مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و ذهن آگاهی در دانش‌آموزان واجد و فاقد باورهای وسواسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و ذهن آگاهی در دانش­آموزان واجد و فاقد باورهای وسواسی انجام گرفت. نمونه این پژوهش شامل291 دانش آموز بود که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. از این تعداد 71 نفر دارای باورهای وسواسی آسیب­شناختی بودند. همین تعداد دانش­آموز فاقد باورهای وسواسی با همتاسازی از نظر جنس، سن، پایه و رشته تحصیلی انتخاب شدند. سپس پرسشنامه­های تنظیم هیجان و ذهن آگاهی پنج وجهی (FFMQ) بر روی آزمودنی­ها اجرا شد. داده­ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) تحلیل گردید. یافته­ها نشان دادند دو گروه در زیرمؤلفه­های سرکوبی و ارزیابی مجدد راهبردهای تنظیم هیجان با یکدیگرتفاوت معنی‌داری دارند (05­/0­P<). همچنین نتیجه پژوهش نشان داد بین دو  گروه در ذهن آگاهی و زیرمؤلفه­های عمل از روی آگاهی، عدم واکنش به تجربه درونی و عدم قضاوت به تجربه درونی تفاوت معنی­داری وجود دارد (001/0P<).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparison of Emotion Regulation Strategies and Mindfulness in Students with and Without Obsessive Believes

نویسندگان [English]

  • Jalil Babapour
  • Ezzatollah Ahmadi
چکیده [English]

The aim of this research was comparing the emotion regulation strategies and mindfulness in students with and without obsessive believes. The sample in this study consists of 291 participants which were selected through cluster sampling method.  From these amount, 71 participants did have pathological obsessive believes.  The normal group people were matched with the abnormal group considering sex, age and educational fields.  Participants were asked to complete the emotion regulation and Five Facet Mindfulness Questionnaires (FFMQ). Data was analyzed through multiple analyses of variance (MANOVA). The result revealed that two groups have significant difference in subscales of suppression and reappraising of emotion regulation strategies. Also two groups had significant differences in mindfulness and subscales of acting with awareness, non reaction to inner experience and no judgment to inner experience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotion regulation strategies
  • Suppression
  • Reappraising
  • Mindfulness
  • Obsessive believes