@article { author = {Babapour Kheyroddin, jalil}, title = {Effectiveness of Communication Skills Training on the Students' Problem Solving Styles}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {3}, number = {10}, pages = {1-16}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The present investigation aimed at examining the effectiveness of communication skills (as a part of life skills) training on the students' problem solving styles. In this semi- experimental research, 60 Ss having psychological problems were selected and then randomly assigned into two experimental (30 Ss) and control (30 Ss) groups. In this study, Cassidey & Lang's problem solving scale was used and data were analyzed with the help of one way analysis of covariance (ANCOVA). The findings revealed that communication skills training did have positive effect on Ss problem solving styles (p<0.001).}, keywords = {Life skills,Communication Skills,Problem Solving Styles,Student}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر شیوه‌های حل مسألة دانش‌آموزان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، به بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های ارتباطی ( به عنوان بخشی از مهارت­های زندگی) بر شیوه­های حل مسأله دانش­آموزان پرداخته است. در این تحقیق که از نوع نیمه آزمایشی است تعداد 60 نفر به­طور تصادفی از بین آنهایی که مشکل روانشناختی داشتند و بـه واحد مشاوره مراجعه کرده بودند بـرگزیده شـدند و سپس به­طور جای­دهی تصادفی 30 نفر به­عنوان گروه آزمایشی و 30 نفر به­عنوان گروه کنترل انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه برای بررسی شیوه­های حل مسأله از آزمون حل مسأله کسیدی و لانگ استفاده شد و داده­ها براسـاس تـحلیل کوواریانس یکراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به­دست آمده حاکی از تأثیر آموزش مهارت­های ارتباطی بر شیوه­های حل مسأله بود (001/0p<).}, keywords_fa = {مهارت‌های زندگی,مهارت‌های ارتباطی,شیوه‌های حل مسأله,دانش‌آموز}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4335.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4335_9f28c2f0a7cb78bf18e9d9d8091b2673.pdf} } @article { author = {Besharat, Mohammadali}, title = {Relations between Alexithymia, Anxiety, Depression, Psychological Distress, and Psychological Well-being}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {3}, number = {10}, pages = {17-40}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The relations between alexithymia, anxiety, depression, psychological distress, and psychological well-being were investigated in a sample of students. A correlational analysis was performed to assess the kind of association exist among alexithymia and its three components including difficulty identifying feelings, difficulty describing feelings, and externally oriented thinking with psychological well-being, psychological distress, axiety, and depression. Three  hundred and six students (136 boys, 170 girls) from the University of Tehran were included in this study. All participants were asked to complete Farsi version of the Toronto Alexithymia Scale (FTAS-20), Mental Health Inventory (MHI), Beck Anxiety Inventory (BAI), and Beck Depression Inventory (BDI). Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, multivariate analysis of variance, pearson's correlation coefficients and regression analysis. Alexithymia showed a significant negative association with psychological well-being as well as a significant positive association with psychological distress, anxiety, and depression. The results also revealed that total alexithymia and difficulty identifying feelings can predict changes of psychological vulnerability and psychological well-being. Externally oriented thinking could predict only changes of anxiety. It can be concluded that alexithymia is associated with mental health, anxiety, and depression indices. Results and implications are discussed.