اثربخشی رویکرد شناختی رفتاری گروهی بر انواع خودپذیری زنان 25 تا 40 سال شهر تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ـ دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) Email:alinaghi.aghdasi@yahoo.com

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی رویکرد شناختی رفتاری گروهی بر انواع خودپذیری زنان 25 تا 40 سال شهر تبریز با روش نیمه­تجربی و با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه گواه انجام شده است. از جامعه آماری فوق با روش نمونه­گیری غیرتصادفی هدفمند با شرط ورود20 نفر انتخاب و به روش تصادفی در 2 گروه 10 نفری، یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه پذیرش بی‌قید و شرط خود استفاده شد منظور از درمان شناختی رفتاری اجرای جلسات دوازده­گانه طراحی شده بر اساس نظریه­های شناختی رفتاری است که در هفته دو جلسه برگزار شد. جهت تحلیل داده­ها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد اثربخشی درمانگری شناختی رفتاری گروهی بر خودپذیری نامشروط و مشروط در زنان اثربخش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Group Cognitive-Behavioral Therapy in Type of Self-acceptance of Women Aged 25-40 Years in Tabriz City

نویسندگان [English]

  • Sahar Banakhatibi 1
  • Ali Nagi Aghdasi 2
1 Department of Psychology,Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran (Corresponding Auther) Email:a.aghdasi@gmail.com
منابع
اتکینسون، ریتال‌ال. (1384). زمینه روان‌شناسی. ترجمه حسن رفیعی و همکاران، تهران، ارجمند، چاپ   پنجم، جلد دوم، ص 118و 119.
اسماعیلی، لیلا (1393). اثربخشی مداخله تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دختران مبتلا به صرع، مجله تحقیقات رفتاری، شماره 12 ص 194 تا 204.
برجعلی، احمد (1380). تحول شخصیت در نوجوانان. تهران: انتشارات ورای دانش.
برنز، دیوید ( 1385). ازحال بد به حال خوب، ترجمه مهدی قراچه­داغی، تهران: انتشارات آرین.
بلک برن، ایوی و دیویدسن، کیت، ام. ( 2005) درمان شناختی برای افسردگی و اضطراب .ترجمۀ حسن توزنده جانی 1384. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
حسن­زاده، رمضان؛ مهدی­نژاد گرجی، گلین و الهام برمکی (1393). رابطه مثبت اندیشی، خودپذیری و سازگاری در دانش­آموزان دوره متوسطه. اولین کنفرانس سراسری توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی  1393.
خدا رحیمی، سیامک (1373). روان­شناسی سالمندی، انتشارات آستان قدس رضوی.
دریدان، ویندی و مایکل نینان (1392). کتاب همراه رفتاردرمانی عقلانی هیجانی. مترجم مهرداد فیروز بخت. انتشارات روانشناسی هنر تهران
دریدان، ویندی و مایکل نینان (1392). کتاب همراه رفتار درمانی عقلانی هیجانی. مترجم مهرداد فیروز بخت. انتشارات روانشناسی هنر تهران.
زاراب, م ژانت (1992). ارزیابی و شناخت رفتاردرمانی نوجوانان. ترجمه محمد خدایاری. یاسمن عابدینی. (1382) تهران:انتشارات رشد.       
سیموس، گری گوریس (1384). درمان رفتاری ­شناختی. تـرجمه سیداحمد جلالی، آریو روحانی و  مریم پورامینی. تهران: انتشارات پادرا.
شارف، ریچارد (1390). نظریه­های روان درمانی و مشاوره. چاپ هشتم. ترجمه مهرداد فیروز بخت. تهران: نشر موسسه خدمات فرهنگی رسا.
شاملو، سعید (1382). روان‌شناسی شخصیت. تهران، رشد، چاپ هفتم، ص 141.
شفیع­آبادی، عبدالله و ناصری غلامرضا (1392). نظریه­های مشاوره و روان­درمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
شولتز، دوان (1381). نظریه‌های شخصیت، مترجمان: یوسف کریمی و جمهری فرهاد. انتشارات ارسباران.
شولتز، دوان و سیدنی شولتز (1375). تاریخ روان‌شناسی نوین. ترجمه علی‌اکبر سیف و همکاران، تهران، رشد، 1375، چاپ سوم، جلد دوم، ص 375 و 376.
کاست، ورنا (1391). احساس ارزش به خود و تجربه هویت. تهران: انتشارات لیوسا.
کلانتری، فریبا (1392). بررسی ویژگی­های روانسنجی پرسشنامه پرسشنامه پذیرش بی قید وشرط.
وثوقی، محمد (1394). بررسی تأثیر گروه درمانی شناختی- رفتاری بر خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل. پایان­نامه کارشناسی ارشد.
گنجی، حمزه (1386). ارزشیابی شخصیت. تهران: انتشارات ارسلان.
یانگ، جفری؛ کلوسکو، ژانت و ویشار مارجوری (1386). طرحواره درمانی. ترجمه حسن حمیدپور و زهرا اندوز. تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1950).
یانگ، جفری و ژانت کلوسکو (1395). زندگی خود را دوباره بیافرینید. ترجمه حسن حمیدپور، الناز پیرمرادی و ناهید گلی­زاده. تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1950).
 Chamberlain, J.M., & Haaga, D.A.F. (2001). Unconditional self-acceptance and responses to negative feedback. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 19, 177.189.
Dryden, W. (2013). On Rational Beliefs in Rational Emotive Behavior Therapy: A Theoretical Perspective. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 31(1): 39-45.
Ellis, A. & Dryden, W. (1987). Rational-emotive therapy: an excellent counseling theory for nps. Nurse Practitioner, 12(7), 16-37.
Flett, G.L., Besser, A., Davis, R.A., & Hewitt, P.L. (2003). Dimensions of Perfectionism, Unconditional Self-Acceptance, and Depression. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 21(2): 119-138
Hays. P.A, Iwamassa G.Y. (2006). culturall Responsive Cognitive-Behavioral therapy: Assesment and supervision Washington, DC: American Pyschological Association.
Overholser, J. (2003). Rational-emotive-behavior therapy: An Interview with Albert Ellis. Journalof Contemporary, 30-33.
Simos, G. (2002). Cognitive-behavior therapy. NewYork: Taylor & Francis, 73-85.
Werwh, J., Remer. P. (1986). Famenist Pers pectives in Therapy. Hobokoen, NJ:Wiley, Sons.Inc
Seligman MEP, Schulman P. (2007). Tryon AM. Group prevention of depression and anxiety symptoms. Behav Res Ther, 8(45):11-26.