بررسی رابطه بین شیوه‏های حل تعارض ارتباطی و سلامت روانشناختی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز

چکیده

    تـحقیق حاضـر به بررسـی رابطه بین شـیوه‏های حل تـعارض ارتبـاطی با سـلامت روانشناختـی دانشـجویان مـی­پردازد.420 آزمودنـی (148 پسـر و272 دخـتر) از مـیان دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه­های تهران به صورت تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند و مقیاس­های مونش و شیوه­های حل تعارض رحیم را پاسخ دادند. داده‌های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t گروه­های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همبستگی بین متغیرها نشان داد که شیوه حل تعارض از نوع همراهانه و مصالحه گرانه با سلامت روانشناختی رابطه مثبت دارد (p<0.01). تحلیل رگرسیون گام به گام نیز شیوه­های همراهانه و مهربانانه را پیش­بینی­­کننده­های معنی­داری برای متغیر سلامت روانشناختی نشان داد (p<0.01). هم­چنین بر اساس نتایج معلوم شد افرادی که از شیوه حل تعارض سازنده استفاده می­کنند در مقایسه با آنهایی که روش غیرسازنده را به کار می برند از میزان سـلامت روانشناختی بالاتری برخوردارند (p<0.01). در ادامه با استفاده از آزمون t گروه­های مستقل مشخص شد که دو جنس از نظر شیوه مقابله با تعارض و همین طور سلامت روانشناختی، تفاوت معنی­داری با هم ندارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of Relationship Between Communicational Conflict Resolution Styles and Psychological Well- being Among University Students

نویسنده [English]

  • Jalil Babapour
چکیده [English]

This research makes an attempt to study the relationship between communicational conflict resolution styles and psychological well-being among university students. For this regard 420 undergraduate students (148 males and 272 females) of different disciplines were selected from Tehran University, as stratified randomly, then administered Rahim Organizational Conflict Inventory II (ROCI-II) and Memorial University of Noefoundland Scale of Hamppiness (MUNSH). Data were analyzed using correlational coefficient, stepwise regression analysis independent t student test. The correlation between variables indicated significant relation between integrating and accommodating conflict resolution styles to psychological well being (p<0.01). Stepwise regression analysis defined integrating and obligingstyles as significant predictors to dependent variable (p<0.01). Results indicated people using constructive conflict resolution styles are psychologically healthy than those using non-constructive styles as well. Finally, utilising independent t student test it was revealed males and females did not have significant difference in conflict resolution styles and psychological well-being.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communicational Conflict Resolution Styles
  • psychological well-being
  • University Students