• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
شماره شماره 32
شماره شماره 31
شماره شماره 30
شماره شماره 29
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387)
دوره دوره 2 (1386)
دوره دوره 1 (1385)
فتحی آذر, اسکندر, ادیب, یوسف, هاشمی, تورج, بدری گرگری, رحیم, غریبی, حسن. (1392). اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 8(29), 195-216.
اسکندر فتحی آذر; یوسف ادیب; تورج هاشمی; رحیم بدری گرگری; حسن غریبی. "اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان". فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 8, 29, 1392, 195-216.
فتحی آذر, اسکندر, ادیب, یوسف, هاشمی, تورج, بدری گرگری, رحیم, غریبی, حسن. (1392). 'اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان', فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 8(29), pp. 195-216.
فتحی آذر, اسکندر, ادیب, یوسف, هاشمی, تورج, بدری گرگری, رحیم, غریبی, حسن. اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 1392; 8(29): 195-216.

اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان

مقاله 10، دوره 8، شماره 29، بهار 1392، صفحه 195-216  XML اصل مقاله (380 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
اسکندر فتحی آذر1؛ یوسف ادیب2؛ تورج هاشمی3؛ رحیم بدری گرگری4؛ حسن غریبی 5
1استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
3دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز.
4دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز.
5دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش­آموزان پایه پنجم دبستان بود. در یک طرح آزمایشی از بین دانش­آموزان پنجم دبستان شهر سنندج 80 نفر (40 دختر و 40 پسر) به عنوان نمونه آماری به صورت خوشه­ای انتخاب شدند و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 15 جلسه و هر جلسه یک ساعت آموزش تفکر دریافت نمودند. تفکر انتقادی دانش­آموزان هر دو گروه (آزمایش و کنترل) در دو مرحله پیش و پس از آموزش با ابزار آزمون سطحX  کرنل مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج بیانگر این بود که آموزش تفکر تأثیر معنی­داری بر افزایش تفکر انتقادی دارد. تفکر انتقادی مـی­تواند از طریق آموزش مستقیم تـفکر در کلاس و مشارکت آزمودنـی­ها در بحث­ها و فعالیت­های کلاسی و نیز درگیر نمودن آنها در فرایند تفکر، افزایش یابد.
کلیدواژه ها
آموزش تفکر؛ تفکر انتقادی
عنوان مقاله [English]
Effective of Strategic Training of Thinking on Critical Thinking in Students
نویسندگان [English]
Eskandar Fathi Azar1؛ Yousef Adib2؛ Touraj Hashemi3؛ Rahim Badri-gargari4؛ Hasan Gharibi5
چکیده [English]
The present research investigates the effects of strategic training of thinking on critical thinking in k-5 students. An experimental study, 80 students (40 female, 40 male) were selected through cluster sampling and assigned into experimental and control groups.
The experimental group received training of thinking session (15 sessions, each in one hour). Student’s critical thinking were assessed by Cornell critical thinking –x level scale, then wee compared. Data were analyzed through analysis of covariance (ANCOVA). Results revealed that training of thinking did have significant effect on critical thinking. Critical thinking can be increased via direct training of thinking, participating students in classroom tasks, and sharing them in thinking process.
کلیدواژه ها [English]
Critical Thinking, strategic training of thinking, thinking
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 615
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 365
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.