}, keywords = {Alexithymia,Anxiety,depression,Psychological Distress,Psychological Eell-being}, title_fa = {رابطه نارسایی هیجانی با اضطراب، افسردگی، درماندگی روانشناختی و بهزیستی روانشناختی}, abstract_fa = {در این پژوهش رابطة بین نارسایی هیجانی با اضطراب، افسردگی، درماندگی و بهزیستی روانشناختی در یک نمونة دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعة نوع رابطة نارسایی هیجانی و مؤلفه­های آن شامل دشواری در شناسایی احساسات، دشـواری در توصیف احساسات و تـفکر عیـنی با بهزیستی روانشناختی، درماندگی روانشناختی، اضطراب و افسردگی بود. سیصد و شش دانشجو (136 پسر و 170 دختر) از رشته‏های مختلف دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند. از آزمودنی­ها خواسته شد نسخة فارسـی "مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو-20-FTAS"، "مقیاس سلامت روانی-MHI"، مقیاس اضطراب بک-BAI" و مقیاس افسردگی بک-BDI" را تکمیل کنند. برای تحلیل داده­های پژوهش از شاخص­ها و روش­های آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون تحلیل واریانس چند متغیره، ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین نارسایی هیجانی و مؤلفه­های آن با بهزیستی روانشناختی رابطة منفی معنادار و با درماندگی روانشناختی، اضطراب و افسردگی رابطة مثبت معنادار وجود دارد. بر اساس یافته­های این پژوهش، نارسایی هیجانی و زیرمقیاس دشواری در شناسایی احساسات می­توانند تغییرات مربوط به بهزیستی روانشناختی، درماندگی روانشناختی، اضطراب و افسردگی را پیش­بینی کنند. زیرمقیاس تفکر عینی فقط توانست تغییرات مربوط به اضطراب را به صورت معنادار پیش­بینی نماید. براساس یافته­های پژوهش حاضر می­توان نتیجه گرفت که نارسایی هیجانی با شاخص­های آسیب­پذیری روانشناختی و بهزیستی روانشناختی همبستگی دارد. نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.}, keywords_fa = {نارسایی هیجانی (ناگویی خلقی),اضطراب,افسردگی,درماندگی روانشناختی,بهزیستی روانشناختی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4336.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4336_86fc3dae5c1a44d8a0dd0e22bbce3a59.pdf} } @article { author = {Javanmard, G. Hossein and Mahmod Alilo, Majid and Ahmadi, Parichehr and Babapour, Jalil and Ranjbar, Fatemeh}, title = {Performance of a Schizophrenic Patient Group with Negative and Positive Symptoms on Bender-Gestalt Neuropsychological Test and Correlation of Its Scores with Performance on Wisconsin Card Sorting Test}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {3}, number = {10}, pages = {41-59}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {This research was performed with the aims of assessing of a schizophrenic patient group with negative and positive symptoms on the Bender-Gestalt and correlation of its scores with performance on WCST. For this purpose, 32 schizophrenic patients that were hospitalized in Razi Hospital and based on DSM-VI-TR criteria have diagnosed schizophrenic by hospital psychiatrists and psychologists were selected. The Scale for Assessment of Negative Symptoms (SANS) and Scale for Assessment of Positive Symptoms (SAPS) were carried out, and 14 patients had negative and 18 patients had positive symptoms. Bender and WCST were administrated for the sample. Bender was scored based on Hain criteria and WCST was scored based on five scales. The means of each criteria of Bender for tow group were obtain. Results indicated perseveration, distortion, rotation and overlapping for schizophrenic with negative and perseveration, rotation, distortion and splitting for schizophrenic with positive symptoms were the first four errors. T-test results indicated that between two groups, the criteria of rotation (p<0.005) and shorting (p<0.05) have a significant difference. With other words, schizophrenic patient group with negative symptoms had more errors in these two criteria. Also, results of significant correlation testing indicated that there were significant correlation between the perseveration in Bender and perseveration in WCST and between concretization in Bender and the time of necessary for succeeds on the first category in WCST.