هنجاریابی مجدد مقیاس میزان، منابع و علائم استرس معلمان کایر یاکو و ساتکلیف (TSS)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران

3 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ـ خانواده درمانی، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

    هدف پژوهش حاضر هنجاریابی مجدد مقیاس میزان، منابع و علائم استرس معلمان کایر یاکو و ساتکلیف (TSS) و بررسی اعتبار و روایی آن بود. برای این منظور430 معلم زن و مرد در دو گروه دبیران تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی دبیرستان‌های استان آذربایجان غربی پرسشنامه  TSSرا تکمیل نمودند. روایی واگرا و همگرا از طریق تعیین ضریب همبستگی با مقیاس سلامت روان و فهرست توصیف شغلی (JDI) و اعتبار آن به دو روش بازآزمائی و همسانی درونی محاسبه شد. با استفاده از روش تحلیل عامل به روش چرخش از نوع واریماکس هفت عامل با مقادیر ویژه بالاتر از 1 استخراج گردید که در مجموع 41/49 درصد از کل واریانس مقیاس استرس معلمان را تبیین می‌کردند. اما عامل هفتم به دلیل داشتن اعتبار کمتر از 7/0 کنار گذاشته شد. شش عامل باقی مانده عبارت بودند از: «وضعیت اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی نامساعد معلمان»، «مسائل مربوط به فضا و امکانات مدرسه»، «مسائل و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان»، «شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای معلمان»، «پائین بودن انگیزه تحصیل در دانش‌آموزان» و «فشار زمانی». روایی تفکیکی مربوط به افرادی که در طول 12 ماه گذشته تجارب استرس‌زا داشتند، حاکی از آن بود که بین دو گروه دارای استرس بالا و استرس پایین تفاوت معنی‌داری از نظر منابع و علائم استرس وجود دارد. بررسی نتایج نشان داد که 2/8 درصد از معلمان در ناحیة فاقد خطر، 1/18 درصد خطر پایین، 40 درصد خطر متوسط، 50/30 درصد خطر بالا، 2/3 درصد خطر خیلی بالا قرار داشته و هیچ یک از افراد گروه نمونه در ناحیه بحرانی قرار نداشتند. برطبق نتایج این پژوهش مقیاس TSS واجد ویژگی‌های روانسنجی مورد نیاز برای کاربرد در پژوهش‌های روانشناختی و تشخیص­های بالینی استرس معلمان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Renormalization of Kyriacou and Sutcliffe`s Teachers` Stress Prevalence, Source and Symptoms Scale (TSS)

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Habiby Asgarabad 1
  • Mohammadali Basharat 2
  • Zahra Fadayee 3
چکیده [English]

The aim of this study was to examine renormalization of Kyriacou and Sutcliffe`s teachers` stress prevalence, source and symptoms scale (TSS) through factor analysis and assessing its validity and reliability. 430 male and female teachers, consisting of both physical education and non- physical education high school teachers at West Azarbaijan province filled out the TSS questionnaire. Divergent and convergent validity of TSS were computed through determining coefficient of correlation by Mental Health Inventory (MHI) as well as Job Descriptive Index (JDI). TSS reliability was calculated through test-retest and internal consistency. Reliability and validity indices obtained for TSS were satisfactory and significant at p<0.01. Seven factors were obtained by factor analysis applying varimax method. These factors had eigenvalues higher than 1 and 49.41 percent of the total variance was explained by them. The seventh factor was removed because its reliability was lower than 0.7. The Remaining six factors are: teacher’s inappropriate socioeconomic and family statues, issues concerning the school’s atmosphere and facilities, students’ behavior problems and difficulties, teachers` professional qualifications, students’ low amount of educational motivation and time pressure. Regarding the source and symptoms of stress, criterion validity concerning those who had stressful experiences during the past 12 months yielded that there was significance difference between two groups with low and high stress. Results showed that 8.2, 18.1, 40.0, 30.5 and 3.2 percent of the teachers were at non-risk, low risk, average risk, high risk and extreme risk areas, respectively, but none of them were at the critical area. According to the results of the research, TSS scale had necessary psychometrics characteristics to be applied at psychological research and clinical diagnosis in investigation of the teachers` stress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Renormalization
  • Teacher Stress
  • reliability
  • Validity