رابطه یادگیری خودنظم داده شده و خودکارآمدی با پیشرفت ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه سمنان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری خودنظم داده شده و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی ریاضی انجام شد. از این­رو، 202 نفر از دانش­آموزان دختر سال اول دبیرستان­های شهر سمنان به­روش تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها، پرسشنامه ­­راهبردهای -انگیزشی برای یادگیری (پنتریچ و همکاران، 1991) به­کار برده شد. داده­های به­دست آمده با کمک ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که خودکارآمدی و نظم­دهی به تلاش (راهبرد مدیریت منابع)، قادر است پیشرفت تحصیلی ریاضی را به­طور معنادار پیش­بینی کند. در نتیجه ارزیابی همزمان یادگیری خودنظم داده شده و خودکارآمدی­ دربردارنده اطلاعات مهمی برای پیش­بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی است. تلویحات نظری یافته­ها مورد بحث قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between Self-regulated Learning, Self-efficacy and Mathematic Achievement

نویسندگان [English]

  • Hajar Andarkhor
  • Imanollah Bigdeli
  • Siavosh Talepasand
چکیده [English]

relationship between self-regulated learning, self-efficacy and mathematic achievement. Therefore, using random cluster method, 202 female students in the first grade were selected from Semnan high schools. Data were collected using motivating strategies for learning questionnaire (Pintriche et al, 1991). Data were analyzed by Pearson correlation and regression method. Results showed that self-efficacy and self-regulation could significantly predict students’ mathematic achievement.
Hence, simultaneous assessment of self-regulated learning and self-efficacy variables included important information for predicting mathematic achievement. Theoretical implications of the results were discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Self-regulated learning
  • Self-efficacy
  • Mathematic achievement