اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر اضطراب، تـعارض والد- فرزند و خوداثرمندی والدگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش‌فعالی-کمبود توجه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول)

2 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب، تعارض والد- فرزند و خوداثرمندی والدگری مادران دارای کودک مبتال به اختالل بیش فعالی-کمبود توجه بود. طرح پژوهش به صورت نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. بدین منظور 28 نفر از مادران دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه به
صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه (در هر گروه 14 نفر) تقسیم شدند. از مقیاس کانرز والدین، پرسشنامه های اضطراب بک، پرسشنامه خوداثرمندی والدگری و مقیاس راهبردهای تعارض برای گردآوری دادهها استفاده شد. برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی، به مدت 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه آزمایشی اعمال گردید. داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری
(مانکوا)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافـتهها نشان داد که آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی منجر به تـفاوت معنادار آماری P<0/0001)بین مراحل پیش و پس آزمون در نمره کلی اضطراب، تعارض والد-فرزند و خوداثرمندی والدگری در گروه آزمایش شد. با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش علایم اضطراب، تعارض والد- فرزند، و افزایش خوداثرمندی والدگری در مادران دارای کودک مبتال به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه، آموزش این برنامه در راستای کاهش فشار روانی و بهبود سلامت عمومی این گروه از افراد جامعه پیشنهاد میشود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Mindfulness-based Parenting Program in the Anxiety Parent-child Conflict and Parental Self-agency of Mothers Who Have Children with Attention-Deficit/hyperactivity Disorder

نویسندگان [English]

