بررسی اثر حافظه‌ی فعال و خستگی شناختی بر حل مسائل شناختی در دانشجویان دختر و پسر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف: به منظور بررسـی اثر حافظه فعال و خستگی شناخـتی بر عملکرد حل مسائل شناختی دانشجویان دختر و پسر، آزمایشی طراحی و اجرا شد. روش: ابتدا براساس شاخص پردازش اطلاعات (IPI)، 80 نفر دانشجوی دختر و پسر دارای ظرفیت مؤثر حافظه­ی فعال، یک انحراف استاندارد بالاتر و پائین‌تر از میانگین، از یک گروه 300  نفره انتخاب شدند و به طور تصادفی در 8 گروه 10 نفره جایگزین شدند. آزمایش دارای دو مرحله بود. در مرحله­ی اول آزمودنی­ها در گروه­های کنترل و آزمایش با مسائل تشخیصی قابل کنترل و غیرقابل­کنترل روبه­رو شدند و به دنبال آن در مرحله­ی دوم به منظور مقایسه، گروه­ها در موقعیت حل مسأله قرار گرفتند. در نهایت، داده‌ها به وسیلة تحلیل واریانس سه­راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات عملکرد حل مسأله دانشجویان دختر و پسر از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، در موقعیت حل مسأله عملکرد دانشجویان پسر از دانشجویان دختر بهتر بود. همچنین، نتایج نشان داد که اثر اصلی متغیر گروه (گروه کنترل و گروه آزمایش) و متغیر حافظه (افراد با ظرفیت مؤثر حافظه­ی فعال بالا و افراد با ظرفیت مؤثر حافظه فعال پایین) بر عملکرد حل مسأله دانشجویان معنادار به دست آمد. به عبارت دیگر، در موقعیت حل مسأله، عملکرد حل مسأله افراد گروه کنترل در مقایسه با گروه آزمایش و افراد با ظرفیت مؤثر حافظه­ی فعال بالا در مقایسه با دانشجویان دارای ظرفیت مؤثر حافظه­ی فعال پایین، بهتر بود. اما، کنش متقابل هیچ یک از متغیرها معنادار نبود. نتیجه­گیری: یافته­های پژوهش حاضر، ضرورت توجه و تأکید بر نقش محوری متغیرهای خستگی شناختی و ظرفیت حافظه­ی فعال را در مطالعه عملکرد افراد در موقعیت حل مسأله مورد توجه قرار  می­دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Cognitive Exhaustion and Working Memory on Cognitive Problem Solving

نویسندگان [English]

  • Saeed Toulabi
  • Hasan Asadzadeh
  • Alireza Moradi
  • Mohammad naghi Farahani
  • Omid Shokri
چکیده [English]

An experiment was designed and administered to study the effect of working memory and cognitive exhaustion on cognitive problem solving performance. First, 80 male and female students whose scores on the working memory test was one standard deviation above and blow the mean were selected based on an information processing index and randomly assigned into 8 groups each including 10 participants. The experimental consisted of cognitive exhaustion and problem-solving tasks for the experimental group and a problem-solving tasks for the control group. We also included the effect of gender in this investigation. Finally, having compared the experimental and the control group through independent t-test, we analyzed the data through a three- way ANOVA test. The results showed that in the problem-solving situation had better performance of male student for female student. The results also indicated that had significant the effect of group variable (control and experiment group) and working memory variable (above and blow) on performance problem- solving, but, nosignificant reciprocal interaction none of variables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognive exhaustion
  • Working memory
  • Eogitive problem solving
  • Sex