}, keywords = {Bender-Gestalt Test,Schizophrenia,Negative and Positive symptoms,Hain's scoring System,WCST}, title_fa = {عملکرد گروه بیماران اسکیزوفرنیک دارای علایم مثبت و منفی در آزمون نوروسایکولوژیک بندرگشتالت و همبستگی آن با عملکرد در آزمون دسته‌بندی کارت ویسکانسین (WCST)}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد گروه بیماران اسکیزوفرنیک دارای علایم مثبت و منفی در آزمون بندرگشتالت و همبستگی بین نمرات آن با عملکرد در ویسکانسین انجام شد. برای این منظور 32 نفر از بیماران بستری در بیمارستان رازی تبریز که توسط روان‌شناس و روان‌پزشک بیمارستان براساس ملاک‌های تشخیصی DSM-VI-TR تشخیص اسکیزوفرن یافته‌بودند انتخاب شدند. مقیاس­های اندازه­گیری علایم منفی (SANS) و علایم مثبت (SAPS) اجرا شدند و از کل این نمونه پژوهشی 14 نفر دارای علایم منفی و 18 نفر دارای علایم مثبت بودند. آزمون‌های بندر و ویسکانسین بر روی آزمودنی‌ها اجرا و به ترتیب نتایج آزمون بندر براساس 15 ملاک هین و آزمون ویسکانسین بر اساس 5 ملاک نمره‌گذاری شدند. براساس نمرات به‌دست آمده، میانگین هر یک از ملاک‌ها برای هر یک از گروه‌ها محاسبه شد. این نتایج نشان دادند که چهار خطای رایج برای بیماران اسکیزوفرنیک دارای علایم مثبت به ترتیب درجاماندگی، تحریف، چرخش و همپوشی و برای بیماران اسکیزوفرنیک دارای علایم منفی درجاماندگی، چرخش، تحریف و جداسازی بودند. نتایج حاصل از آزمون t مقایسه میانگین‌ها برای گروه‌های مستقل نشان دادند که تنها در دو ملاک چرخش (005/0>p) و کوتاه‌سازی (05/0>p) بین دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود دارد. به عبارت دیگر، گروه بیماران اسکیزوفرنیک دارای علایم منفی خطاهای بیشتری در این دو ملاک داشتند. هم چنین نتایج آزمون معنی‌داری همبستگی بین نمرات بندر و ویسکانسین نشان دادند که فقط همبستگی مقیاس‌های درجاماندگی در بندر و مجموع درجاماندگی در ویسکانسین (05/0>p) و همبستگی مقیاس‌های عینی‌کردن در بندر و مدت زمان لازم برای رسیدن به اولین قاعده در ویسکانسین (01/0>p) معنی‌دار بودند.}, keywords_fa = {آزمون بندرگشتالت,اسکیزوفرنی,علایم مثبت و منفی,سیستم نمره‌گذاری هین,آزمون دسته‌بندی کارت ویسکانسین (WCST)}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4337.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4337_45adafa5c96f7744f0af7f17e6aa88a9.pdf} } @article { author = {Gharraee, Banafsheh and Ahmadvand, Afshin and Aakbari, Ashraf and Zenozian, Saeedeh}, title = {Relationship Between Mental Health and Intrinsic-Extrinsic Religion in Kashan}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {3}, number = {10}, pages = {61-84}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {Objectives: The aim of this study was to assess the effect of Intrinsic-extrinsic religion on  mental health in kashan. Method:The subject consisted of 1032 male and female in the city of kashan that were selected using stratified randomized sampling method. Data were gathered using General Health Questionnaire (GHQ) and Extrinsic and Intrinsic religion scale. Results:Data showed a significant relationship between Intrinsic religion and mental health but there was not significant relationship between extrinsic religion and mental health. No significant difference was seen between male and female with regard to religious attitude. All subscale of GHQ were significant  negative  relationship with Intrinsic religion but extrinsic religion has positive relationship with depression.     Conclusion: The results support  that  Intrinsic religion is effective in the  mental health . }, keywords = {Mental Health,Intrinsic-extrinsic Religion,GHQ,religion,Sex,Kashan}, title_fa = {بررسی ارتباط سلامت روان با مذهب درونی و بیرونی در شهر کاشان}, abstract_fa = {با توجه اهمیت نقش باورهای مدهبی در سلامت روان پژوهش حاضر جهت بررسی ارتباط نوع اعتقادات مذهبی با انواع مشکلات درسلامت روان اجرا گردیده است. در همین راستا تعداد  1032 نفر آزمودنی که با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای از شهر کاشان انتخاب گردیده شده بودند به وسیلة ابزارهای مذهب درونی و بیرونی آلپورت و GHQ  مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن بود که بین مذهب درونی با سلامت روان رابطه معنادار وجود دارد ولی این ارتباط در مذهب بیرونی مشاهده نگردید. همچنین بین دو جنس از لـحاظ نوع مذهب تفاوت معنادار وجود نداشت. در رابـطه با مقـایسه هر یک از زیر گروه­های تست GHQ با مذهب درونی نیز کلیة این مقیاس­ها با مذهب درونی رابطه معناداری داشته و کاهش مذهب درونی موجب افزایش نمرات در این مقیاس­ها می­گردید. ولی مذهب بیرونی صرفاً با  نمرات مقیاس افسردگی وخیم ارتباط معنادار داشت بدین معنا که با افزایش مذهب بیرونی میزان افسردگی افراد افزایش می­یابد. همچنین مذهب بیرونی هرچند نه در سطح معنادار باعث کاهش میزان نارسا کنش­وری اجتماعی می­گردد. براساس یافته­های موجود و باتوجه به اهمیت مذهب درونی در سلامت روان و همچنین هریک از زیر گروه­های آن می­توان با ارائه طرح­های درمانی و خصوصاً طرح­های پیشگیری در این زمینه در کشورمان که بافت مذهبی بسیار غنی دارد گامی مهم در جهت ارتقاء بهداشت روان برداشت.