تأثیر انواع بازی‌های رایانه‌ای با محتوای خشونت متفاوت بر درجه حرارت پایه بدن در نوجوانان ایرانی: اثر جنسیت و شخصیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار روانشناسی دانشگاه پیام نور

2 کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور

چکیده

    مطالعة حاضر به منظور بررسی تأثیر انواع بازی­های رایانه­ای بر درجه حرارت پایه بدن با توجه به سنخ شخصیتی و جنس در میان نوجوانان ایرانی انجام شده است. به این منظور 209 نفر از دانش­آموزان مقطع اول راهنمایی شامل 108 دختر و 101پسر با میانگین سنی 12 سال و 7 ماه (دامنه سنی 15-12سال) به روش تصادفی چندمرحله­ای از میان مدارس راهنمایی شهر تهران انتخاب شدند. آزمودنی­ها به 9 گروه شامل 1 گروه کنترل و 8 گروه آزمایشی تقسیم شدند که 8 گروه آزمایشی به مدت 40 دقیقه به بازی با انواع بازی­های رایانه­ای درجه­بندی شده از نظر محتوای خشونت (در دو سطح با و بدون موسیقی) پرداختند. 10 دقیقه قبل از شروع بازی و 5 دقیقه مانده به پایان بازی درجه حرارت پایه بدن آزمودنی­های گروه­های آزمایشی و گروه کنترل (بدون بازی و در حالت استراحت) توسط حرارت­سنج طبی دهانی در وضعیت نشسته اندازه­گیری شد. همچنین کلیه آزمودنی­ها به گویه­های پرسشنامه شخصیت نوجوانان آیزنک پاسخ دادند. با استفاده از روش تحلیل واریانس مشخص شد که تغییرات درجه حرارت به واسطه بازی­های رایانه­ای معنادار است. همچنین این تغییرات تحت تأثیر جنسیت است و سطوح مختلف سنخ­های شخصیتی برون­گرایی و روان­رنجورخویی در تعامل با نوع بازی تغییرات معناداری را در درجه حرارت ایجاد کرده­اند. اما حضور و عدم حضور صدا به تنهایی تأثیر معناداری روی تغییرات درجه حرارت ندارند. بنابراین افزایش درجه حرارت تحت تأثیر میزان محتوای خشونت بازی، میزان چالش برانگیز بودن بازی و جنسیت آزمودنی است . 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Playing Different Rated Violent Computer Games on Body Temperature among Iranian Adolescents: Sex and Personality Traits Modulating

نویسندگان [English]

  • Ahmad Alipour 1
  • Mojghan Agah Heris 2
چکیده [English]

The objective was to investigate the effects of different rated violent computer games regarding to types of personality and sex on basal body temperature changes among Iranian adolescents. 209 participants (108 girls, 101 boys) with age average of 12 years and 7 months (ranged from 12 to 15 years) were selected by multistage random sampling method among first grade students of secondary schools in Tehran. All Subjects were divided to 9 groups including a control group and 8 experimental groups which played different rated violent computer games for 40 minutes. Each participant’s body temperature was recorded 10 minutes before beginning and 5 minutes to end of the game playing on sedentary position by oral body temperature monitor. All subjects filled out Eysenk personality Inventory before the experiment. Data analyzing by analysis of variance revealed that body temperature changes are moderated by playing different rated violent computer games and by interaction with gender. It was affected by different levels of personality traits like the level of extroversion or neuroticism by interaction with the kind of game. But, the music alone was not modified body temperature. But increasing of body temperature in some of games was affected by the rate of game is challenging and the rate of violence in game’s content, and the gender of participants.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Computer Games
  • Basal Body Temperature Personality
  • Violent Computer Games