@article { author = {Ahmadi, Parichehr and Vahedi, Hossein}, title = {Quantitative Electroncephalographic (qEEG) Comparison of PTSD with Healthy Subjects}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {2}, number = {5}, pages = {1-18}, year = {2007}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {    Posttraumatic stress disorder (PTSD) is a common disorder. Various investigations prove the biological basis for PTSD. There are only a few quantitative Electroencephalographic (qEEG) studies of PTSD patients. The aim of this study was to find out organic basis for PTSD by qEEG. The mental method of study was retrospective. The experimental group was comprised of 15 veterans with PTSD and 15 healthy subjects. The artifact free EEG  epoch was analyzed by fast fourier transformation (FFT). Power values of particular frequency bands (delta, theta,  alpha,  beta) were observed on the frontal, central and occipital regions. PTSD patients had decreased alpha activity over frontal and central regions. No significant differences were noted between two groups in theta, beta and delta activity. These results suggest a cortical hyper excitability and prolonged wakefulness of PTSD patients and may help explain dysfunctional regions in this patients.}, keywords = {Quantitative Electroencephalography,PTSD,Frontal Region,Central Region,Occipital Region}, title_fa = {مقایسه الکتروانسفالوگرام کمّی (qEEG) در بیماران PTSD و آزمودنی‌های بهنجار}, abstract_fa = {اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اختلال شایعی می­باشد. مطالعات مختلفی وجود پایه­های زیستی برای این اختلال را تایید کرده­اند، اما مطالعات کمی وجود دارد که به صورت کمّی الکتروانسفالوگرافی(qEEG)  را در مورد بیماران PTSD به کار برده باشند. هدف مطالعه حاضر این بود که با استفاده از qEEG در آزمودنی­های مبتلا به PTSD، پایـه­های ارگانیـکی برای این اختلال پـیدا کنـد. روش این پژوهش از نوع پس­رویدادی بود که در آن نمونه­ای شامل 15 نفر از بیماران مبتلا به PTSD ناشی از جنگ از بین مراجعه­کنندگان به کلینیک نورولوژی انتخاب و با تعداد 15 نفر آزمودنی سالم که از نظر جنس و سن با گروه بیمار مشابه بودند مورد مقایسه قرار گرفتند. امواج عاری از آرتیفکت به وسیله تبدیل سریع فوریه(FFT) تحلیل گردید و توان مطلق باندهای آلفا، تتا، دلتا و بتا در نواحی پیشانی، مرکزی و پس­سری به دست آمد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دو گروه تفاوتی در فعالیت امواج تتا، بتا و دلتا در هیچ یک از مناطق فوق ندارند؛ ولی کاهش معنی­داری در فعالیت امواج آلفای بیماران نسبت به گروه کنترل در مناطق پیشانی و مرکزی مشاهده گردید. این کاهش می­تواند نشانه ای از گوش به زنگی این بیماران و نیز تهییج زیاد مغزی در آنان و همچنین احتمال آسیب­دیدگی مناطق ایجادکنندة امواج باشد.}, keywords_fa = {: الکترو انسفالوگرافی کمّی,PTSD,توان مطلق,ناحیه پیشانی,ناحیه مرکزی,ناحیه پس‌سری}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4371.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4371_03176324a12d83d88c71f9897785982e.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Ezzatollah and Mahmood Aliloo, Majid and SheikhAlizade, Siavosh}, title = {A Survey of Recalling Memories by Depressive and Manic Patients and the Normal Group}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {2}, number = {5}, pages = {19-33}, year = {2007}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The present research attemps to survey recalling memories by depressive and manic patients and normal people in the light of the theories mood-dependent recalling, mood-congruence recallling and association network. Researches done formerly predicted that the depressive people recall sad memories while the manic recall cheerful ones. In this research the present researches offered the following five hypotheses: 1- The depressive patients recall sad memories more often than cheerful ones. 2- The manic patients recall cheerful memories more often than sad ones. 3- The rate of recalling sad and cheerful memories are the same among the normal people. 