نعمتی سوگلی تپه, فاطمه, باباپور خیرالدین, جلیل, محمود علیلو, مجید, بیرامی, منصور, هاشمی, تورج. (1387). تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی (مدیریت خشم، جرأتآموزی، آرامسازی) بر افزایش جرأتمندی و کاهش خشم در بیماران قلبی، پس از پیوند بای پس عروق کرونر. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 3(9), 119-134.
فاطمه نعمتی سوگلی تپه; جلیل باباپور خیرالدین; مجید محمود علیلو; منصور بیرامی; تورج هاشمی. "تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی (مدیریت خشم، جرأتآموزی، آرامسازی) بر افزایش جرأتمندی و کاهش خشم در بیماران قلبی، پس از پیوند بای پس عروق کرونر". فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 3, 9, 1387, 119-134.
نعمتی سوگلی تپه, فاطمه, باباپور خیرالدین, جلیل, محمود علیلو, مجید, بیرامی, منصور, هاشمی, تورج. (1387). 'تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی (مدیریت خشم، جرأتآموزی، آرامسازی) بر افزایش جرأتمندی و کاهش خشم در بیماران قلبی، پس از پیوند بای پس عروق کرونر', فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 3(9), pp. 119-134.
نعمتی سوگلی تپه, فاطمه, باباپور خیرالدین, جلیل, محمود علیلو, مجید, بیرامی, منصور, هاشمی, تورج. تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی (مدیریت خشم، جرأتآموزی، آرامسازی) بر افزایش جرأتمندی و کاهش خشم در بیماران قلبی، پس از پیوند بای پس عروق کرونر. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 1387; 3(9): 119-134.
تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی (مدیریت خشم، جرأتآموزی، آرامسازی) بر افزایش جرأتمندی و کاهش خشم در بیماران قلبی، پس از پیوند بای پس عروق کرونر
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی (مدیریت خشم، جراتآموزی و آرامسازی) بر افزایش جرأتمندی و کاهش خشم در بیماران قلبی، پس از جراحی پیوند بای پس عروق کرونر، میپردازد. بدین منظور در قالب طرح پیشآزمون ـ پسآزمون به همراه گروه گواه، 40 بیمار مبتلا به اختلال کرونری قلب با دامنه سنی 65 - 35 سال که برای اولین بار تحت جراحی بای پس عروق کرونر قرار گرفته و در حال ترخیص از بیمارستان بودند، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. جهت گردآوری دادهها، از مقیاس جرأتمندی راتوس و مقیاس خشم MMPI-2 استفاده شد که قبل از شروع برنامه آموزش مهارتهای زندگی و بلافاصله پس از اتمام دوره آموزشی، توسط بیماران دو گروه آزمایش و گواه تکمیل گردید. تحلیل دادهها به روش تحلیل کوواریانس انجام شد. یافـتهها نشان دادند که برنامه آموزش گروهی مهارتهای زندگی، بهطور معنیداری موجب افزایش جرأتمندی و کاهش خشم در بیماران شده است (001/0>P). همچنین بر اساس نتایج بدست آمده، بین دو جنس از لحاظ اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر افزایش جرأتمندی و کاهش خشم، تفاوت معنیدار ملاحظه نشد (05/0P>).
Effectiveness of Group Life Skills Training (Anger Management, Assertiveness and Relaxation) on Increasing Assertiveness and Decreasing Anger among Heart Patients, after Bypass Surgery
The present investigation aimed at examining the effectiveness of group life skills training (anger management, assertiveness and relaxation) on increasing assertiveness and decreasing anger among heart patients, after bypass surgery. For this reason, 40 heart patients 35-65 years, having first bypass, were selected randomly and assigned to two experiment and control groups. In this study, “Ruthus assertiveness” and “MMPI-2 anger” scales were used before and after life skills training. Data were analyzed with the help of oneway analysis of covariance (ANCOVA). The findings revealed that group life skills training resulted in increasing assertiveness and decreasing anger among patients (p<0/001). There wasn’t significant difference between males and females patients in effective of group life skills training (p>0/05).
کلیدواژه ها [English]
Group life skills training, Anger management, Assertiveness, Relaxation, Coronary heart disease