رابطه سطح آگاهی از مهارت‌های زندگی با باورهای خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه تربیت معلم تهران

چکیده

هدف این پژوهش تعیین رابطه سطح آگاهی از مهارت­های زندگی با باورهای خودکارآمدی در دانشجویان بود. در این راستا 384 نفر از دانشجویان دانشگاه شـهید بهشتی با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های باورهای خودکارآمدی شرر (1982)، میزان آگاهی از مهارت­های زندگی احدی (1386) و اطلاعات جمعیت­شناختی استفاده شد. نتایج در سطح 95 درصد اطمینان نشان داد که از میان ابعاد مهارت­های زندگی، مهارت­های خودآگاهی، ارتباطی، حل مسأله، تصمیم­گیری، تفکر انتقادی و مقابله با استرس و از میان سطوح مهارت­های زندگی، سطح دانش و بکار بستن با خودکارآمدی دانشجویان رابطه معنادار دارد. اما بین مهارت­های همدلی، بین فردی، تفکر خلاق، مقابله با هیجانات و سطح فهم با خودکارآمدی دانشجویان رابطه­ای مشاهده نشد. همچنین از میان ابعاد مهارت­های زندگی تنها مهارت­های خودآگاهی، ارتباطی، تصمیم­گیری، تفکر انتقادی و مقابله با استرس پیش­بینی­کننده­های خوبی برای خودکارآمدی بودند. از میان مشخصه­های جمعیت شناختی، تأثیر سن به صورت مستقیم و محل زندگی، تأهل، دانشکده، مقطع تحصیلی و نمره کل مهارت­های زندگی به صورت تعاملی با خودکارآمدی معنادار بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Awareness Levels of Life Skill with Self Efficacy Beliefs among Shahid Beheshti University Student

نویسندگان [English]

  • Seyfollah Jahanimaleki 1
  • Masoud Sharifi 1
  • Rana Jahanimaleki 2
  • Ghohar Nazari 1
چکیده [English]

The purpose of this casual-comparison research is determining the relationship between awareness level of life skills and self efficacy beliefs among students. In a causal-comparative study, 384 students of Shahid Beheshti University were chosen with multi-stage cluster sampling and then were investigated with Sheres'(1982) self-efficacy beliefs and Ahadis' 1386) awareness of life skills questionnaires.
The results showed that among life skills dimensions self-awareness skills, communication, problem- solving, decision making, critical thinking and coping with stress and among life skills level, knowledge and application have a meaningful relationship with student self-efficacy. But any meaningful relationship didn’t have among empathy skills, interpersonal, critical thinking, coping with emotions and the level of comprehension with self-efficacy of students.
Also among life skills dimensions, only self-awareness, communication, decision making, critical thinking and coping with stress are good predictors for self-efficacy and among demographic features including age, sex, marriage, living area, education and university department, only age effect directly and living area, marriage, university department, education, total score of life skills, interactively did have a meaningful relationship with self-efficacy. 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Awareness of Life Skills
  • Self-efficacy Beliefs