تأثیر آموزش نوروفیدبک بر ویژگی‌های الکتروانسفالوگرام و عملکرد در ورزش تیروکمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 دانشگاه شهیدبهشتی

3 دانشگاه امام حسین(ع)

چکیده

هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر عملکرد و ویژگی­های الکتروانسفالوگرام در ورزش تیروکمان بود. 45 دانشجوی دختر به طور تصادفی به سه گروه نوروفیدبک واقعی (آموزش نوروفیدبک براساس امواج مغزی خود فرد)، گروه نوروفیدبک ساختگی (عدم ارایه فیدبک ها براساس امواج مغزی فرد) و گروه کنترل (بدون آموزش نوروفیدبک) تقسیم شدند. 20 جلسه نوروفیدبک شامل 10 دقیقه آموزش تقویت موج آلفا در ناحیه T3 بوده و20 دقیقه بعدی به پروتکل آلفا-تتا در ناحیهPz  اختصاص یافت. قبل و بعد از دوره 20 جلسه­ای آموزش تیروکمان، افراد در پیش­آزمون و پس­آزمون (رکورد تیروکمان و متغیرهای الکتروانسفالوگرام) شرکت کردند. نتیجه تحلیل کوواریانس یک­طرفه افزایش معنی­دار میانگین رکوردها را در گروه نوروفیدبک واقعی در مقایسه با دیگر گروه­ها نشان داد (05/0>p). همچنین تحلیل کوواریانس چندمتغیره در موج آلفا ناحیه گیجگاهی چپ گروه نوروفیدبک واقعی تغییر معنی­داری را نشان داد. نتایج نشان دادند که آموزش نوروفیدبک می­تواند ویژگی­های الکتروانسفالوگرام و رکورد عملکرد را در تیروکمان تغییر دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect of Neurofeedback Training on Electroencephalographic Characteristics and Performance in Archery

نویسندگان [English]

  • Mohammadali Nazari 1
  • Mahta Eskandarnejad 1
  • Behroz Abdoli 2
  • Mohammadkazem Vaez mousavi 3
چکیده [English]

The present study investigated Neurofeedback training impact on electroencephalographic characteristics and performance in archery. 45 non-athlete undergraduate students were randomly assigned to three groups including real Neurofeedback (neurofeedback training based on their brainwave activities), sham Neurofeedback (feedbacks weren't based on their brainwave activities) and control (without receiving neurofeedback). 20 experiment sessions included 10 minutes training in alpha up-training and 20 minutes alpha-theta protocol. Before starting and after the experiment, all subjects participated in a pre and post-assessment session (archery records and electroencephalographic variables). Each subject received a total of 20 training sessions (archery and neurofeedback). One-way ANCOVA showed significant differences between real group and sham and control group (p<0.05). There were not significant differences in records between sham and control group. MANCOVA analysis indicated a significant increase in alpha activity just for group1 located at left temporal site (p<0.05).
The finding suggested that neurofeedback training can change archery records and electroencephalographic characteristics in archery.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Neurofeedback
  • Electroencephalography
  • QEEG
  • Sham neurofeedback
  • Archery