بررسی تأثیر گروه درمانی‌شناختی رفتاری بر باورهای غیرمنطقی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی مشاوره، استاد یار دانشگاه تربیت معلم تهران

2 دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه تربیت معلم تهران

چکیده

پـژوهش حاضر با هـدف بررسی تأثیر گـروه درمانی­شناختی رفتاری بر باورهای غیرمنطقی دانش­آموزانمقطع متوسطه صورت گرفت. روش پژوهش نیمه­تجربی بود و از طرح پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه یک مرکز شبانه­روزی در منطقه طارم استان قزوین بودند. نمونه آماری شامل 16 دانش­آموز بود که با روش تصادفی ساده انتخاب و به­طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار اندازه­گیری پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز بود. اعضای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه­ای درمان­شناختی رفتاری شرکت کردند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. نتایج آزمون  tمستقل برای تفاضل نمره­های پیش­آزمون و پس­آزمون در گروه آزمایش و کنترل نشان داد، بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). به این معنی که گروه درمانی­شناختی رفتاری موجب کاهش باورهای غیرمنطقی در دانش­آموزان دبیرستان شبانه­روزی در مقیاس کلی باورهای غیرمنطقی و خرده­مقیاس­های سرزنش کردن خود، واکنش با درماندگی به ناکامی، نگرانی زیاد توأم با اضطراب، وابستگی و درماندگی برای تغییر، شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Therapy on Irrational Beliefs in High School Students

نویسندگان [English]

  • Alimohammad Nazari 1
  • Masoud Asadi 2
چکیده [English]

The purpose of present research was to investigate the effectiveness of cognitive behavioral group therapy on decreasing of irrational beliefs in students. The research procedure was quasi _experimental with pretest_ posttest and control group design. Population was male students of boarding high school in Tarom district of Gazvin province. Sample group consisted of 16 student that were randomly selected and allocated into experimental and control groups. Instruments were Jones irrational inventory. The experimental group participated in 8 session cognitive behavioral group therapy, while the control group was not received any treatment. T_ test result of pretest and posttest revealed that there is a significant difference (p<0/05) between groups, so that cognitive behavioral group therapy helps to decrease irrational beliefs in total scale and the subscales of blame proneness, anxious over concern, dependency, and helplessness for change.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive behavioral Therapy
  • Irrational beliefs
  • Student