اهداف پیشرفت دانش‌آموزان ناشنوا: تحلیل مبتنی بر شخص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

این پژوهش، نیمرخ انگیزشی دانش­آموزان ناشنوا و تفاوت نیمرخ گروه­های مختلف را از نظر توانایی­های فراشناختی مورد مطالعه قرار داد. جامعة آماری پژوهش دانش­آموزان ناشنوای شهر تبریز بودند. 78 نفر از دانش­آموزان (30 دانش­آموز دختر و 48 دانش­آموز پسر) با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی انتخاب شدند. پرسشنامه­های هدف­گرایی تحصیلی و  ادراک دانش­آموزان از توانایی فراشناختی خود به منظور جمع­آوری اطلاعات استفاده شد. برای گروه­بندی دانش­آموزان، روش­های آماری تحلیل خوشه­ای سلسله­مراتبی و تحلیل تابع تشخیص به کار رفت. نتایج پژوهش سـه گروه از دانش­آموزان: ( الف) خوشه دانش­آموزان هـدف­گرایی پیشرفت پایین (ب) خوشة دانـش­آموزان چیرگی- هدف و گرایش- عملکرد متوسط (ج) خوشه اهداف چندگانه را شناسایی کرد. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که دانش­آموزان ناشنوای خوشه «اهداف چندگانه» از لحاظ توانایی فـراشناختی با دو گروه دانش­آموزان «هدف پیشرفت پایین» و گروه «چیرگی - هدف و گرایش- عملکرد متوسط» تفاوت معنی­داری دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Achievement Goals of Deaf Students: Person Oriented Analysis

نویسندگان [English]

  • Rahim Badri Gargari
  • Naser Beyrami
چکیده [English]

This research was conducted to study achievement goal profiles of deaf students in Tabriz exceptional high schools. 78 deaf students (48 male and 30 female) were selected through stratified random sampling method. The instruments including Academic Goal Orientation Questionnaire and Students’ Motivational Metacognitive Competencies Questionnaire were administered. Hierarchical cluster analysis method, discriminant analysis were used to determine the optimal cluster structure of deaf students. The results revealed three profiles: (a) deaf students with low levels of achievement goals (b) deaf students with moderate levels of mastery - goal and approach - performance orientation, (c) deaf students with multiple goals orientation.  In addition, it was found that deaf students in the multiple goals orientation group reported the highest degree of meta cognitive competencies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Achievement goals
  • Metacognitive competency
  • Deaf students
  • Person-oriented analysis