4- The rate of recalling sad memories among the depressive is greater than the one among the manic and the normal people. 5- The rate of recalling cheerful memories among the manic is greater than the depressive and the normal people. Three groups of ten members each (10 depressive, 10 manic and 10 normal people) were chosen in order to carry out an experiment: on five hypotheses. Having recorded the memories of the three groups and also having them analyzed, the results showed that the depressive patients recall sad memories more often than cheerful ones and the manic patients recall cheerful memories more often than sad memories; and the rate of recalling sad and cheerful memories are the same among the normal people. There is no difference among the three groups (depressive, manic and normal) in recalling sad memories. However, the depressive people significantly differ from the manic and the normal people on account of recalling cheerful memories.}, keywords = {Recalling memories,Sad memories,Cheerful memories,Manic,Depressive}, title_fa = {بررسی یادآوری خاطرات در بیماران افسرده، مانیک و افراد بهنجار}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی یادآوری خاطرات در بیماران افسرده، مانیک و افراد عادی براساس نظریه‌های یادآوری وابسته به خلق، یادآوری هماهنگ با خلق و نظریة شبکه تداعی می‌پردازد. مطابق یافته‌های قبلی پیش‌بینی می‌شد که بیماران افسرده خاطرات منفی را بیشتر از بیماران مانیک یادآوری کنند و بیماران مانیک نیز خاطرات مثبت را بیشتر از بیماران افسرده یادآوری کنند. در این زمینه پنج فرضیـه مـطرح شد: 1ـ بـیماران افسرده، خاطرات منفی را بیشتر از خاطرات مثبت یادآوری می‌نمایند. 2ـ بیماران مانیک خاطرات مثبت را بیشتر از خاطرات منفی یادآوری مـی‌نمایند. 3ـ مـیزان یادآوری خاطرات مثبت و منفی در افراد بهنجار یکسان است. 4ـ میزان یادآوری خاطرات مـنفی در گروه افسرده  بیشتر از گروه مانـیک و بهنجار می­باشد. 5ـ میزان یادآوری خاطرات مثبت در گروه مانیک بیشتر از گروه افـسرده و هنجار می­باشد. برای آزمون فرضیه‌های فوق سه گروه 10 نفری (10 نفر افسرده، 10 نفر مانیک و 10 نفر بهنجار) انتخاب شد. پس از ثبت خاطرات یادآوری شده از سوی گروه­های سه‌گانه و تحلیل آنها،  نتایج نشان داد بیماران افسرده، خاطرات منفی را بیشتر از خاطرات مثبت و بیماران مانیک خاطرات مثبت را بیشتر از خاطرات منفی یادآوری می‌نمایند و میزان یادآوری خاطرات مثبت و منفی در افراد بهنجار یکسان است. همچنین از نظر یادآوری خاطرات منفی بین سه گروه (افسرده، مانیک و بهنجار) تفاوتی دیده نشد ولی از نظر یادآوری خاطرات مثبت، گروه افسرده با دو گروه مانیک و بهنجار تفاوت معنی‌داری نشان داد.}, keywords_fa = {یادآوری خاطرات,خاطرات منفی,خاطرات مثبت,مانیک,افسرده}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4372.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4372_d06065aa64a20ac1e39352334c38e6a9.pdf} } @article { author = {Jowkar, Bahram}, title = {The Relation Between Goal Orientation and Happiness}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {2}, number = {5}, pages = {35-53}, year = {2007}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {    Happiness is most basic concept investigated in positive psychology. The goal of present study was to examin motivational dimensions of happiness. To achieve this purpose, the effect of goal orientations included mastery, performance-approach, and performance-avoidance on happiness were studied. Participants were 490 students, including 