اثربخشی روش تفصیل دورنماهای مثبت (EPOS) مبتنی بر کاهش تعارض اهداف بر رضایت از زندگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه بجنورد

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش تفصیل دورنماهای مثبت (EPOS) بر کاهش تعارض بین اهداف و افزایش رضایت از زندگی بر روی دانشجویان انجام شده است. در یک پژوهش نیمه آزمایشی 44 نفر از دانشجویان داوطلب به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (21 نفر) و کنترل (23 نفر) گمارش شدند. آزمودنی­های گروه آزمایش تحت هفت جلسه 90 دقیقه­ای مداخله گروهی با روش تفصیل دورنماهای مثبت قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله خاصی را دریافت نکردند. همه شرکت­کنندگان در پژوهش یک هفته قبل از انجام مداخله (پیش آزمون)، پایان مداخله (پس آزمون) و همچنین یک و نیم ماه بعد از پایان مداخله (پیگیری)، پرسشنامه رضایت از زندگی و ماتریس اهداف را تکمیل کردند. به منظور تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی، آزمون t برای مقایسه گروه­های مستقل و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که روش تفصیل دورنماهای مثبت به طور معناداری و در سطح 001/0P< موجب کاهش تعارض بین اهداف و همچنین افزایش رضایت از زندگی در آزمودنی­های گروه آزمایش شده است در حالی که چنین تغییری در آزمودنی­های گروه کنترل مشاهده نشد. به عنوان نتیجه­گیری می­توان گفت روش تفصیل دورنماهای مثبت در کاهش تعارض بین اهداف و افزایش رضایت از زندگی مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Elaboration of Positive Perspectives Intervention (EPOS) Based on Goal Conflict Reduction on Life Satisfaction

نویسندگان [English]

  • Aliakbar Soleimanian
  • Abbas Fieozabadi
چکیده [English]

The present study was carried out to examine the effectiveness of elaboration of positive perspectives intervention on decreasing goal conflicts and improving life satisfaction in students.
In a semi-experimental study, 44 volunteers were randomly assigned into two groups including an experimental group (21 subjects) and a control group (23 subjects). Then experimental group underwent seven 90 minutes sessions of elaboration of positive perspectives intervention and the control group did not receive any particular treatment. All participants completed the Satisfaction with Life Scale (SWLS) and Goal Matrix at one week before intervention (pretest), completion of prevention (post test) and at follow up stage (1.5 months after intervention). Descriptive statistics, t-test and analysis of covariance were used to analyze findings.
The results revealed that elaboration of positive perspectives intervention decreased the goal conflicts and improved life satisfaction in the subjects of experimental group significantly (P<0.001). These changes were not observed in the control group. 
It can be said that elaboration of positive perspectives intervention is effective in decreasing the goal conflicts and improving the life satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • conflict
  • Satisfaction
  • Satisfaction With Life
  • Goal Matrix