}, keywords_fa = {بهداشت روان,مذهب درونی و بیرونی,HQ,دینداری,جنسیت,کاشان}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4338.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4338_41527121760110ff2a6ea347aed6c080.pdf} } @article { author = {Fakhkhari, Ali and Imani, Mehdi and Golizadeh, Hossein and Bakhshipour, Abbas}, title = {The Relationship of Religious Attitude and Perfectionism with Obsessive-Compulsive Disorder}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {3}, number = {10}, pages = {85-103}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The Purpose of this study was to investigate the relation of religious attitude and perfectionism with obsessive- compulsive disorder (OCD). To do so, 100 patients with OCD diagnosis that was selected by available sampling and 100 normal people that was matched with patients completed religious attitude questiounaire,  perfectionism questionunaire, and Moudsley Obsessive-Compulsive Inventory (MOCI). The data was analyzed by correlation coefficients,multiple regression,and  multivariate analyses of variance-one way (MANOVA-1 way), indicated that there was significant difference between the two groups in the every three variables, that is OCD, perfectionism, and religious attitude (P<0/01); there was also significant relationship between OCD, perfectionism, and religious attitude (P<0/0001). The perfectionism predicted the higher percentage of OCD variance (%38) than religious attitude (%2). Generally, based on these results and previous studies, can declare that perfectionism and religious attitude are two predisposing factor for OCD.}, keywords = {Obsessive-compulsive disorder,Perfectionism,Religious attitude}, title_fa = {رابطة نگرش‌های مذهبی و کمال‌گرایی در مبتلایان به اختلال وسواس فکری ـ عملی و افراد بهنجار}, abstract_fa = {هدف این پژوهش مطالعه رابطه میان نگرش مذهبی و کمال‌گرایی با اختلال وسواسی-فکری-عملی است. برای این منظور بیماران مبتلا به اختلال وسواسی-فکری-عملی (100=n) و یک گروه گواه (100=n) که هیچ نوع سابقه‌ بیماری روانپزشکی نداشتند به پرسش‌نامه­ی نگرش مذهبی، پرسش‌نامه­ی‌ کمال‌گرایی و سیاهه‌ی وسواس فکری- عملی مادزلی پاسخ دادند. یافته‌های پژوهشی از طریق ظریب همبستگی، رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس چند متغییره یک راهه (مانوای یک راهه) مورد تحلیل قرار گرفتند و معلوم شد بیماران در قیاس با جمعیت سالم در هر 3 متغیر نگرش مذهبی، کمال‌گرایی و وسواسی–فکری-عملی نمرات بالاتری به دست می­‌آوردند (P<0/01)،در ثانی هر دو متغیر با وسواس رابطه معنی‌دار دارند (000/0P<). از میان دو متغیر کمال‌گرایی و نگرش مذهبی، کمال‌گرایی درصد بالاتری از واریانس نمرات اختلال وسواسی ـ اجباری را پیش‌بینی می‌کند (38 درصد) اما این میزان برای متغیر نگرش مذهبی (2 درصد) می‌باشد. همسو با تحقیقات پیشین می‌‌توان اظهار نمود که کمال‌گرایی و مذهبی بودن دو عامل آسیب‌پذیری افراد در مقابل اختلال وسواسی فکری-عملی است.}, keywords_fa = {وسواسی فکری-عملی,نگرش مذهبی,کمال‌گرایی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4339.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4339_2659c6daab7b156b35b6b2c9598312f7.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Farhad and Karami, Jahanghir and Beyrami, Mansour}, title = {The Study of Effectiveness of Assignment-Process Method in the Treatment of Mathematical Disability}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {3}, number = {10}, pages = {105-127}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to Study of effectiveness of Assignment-Process Method in the treatment of mathematical disability.The research was conducted according to experimental method using pre-test, post-test and control group design. The sample consisted of 45 students(21 male ,24 female) from grade level 3 with mathematical disability in Javanrod city in1385-86 that were selected