تأثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر و کیفیت زندگی بیماران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شاهد

2 دانشگاه تبریز

3 عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

چکیده

هدف اسـاسی پژوهش کنونی بررسی تأثیر آموزش نوروفـیدبک بر کاهش نـشانه­های اختلال اضطراب فراگیر و سطح کیفیت زندگی بیماران بوده است. بدین منظور 16 نفر از مراجـعه­کنـندگان به یکـی از کلینیک­های روان­پزشکی شـهر تهران که براساس مصـاحبة روان­پزشک و ملاک­های تشخیصی متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی- ویرایش چهارم ( (DSM-IV-TR(انجمن روان­پزشکی آمریکا، 2000)، تشخیص اختلال اضطراب فراگیر دریافت کرده و فاقد ابتلاء به اختلالات دیگر روان­شناختی بودند (8 نفر در گروه آموزش نوروفیدبک و 8 نفر در گروه کنترل) مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران هر دو گروه در مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون از طریق مقیاس 7 سؤالی اضطراب فراگیر (GAD-7) و پرسشنامه کیفیت زندگی (PWI-A)  مورد سنجش قرار گرفتند. به گروه دریافت­کننده آموزش نوروفیدبک (گروه درمان) طبق پروتکل درمانی پانزده جلسه 30 دقیقه ای آموزش نوروفیدبک افزایش موج آلفا داده شد و گروه کنترل هی­چگونه مداخله­ای دریافت نکرد. ثبت و آموزش فعالیت موج آلفا در ناحیه O1 یا  O2انجام گرفت و بیماران برای افزایش دامنة آلفای بالاتر از آستانة تعیین شده، فیدبک صوتی دریافت می­کردند. برای تحلیل داده­ها از روش توصیفی، آزمون­های ویلکاکسون و یومن ویتنی استفاده گردید. یافته­های پژوهش بیانگر آن است که آموزش نوروفیدبک به مبتلایان اختلال اضطراب فراگیر، باعث افزایش موج آلفای EEG و کاهش نشانه­های اختلال اضطراب فراگیر در گروه درمان گردید، اما چنین تغییری در گروه کنترل مشاهده نشد. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که به دنبال افزایش موج آلفا در گروه درمان، شاخص کیفیت زندگی آنان در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنادار پیدا نکرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Neurofeedback Training on the Decrement of Generalized Anxiety Disorder (GAD) Symptoms and Patients' Quality of Life

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Naeinian 1
  • Jalil Babapour 2
  • Mohammadreza Shaeiri 1
  • Reza Rostami 3
چکیده [English]

The aim of present study was to investigate the effect of neurofeedback training on decrement of symptoms in patients with generalized anxiety disorder (GAD) and their quality of life. 16 patients suffering from GAD, referring to a psychiatric clinic in Tehran who met including criteria for this study were selected. 8 patients assigned to the neurofeedback group and 8 patients to the control group. Before to start therapy, all the participants were assessed by GAD-7 and PWI-A questionnaire to have their pre-test scores. Neurofeedback training group received 30 minutes training sessions per week, and no treatment intervention were applied for control group. Recordings for alpha wave were done on Q1 and Q2 area and the patients were given sound feedback for passing threshold. To analyze the results, statistical descriptive as well as inferential methods (Wilcoxon -test Mann-Whitney U-test) were used. To go for some more deep analysis of results other additional statistical methods such as, percentaile change, reliable change estimate / clinical significance, effect size were employed. Research findings were as follow: neurofeedback training to the neurofeedback group led to the increment of alpha wave, and decrement of anxiety symptoms in this group. While no change were observed in control. While neurofeedback training improved anxiety symptoms in experimental group, but it did not change patients quality of life.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Generalized anxiety disorder (GAD)
  • Neurofeedback
  • Quality of life