بررسی تفاوت دختر و پسر در متغیرهای مرتبط به عملکرد ریاضی (خودپنداره‌ی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی) و نقش آن بر پیشرفت ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت معلم تهران

2 دانشگاه پیام نور مرکز گرمی

چکیده

تحقیق حاضر به بررسی تفاوت جنسیتی در متغیرهای خودپنداره­ی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی، پیشرفت ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی در بین دانش­آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان می­پردازد. بدین منظور نمونه­ای تصادفی مرکب از 300 نفر از دانش­آموزان دختر و پسر از دانش­آموزان دختر و پسر از دانش­آموزان منطقه­ی 6 تهران در سال تحصیلی 83-82 انتخاب شد و اطلاعات لازم از طریق اجرای مقیاس خودپنداره ریاضی و انگیزش یادگیری ریاضی و برای سنجش پیشرفت ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی نمرات دانش­آموزان استفاده شد. در بررسی اختلافات جنسیتی در اختلاف مدل­ها در نحوه­ی عملکرد دو جنس در متغیرهای مرتبط به یادگیری ریاضی از طریق بررسـی ضرایب مسیر بین دو مدل این نتیجه به­دست آمد که در مدل دختران برخلاف مدل کلی  (هر دو جنس)  و مدل پسران عملکرد قبلی ریاضی بیشترین اثر مستقیم را بر پیشرفت ریاضی دارد و در مدل پسران همانند مدل کلی، خودپنداره ریاضی بیشترین تأثیر را بر پیشرفت ریاضی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Gender Differences in Variables Related to Students' Math Performance and the Role of These Variables on Math Achievement

نویسندگان [English]

  • Alireza Kiamanesh 1
  • Nasibeh Pourasghar 2
چکیده [English]

In this study the gender differences in variables related to students' mathematics performance (math self-concept, motivation to learn mathematic, previous math performance) and the role of these variables on math achievement of nine grader students has been investigated. The sample was randomly selected from nine graders at the district number 6 of the Tehran city. Data were collected using four different instruments. Data analysis for girls and boys as well as each gender separately using Path analysis method shown that for girls' model (in spite of other two models), the previous math performance has the most direct effect on math achievement.  In the boys' model (the same as the boys and girls model); math self-concept has the most direct effect on math achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Math self-concept
  • Motivation to learn mathematic
  • Previous math performance
  • gender
  • Math achievement