نمونه آماری شامل 244 دانشجو (164 دختر و 80 پسر) بود که از طریق روش نمونه­گیری در دسترس از بین تمام دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی انتخاب شد. ابزارهای جمع­آوری اطلاعات شامل پرسشنامه­های جهت­گیری مذهبی آلپورت، مقیاس امیدواری اشنایدر (SHS) و رضایت از زندگی تافت بود. بعد از جمع­آوری اطلاعات داده­ها از طریق روش­های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین جهت­گیری مذهبی درونی و امید به زندگی در سطح 05/0p< رابطه معناداری وجود داشت. بین جهت­گیری مذهبی درونی و زیرمقیاس تفکر عاملی از مقیاس امید هم در سطح 05/0 p<رابطه معناداری وجود داشت و همچنین بین جهت­گیری مذهبی درونی و رضایت از زندگی نیز در سطح 05/0 p<رابطه معناداری وجود داشت. اما بین جهت­گیری مذهبی بیرونی با هیچ­کدام از متغیرهای پژوهش حاضر رابطه معناداری وجود نداشت. نتیجه پژوهش حاضر روشن کرد که جهت­گیری مذهبی درونی و امید به زندگی می­تواند میزان رضایت از زندگی افراد را تبیین کند.}, keywords_fa = {جهت‌گیری مذهبی درونی,جهت‌گیری مذهبی بیرونی,امید به زندگی,رضایت از زندگی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4134.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4134_393088365bbee5e96e57a52ea10a22e0.pdf} } @article { author = {Vahedi, Shahram and Isazadeghan, Ali and Mortezanejad, Habibeh}, title = {A Psychometric Evaluation of the Inventory of Maternal Attachment in an Iranian Sample of University Students}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {7}, number = {28}, pages = {179-202}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {This study examined the factor structure, reliability and validity of inventory of maternal attachment (IMA) in a sample of Iranian students in which 402 people were selected by random cluster sampling technique. To determine reliability, internal consistency, construct validity and factor structure of the questionnaire, exploratory principal components analysis was used. The results of confirmatory factor analysis indicated that the original factor structure did not fit on the sample data. Exploratory factor analysis supported the two-factor solution. Overall, both "trust and communication" and "alienation" could explain 57% variance of the questionnaire. We obtained alpha coefficients for the "alienation”, "communication and trust” 0.78 and 0.93 respectively. The results about concurrent validity of IMA showed that there was positive correlation between the social competence of students and a positive attachment of parents (trust), but between social competence and negative parental attachment (alienation) was a negative relationship. The results of convergent validity showed that the subscales of IMA were positively correlated with components of Parent and Peer Attachment (P<0.05). In general, IMA was found to be valid and reliable a self-report measure of maternal attachment styles. We suggest that IMA has both clinical and research utility.}, keywords = {Inventory of maternal attachment؛ Social competence,Exploratory principal components,Student}, title_fa = {تحلیل روان‌سنجی پرسشنامه دلبستگی به مادر در بین دانشجویان ایرانی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی پرسشنامه ابعاد دلبستگی مادر (IMA) در یک نمونه دانشجویان ایرانی بود که 402 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. برای تعیین پایایی، روش همسانی درونی و برای بررسی روایی سازه و ساختار عاملی پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی و اکتشافی به روش مؤلفه­های اصلی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد ساختار عاملی اصلی داده­های نمونه حاضر را برازش نداد. نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی از ساختار دو عاملی این پرسشنامه حمایت کرد. در مجموع دو عامل«اعتماد و ارتباط» و «بیگانگی» توانستند 57 درصد واریانس پرسشنامه را تبیین نمایند. ضرایب آلفا برای عامل«بیگانگی» 78/. و برای «عامل اعتماد و ارتباط» 93/. به دست آمد. همچنین نتایج روایی همزمان IMA نشان داد که بین کفایت اجتماعی دانشجویان و دلبستگی مثبت والدین (اعتماد) رابطه مثبت، اما بین کفایت اجتماعی و دلبستگی منفی والدین (بیگانگی) رابطه منفی مشاهده شد. بررسی نتایج روایی همگرای مبین آن است که بین خرده­مقیاس­های پرسشنامه دلبستگی مادر با خرده­مقیاس­های پدر و همسالان رابطه مثبت معنی­داری وجود دارد (05/.P<). به­طور کلی، پرسشنامه دلبستگی مادر در اندازه­گیری سبک­های دلبستگی مادر ابزاری روا و پایا است. پیشنهاد می­شود از IMA در حوزه­های بالینی و پژوهشی استفاده شود.}, keywords_fa = {پرسشنامه دلبستگی مادر,کفایت اجتماعی,تحلیل عاملی اکتشافی,دانشجویان}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4135.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4135_7c46bd023d4617c92c2adc9b80f1d10d.pdf} }