randomly.Subjects were divided to 3 groups(education with Assignment-Process method, education with Practice-Repetition and control group). Afterwards they were matched according to IQ, education’s parents and formal education.The ANOWAY Results of the difference of pretest and posttest indicate that there are meaningful differences between groups in Mathematical Concepts (p<0.001), Application (p<0.001) and Total number (p<0.001). The results show that Assignment-Process method has better function than control group and Exercise-Repetition group. The Exercise-Repetition group also had better function in Application(p<0.01) and Total number(p<0.001) than control group.}, keywords = {Mathematical disability,Assignment-Process Method,students}, title_fa = {بررسی میزان اثربخشی رویکرد تکلیف- فرآیند در درمان ناتوانی ویژه یادگیری ریاضی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسـی میزان اثربخشی رویکرد تکلیف- فرآیند در درمان ناتوانی ویژه‌ی یادگیری ریاضی است. این پژوهش از نوع آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل است. نمونه‌ای 45 نفره (21پسر و 24 دختر) به­صورت تصادفی ساده از میان دانش‌آموزان دارای ناتوانی ویژه یادگیری ریاضی پایه‌ی سوم ابتدایی شهر جوانرود، در سال تحصیلی86-85 انتخاب شدند. آزمودنی­ها بطور مساوی در سه گروه (آموزش با روش تکلیف- فرآیند، تمرین و تکرار و گروه کنترل) قرار گرفته و از نظر هوشبهر، تحصیلات والدین و طبقه اقتصادی- اجتماعی و آموزش رسمی در مدارس عادی، در ساعت­های غیر از دستکاری، همتا شدند. نتایج تحلیل واریانس یکراهه‌ی تفاضل نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در آزمون ریاضیات ایران (کی‌مت) نشان داد که تفاوت معناداری میان سه گروه در حیطه مفاهیم (001/0p<)، عملیات (001/0p<)، کاربرد(05/0p<) و نمره کل (001/0p<) ریاضی وجود دارد. این پژوهش نشان می‌دهد که روش آموزش تکلیف-فرآیند موجب بهبود عملکرد دانش­آموزان دارای ناتوانی ریاضی نسبت به گروه تمرین و تکرار و کنترل می‌شود. عملکرد گروه تحت آموزش تمرین و تکرار نیز در حیطه عملیات (01/0p<) و کل آزمون (001/0p<) ریاضیات ایران (کی‌مت) بهتر از گروه کنترل است.}, keywords_fa = {مشکل ویژه‌ی یادگیری,رویکرد تکلیف-فرآیند,آزمون ریاضیات ایران (کی‌مت)}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4340.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4340_34554eda5f5aa29b40a507e961ed31e6.pdf} } @article { author = {Mahmood Aliloo, Majid and Ansarin, Khalil and Etemadinia, Mahin}, title = {Comparison of the Asthma Disease and Healthy Subjects on Experience of Negative Emotions, Social Inhibition and its Interaction with Gender Factor}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {3}, number = {10}, pages = {129-153}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = { Many studies indicated that there is a positive relationship between experienced negative emotions, social inhibition and asthma disease. In present research, the relationship between anxiety, depression, anger and hostility, social inhibition and asthma disease in interaction with gender factor were investigated. For this purpose we selected 40 asthma patients (20 males and 20 females) and 40 healthy subjects (20 males and 20 females).To collection of information about variables we used NEO personality inventory. The results showed that asthma patients and normal group were significantly different in fields of experienced negative emotion and social inhibition. Comparison of males and females with asthma disease has shown that women have more social inhibition and they show suppression of emotions. The results indicated that experience of negative emotions and social inhibition has an important role in asthma formation, aggravation and continuation. Gender differences just have a significant role in social inhibition so that can be as a risk factor for women. In general, not only experience of negative emotions is a risk factor for men and women but also suppression of negative emotions is an extra risk factor for women's respiratory system safety.