280 girls and 210 boys, selected from different colleges of Shiraz University. The measures of study were Revised version of Oxford Happiness Questionnaire (OHQ-R) and Achievement Goal Questionnaire (AGQ). Cronbach alpha coefficient was calculated in order to determine of reliability of the measures. For testing validity of the instruments factor analysis and item-total correlation methods were used. Additionally, convergent validity of OHQ-R was considered by calculating correlation between this measure and Andrew and Withy single item questionnaire. The results showed acceptable reliability and validity of instruments. By using simultaneous multiple regression method, regression of happiness on different goals was calculated. Results showed that mastery goal, positively, and performance-avoidance goal, negatively, were significant predictors of happiness. In relation to performance-approach goal, direction of prediction was positive but amount of it was low. These results confirmed the research hypothesis about the effects of goals on happiness and motivational dimensions of it, too.       }, keywords = {Happiness,Goal Orientation,Achievement Motivation}, title_fa = {رابطه هدف‌گرایی و شادی}, abstract_fa = {شـادی بنیادی‌ترین مفهوم در روانشناسی مثبت­گرا است و از این رو شـمار پژوهش­هایی که به عوامل مرتبط با آن پرداخته‌اند هر روز فزونی می‌یابد. هدف پژوهش حاضر بررسی  ابعاد انگیزشی احساس شادی بود. در این راستا تاثیر انواع هدف‌گرایی, شامل تسلط خواهی، عملکرد گرایشی، و عملکرد پرهیزی بر میزان شادی مورد مطالعه قرار گرفت. شرکت­کنندگان پژوهش، شامل 490 دانشجوی دختر (280نفر) و پسر (210 نفر) دانشکده‌های مختلف دانشگاه شیراز بودند. برای سنجش شادی از پرسشنامه تجدیدنظرشده شادی آکسفورد و برای تعیین انواع هدف­گرایی از پرسشنامه اهداف پیشرفت استفاده شد. پایایـی پرسشنامه‌ها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها به شیوة تحلیل عوامل و همبستگی گویه ـ نمرة کل، تعیین شد. در مورد پرسشنامه آکسفورد همبستگی با مقیاس تک سوالی اندرو  وایتی (1976) نیز به عنوان شاهدی بر روایی در نظر گرفته شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب پرسشنامه‌ها بود. با استفاده از رگرسیون چندمتغیره به  شیوة همزمان رگرسیون شادی روی انواع هدف‌گرایی محاسبه شد. یافته‌ها نشان داد که هدف تسلط به شیوة مثبت و معنی‌دار و هدف عملکرد پرهیزی به گونه منفی و معنی‌دار پیش‌بینی‌کننده شادی بودند. در مورد هدف عملکرد گرایشی جهت پیش بینی مثبت بود اما قدرت پیش‌بینی ضعیف بود. نتایج حاصله موید فرضیه‌ پژوهش مبنی بر تاثیر نوع اهداف بر شادی، و نشانگر ابعاد انگیزشی شادی بود.}, keywords_fa = {شادی,هدف‌گرایی,انگیزش پیشرفت}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4373.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4373_9631f8d9b90d348d9de2f3cdbafab75a.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Norollah and Sajadinejad, Marzieh}, title = {The Relationship Among Body Image Concern, Fear of Negative Evaluation and Self-Esteem with Social Anxiety}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {2}, number = {5}, pages = {55-70}, year = {2007}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {    The purpose of  the present research, was to investigate the  relationship among body  image  concern,  fear  of  negative  evaluation and  self-esteem  with  social anxiety. Two  hundred  and  nine high school  girls,    responded  to  body  image  concern  inventory (Littleton et al, 2005), fear  of  negative  evaluation  scale (Dolfi Mousavi, 1380),  social  anxiety  scale (Dolfi Mousavi, 1380) and  Rosenberg' s  self-esteem  scale (Mohammadi, 1384). In  this  research,  in  order  to  do data  analysis,  multiple  regression  method  was used  and  results  showed  that: 1) "self-esteem" and  "fear  of  negative  evaluation" were  the  best  predictors  of  "social  anxiety", respectively  and  "body  image  concern" accompanied  by  them, had not  significant  contribute  in  prediction  of  dependent  variable; therefore, it was omitted from the equation. 