بررسی میزان اثربخشی رویکرد تکلیف- فرآیند در درمان ناتوانی ویژه یادگیری ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی

2 گروه مشاوره دانشگاه رازی کرمانشاه

3 استادیار دانشگاه تبریز

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسـی میزان اثربخشی رویکرد تکلیف- فرآیند در درمان ناتوانی ویژه‌ی یادگیری ریاضی است. این پژوهش از نوع آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل است. نمونه‌ای 45 نفره (21پسر و 24 دختر) به­صورت تصادفی ساده از میان دانش‌آموزان دارای ناتوانی ویژه یادگیری ریاضی پایه‌ی سوم ابتدایی شهر جوانرود، در سال تحصیلی86-85 انتخاب شدند. آزمودنی­ها بطور مساوی در سه گروه (آموزش با روش تکلیف- فرآیند، تمرین و تکرار و گروه کنترل) قرار گرفته و از نظر هوشبهر، تحصیلات والدین و طبقه اقتصادی- اجتماعی و آموزش رسمی در مدارس عادی، در ساعت­های غیر از دستکاری، همتا شدند. نتایج تحلیل واریانس یکراهه‌ی تفاضل نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در آزمون ریاضیات ایران (کی‌مت) نشان داد که تفاوت معناداری میان سه گروه در حیطه مفاهیم (001/0p<)، عملیات (001/0p<)، کاربرد(05/0p<) و نمره کل (001/0p<) ریاضی وجود دارد. این پژوهش نشان می‌دهد که روش آموزش تکلیف-فرآیند موجب بهبود عملکرد دانش­آموزان دارای ناتوانی ریاضی نسبت به گروه تمرین و تکرار و کنترل می‌شود. عملکرد گروه تحت آموزش تمرین و تکرار نیز در حیطه عملیات (01/0p<) و کل آزمون (001/0p<) ریاضیات ایران (کی‌مت) بهتر از گروه کنترل است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of Effectiveness of Assignment-Process Method in the Treatment of Mathematical Disability

نویسندگان [English]

  • Farhad Mohammadi 1
  • Jahanghir Karami 2
  • Mansour Beyrami 3
چکیده [English]

The purpose of this study was to Study of effectiveness of Assignment-Process Method in the treatment of mathematical disability.The research was conducted according to experimental method using pre-test, post-test and control group design. The sample consisted of 45 students(21 male ,24 female) from grade level 3 with mathematical disability in Javanrod city in1385-86 that were selected randomly.Subjects were divided to 3 groups(education with Assignment-Process method, education with Practice-Repetition and control group). Afterwards they were matched according to IQ, education’s parents and formal education.The ANOWAY Results of the difference of pretest and posttest indicate that there are meaningful differences between groups in Mathematical Concepts (p<0.001), Application (p<0.001) and Total number (p<0.001). The results show that Assignment-Process method has better function than control group and Exercise-Repetition group. The Exercise-Repetition group also had better function in Application(p<0.01) and Total number(p<0.001) than control group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mathematical disability
  • Assignment-Process Method
  • students