بررسی رابطة هدف‌گرایی و رویکرد دانشجویان به یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه شیراز

2 استاد دانشگاه شیراز

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطة بین هدف گرایی ( تبحرگرایی ، تبحرگریزی، عملکردگرایی، عملکـردگریزی) و رویکرد دانشجویان به یادگیری ( پردازش سطحی، پردازش عمیق و نابسامانی در مطالعه) بود. آزمودنی­های پژوهش 200 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شیراز بودند که بوسیلة نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه هدف پیشرفت و پرسشنامه ارزیابی راهبردهای مطالعه دانشجویان پاسخ دادند. نتایج نشان داد که اهداف عملکردگرایی می­تواند رویکرد پردازش سطحی را در دانشجویان پیش­بینی کند. در این میان اهداف تبحرگرایی پیش­بینی­کننده مثبت رویکرد پردازش عمیق، اهداف تبحرگریزی پیش­بینی­کننده مثبت نابسامانی در ­مطالعه و اهداف تبحرگرایی پیش­بینی­کننده منفی نابسامانی در مطالعة دانشجویان بوده است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship of Goal Orientations with Approach to Learning among University Students

نویسندگان [English]

  • Farhad Khormaei 1
  • Mohammad Khayyer 2
چکیده [English]

The purpose of the study was to investigate relationship the goal orientations with approach to learning among students. In this study 200 students were selected by random cluster sampling. The results of regression analysis showed that goal orientations predict the approach to learning. In this prediction, the performance-approach orientation was the positive predictor of the surface-processing. The mastery- approach orientation predicted the deep- processing positively. The mastery-avoidance orientation positively predicted the disorganization. While mastery- approach orientation predicted the disorganization negatively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Goal orientation Approach to learning