2) Among  two  subscales  of "body image concern", body dissatisfaction factor could  significantly  predict  "social  anxiety".  Conclusively, the results of  this  research  showed  that  self-esteem  is  the  best  predictor  of  social  anxiety  in  adolescent  girls.  }, keywords = {Body Image Concern,Fear of Negative Evaluation,Self-Esteem,Social Anxiety}, title_fa = {رابطة نگرانی از تصویر بدنی، ترس از ارزیابی منفی و عزت نفس با اضطراب اجتماعی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی رابطة نگرانی از تصویر بدنی، ترس از ارزیابی منفی و عزت نفس با  اضطراب اجتماعی بوده است. برای این منظور، 209 نفر از دانش آموزان دختر پایة دوم دبیرستان­های شیراز به پرسشنامه­های نگرانی از تصویر بدنی (لیتلتون و همکاران، 2005)  ترس از ارزیابی منفی (دلفی موسوی، 1380)، اضطراب اجتماعی (دلفی موسوی، 1380) و حرمت خود روزنبرگ (محمدی، 1384) پاسخ دادند. در این تحقیق، از روش آماری تحلیل رگرسـیون چـندگانه، به مـنظور تحلیل داده­ها اسـتفاده شـد که نتـایج زیـر را در پـی داشت: 1ـ متغیرهای عزت نفس و ترس از ارزیابی منفی، به ترتیب بهترین پیش­بینی­کنندة اضطراب اجتماعی بودند، متغیر نگرانی از تصویر بدنی، در پیش بینی متغیر وابسته سهم معناداری نداشت و بنابراین از معادله حذف گردید. 2ـ از بین دو خرده عامل نگرانی از تصویر بدنی، عامل نارضایتی از بدن،  توانست به طور معناداری، اضطراب اجتماعی را پیش­بینی کند. در مجموع، نتایج این تحقیق، نشان داد که متغیر عزت نفس بهترین پیش­بینی­کنندة اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان است.}, keywords_fa = {نگرانی از تصویر بدنی,ترس از ارزیابی منفی,عزت نفس,اضطراب اجتماعی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4374.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4374_60965878a17ff7acbc3c95f078223174.pdf} } @article { author = {Makvand Hosseini, Shahrokh and Azad Fallah, Parviz and Rasoolzadeh Tabatabaei, Kazem and Ghannadyan Ladani, Hasan}, title = {Brain Activity Patterns in Reaction to Affective Stimuli and its Relation to E and N Personality Traits}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {2}, number = {5}, pages = {71-92}, year = {2007}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {We studied the patterns of activation over the cerebral cortex in reaction to affective film stimuli in four groups of extroverts, introverts, emotionally stables and neurotics. Measures of extraversion and neuroticism were collected and resting EEG was recorded from 40 right handed undergraduate female students (19-23) on one occasion for five 30-s periods in baseline condition and in affective states. Mean log-transformed absolute alpha power was extracted from 15 electrode sites and analyzed .Results supported the role of right frontal region in negative active affect (anxiety) among introverts and emotionally stables. Asymmetry in posterior region was also suggested a role for right central region in active affect in all groups and a role for left central and parietal regions in negative passive affect (sadness) among neurotics.