ساختار عاملی و کفایت روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تاب‌آوری (RS-14)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه مازندران

2 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه مازندران (نویسنده مسئول)

3 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه مازندران

4 کارشناس ارشد روانشناسی

چکیده

پژوهـش حاضر با هدف بررسی روایی، پایایی و ساخـتار عاملی فرم کوتاه مقیاس تاب آوری در دانش آموزان دبیرستانی ایران صورت گرفت. شرکت کنندگان شامل 364 دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی ساکن بابلسر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و فرم کوتاه مقیاس تاب آوری را تکمیل نمودند. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS تحلیل گردیدند. برای بررسی روایی مقیاس از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی، بیانگر وجود سه مؤلفه مدیریت خود، معناداری زندگی و اعتماد به نفس بود. برای بررسی پایایی مقیاس از روشهای آلفای کرونباخ و بازآزمایی استفاده شد. پایایی مقیاس و خرده مقیاسها توسط دو روش آلفای کرونباخ در دامنه 0/51 تا 0/78 و بازآزمایی در دامنه 0/52 تا 0/75 ،مورد تأئید قرار گرفت. در مجموع، نتایج نشان دادکه مقیاس استفاده شده دارای برازش خوبی بوده و میتوان از آن در پژوهشهای مرتبط با جامعه دانشآموزی ایران استفاده کرد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of Factor Structure and Psychometric Adequacy of Short Version of Resilience Scale (RS-14)

نویسندگان [English]

  • Soheila Hashemi 1
  • Abbas Akbari 2
  • Roya Abbasi-Asl 3
  • Roya Ardashiri Alashti 4
1 Ph.D. Assistant Professor Psychology at University of Mazandaran
2 Ph.D. Student Educational Psychology at University of Mazandaran, (Corresponding author) Email:abbas.akbari47@yahoo.com
3 Ph.D. Student Educational Psychology at University of Mazandaran
4 M.A. Islamic Azad University of Sari Branch
زاده محمدی، ع. احمدآبادی، ز. حیدری، م. (1390). تدوین و بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال هفدهم،شماره 3، پاییز 90، 218-225.
سامانی، س.جوکار، ب. صحراگرد، ن. (1386). تابآوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 13(3)، 290-295.
کریمی‌نژاد، ه. صادقی، م. غلامرضایی، س. (1396). تدوین مدل تاب‌آوری خانواده به‌صورت کیفی بر اساس دیدگاه متخصصان خانواده، فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 12(47)، 155-180.

مرادی، ا. کلانتر کوشه، م. (1392). نقش تاب‌آوری در ارتباط تنظیم هیجان‌شناختی و کیفیت دوستی دو گروه از دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری دانشگاه علامه طباطبایی، فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 8(32)، 226-249.
رحیمی، ر. علی اکبری دهکردی، م. (1394). رابطه تاب‌آوری و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان کمشنوا، فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 8(32)، 119-133.
میکائیلی‌منیع، ف. (1389). بررسی ساختار عاملی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در بین دانشجویان دانشگاه ارومیه، فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 10(38)، 144-165.
نوفرستی، ا. روشن، ر. فتی، ل. حسن‌آبادی، ح. پسندیده، ع. شعیری، م. (1394). اثربخشی روان‌درمانی مثبتگرا بر شادکامی و بهزیستی روانشناختی افراد دارای نشانه‌های افسردگی: مطالعه تک آزمودنی با چند خط پایه، پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1(1)، 1-18.
 