  • Ali Sharifi Rigi 1
  • N. Alsadat Hosseini Ramaghani 2
  • Seyeh Khadigeh Moradeyani Gizeh Rod 2
1 Ms.c. Student, Psychology, Department of Psychology University of Shahid Chamran Ahvaz Ahvaz, Iran (Corresponding Author)
2 Ph.D Student, Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Lorestan, Khorramabad, Iran
بخشی، سروش؛ نجاتی، وحید؛ رضایی، سارا و عیسی حکمتی (1390). شیوع اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی دربین دانش آموزان سال سوم ابتدایی شهرستان رشت درسالتحصیلی 87-1386،مجله پژوهشی حکیم، 14(4)، 203-210.
طالعی،علی؛طهماسیان،کارینه ونرگس وفایی(4390.)اثربخشی آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر خوداثرمندی والدینی مادران، خانواده پژوهشی، 7(27)، 311-323.
عسگری، پرویز و سحر صفرزاده (1393). رابطه تنظیم هیجانی و اعتقادات مذهبی با راهبردهای حل تعارض با والدین در دانشجویان، روانشناسی و دین، سال 7، 25(1)، 81-95.
علیزاده، حمید (1384). تبیین نظری اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی:الگوی بازداری رفتاری و ماهیت خودکنترلی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 17، 5(2)، 323-384.
کاویانی، حسین؛ صیفوریان، حسین؛ شریفی؛ ونداد و نرگس ابراهیمخانی (1388). پایایی و روایی مقیاس بیمارستانی اضطراب و افسردگی(HADS): بیماران افسرده و اضطرابی ایرانی، مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، 67(5)، 279-385.
کاپلان، هارولد؛ سادوک، ویرجینیا )1382). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری/ روانشناسی بالینی، ترجمه نصرت الله پورافکاری. تهران، انتشارات شهر آب.
کوشان، محسن و حمیدرضا بهنام وشانی(4320.)بررسی شیوع برخی اختلالات رفتاری وعوامل خانوادگی موثردرکودکان دبستانی شهرسبزوار، فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (اسرار)، 8(4)، 46-40.
نریمانی، محمد؛ شاهعلی، اعظم و عباس ابولقاسمی (1393). اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ کم‌توجهی، فصلنامه پژوهش های نوین تبریز، 7(36)، 136-154.
Booth-LaForce, C. & Oxford, M.L. (2015). Trajectories of social withdrawal from grades 1 to 6: Prediction from early parenting, attachment, and temperament, Journal of Developmental Psychology, 44(5), 1298–1313.
Collins, G. & Read, E. (1996). Revised Adult Attachment Scale, Available From http://www.psych.Ohiou, edu/ Intake Packet Part. Doc.
Chou, A. Polansky, M. and. Mason, R.L. (1998), Transforming nonnormal Data to Normality in Statistical Process Control, Journal of psychology, 33, 63- 89.
Cicchetti, D. & Rogosch, F.A. (2009). Adaptive coping under conditions of extreme stress, Journal of social psychology, 42, 85-112.
Collins, N.L. & Read, S.J. (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples, Journal of Personality and Social Psychology, 54, 644-663.
Cruwys, T. Haslam. S.A, Dingle, G.A. Jetten, J. Homsey, M.J. Chong, E.M.D, & oei, t. p.s. (2014). Felling connected again: internations that increase social identitification reduce depression symptoms in community and clinical setting, Journal of Affective Disorders, 159, 139- 146.
Dahlberg, Lena. Andersson, Lars... McKee, Kevin J &Lennartsson, Carin. (2015). Predictors of loneliness among older women and men in Sweden: A national longitudinal study, Journal of Aging & Mental Health, 52, 65-71.
Dewi, KS, Prihatsanti, U, Setyawan, I, Siswati. (2015). Children’s Aggressive Behavior Tendency in Central Java Coastal Region: The Role of Parent- 999 Child Interaction, Father’s Affection and Media Exposure, Journal of
Procedia Environ Sci, 23: 192–8.
Fosco GM, Stormshak EA, Dishion TJ, Winter CE (2012). Family relationships and parental monitoring during middle school as predictors of early adolescent problem behavior, Journal of J Clin Child Adolesc Psychol, 41(2): 202–13.
Garnefski, N. Van-Der-Kommer, T. Kraaij, V. Teerds,J. Legerstee, J. & Tein, E.O. (2006). The Relationship between cognitive Emotion Relationship Strategies and Emotional Problems: Comparison between a clinical and a Non-Clinical Sample, Journal oPersonality and Individual Differences, 16- 403-420.
Gohnson, S,G. Batey, M.H.Is worth, L. (2009). Personality and health: the mediating role of trait Emotional intelligence and work Locus of control, Journal of Personality and individual differences, 47(50:470-475).
Gyurak, A. Gross, J.J. &Etkin, A. (2011). Explicitand implicit emotion regulation: A dual-processframework, Journal of Cognition and Emotion, 25, 400–412.doi:10.1080/02699931. 2010.544160.
Herman k.s (2015).the in fluence of social self-efficacy, self esteem and personality differences a loneliness and depression, Journal of Unpublished, the Ohio state university, 85, 110-142.
Hocking, Elise C. Simons, Raluca M, Surette, Renata J. (2016). Attachment style as a mediator between childhood maltreatment and the experience of betrayal trauma as an adult, Journal of Child Abuse & Neglect, 36, 66-92.
Jackson, T. (2010). Protective self-presentation, sources of socialization, and loneliness among Australian adolescents and young adults, Journal of Personality and Individual Differences, 436 (1552–1562). Jones, Jason D. Brett, Bonnie E. Ehrlich, Katherine B. Lejuez, Carl W &
Cassidy, Jude. (2014). Maternal Attachment Style and Responses to Adolescents’ Negative Emotions: The Mediating Role of Maternal Emotion Regulation, Journal of Parent Sci Pract, 14(3-4): 235–257.
Mollasaeidi, Sara. Arefi, Mozhgan & Aghaei Joshoghani, Asghar. (2015). The Relationship between Identity Styles and Romantic Attachment among college students, International Journal of Psychology and Behavioral Research, Vol. 4(1), 9 14. 999
Müller, A.W. & Reisenzein, R. (2013). Emotionen–Natur und Funktion the nature and function of multilevel influences on the determinants of resilience in maltreated children, Journal of New Directions for Child and Adolescent Development, 2009 (124), 47–59.
Ratz KL, Roemer L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregula-tion: Development, factor structure, and initial vali-dation of the difficulties in emotion regulation scale, Journal of Psychopathol Behav, 2004; 26: 41-54.
Rohner, R.P. (2013). Parental acceptance-rejection theory, Journal of University of Connecticut, 22, 1-5.
Russel, D.W, cutrona, C.E. & peplau, A. (1980). The revised UCLA loneliness scale.concurrent and discriminate validity Evidence, Journal of personality and social psychology, 39, 422-480.
Russell, Dan. (1984). Social and emotional loneliness: An examination of Weiss's typology of loneliness, Journal of Personality and Social Psychology, Vol 46(6), 1313-1321. Doi: 10.1037/0022-3514.46.6.1313.
Salehi Pour, Elnaz. Pour Mohaddes, Golriz. Rooien Pour, Fereshteh & Talebi, Gholamreza. (2016). The Relationship between Coping Styles with Stress and Positive and Negative Affects with Academic Procrastination in Students, International, Journal of humanities and cultural studies, special Issue, 1851-1844.
Williams, Alishia D. Thompson, Jessica & Andrews, Gavin. (2013). The impact of psychological distress tolerance in the treatment of depression, Journal of Behaviour Research and Therapy, 51, 469 – 475
Wei, Meifen. Vogel, David L. Ku, Tsun-Yao & Zakalik, Robyn A. (2005). Adult Attachment, Affect Regulation, Negative Mood, and Interpersonal Problems: The -Nediating Roles of Emotional Reactivity and Emotional Cutoff, Journal of Counseling Psychology, Vol. 52, No. 1, 14–24 Jones, Jason D. Brett, Bonnie E. Ehrlich, Katherine B. Lejuez, Carl W. &
Cassidy, Jude. (2014). Maternal Attachment Style and Responses to Adolescents’ Negative Emotions: The Mediating Role of Maternal Emotion Regulation, Journal of Parent Sci Pract, 14(3-4): 235–257.
Shi, Rui. Zhang, Shilei. Zhang, Qianwen. Fu, Shaoping. Wang, Zhenhong. (2016). Experiential Avoidance Mediates the Association between Emotion Regulation Abilities and Loneliness, Journal of PLoS ONE, 11(12), 1-11.
Pakdaman, Shahla. Saadat, Seyed Hassan. Shahyad, Shima. Ahmadi, Khodabakhsh & Hosseinialhashemi, Milad (2016). The Role of Attachment Styles and Resilience on Loneliness, International Journal of Medical Research & Health Sciences, 5, 9S, 268-274.
Vahedi, Shahram; Badri Gargari, Rahim & Gholami, Somayeh (2016). Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies on the Relationship between the Attachment Styles and Emotional Problems: A Path Analysis, Journal of Iran J Psychiatry Behav Sci, 10 (4), 1-8.