}, keywords = {Extroversion,Neuroticism,Affective Stimuli,Brain Activity}, title_fa = {بررسی الگوهای فعالیت الکتریکی مغز در واکنش به محرک‌های عاطفی با توجه به صفات شخصیتی برون گرایی و نورزگرایی}, abstract_fa = {این پژوهش از نوع پژوهش­های تجربی است و هدف آن بررسی الگوهای فعالیت مغز در ارتباط با عواطف و شخصیت است. چهار گروه (n=10) از افراد برون­گرا، درون­گرا، نورزگرا و باثبات هیجانی انتخاب شـدند و در طی یک حالت پایه (بدون تحریک عاطفی) و چهار مرحله تـحریک عاطفی (با استفاده از کلیپ­های کوتاه ویدیویی)، از آنها EEG دوسویه به عمل آمد. محرک­های ویدیویی از گنجینه سینما و فیلم­های مستند انتخاب و روایی آنها طی یک مطالعة مـقدماتی تایید گردیده بود. داده­های EEG با استفاده از عملیات FFT  از حوزه زمان به حوزه فرکانس تبدیل شده و پس از تقسیم بر دامنه آلفا با عملیات لگاریتم بر مبنای ده هنجارسازی شـدنـد. سپس از داده­های هـر حالت در هر یک از قـطعات پیشین و پسین راست و چپ  میانگین­گیری شد. تجزیه و تحلیل­های آماری سپس بر روی میانگین توان آلفای قطعات مغز و پایـگاه­های مجزای EEG متمرکز شد. داده­ها با اسـتفاده از آزمونt  گروه­های وابسته و رگرسیون خطی تحلیل شدند. نتایج با بخشی از الگوی روی­آوری ـ اجتناب همخوان بود و نقش فعالیت پیشانی راست را در ارتباط با عواطف منفی تایـید کرد. نواحی پسین راست (آهیانة راست) در جنبة برانگیختگی عواطف در همه گروه­های شخصیت نقش داشتند، یک نقش تازه نیز برای ناحیة پسین چپ (آهیانة چپ) در ارتباط با عواطف منفی غیرفعال در نورزگرایان به دست آمد.}, keywords_fa = {فعالیت الکتریکی مغز,صفات شخصیت,برون‌گرایی,نورزگرایی,محرک‌های عاطفی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4375.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4375_546284b6e0c4e9091cd408aff7c7e208.pdf} } @article { author = {Narimani, Mohammad and Mohammad Amini, Zarar and Barahmand, usha and Abolghasemi, Abbas}, title = {A Study of the Relationship Between Psychological Hardiness, Thinking Styles, Social Skills and Academic Achievement in School Children}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {2}, number = {5}, pages = {93-107}, year = {2007}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The purpose of the study was to examine the relationship between psychological hardiness, thinking styles, social skills and school achievement among junior high school boys in Eshnaviyeh during the year 1384-1385. The population of the study comprises all boys enrolled in junior high schools in Eshnaviyeh (N= 1588), out of whom a sample of 210 boys were selected by simple random sampling method. Data was collected using a researcher’s constructed questionnaire, Raven’s Progressive Matrices, educational records, questionnaires on psychological hardiness, thinking styles and social skills. Also research method was correlation method. Results have revealed a significantly positive relationship between psychological hardiness (r=0/32), thinking styles (r=-0/16) and social skills (r=0/12) with school achievement. From three predicting variables they have only variables of psychological hardiness and thinking styles prediction ability of academic achievement students.}, keywords = {Psychological Hardiness,Thinking Styles,Social Skills}, title_fa = {ارتباط سرسختی روانشناختی، سـبک‌های تفکر و مـهارت‌های اجتماعـی با پـیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی رابطة سرسختی روانشناختی، سبک­های تفکر و مهارت­های اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس متوسطة شهر اشنویه در سال تحصیلی 85-84 بوده است. جامعة آماری پژوهش حاضر را دانش­آموزان مدارس متوسطة شهر اشنویه تشکیل می­دهند (1588N=) که از این تعداد 210 نفر با روش نمونه­گیری­ تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامة مـحقق ساخته، آزمون هوشـی ریون، اسناد و مدارک تحصیلی و پرسشنامه­های سرسختی روانشناختی، سبک­های تفکر و مهارت­های اجتماعی استفاده شده است. هم­چنین روش تحقیق، همبستگی بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که بیـن مـتغیرهای سرسختی روانـشناختی (32/0=r)، سبک­های تفکر (16/0=r) و مهارت­های اجتماعی (12/0=r) با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان رابطة مثبت  معناداری وجود دارد. از سه متغیر پیش­بین تنها متغیرهای سرسختی روانشناختی و سبک­های تفکر قابلیت پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارد.  }, keywords_fa = {سرسختی روانشناختی,سبک‌های تفکر,مهارت‌های اجتماعی,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4376.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4376_1827f2d8944763ff6a79b0898e5df708.pdf} } @article { author = {Nasr, Ahmadreza and Oreizy, Hamidreza and Alamatsaz, Mohammadhossein and Nili, Mohammadreza}, title = {The Criteria of Choosing a Discipline by Public Universites' Candidates Based on High School Dicipline, Age and Number of Participating in Public Exams}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {2}, number = {5}, pages = {109-138}, year = {2007}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {    Studying the criteria choosing a discipline by candidates determines the ideals and goals of the young, and also the challenges they confront. Recognizing volunteers' criteria provides higher education decision maker with the possibility to consider ideal criteria of volunteers who are choosing disciplines.     The statistical population was the 18339 volunteers who were permitted to choose a discipline in the city of Isfahan in the academic year of 2002-3. The sample included 1500 people of this population. The research method was a survey and its tool was a questionnaire including 36 statements based on the five degree Likert scale. The considered criteria of volunteers have developed through studying research backgrounds, using documents, interviewing students and considering scientists' points of view. We analyzed the research results by using descriptive and inferential statistical methods. In addition to studying considered criteria of all the volunteers, these criteria have been considered according to their course fields in high school, age, number of participating in exam, and their parents' literacy.}, keywords = {High school,Entrance examination,Discipline choosing Criterial}, title_fa = {بررسی ملاک‌های انتخاب رشتة داوطلبان ورود به دانشگاه‌های دولتی و مقایسه آن برمبنای تحصیلات پدر، رشتة تحصیلی، سن و دفعات شرکت در آزمون سراسری}, abstract_fa = {    بررسی ملاک­های انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه­ها بیانگر آرمان­ها و اهداف نسل جوان جامـعه­ است که چالش­های پیش روی آنها را نیز نشان مـی‌دهد. شناخت ملاک­های داوطلبان این امـکان را برای تـصمیم­گیران آمـوزش عالی کـشور فـراهـم مـی‌سازد تا در سیاست­گزاری­های آموزش عالی از جمله تعیین ضوابط گزینش دانشجو، ملاک­های مورد نظر داوطلبان را نیز مورد توجه قرار دهند. به همین منظور، این پژوهش در صدد است تا ملاک­های انتخاب رشته داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی  را بررسی نماید. جامعه آماری این پژوهش، 18339 نفر از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در سال تحصیلی 82-81 در شهر اصفهان بوده‌اند که 1500 نفر آنان نمونه آماری پژوهش را تشکیل داده‌اند. روش پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه‌ای حاوی 36 سئوال بسته پاسخ براساس طیف پنج­ درجه‌ای لیکرت بوده است. ملاک­های مدنظر داوطلبان با مطالعة پیشینه پژوهش و استفاده از اسناد، مصاحبه با دانشجویان و دیدگاه­های صاحبنظران تدوین شده است. با استفاده از روش­های آمار توصیفی و استنباطی ملاک­های انتخاب رشته مجموع داوطلبان تجزیه و تحلیل شده است. علاوه بر آن، این ملاک­ها بر اساس تحصیلات پدر، رشته تحصیلی دوره دبیرستان، سن و دفعات شرکت در آزمون سراسری مورد بررسـی و مقایسه قرار گرفـته است.}, keywords_fa = {دبیرستان,آزمون سراسری دانشگاه‌ها,ملاک‌های انتخاب رشته}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4377.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4377_ba0133f1a8fa2ccb60fa0771c6085cdb.pdf} }