رابطه امیدواری و شادکامی با رضایت شغلی معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه پیام نور تهران

چکیده

رضایت­ شغلی یکی از عوامل بسیار­ مهم در امر کیفیت آموزش و موفقیت شغلی معلمان است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین امیدواری و شادکامی با رضایت شغلی در بین معلمان بود. بدین منظور ­240 معلم (120 زن و 120 مرد) از سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستان طبس به روش تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. ابزار آزمون پرسش­نامه­­های امیدواری اشنایدر، شادکامی آکسفوردو رضایت شغلی کندال و هولی بود. نتایج به روش هم بستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس مورد­ بررسی و تحلیل قرار­ گرفت. نتایج نشان­داد که هر ­دو متغیر امیدواری و شادکامی علاوه بر آنکه با­هم رابطه مثبت و معنادار دارند هر­ دو با مؤلفه رضایت شغلی رابطه دارند به طوری­که معلمانی که امیدواری و شادکامی بیشتری دارند نمره رضایت شغلی بالاتری هم دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relation of Hopeness and Happiness with Job Satisfaction among Teachers

نویسندگان [English]

  • Ahmad Alipour
  • Khadijeh Aarab Sheibani
چکیده [English]

Job satisfaction is one of the important factors in the quality of teacher training and job success. The purpose of the present study was to investigate the relation of hopeness and happiness with job satisfaction among teachers. For this regard, 240 teachers (120 femals and 120 males) were selected by stratified sampling method from elementary, guidance and high school grades in Tabas city. Data were collected through snyderś hopeness, oxfordś happiness and kendal & hulinś job satisfaction questionnaires. Results were analyzed by pearsons correlation, multiple regression, ANOVA and t test. Results revealed that all variables did have positive relation with each other indicating the more hopness and hopiness increase the more job satisfaction increases, as well.                                                                                                                                            

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hopeness
  • Job satisfaction
  • Happiness