اثربخشی آموزش برنامه‌ریزی عصبی کلامی بر سازگاری زناشویی زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهرستان اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان

2 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش برنامه‌ریزی عصبی کلامی بر سازگاری زناشویی زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان می‌باشد. روش پژوهش، شبه‌تجربی بوده بدین منظور30 زوج مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره به روش داوطلبانه انتخاب شدند و به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه قرار داده شدند (یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش) به گروه آزمایش آموزش برنامه‌ریزی عصبی کلامی توسط محقق داده شد. ابزار پژوهش در این تحقیق پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپاینر می‌باشد. تجزیه تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. مقایسه میانگین نمرات پس‌آزمون سازگاری زناشویی در گروه­های مورد مطالعه و تحلیل کو واریانس نمرات آزمون سازگاری زناشویی نشان داد، بین گروه آزمایش و گروه کنترل در تمامی خرده­مقیاس‌های سازگاری زناشویی تفاوت معنا‌داری وجود دارد. در مجموع نتایج این مطالعه نشان داد سازگاری زناشویی بر اثر آموزش برنامه‌ریزی عصبی کلامی افزایش می‌یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Teaching Neuro-Linguistic Programming on the Couples’ Marital Adaptation Referring to Consultation Centers of Isfahan

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Arab Baferani 1
  • ahmad Abedi 1
  • Behroz Behroz 1
  • Mohammad Naghavi 1
  • Masoud Ashrafabadi 2
چکیده [English]

The aim of the present study is to examine the effect of teaching teachingNeuro-Linguistic Programming on couples’ marital adaptation referring to consultation centers in Isfahan. The research method was quasi-experimental, so 30 couples referred to consultation center were selected through voluntary method and were put into two groups via random assignment method (one control and one experimental group). The experimental group was received teaching teachingNeuro-Linguistic Programming by the researcher. The research instrument in this study was Spider’s marital status questionnaire. The data analysis was carried out in two descriptive and inferential levels. The comparison of mean scores of marital adaptation posttest in mentioned groups and the scores of analysis of covariance in marital adaptation test indicated that there is a significant difference between experimental and control groups regarding all subscales of marital adaptation. In general, the results of the study showed that the marital adaptation would increase through the effect of teaching NLP.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Neure-linguistic programming
  • Marital adaptation