Agaibi, C.E., & Wilson, S. (2005). Resilience :A review of the Literature, Trauma Aiolence J P Trauma, PTSD and Abuse, 6 (3), 195-216.
Akbari, A., & Khormaiee, F. (2015). The Prediction of Mediating Role of Resilience between Psychological Well-Being and Emotional Intelligence in Students, International Journal School Health, 2(3), e26238.
Alvord, M.K., & Grados, J.J. (2005). Enhancing resilience in children: A proactive approach. Anastasi, A., & Urbina, A. (2007). Psychological testing, US: Prentice Hall.
Bartlet, D.W. (1994). On resilience: Questions of validity, Psychological Review, 71, 183-200.
Bhamra, R., Dani, S., & Burnard, K. (2011). Resilience: the concept, a literature review and future directions, International Journal of Production Research, 49(18), 5375-93.
British Standards Institution (BSI) (2014) BS65000. (2014). Guidance on Organizational Resilience, BSI tandards Publicatio, Available from: URL; http:// WWW
Brodrick, D.A. & Sawyer, S.M. (2003). Adolescent resilience: a Conceptual analysis, Journal of Adolescent, 26, 1-11. Cicchetti, D. (2010). Resilience under conditions of extreme stress: a multilevel perspective. World Psychiatry, 9(3), 145-154.
Conner, K.M, & Davidson, J.R.T. (2003). Development of a new resilience scale, The conner-davidson resilience scale (CD-RISC), Depression Anxiety, 18, 76-82.
Flach, F.F. (1989). Resilience: Discovering new strength at times of stress. New York. Ballantine Books.
Folke, C., Carpenter, S.R., Walker, B., Scheffer, M., Chapin, T., & Rockstrom, J. (2010). Resilience thinking: integrating resilience, adaptability and transformability. Ecology and Society, 15(4), 20, [online] URL: http:// www.ecologyandsociety.org/vol15/iss4/art20/.
Friborg, O., Hjemdal, O., Rosenvinge, O. H., Martinussen, M. (2003). A new rating scale for adult resilience: what are the central Protective resources behind healty adjustment?, International Journal of Methods in Psychiatric
Research, 12(2), 65-76.
Garmezy, N. (1991). Resilience and valnerability to adverse developmental outcomes associate with poverty, The American behavioral scientist, 34: 416-30.
Garmezy, N. (1993). Children in poverty: resilience despite risk. Psychiatry: Interpersonal and Biological Processes, 56, 127-136.
Giles, D. (2002). Advanced research methods in psychology, New York: Rout ledge.
Hjemdal, O., Friborg, O., Martinussen, M. Rosenvinge, O. H., (2001). Preliminary results from the development and validation of a Norwegian  scale for measuring adult resilience, Journal of the Norwegian Psychology Association, 38, 310−317.
Hjemdal, O., Vogel, P. A., Solem, S., Hagen, K., & Stiles, T. C. (2011). The relationship between resilience and levels of anxiety, depression, and obsessive–compulsive symptoms in adolescents, Clinical psychology & psychotherapy, 18(4), 314–21.
Kerlinger, F.N. (1986). Foundations of behavioral research, 3rd.ed. University of Uregon.
Kessler, R.C., Sonnega, A., Bromet, E., Hughes, M., & Nelson, C.B. (1995). Posttraumatic stress disorder in the National Comorbidity survey, Archives of General Psychiatry, 52, 1048- 1060.
Keye, M.D., & Pidgeon, A.M. (2013). An Investigation of the Relationship between Resilience, Mindfulness, and Academic Self-Efficacy, Open Journal of Social Sciences, 1 (6), 1-4.
Kumpfer, K.L. (1999). Factors and Processes Contributing To resilience, The Resilience framework, In: Glants MDG, Johnson LT. (Eds). Resilience and Development: Positive life adaptation, New York, Kluwer Academic
publishers, 179-224.
Lerner, R.M., Agans, J.P., Arbeit, M.R., Chase, P.A., Weiner, M.B., Schmid, K.L., & Warren, A. (2013). Resilience and positive Youth development: A relational developmental systems model, In: Goldstein S, Brooks RB. (Eds.). Handbook of resilience in Children, 293-308, New York: Springer Science.
Letzring, T.D., Block, J. & Funder, D.C. (2005). Ego Control and egoresiliency: Generalization of self report scales based on personality descriptions from acquaintances, clinicians, and the self, Journal of Research in Personality, 39, 395- 422.
Lovibond, P.F., & Lavibond, S.H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the depression anxiety inventories, Behavior Research and Therapy, 33, 335-342.
