اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و عزت-نفس کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی (ADHD)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

2 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

3 استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

چکیده

این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و عزت­نفس کودکان مبتلا به ADHD انجام گرفت. با اعمال طرح شبه­آزمایشی از میان کودکانی که به مراکز روانپزشکی سطح شهر مراجعه نموده و با تشخیص روانپزشک مبتلا به ADHD از نوع مرکب بوده­اند، مصاحبه شد علاوه بر این جهت اطمینان از پرسشنامه علایم مرضی کودک (CSI-4) نیز استفاده شد. پس از اعلام آمادگی خانواده­ها،  24 کودک به صورت غیرتصادفی انتخاب و در دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در هر دو گروه آزمایش و کنترل تعداد 6 پسر و 6 دختر با دامنه سنی 7 تا 12 سال قرار گرفتند. پیش از اجرای بازی درمانی مبتنی آزمون­های عزت­نفس کوپر اسمیت و اضطراب اسپنس به عنوان پیش آزمون اجرا گردید. پس از اجرای بازی درمانی، پس­آزمون اجرا شد. نتایج با استفاده از روش کوواریانس تحلیل گردید. یافته­ها نشان داد که بازی درمانی باعث افزایش معنی­دار سطح عزت­نفس کودکان ADHD می­شود. ولی این رویکرد درمانی منجر به کاهش معنی­دار علائم اضطراب کودکان ADHD نگردید. مبتنی­ بر یافته­ها می­توان بیان داشت که بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری به عنوان یک روش مؤثر برای افزایش عزت­نفس کودکان مبتلا به ADHD است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Cognitive Behavior-based Play Therapy on Anxiety and Self-steem of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) Children

نویسندگان [English]

  • Raheleh Hassani 1
  • Bahram Mirzaeeian 2
  • Alireza Khalilian 3
چکیده [English]

The study was carried out to investigate the Effectiveness of based on cognitive behavior-based play therapy on anxiety and self-esteem in children with ADHD.
In a semi_experimental design, children admitted to psychiatry center which received psychiatric diagnosis and suffered from compound type ADHD, were interviewed, child symptom inventory (CSI_4) was used too, families and additionally. 24 children were selected and assigned to experimental (12 subjects) and control group (12 subjects). Both experimental and control groups were included 6 boys and 6 girls with the age range 7 to 12. Before, implementing play therapy of approach, coper smith's self-esteem and spence's anxiety tests were administrated as pre_test. Then post_ test was done. Data were analyzed using analysis of covariance.
Findings revealed that play therapy, caused significant increase in the self-esteem of children with ADHD, but this therapeutic approach did not lead to significant reduction in anxiety symptom in children with ADHD. It can be noted that play therapy based on cognitive_ behavior approach an effective method to increase the self-esteem in children with ADHD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Play therapy based on cognitive behavior approach
  • Attention deficit hyper activity disorder (ADHD)
  • Child anxiety
  • Self esteem