بررسی نقش سازه شخصیتی سخت‌رویی در تعدیل آثارسوء استرس بر عملکرد حافظه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور بوشهر

2 دانشگاه تبریز

3 دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

چکیده

هدف این تحقیق، تعیین اثرات عامل استرس­زا بر عملکرد حافظه با توجه به اثرات تعدیلی سازه شخصیتی سخت­رویی بوده است. طرح از نوع شبه آزمایشی با پس آزمون و گروه کنترل بوده است. نمونه‌های پژوهش شامل60 نفر از دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز بوده که از طریق غربالگری با مقیاس زمینه­یابی دیدگاه‌های شخصی انتخاب شدند؛ به طوری که 30 نفر حائز سخت­رویی بالا و 30 نفر دیگر نیز حائز سخت­رویی پایین بودند؛ هرکدام از این گروه‌ها به دو دسته آزمایشی و کنترل تقسیم شدند؛ به­طوری که با اعمال متغیر مستقل (استرس) و تعدیل­کننده (سخت­رویی) در نهایت 4 گروه ایجاد شد: آزمایشی با سخت­رویی بالا، آزمایشی با سخت­رویی پایین، کنترل با سخت­رویی بالا و کنترل با سخت­رویی پایین که این چهار گروه از لحاظ نمره کلی و نمرات مربوط به 7 خرده­مقیاس آزمون حافظه وکسلر با هم مقایسه شدند. برای تحلیل داده­ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. تحلیل آماره­ها نشان داد که بین دو گروه آزمایشی با سخت­رویی بالا و آزمایشی با سخت­رویی پایین به لحاظ نمره کلی حافظه تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین گروه آزمایشی و کنترل با سخت­رویی بالا از نظر نمره کلی حافظه تفاوت معناداری وجود ندارد. بین گروه آزمایشی و کنترل با سخت­رویی پایین نیز از نظر نمره کلی حافظه تفاوت معناداری وجود ندارد اما در خرده­مقیاس‌های تکرار ارقام و جهت­یابی نمره هر چهارگروه مورد بررسی تفاوت معناداری با هم دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Hardiness in Mediating the Mal Effects of Stress on Memory Function

نویسندگان [English]

  • Zahra Sariolghadam 1
  • Abbas Bakhshipour 2
  • Touraj Hashemi 2
  • Hadi Zahednejad 3
چکیده [English]

The purpose of this study was to determine the effects of stress on memory function according to the mediatory effects of personality construct, hardiness. The design was Quasi-experimental with post-test and control groups. The study sample included 60 male and female undergraduate students from Tabriz University which were selected through field-scale screening for the Personal Views Survey 30 persons obtained high hardiness and 30 persons remained get low. Each of these two groups were divided into two types: Experimental and Control; so that four groups were created: Experimental with high hardiness, Experiment with low hardiness, Control with high hardiness & Control with low hardiness. The four groups were compared in terms of overall score and sub-scales scores of Wechsler Memory Scale. Hypotheses and research questions were tested through one-way analysis of variance, multivariate and post-hoc tests. Analysis showed that in the main hypothesis, there is no significant difference between experimental with high hardiness and experimental with low hardiness in terms of total memory score. Neither is significant difference between experimental and control groups with high hardiness, nor any significant difference between experimental & control groups with low hardiness in terms of total memory score. But all groups of study were significantly different in case of two sub-scales scores: digit repeating and orientation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • stress
  • Hardiness
  • Memory function