مدل‌یابی ویژگی‌های شخصیتی و جهت‌گیری هدف با نقش میانجیگری نظم جویی هیجانی وخود تعیین‌گری در دانش‌آموزان پسرمتوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (نویسنده مسئول

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار گروه روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هـدف مدلیابی ویـژگیهای شخصیتی و جـهت گیری هـدف با میانجی های نظم جویی هیجان و خودتعیین گری در دانش آموزان پسر متوسطه انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای 316 نفر انتخاب شد. ابزارهای جمع آوری دادهها شامل پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت
یانگ، شخصیت NEO ،جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور، خودتعیین گری گاردیا، دسی و ریان و نظم جویی هیجان شات، مانس و مالوف است. داده ها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM )و با کمکنرم افزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که رابطه مستقیم روان نژندی، دلپذیر بودن و با وجدان بودن با جهت گیری هدف و رابطه های غـیرمستقیم بین روان نژندی، دلپذیر بودن و با وجـدان بودن و جهت گیری هدف با میانجیگری نظم جویی هیجان و برونگرایی، انعطاف پذیری و با وجدان بودن و جهت گیری هدف با میانجیگری خودتعیین گری نیز معنی دار شدند. از سوی دیگر این مدل از برازش مناسبی برخوردار بود. بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که ویژگیهای شخصیتی، انگیزشی و هیجانی دانش آموزان متفاوت بوده و نیازمند تحقیقات بیشتر در این زمینه هستیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling of Personality Traits and Goal Orientation by Mediating Role of Emotion Regulation and Self Determination in Male High School Students

نویسندگان [English]

