اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز

2 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز

3 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز.

4 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز.

5 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش­آموزان پایه پنجم دبستان بود. در یک طرح آزمایشی از بین دانش­آموزان پنجم دبستان شهر سنندج 80 نفر (40 دختر و 40 پسر) به عنوان نمونه آماری به صورت خوشه­ای انتخاب شدند و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 15 جلسه و هر جلسه یک ساعت آموزش تفکر دریافت نمودند. تفکر انتقادی دانش­آموزان هر دو گروه (آزمایش و کنترل) در دو مرحله پیش و پس از آموزش با ابزار آزمون سطحX  کرنل مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج بیانگر این بود که آموزش تفکر تأثیر معنی­داری بر افزایش تفکر انتقادی دارد. تفکر انتقادی مـی­تواند از طریق آموزش مستقیم تـفکر در کلاس و مشارکت آزمودنـی­ها در بحث­ها و فعالیت­های کلاسی و نیز درگیر نمودن آنها در فرایند تفکر، افزایش یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effective of Strategic Training of Thinking on Critical Thinking in Students

نویسندگان [English]

  • Eskandar Fathi Azar 1
  • Yousef Adib 2
  • Touraj Hashemi 3
  • Rahim Badri-gargari 4
  • Hasan Gharibi 5
چکیده [English]

The present research investigates the effects of strategic training of thinking on critical thinking in k-5 students. An experimental study, 80 students (40 female, 40 male) were selected through cluster sampling and assigned into experimental and control groups.
The experimental group received training of thinking session (15 sessions, each in one hour). Student’s critical thinking were assessed by Cornell critical thinking –x level scale, then wee compared. Data were analyzed through analysis of covariance (ANCOVA). Results revealed that training of thinking did have significant effect on critical thinking. Critical thinking can be increased via direct training of thinking, participating students in classroom tasks, and sharing them in thinking process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Thinking
  • strategic training of thinking
  • Thinking