رابطه بین مدیریت دانش و خودکارآمدی در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 دانشگاه بین المللی پردیس ارس

چکیده

هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت دانش و خودکارآمدی در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تبریز بود. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه تبریز بود که تعداد آن 424 نفر است؛ در این راستا 203 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه­های مدیریت دانش و خودکارآمدی استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین مدیریت دانش و خودکارآمدی رابطه مثبت معنی­دار وجود دارد. هم­چنین، مولفه­های تشخیص، تحصیل، تسهیم، به­کارگیری و نگهداری دانش با خودکار آمدی رابطه مثبت و معنی­دار داشته، ولی بین بعد توسعه دانش با خودکارآمدی رابطه وجود ندارد. در نتیجه، نتایج پژوهش نشان داد که مولفه­های تشخیص، تسهیم و نگهداری دانش قادرند خودکارآمدی را پیش­بینی کنند..

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between Knowledge Management and Self-efficacy among Physical Education Students of University of Tabriz

نویسندگان [English]

  • Yaghoub Badriazarin 1
  • Yashar Nejati 2
چکیده [English]

The main objective of this study was to investigate the relationship between knowledge management and self–efficacy in physical education students of Tabriz University. The present study was conducted with descriptive method. The study population was all the students physical education of University of Tabriz (424 students). Therefore, using random sampling, 203 subjects were selected. They were assessed by knowledge management and self-efficacy questionnaires. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression method. The results of study showed that there was a positive and significant relationship between knowledge management and self-efficacy. Also, there was a positive and significant relationship between knowledge, maintenance, application, sharing, acquisition, recognition, and self-efficacy.  However, there was no relationship between knowledge development dimension and self-efficacy. Consequently, results demonstrated that knowledge maintenance, sharing and recognition components of knowledge management could predict self-efficacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge management
  • Knowledge recognition
  • knowledge acquisition
  • Knowledge sharing
  • Knowledge application
  • Knowledge maintenance
  • Self-efficacy