  • Mostafa Karami 1
  • Parvin Kadivar 2
  • Afsaneh Ghanbari Panah 3
  • Mahnaz Estaki 4
1 Ph.D Student, Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Ph.D, Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran (Corresponding Author) Email:kadivar220@yahoo.com
3 Ph.D, Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences , Tehran Islamic Azad University , Tehran, Iran
4 Ph.D, Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran Islamic Azad University, Tehran, Iran
احمدی،زینب(1389). نقش جهتگیری هدف و باورهای انگیزشی و تعللورزی دانش‌آموزان سال سوم  متوسطه شهر تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تبریز.
اخوی،زهرا(1393). ویژگیهای شخصیتی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان،مجموعه مقالات ششمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه گیلان، 54-57.
امیدوار،احمد و علیاکبرصارمی(1381). توصیف، سبب شناسی، پیگیری، درمان و مقیاس های اختلال اینترنت مشهد، انتشارات تمرین.
حسنی،جعفر و پروین کدیور(1392). تـعیین اعتبار و روایی نسخه فارسـی پرسشنامه راهبردهای‌فرآیندی نظم جویی هیجان، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 14(4).
حسینی،فریدهالسادات و لطیفیان،مرتضی(1388). پیشبینی جهتگیری هدف بااستفاده از پنج عامل بزرگ شخصیت درمیان دانشجویان دانشگاه شیراز، مجله مطالعات روان شناختی، 5(1)، 73-94.
خانجانی،زینب و سعیدهاکبری (1390). رابطه ویژگیهای شخصیتی نوجوانان و اعتیاد آنان به اینترنت، نشریه یافته های نو در روانشناسی، 6(19)، 113-127.
خرمایی،فرهاد(1385). بررسی مدل علی ویژگیهای شخصیتی،جهتگیری های وانگیزشی و راهبردهای شناختی یادگیری، نشریه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 2(4)، 79-97.
دفترچی،عفت و راضـیهشیخالاسلامی(1392). نـقش برآورده شدن نیازهای اساسـی روانـشناختی در جهتگیری های هدف دانش‌آموزان، مجله روانشناختی، 17(3)، 330-347.
علوی،سیدسلمان و همکاران(1388). ویژگی‌های روانسنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ، مجله علوم رفتاری، 4(3)، 183-189.
غفاری،مسعود(1385).بررسی تأثیر آموزش خودآگاهی هیجانی و کنترل تکانه در کاهش کناره‌گیری اجتماعی و کاربری اجباری اینترنت در کاربران آن، پایان نامه دکتری روانشناسی عمومی،  دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
فتحی،محمد)1391).مقایسه دانشجویان معتاد و غیرمعتاد به اینترنت از نظر ویژگیهای شخصیتی برونگرایی،وظیفه‌شناسی و گشودگی به تجربه، نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیب های نوپدید، تهران، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی.
کتابی،امیرحسین(1391). ویژگی‌های روانسنجی آزمون نیازهای اساسی روانشناختی و رابطه آن با بهزیستی روانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز.
Ames, C. (2010). Classrooms: Goals, Structures, and Student’s Motivation Journal of Educational Psychology, 84, 261-271.
Ames, C., & Archer, J. (1988). Achivement Goals in the Classroom: Student’s Learning Strategies Motivation Process, Journal of Educational Psychology,(84)3, 261-271.
Bargh, J.A., & Gross. J.J. ( 2003). On the Nonconscious of Emotion Regulation, In Handbook of Emotion Regulation, New York: Guilford Press, 429-445.
Brackett, M.A., & Salovey, P. (2004). Measuring Emotional Intelligence as a Mental Ability with the Mayer-Salovey-Caruso EmotionalIntelligence Test, InG.Geher(Ed.), Measurement of Emotional Intelligence, Hauppauge, NY: Nova Science Publisher, 179-194.
Chou, C., Condron, L., Belland, J.C. (2005). Areview of the Research on Internet Addiction, Educational Psychology Review, (17)4, 363-388.
Colquitt, J., & Simmering, M. (1998). Conscientiousness, Goal Orientation, and Motivation to learn during the learning Process: A longitudinal Study, Journal of Applied Psychology, (83)4, 654-665.
Day, E., Radosevich, D., Chasteen, C. (2003). Construct and Criterion Ralated Validity of Four Commonly Used Goal Orientation Instroments, Journal of Contemporary Educational Psychology, 24, 434-464.
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-determination in Human Behavior, Journal of Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2002).Self-determination Resarch: Reflections and future Directions, Handbook of Self-determination Research,431-441.
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2004). Intrinsic Need Satisfaction: A Motivational Basis of Performance and Well-Being in Two Work Settings, Journal of Applied Psychology, (34)10, 2045-2068.
Dweck, C., & legget, E. (1998). A Social: Cognitive Approach to Motivation and Personality, Psychological Review, 95, 256-273.
Elliot, A.J., & Church, M.A. (1997). A Hier Archcal Model of Approach andAvoidance Achievement Movtivation, Journal of Personality and Social Psychology, 72, 18-232
Elliot, A.J., & Mc.Gregor, H.A. (2001). A 2*2 Achievement Goal Framework, Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501-519.
Elliot, A., & Thrash, T.M. (2002). Approach-avoidance Motivation in Personality: Approach and Evoidance Temporaments and Goals, Journal of Personality and Social Psychology, 82, 804-818.
Gagne, M. (2003). The Role of Autonomy Support and Autonomy Orientation in Prosocial Behavior Engagement, Journal of Motivation and Emotion, 27, 199-223.
Gonzalez, G. & Gomez, V. (2007). Problematict Internt and Cell-phone Use, Journal of Psychological, Behavioral, and Health Correlates, 309-320.
Graziano, P.A., & Reavis, R.D. (2007).The Role Of Emotion Regulation and Children’s Early Academic Success, Journal of School Psychology,.45, 1, 3-9.
Gross, J.J., ed. (2007). Handbook of Emotion Regulation, New York: Guilford, 1 st ed.
Gross, J.J. (1998). The Emerging Field of Emotion Regulation: An Integrative Review Rev.Gen., Psychol 2, 271-279.
Guardia, J.G., Ryan, R.M., Deci. E,L. (2000).Basic Psychological Needs Scales Journal of Personality and Social Psychology, 79, 367-384.
Hamburger, Y.A. (2002). On the Internet No One Knows I'm an Introvert: Extroversion, Neuroticism, and Internet Interaction, Journal of Cyber Psychology&Behavior,(5)2,125-128.
Hariri, A.R., & Forbes, E.E. (2007). Genetics of Emotion Regulation, In J.J.Gross (Ed) Handbook of emotion regulation, New York: Guilford, 110- 133.
Judge, T.A., & Ilies, R. (2002). Relationship of Personality to Performance Motivation: A Meta-analytic, Journal of Applied Psychology, (87)4, 797-807 .
Lazarus, R.S. (1990). Emotion and Adaptation.Handbook of Personality: Theory and Research, 609-637.
Lau, K., & Lee, J. (2008). Examining Hong Kong Students Achievement Goals and Their Relations With Student Perceived Classroom Environment and Strategy Educational Psychology, 28,357-372.
Loehlin, J.C. (1992). Latent Variable Models: An Introduction to Factor, Path, and Structural Equation Analysis: Patology Press.
Maureen, A. (2006). Aptitude is not Enough: How Personality and Behavior Predict Academic Performance, Journal of Research in Psychology, 40, 339- 346.
Mc Crae, R.R., & Costa, P.T. (1985). A contemplated Revision NEO Five factor Inventory, Journal of Personality and Individual Differences, 36, 578-596.
Park, J,Y., Kim, Y., Kim, S,B., Yun, s,l. (2011). The Effect of Internet Addiction on The life Styl and Dietary Behavior Korean Adolescents, Journal of Nutrition Research and practice, 4, 1, 51-57.
Payne, S.C., & Youngcourt, S.S. (2007). A Meta-Analytic Examination of the Goal Orientation Nomological Net, Journal of Applied Psychology, (92) 1, 128-150.
Putwain, D.W., & Daniels, R.A. (2010). Is the Realationship Between Competenc Beliefs and Test Anxiety Influenced by Goal Orientation?, Journal of Learning and Individual Differences, 20, 1,8-10.
Schutte, N.S., & Manes, R.R., & Mallouff, J.M. (2009).Antecedent-Focused Emotion Regulation Response modulation and well- being, Journal of Current Psychology, 28, 21-31.
Vimz, B., & Pina, W (2010). The Assessment of Emotion Regulation Improvement Construct Validity in Research on Psychology in Youth, Journal of Psychological Behavior Assement, (10)1, 169-178.
Wang, M, Erdheim, J. (2007). Does the Five-factor Model of Personality Related to Goal orientation, Journal of Personality and Individualfferences, (43)6, 1493-1505.
Young, K.S., (1998). Internet Addiction: The Emergence of a New Clinical Disorder, Jornal of Cyberpsychology and Behavior, (1)237-244 .
Zhou, M. (2015). Moderating Effect of Self-determination in the Performance, Journal of Personality and Individual Differences, 86, 385-389.
Zweig, D., & Webster, J. (2004). What are We Mesearing? An Examination of the Relationships between the Big-five Personality Traits, goal orientation, and Performabce intention, Science Direct, (36)7, 1693-1708.