اثر اضطراب و نحوه ارایة تکالیف برکارآمدی پردازش و عملکرد عناصر حافظة فعال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران

2 کارشناس ارشد روانشناسی

3 دانشیار دانشگاه تربیت معلم

چکیده

هدف: هدف این پژوهش مطالعه اثر اضطراب صفت بر تکالیفی است که به عنصر واج­شناختی و دیداری - فـضایی حافظه فعال مربوط مـی­شود تا نظریة کارآمدی پردازش آیزنک و کالو (PET) که بیان مـی­کند "عـناصر واج­شناختی و اجرایی مرکزی حافظة فعال در فهم ارتباط میان اضطراب و عملکرد اهمیت دارند" را مورد آزمون قرار دهد. روش:160 نفر از دانشجویان سال اول دانشگاه، بخش صفت سیاهة اضطراب حالت - صفت اسپیلبرگر را تکمیل و از بین آنها 25 درصد بالای توزیع (24 نفر) و 25 درصد پایین توزیع ( 24 نفر) بعنوان افراد با اضطراب صفت بالا و اضطراب صفت پایین انتخاب شدند. هر دو گروه در معرض برنامة تهدید خود قرار گرفتند و براساس نحوه ارائة تکالیف (کلامی- دیداری/ دیداری- کلامی) در 4 گروه بطور تصادفی جایگزین شدند و دو تکلیف حافظه فعال به آنها ارائه شد. تعداد پاسخ­های صحیح به عنوان نتیجة عملکرد و زمان و میزان تلاش ذهنی صرف شده برای انجام تکلیف به عنوان شاخص کارآمدی پردازش در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد.یافته­ها: نتایج حاکی از اثرگذاری اضطراب صفت بر میـزان تلاش ذهـنی، زمان صرف شده و تعداد پاسخ­های صحیح در تکلیف کلامی و بر میزان زمان صرف شده در تکلیف دیداری بود. اثر تعاملی اضطراب و نحوه ارائۀ تکلیف تنها بر میزان زمان صرف شده در تکلیف دیداری مشاهده شد. نتیجه گیری: یافته­ها نشان می­دهد که اضطراب، عملکرد و کارآمدی پردازش را در تکلیف کلامی بیشتر از تکلیف دیداری کاهش داد. همچنین کارآمدی پردازش گروه دارای اضطراب بالا زمانی که تکلیف دیداری را به عنوان تکلیف دوم دریافت کرد کاهش یافت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Anxiety and Tasks Presentation Manner on Processing Efficiency and Performance of Components of Working Memory

نویسندگان [English]

  • Alireza Moradi 1
  • Fereshteh Cheraghi 2
  • Mohammadtaghi Farahani 3
چکیده [English]

Objective: This study investigated the effect of trait anxiety on tasks tapping the phonological and visuo-spatial components of working memory. It was designed to test Eysenck and Calvo,s processing efficiency theory (PET) which suggests that the phonological and executive components of WM may be important in understanding the relationship between  performance and anxiety. Method: A sample of first year college students (n=160) completed the trait measure of the Spielberger State-Trait Anxiety. After scoring 24 subject belonging to the ./25 of upper distribution and 24 subjects from the ./25 0f  lower distribution were selected. Both group exposure to self-threat instruction  and based on tasks presentation (visual-verbal/verbal-visual) randomly assigned to four group. They performed two WM tasks. Measurement of accurate responses were taken as an indicator of performance outcome or effectiveness. Time taken to complete tasks and a subjective rating of mental effort were taken as measurements of processing efficiency. Data were analyzed using two way ANOVA. Results: Analyses explored the effect of trait anxiety on time, effort mental, and accurate responses in verbal task and effect of anxiety on time in visuals task. There was only significant interaction effect of trait anxiety and sequence of tasks presentation on time in visuals task. Conclusion: the results suggested that anxiety reduced  performance and processing efficiency in verbal task rather than visual task. Processing efficiency was lower when the high anxiety group performed the visual task as second task.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anxiety
  • Task presentation manner
  • Processing efficiency
  • phonological loop
  • Visuo-spatial sketch pad