بررسی ویژگی‌های مادرانه مؤثر در مشکلات رفتاری کودکان 6-2 ساله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی.

2 دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه عوامل موثر مادرانه و مشکلات رفتاری کودکان 2 تا 6 ساله بود. این مطالعه در زمره مطالعات توصیفی- پس­رویدادی قرار دارد. بدین منظور پس از انتخاب خوشه­ای چندمرحله­ای 15 مهد کودک از سه منطقه شهر تهران، 359 مادر به پرسش­های پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، شاخص استرس والدینی، مقیاس منابع حمایت اجتماعی، پرسشنامه خود اثرمندی مادرانه و فهرست مشکلات رفتاری کودکان پیش­دبستانی جهت جمع­آوری داده­ها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام­به­گام نشان داد استرس والدین و خوداثرمـندی مادرانه در دو گام حـدود 20 درصد از واریانس مشکلات رفـتاری کودکان را تبیین می­کنند (05/0­P<). از میان ویژگی­های مؤثر مادرانه ذکر شده، استرس والدینی و خود اثرمندی والدینی مادران بیشترین رابطه را با مشکلات رفتاری کودکان نشان دادند (05/0­P<). لذا برنامه­های آموزشی و پیشگیرانه با در نظر گرفتن این متغیرها می­توانند موجب پیش­گیری و کاهش مشکلات رفتاری کودکان شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Effective Maternal Characteristics in Behavioral Problems of 2-6 Years Old Children

نویسندگان [English]

  • Karineh Tahmasian 1
  • Asieh Anari 2
  • Mahbobeh Fathabadi 2
چکیده [English]

The present study investigated the relationship between maternal factors and behavioral problems in children 2 to 6 years old. The study is descriptive- post hoc. 350 mothers were selected from 15 kindergartens of 3 areas of Tehran by multistage sampling method. They completed Rosenberg’s Self-esteem Scale, Parenting Stress Index, Sources of Social Support Scale, Maternal efficacy Questionnaire and Preschool Behavior Checklist. Stepwise regression analysis showed that parenting stress and maternal self-efficacy, in two steps, could explain 20% of variance of behavioral problems in children (P≤0/05). Among mentioned effective maternal characteristics, parenting stress and maternal self-efficacy showed most relationship with behavioral problems in children (P≤0/05). Therefore, educational programs relevant to the mentioned factors can predict and reduce behavioral problems in children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parental stress
  • Social Support
  • Parenting self- efficacy
  • Self-Esteem
  • Behavioral problems & children