مقایسه کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه در سه شیوه آموزش تلفیقی، استثنایی و عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 tourajhashemi@yahoo.com

2 آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی

چکیده

هدف این پژوهش مطالعه کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­آموزان دارای نیازهای ویژه در سه شیوه آموزشی موجود (تلفیقی، استثنایی و عادی) در کشور بود. روش مطالعه علی -مقایسه­ای بود. از دانش­آموزان پایه­های چهارم و پنجم ابتدایی آموزش تلفیقی و استثنایی هر کدام 67 نفر و آموزش عادی 30 نفر انتخاب شد. برای سنجش کفایت اجتماعی از پرسش­نامه کفایت اجتماعی (SCRQ) لیدل و نیتل و برای سنجش خودکارآمدی تحصیلی از سیاهه خودکارآمدی تحصیلی (ASES) جنکینز و همکاران استفاده شد. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس یک­راهه و چندراهه بررسی شدند. یافته­ها نشان داد که اثربخشی روش آموزشی کودکان استثنایی نسبت به روش تلفیقی و عادی مطلوب‌تر است بدین معنی که میزان کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی این گروه از دانش‌آموزان بیش‌تر از دو گروه دیگر بود. نتیجه این که اهداف برنامه آموزش تلفیقی تحقق پیدا نکرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Comparison of Social Competence and Academic Self Efficacy of Special Needs Students in Three Methods of Integrational, Exceptional and Normal Education

نویسندگان [English]

  • Touraj Hashemi 1
  • Naser Beirami 2
چکیده [English]

The present research aimed at the comparison of social competence and academic self efficacy of special needs students in three current methods in country. This education is doing in methods of integrational, exceptional and normal. The method of study was causal-comparative. For this reason samples were selected from 3 groups of integrational education، exceptional education (67 subjects in each group) and normal education students (30 subjects in this group) and inventoris of social competence (SCRQ) and Academic self efficacy was administrated to 3 groups. The results were analyzed using one way and multivariate analysis of variance and indicated that exceptional education method more effective than two other methods. Therefore، the purposes of integrational method haven’t done.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Competence
  • Academic self efficacy
  • Special needs students
  • Integrated education
  • Exceptional education
  • Normal education