• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
شماره شماره 40
شماره شماره 39
شماره شماره 38
شماره شماره 37
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387)
دوره دوره 2 (1386)
دوره دوره 1 (1385)
فتحی آذر, اسکندر, حسینی اصل, مریم, بدری, رحیم. (1394). مقایسه رشد تفکر انتقادی، تفکر خلاق و توانایی تشخیص غیرمنطقی در نوجوانان دختر دوره متوسطه شهر تبریز. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 10(37), 129-151.
اسکندر فتحی آذر; مریم حسینی اصل; رحیم بدری. "مقایسه رشد تفکر انتقادی، تفکر خلاق و توانایی تشخیص غیرمنطقی در نوجوانان دختر دوره متوسطه شهر تبریز". فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 10, 37, 1394, 129-151.
فتحی آذر, اسکندر, حسینی اصل, مریم, بدری, رحیم. (1394). 'مقایسه رشد تفکر انتقادی، تفکر خلاق و توانایی تشخیص غیرمنطقی در نوجوانان دختر دوره متوسطه شهر تبریز', فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 10(37), pp. 129-151.
فتحی آذر, اسکندر, حسینی اصل, مریم, بدری, رحیم. مقایسه رشد تفکر انتقادی، تفکر خلاق و توانایی تشخیص غیرمنطقی در نوجوانان دختر دوره متوسطه شهر تبریز. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 1394; 10(37): 129-151.

مقایسه رشد تفکر انتقادی، تفکر خلاق و توانایی تشخیص غیرمنطقی در نوجوانان دختر دوره متوسطه شهر تبریز

مقاله 7، دوره 10، شماره 37، بهار 1394، صفحه 129-151  XML اصل مقاله (271 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
اسکندر فتحی آذر ؛ مریم حسینی اصل؛ رحیم بدری
دانشگاه تبریز
چکیده
مطالعه نحوه­ رشد شناختی همواره جزو علاقمندی­های پژوهشگران بوده است. زیرا با کاوش عمیق در این مسیر می­توان علل افت و خیز آن را شناسایی نموده و در راستای بهبود این مهارت­ها برنامه­ریزی کرد. هدف این پژوهش، بررسی چگونگی تحول تفکر انتقادی، تفکر خلاق و توانایی ارزیابی غیرمنطقی در مرحله­ نوجوانی بود. در این راستا، هدف نمونه­ای به تعداد 300 نفر از دانش­آموزان دختر مقطع تحصیلی دوم راهنمایی، اول دبیرستان و سوم دبیرستان به روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شد. دانش­آموزان به پرسش­نامه­های گرایش تفکر انتقادی، کالیفرنیا (CTDI) تفکر خلاق تورنس و پرسش­نامه­ ارزیابی غیرمنطقی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین گروه­های مورد مطالعه از نظر مؤلفه­های تفکر انتقادی حقیقت­جویی، تفکر خلاق و انعطاف­پذیری با توجه به دوره تحصیلی تفاوت معنی­دار وجود دارند.
کلیدواژه ها
تفکر انتقادی؛ تفکر خلاق؛ توانایی ارزیابی غیرمنطقی
عنوان مقاله [English]
Comparison of Development of Critical Thinking, Creative Thinking and Irrational of Female Adolescents in Tabriz High School
نویسندگان [English]
Eskandar Fathiazar؛ Maryam Hosseini asl؛ Rahim Badri
چکیده [English]
The study of cognitive development has been one of the researches’ interests, since through the comprehensive study of this subject, the reasons of its drawbacks could be identificed and it could be planned for the improvement of these skills. Therefore, the present study aimed to examine the way of development of critical thinking, creative thinking and irrational evaluation in adolescence. Therefore, using random cluster method, 300 students in grades 8, 10, and 12 were selected. They completed California Critical Thinking Disposition Inventory (CTDI), Torrance tests of creative thinking, and irrational evaluation inventory.
Data were analyzed by a Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). Results showed that there was a significant difference between groups in terms of components of critical thinking, transcendence regarding academic year.
کلیدواژه ها [English]
Critical Thinking, Creative thinking’ Irrational evaluation ability
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 734
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 442
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.