Luthar, S.S., & Cicchetti, D. (2000). The Construct of resilience: implication for interventions and social policies, Development and Psychology, 12: 857-85.
Masten, A. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development, American Psychologist, 56, 223-27.
Masten, A.S. (2007). Resilience in developing systems: Progress and promise as the fourth wave rises, Development and psychology, 19 (3), 921-930.
Masten, A.S. (2014). Global perspectives on resilience in children and youth, Child development, 85(1), 6-20.
Masten, A.S., & Coatsworth, J.D. (1998). The development of competence in favorable and unfavorable Environment- lesson from research on successful children, American Psychologist, 53(2), 205-220.
Masten, A.S., Best, K.M., & Garmczy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity,
Development and psychopathology, 2, 425-44. Mccubbin, M.A. & Mccubbin, H.I. (1996). Reciliency in Families: A
Conceptual Model of Family adjustment and adaptation in response to
stress and crisis, In H. Mccubin, A. Thompson & M. Mccubbin (Eds(,
family assessment: Resiliency, coping, and adaptatio. Inventories for
research and practice, Madis: university of Visconsin.
Moore, J. (2013). Resilience and At-risk Children and Youth, National Center for Homeless Education, Available from: URL; http://WWW.Serve.org/nche
Richardson, E.G. (2002). The Meta theory of resilience and resiliency, Journal of clinical sport psychology, 58(3), 307-21.
Rodriguez-Fernandez, A., Ramos-Diaz, E., Fernandez-Zabala, A., Goni, E., Esnaola, I., & Goni, A. (2016). Contextual and psychological variables in a descriptive model of subjective well-being and school engagement, International journal of clinical and health psychology, 16, 166-74.
Rose, A., & Krausmann, E. (2013). An economic framework for the development of a resilience index for business recovery, International journal of disaster risk reduction, 5, 73-83.
Rutter, M. (1987). Psychosocial resilience and protective mechanisms, American Journal of Orthopsychiatry, 57(3), 316-331.
Ryckman, R.M. (2007). Theories of personality 9th.ed. Belmont, CA: Wadsworth publishing.
Ryff, C.D., & Keyes, M. (1995). The structure of Psychological well- being revisited, Journal of Personality and Social Psychology, 719-727.
Simon, J.B., Murphy, J.J. & Smith, S.M. (2005). Understanding and Fostering Family Resilience, The Family Journal, 13, 427-436.
Singh, K., & Yu, X. (2010). Psychometric evaluation of the connor- Davidson Resilience scale (CD-RISC) in a sample of Indian students, Journal of psychology, 1(1), 23-30.
Sixbey, M. (2005). Development of the family resilience assessment scale to identify family resilience constructs. Doctoral dissertation, School of Counselor Education, University of Florida
Ungar, M., Liebenberg, L. (2009). The Child and Youth Resilience Measure (CYRM)-28, Halifax, NS: Resilience Research Centre, Dalhousie University.
Wagnild, G.M., & Young, H.M. (1993). Development and psychometric evaluation of the Resilience Scale, Journal of nursing measurement, 1(2), 165–78.
Wagnild, G.M. (2009). The Resilience Scale user’s guide for the US English version of the Resilience Scale and the 14-Item Resilience Scale (RS-14). Worden, MT: The Resilience Center, Available from: URL; http:// WWW
Waller, M.A. (2001). Resilience in ecosystemic Context: Evolution of the child, The American Journal of Orthopsychiatry, 71, 290-97.
Walsh, F. (1996). Family resilience: a concept and its application, Family proess, 35 (3), 261-281.
Walsh, F. (2003). Family resilience: a framework for clinical practice, Family Process, 42 (1), 1-18.
Walsh, F. (2006). Strengthening family resilience, 2nd ed. New York, NY:
Guilford Press.
Werner, E., & Smith, R. (1992). Overcoming the odds: High- risk children from birth to adulthood, New York, cornell university press; (ERIC Abstract).
Wright, M., Masten, A.S., & Narayan, A.J. (2013). Resilience process in development: four waves of research on positive adaptation in the context of adversity, Goldstein and R.B. brooks (eds), Handbook of Resilience in Children, University of Minnesota, Minnepolis, MN, USA, 15-37.
Zust, J.C.A. (2010). Cognitive Path Throug Resiliency, New York: Hyperion.