اثربخشی آموزش روابط میان فردی بر دوست‌یابی و عزت‌نفس دانش‌آموزان دختر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

2 دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش روابط میان فردی بر دوست­یابی و عزت­نفس دانش­آموزان دختر بود. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیش­آزمون - پس­آزمون با گروه کنترل می­باشد. جامعه آماری شامل کلیه­ دانش­آموزان دختر پایه­ چهارم ابتدایی شهر گرگان بود که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند. 30 نفر به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شده و در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه­های عزت­نفس آیزنک و مقیاس دوستی ساکرال روی دو گروه اجرا گردید. سپس آموزش روابط میان فردی در هشت جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. در خاتمه، دو گروه، پرسشنامه­ها را تکمیل نمودند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل گردید. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش روابط میان فردی بر دوست­یابی (934/5F= ،022/0P=) و عزت­نفس (884/4F= ،036/0P=) دانش­آموزان بود. آموزش روابط میان فردی منجر به افزایش کیفیت دوستی و عزت نفس در دانش­آموزان دختر می­شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Interpersonal Relationships Training in Friendliness and Self-esteem in Female Students

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Dehbashi
  • Adeleh Aslipour 1
  • Mousa Kafi 2
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of interpersonal relationships training in friendliness and self- esteem among female students. It was an experimental pretest – posttest design and control group. The study population included all female elementary students in grade 4 in Gorgan in the academic year 2013-2014. Using random multi-stage cluster sampling, 30 students were selected and were assigned in experimental and control groups. They were assessed by Eysenck self-esteem Inventory and Sacral Friendship Scale. Then, the experimental group received interpersonal relationship training in 8 sessions, while the control group did not receive. Then, both groups completed the questionnaires. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Results indicated the effectiveness of interpersonal relationship training in students’ friendliness (F=5.934, P=0.022) and self-esteem (F=4.884, P=0.036). Hence, interpersonal relationships training led to increase of quality of friendship and self-esteem in girl students

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interpersonal relationships training
  • Making friends
  • Self-Esteem
  • students