}, keywords = {Asthma disease,Anxiety,depression,Anger and Hostility,Social inhibition}, title_fa = {مقایسه‌ بیماران آسمی با افراد سالم از لحاظ تجربه هیجان های منفی، بازداری اجتماعی و تعامل آن با عامل جنسیت}, abstract_fa = {در زمینة نقش عوامل هیجانی به­ویژه هیجان‌های منفی در بروز بیماری آسم، تعدادی از مطالعات از وجود ارتباط مثبت بین تجربه‌ هیجانات منفی، بازداری اجتماعی و بیماری آسم حمایت کرده‌اند. در پژوهش حاضر رابطة هیجان­های منفی و بازداری اجتماعی با بیماری آسم و تعامل آنها با عامل جنسیت مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور تعداد 40 نفر از بیماران آسمی (20 زن و 20 مرد) و 40 نفر از افراد سالم (20 مرد و 20 زن) از طریق همتاسازی با گروه بیمار انتخاب شدند. برای بررسی تفاوت گروه­ها در تجربه هیجان­های منفی از پرسش­نامة شخصیتی نئو استفاده شد. بررسی یافته­ها نشان داد که تجربه هیجان­های منفی (خشم و خصومت، اضطراب، افسردگی) و بازداری اجتماعی در نزد بیماران مبتلا به آسم بطور معنی‌داری متفاوت از گروه کنترل است. همچنین یافته­ها نشان دادند که زنان در مقایسه با مردان بازداری اجتماعی بیشتری داشته و تمایل به سرکوب هیجان­های خود دارند.  نتایج نشان دادند که تجربه هیجان­های منفی و بازداری اجتماعی نقش مهمی در بروز، تشدید و تداوم آسم دارند. تفاوت جنسیتی تنها در عامل بازداری اجتماعی اثر معنی­داری داشت که می­توان از آن به عنوان یک عامل خطر برای زنان نام برد. در کل عدم ابراز هیجان­های منفی یک عامل تهدید کننده اضافی برای سلامت دستگاه تنفسی­زنان است و نه فقط هیجان­های منفی­تجربه شده.}, keywords_fa = {بیماری آسم,اضطراب,افسردگی,خشم و خصومت,بازداری اجتماعی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4341.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4341_34a489a71ef90535e0b7f35432e6b109.pdf} } @article { author = {Yaryari, Fereydon and Kadivar, Parvin and Mirzakhani, Mohammad}, title = {The Effect of Cooperative Learning on Self-esteem, Social Skills, and Educational Function of High-schoo. Students}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {3}, number = {10}, pages = {155-182}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The present study was conducted to investigate the effects of cooperative learning method on junior high school student's self-esteem, social skills and his academic performance in the course of psychology. The research population was junior high school including 99 male. Students two high school in the town (Mahneshan) were selected randomly as the research sample in which one class was considered as the experimental group and another one as the control group. The students were matched and then administration of the pretest was done.  The treatments were introduced during the firs term-time followed by another test (the post test).                                              The results were in the favor of the experimental group indicating that teaching through the cooperative Learning method has a positive effect on social skills and academic performance of the sample. However there was no effect of the treatment on students self steem.     }, keywords = {Cooperative learning,Socail skills,Self-Esteem,Academic Perrormance}, title_fa = {بررسی تأثیر روش تدریس یادگیری مشارکتی بر عزّت نفس، مهارت‌های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان (دبیرستان)}, abstract_fa = {به‌منظور بررسی تأثیر روش تدریس یادگیری مشارکتی بر عزت نفس، مهارت‌های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر سال سوم متوسطه شهرستان ماهنشان در درس روانشناسی  99  دانش‌آموز از بین دبیرستان‌های پسرانه این شهرستان به‌صورت تصادفی انتخاب شد. پس از همتاسازی آزمودنی‌ها یک کلاس به‌عنوان گروه آزمایش و یک کلاس به‌عنوان گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفت. حجم نمونه بعد از همتاسازی دانش‌آموزان دو گروه، به 20 نفر در هر کلاس رسید. روش تدریس یادگیری مشارکتی به مدت یک نیمسال تحصیلی در گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل به شیوه سنتی آموزش دید.  نتایج مقایسه پیش‌آزمون و پس‌آزمون نشان داد که روش یادگیری مشارکتی بر مهارت‌های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر مثبتی گذاشت اما چنین تاثیری برعزت نفس دانش­آموزان مشاهده نگردید.}, keywords_fa = {یادگیری مشارکتی,مهارت‌‌های اجتماعی,عزت نفس,عملکرد تحصیلی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4342.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4342_1962ab249b1750a29265b49067158f54.pdf} }